rustig blijfen op wedstrijd? hoe!?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

rustig blijfen op wedstrijd? hoe!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 15:48

hey,

morgen heb ik wedstrijd, en ben nou dus al mega zenuwachtig.
sta nu al niet meer stil :o

ik heb heel veel plezier in de paardensport en wedstrijden, maar ik kan mezelf niet onder controle houden!
ik vergeet de helft, slaap bagger, ben mega chagrijnig, en wordt snel boos op mijn pony.
wat natuurlijk maakt dat mijn pony helemaal gestressd raakt, en mensen aan de zeikant schelden me uit, terwijl het nog niet eens zo erg is!
k ben gewoon een beetje chagrijnig als ze zich verzet..

k heb zelf al bedacht dat ik van te voren even alleen ergens ga ziten, rustig worden.

dat ik als iets niet lukt, even stop en een rondje ga stappen en daarna weer verder ga.

heb een checklist gemaakt met al m''n spullen erop, die mee moeten

ruim van te voren naar het terrein gaan om te warmrijden

wie o wie weet nog iets wat helpt?
ik wil niet langer boos zijn om welk kleine dingetje dan ook! :(

Wanted2003

Re: rustig blijfen op wedstrijd? hoe!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 15:50

Heeeel herkenbaar dit, heb het vroeger ook gehad. Ik kreeg homeopatische druppels en mijn moeder maakte me wijs dat mijn pony ze ook kreeg. Alleen daarvan al werd ik een stuk rustiger.. Daarnaast, probeer met zo min mogelijk mensen op wedstrijd te gaan, alleen met de mensen die je nodig hebt.
Verder zit het echt tussen je oren, dus je zult jezelf gewoon wijs moeten maken dat het maar oefenen is, kijken hoe het gaat.. Enz Enz

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 15:53

rescue remedy van bach helpt heel goed èn je kan het ook aan je pony geven.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 15:56

tsja het blijft gewoon wennen, probeer de eerste keren er niet vanuit te gaan dat je winst zult halen, dat laad ook wat van de druk af, rescua remedy helpt ookwel, gewoon lekker rijden en genieten.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 17:22

haha ik ga er niet meer van uit dat ik win :+
vanaf dat ik een eigen pony heb ben ik met dressuur elke keer nog laatste (of iig achteraan) geworden :)

prijzen zijn leuk, maar gewoon het gezellige van een concours vindt ik leuker :)

we gaan met z'n 3en :)
mijn moeder, mijn stalgenoot (doet ook mee) en ikzelf, en dan de honden, maar die vallen me toch niet lastig :P

waar kun je rescue remedy halen?
en wat kost dat ong?

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 17:24

eet een banaan! :+ daar zit magnesium in en van magnesium word je rustig!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 17:24

Geen idee wat het kost, maar je kan het als het goed is bij een drogisterij halen. Ik heb het toen bij de tuinen gehaald maar volgens mij heeft de DA bijvoorbeeld het ook. Even zoeken dus.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 17:25

Je kunt het gewoon halen bij de drogist of natuurwinkel.
Als ik het goed heb zit het rond de €10.

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 17:26

Och ik heb precies hetzelfde gehad als jou,
ik was altijd in de lessen op de manege zo zenuwachtig op wie
ik mocht rijden, ik ging wel 10 keer naar de wc :+
met wedstrijden zat ik ook altijd te stressen,
gewoon alle tijd nemen, vroeg van te voren,
maar eenmaal als ik op het paard zat was ik alles vergeten (A)

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 17:30

Haha, en ik maar denken dat ik de enigste was die niet kon slapen voor een wedstrijd. :+ Gelukkig ben ik wel iemand die heel rustig blijft op het paard en gewoon lekker mijn ding kan doen, zonder boos te worden etc, maar ik kan me voorstellen dat het vervelend is voor jou!

Zoals hier al vaker is gezegd, gewoon lekker je ding blijven doen als je erop zit. Volgens mij zit je zo erg in de spanning van dat je een wedstrijd hebt en goed moet presteren dat dit overslaat op je rijden en je pony. Doe gewoon de eerste rondjes een beetje in en uit ademen, of ga s'ochtends vroeg een rondje hardlopen. Neem de tijd om lekker warm te rijden, lekker te tutten met je pony, óók op wedstrijd. Laat die mensen aan de zeikant maar schelden, als jij rustig blijft horen hun zich er buiten te houden.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 17:39

nou ik heb gevraagd aan m'n ma of ik naar de drogist mocht voor dat spul..
maar mijn moeder zegt dat valessa altijd druk is, endat ik gewoon zonder moet gaan rijden.
maar als ik zeg; ga jij er morgen dan eerst op? dan zegt ze heel snel wie wil er mee doen? :+

maar bedankt, ik ga zeker wat me de tips doen! :j

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 12:18

Ik heb het ook gehad, maar gelukkig ben ik er nou overheen!
Ik was zo gespannen dat mijn paard er onregelmatig van ging lopen en niet meer aan de teugel wilde. Zelfs met springen ging ze niet meer over de hindernissen heen!

Ik heb toen een tijdje elke keer mijn Ipod meegenomen, met mijn favoriete muziek die ik de hele weg aanzette en zelfs op had met losrijden! Hier werd ik een stuk rustiger van en was ik minder druk bezig met mijn paard, ook nam ik vaak een asperintje van te voren.

Meestal reed ik in mijn eentje in (zonder mijn ouders of wie dan ook), dat scheelde bij mij ook al een hoop! Ook probeerde ik zo min mogelijk naar de andere paarden te kijken.

Elke wedstrijd werd de spanning steeds minder en nou heb ik er helemaal geen last van, mijn paard loopt goed en het springen gaat ook weer goed! Ook mag iedereen naar mij kijken en kan het me niks meer schelen!

Succes

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 12:22

Voor jezelf bedenken waarom je wedstrijd rijdt... omdat je het leuk vindt toch?
En wat maakt het uit als je een keertje slecht rijdt.... baal je even van maar nou en... who cares..! Je hebt toch niks te verliezen? Van wie moet je goed rijden? Als het goed is hooguit van jezelf, nou dan maar wat minder streng voor jezelf en sta toe dat je een fout kunt maken of dat het een keer wat slechter gaat. Als je die dag maar plezier hebt gehad!

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:36

oef jeetje dat is niet zo mooi dan heb je het nog erger dan mij.... ik heb morgen dressuur wedstrijd voor het eerst sinds november weer en ben nu ook al zenuwachtig
maar mischien helpt het om gewoon meer bezig te zijn met verschillende dingen dat je niet aan de wedstrijd denkt?

en dan tijdens het inrijden even je pony aan het werk zetten dan even praten enzo dat deed ik altijd ook en dat werkte bij mij heel goed

suc6 ermee!

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 21:02

Logisch dat je zenuwachtiog bent! het is ook harstikke spannend.
Vraag aan de mensen om je heen om er rekening mee te houden en ga vooral niet de ruzie opzoeken, negeer dan liever. Vsn geruzie creeer je een negatieve sfeer en dat is voor niemand leuk. Dan is je dag sowieso al in het water gevallen. en zal ook geen positieve invloed hebben op je rijprestatie.
Blijf vooral in jezelf met je gedachten. Richt je op het rijden en je paard, in je hoofd! Alles eromheen doet er na de wedstrijd weer toe.
Dus vooral focussen zal je de goeie kant op helpen.
Heel veel succes in ieder geval en maak er een leuke dag van!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 21:07

bedankt voor de tips, maar de wedstrijd was donderdag :)
maar binnenkort heb ik weer concour en dan heb ik er zeker weer wat aan!

het concour ging toppie, ben even boos geweest op mijn moeder, maar verder heel rustig en gezellg geweest.
had 179 punten, best aardig dus :)
de 1e had in de 190 :P

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 21:35

Nou 179 zijn toch al prima punten? :)

Misschien kan je ook eens onder het losrijden (zachtjes) een beetje nurïen (?) enzo?

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 20:20

ik ben ook altijd dik zenuachtig.
Dus dnakje voor de tips die hier staan :D

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 11:27

Ik ga ook wat met de tips doen ^^ !
Bij het oefenen thuis gaat alles super, spring ik vaak foutloos rond...
Maar vanals ik op wedstrijd op verplaatsing kom is het een flop! Echt erg xP!