En, hoe bevalt het flexibel springen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nibbit

En, hoe bevalt het flexibel springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 16:25

Ik ben erg benieuwd hoe het flexibel springen jullie bevalt :D
Vind je het handig, of juist niet?
Of start je gewoon alleen in de klasse waar je anders ook startte?

Anoniem

Re: En, hoe bevalt het flexibel springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 16:57

Ik doe er niet aan. :) Start wel een rondje HC lager af en toe, maar ga niet voor de prijzen rijden.
Heb trouwens ook absoluut geen last van de mensen die het wel doen en die met die reden dus 'tegen' me rijden. :)

Wanna_Dance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 18:00

Ik doe er ook niet aan. Het is denk ik ook nog wat te vroeg om er wat over te zeggen... Het is pas 2 weken ofzo.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 08:55

Soory dat ik met deze vraag kom, maar omdat ik nu in Frankrijk woon ben ik niet meer zo bij met de wedstrijden in NL.
Bedoelen jullie met flexibel springen dat je officieel kan starten in de klasse die je zelf wilt?

Zoiets hebben we hier ook. Ik kan kiezen van 90cm tot en met 130 of zo.

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 11:23

Ik vind het errug handig. Laatst heb ik mijn L debuut gemaakt, en ik kan nu ook nog B blijven springen. Volgende week start ik ook een rondje B en daarna L, superhandig!

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:18

Saffier schreef:
Soory dat ik met deze vraag kom, maar omdat ik nu in Frankrijk woon ben ik niet meer zo bij met de wedstrijden in NL.
Bedoelen jullie met flexibel springen dat je officieel kan starten in de klasse die je zelf wilt?

Zoiets hebben we hier ook. Ik kan kiezen van 90cm tot en met 130 of zo.

Nee, niet helemaal. Als een combinatie bijvoorbeeld M springen is met wat winstpunten, mag hij nu ook L starten voor de punten. Eerst mocht je alleen L hc dan starten.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:28

Ok.....

Het kan dan natuurlijk aan mij liggen, maar wat heb je er aan om in het L voor punten te springen als je toch al M geklasserd bent :+
Dan voldoet in dat opzicht het HC toch prima?

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:31

ja dat vroeg ik mezelf ook een beetje af, maar goed. haha.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:32

Voor de prijzen ;)
En voor het welzijn van paard. Af en toe ff tandje lager.. Al kan dat HC ook..
Maar dan is de drempel lager voor sommige ruiters.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 17:01

Niet perse voor de prijzen. ;)
Mijn zoon moet eigenlijk L starten met zijn nieuwe pony maar door het flexibel springen kan hij nu ook eerst even lekker in de B rijden.
Ze zijn nog niet echt een combinatie dus voor hem vind ik het flexibel springen een uitkomst.
Op het moment dat het in de B lekker gaat kan hij meteen over naar de L.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 17:57

ik vind het nog steeds een onzinnige regel, laat die mensen die lager willen HC starten of lekker thuis oefenen :)

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 18:00

Roos_s schreef:
ik vind het nog steeds een onzinnige regel, laat die mensen die lager willen HC starten of lekker thuis oefenen :)

Helemaal mee eens, of je die barrage nu wel of niet rijdt. En voorderest denk ik dat die 10 cm nu ik niet het verschil maken voor het welkzijn van het paard.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 18:04

10 cm zal het verschil ook niet maken denk ik, maar wel het verschil tussen en L en een M parcours. Een M parcours is qua lijnen toch moeilijker en de driesprong vraagt toch ook wat meer dan een dubbel.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 18:12

tja, maarja daar train je naartoe en anders start je toch HC?

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 19:45

texelse schreef:
10 cm zal het verschil ook niet maken denk ik, maar wel het verschil tussen en L en een M parcours. Een M parcours is qua lijnen toch moeilijker en de driesprong vraagt toch ook wat meer dan een dubbel.

Ik zie toch echt niet vaak dat een parcour verandert wordt hoor, van B naar L naar M etc als het op dezelfde dag is. Soms op de grotere concoursen of regio kampioenschappen. En nou dat verschil dubbel/ 3-sprong is ook te doen, misschien net wat belangrijker om een goede afstand te hebben.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 21:37

het verschil tussen een L en M parcours is heel groot, M parcours is veel techniser en dan ook nog hoger.
wat zou anders de reden zijn dat vele mensen stranden in t M.

Ik vind de nieuwe regeling een goed idee voor ALLEEN de mensen die problemen in t parcours hebben, paard of ruiter t vertrouwen kwijt, of overgang van L naar M en graag met dat paard al een lager rondje gereden te hebben voor ze t M in gaan.

maar niet voor de mensen die gewoon een parcours fijn rondrijden! das gewoon voor de prijzen.
hier is ook iemand die met al zijn paarden 2 rondes rijdt, verdeeld door t Bt/mZ nou dat vind ik dus belachelijk!
geen 1 van de paarden heeft problemen in t parcours, hij rijdt ze overal naar de prijs toe, dus daarvoor vind ik de regeling belachelijk!!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 21:41

Blue9 schreef:
texelse schreef:

Ik zie toch echt niet vaak dat een parcour verandert wordt hoor, van B naar L naar M etc als het op dezelfde dag is. Soms op de grotere concoursen of regio kampioenschappen. En nou dat verschil dubbel/ 3-sprong is ook te doen, misschien net wat belangrijker om een goede afstand te hebben.

NIET? nou overal waar ik kom gooien ze na t L parcours t helemaal om voor t M.
in L zijn de lijntjes gewoon passend volgen.
in t M wordt er verwacht dat je gaat nadenken en gaat schakelen tussen de hindernissen, en daar komt t probleem, niet alle ruiters hebben een goed oog voor de hindernis. dat maakt t in een m parcours veel lastiger. een keer dicht komen wat je in t L nog kunt veroorloven kan in t M dus echt niet meer, je krijg gegarandeerd een grove fout of een stop.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 22:46

Ik vind het juist goed, het helpt de echte ''amateur ruiter'' die semi serieus mee wil doen. Als je dan in de knoei komt, kan je altijd een stapje terug, om het vertrouwen van het paard en de ruiter te bewaren. Of als je paard bijvoorbeeld er een tijd uit is geweest.

Vind het juist een prima regel, helemaal voor het welzijn van het paard.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 22:51

tja ik vind juist dat je het niveau van wedstrijdrijden omlaag haalt. Het wordt nu erg recreatief.. ga lekker thuis oefenen en als je niet klaar voor wedstrijd bent start je gewoon niet.

welzijn van paard kan juist ook verslechtert worden zijn veel mensen die nu eerst lekker in de b mee doen, en dan nog misschien barrage en vervolgens nog lekker de L met misschien barrage dus of het daadwerkelijk zo paardvriendelijk is, vraag het me af... zijn altijd meerdere kanten te zien natuurlijk

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 22:56

ja dat ben ik dusniet met je eens. Ik kan me goed voorstellen dat als je honderd keer B hebt gestart, je ook eens aan de voplgende klasse wil snuffelen. Ik heb totaal geen spring ervaring en mijn paard ook niet. Als ik straks lekker een B parcours door kom, wil ik ook de volgende klasse proberen, als dat even een tegenslag geeft kan ik weer terug. Ik hoef mijn geld er niet mee te verdienen, dus goede zaak die regel.

Daarbij zijn er limieten hoe vaak je je paard mag starten op een dag ;)

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 18:01

@ WinBinChes: Maar waarom start je dan niet HC?

@ Previr: Ja ik weet wat ze dan moeten veranderen enzo hoor maar vaak zie ik het niet. En met HC zie je dat toch ook?

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 18:20

Mijn paard heeft M gesprongen en vriendin die met hem springt in het Z (een jaar terug). Haar paard was nogal en lijpo en voor mijn paard is het ook 3 jaar geleden. Omdat haar vertrouwen weg was, wilde ze graag B rijden. Maar ze moest dus in het M. Ze heeft het KNHS zover gekregen dat ze L mocht, maar nu mag ze daar dus ook B bij. Voor haar is het super fijn, en voor mijn paard ook.

Maar ik kan me voorstellen dat mensen eerder een klasse lagen starten (voor het paard of wat dan ook) omdat er nu ook prijzengeld te verdienen is.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 18:39

Blue9 schreef:

1. omdat we als combinatie nog niet zover zijn.
2. zal ik dat de eerste keren waarschijnlijk ook wel doen, maar ik wil op den duur ook in het wedstrijd verband springen. Op mijn eigen tempo en voorwaarden en dat kan nu. De eerste echte springles staat dan ook gepland voor volgende week.

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 18:45

WinBinChes schreef:
Blue9 schreef:

1. omdat we als combinatie nog niet zover zijn.
2. zal ik dat de eerste keren waarschijnlijk ook wel doen, maar ik wil op den duur ook in het wedstrijd verband springen. Op mijn eigen tempo en voorwaarden en dat kan nu. De eerste echte springles staat dan ook gepland voor volgende week.

Hoe kan je wel ver genoeg zijn om een gewoon parcour te springen en niet ver genoeg om HC te springen? Ik ben nog altijd van mening dat je moet springen waar je voor getraint hebt. En in jullie opzichten snap ik het dan opzich nog wel maarja dan kun je ook altijd nog HC starten. Ben het vooral er niet mee eens dat er nu altijd mensen zijn die het gaan misbruiken.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 18:48

Waarom gaan mensen altijd van het slechte uit. En anders laat lekker. Ik vind het een fijne regel, het geeft voor mij de doorslag om door te trainen en het wedstrijd verband straks te proberen.

Over je eerste opmerking, ik bedoel dat natuurlijk andersom.... ;)