Springdebuut

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Olijkje

Springdebuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 11:47

Hoi,
Ik heb binnenkort mijn allereerste springwedstrijd, en dan niet voor het eerst met deze pony of voor het eerst officieel.
Ik heb gewoon nog nóóit een wedstrijd gesprongen! Nu doe ik deze wedstrijd onderling, want gelijk al officieel starten leek me erg onverstandig (ik heb een E-pony en zou dan al 90 cm moeten springen).
Ik ben van plan te starten op 60-80 cm, lager kan ook nog, maar ik weet niet of ik het mijn pony dan niet te makkelijk maak.
Maar, ik ben dus ongeloofelijk zenuwachtig! Het is in een binnenbak van 20x40 met kantine eraan, iedereen zit dus mee te kijken.
Ik ben echt bang dat ik dat parcours nooit kan onthouden en dat ik verkeerd rijd of iets dergelijks.

Ik was benieuwd of jullie nog wat tips hebben, hoe ik moet springen weet ik wel, maar het is gewoon het wedstrijdgebeuren.
Als de bel gaat start je en je tijd gaat in als je over de eerste hindernis bent, toch? En als je klaar bent gewoon zo snel mogelijk de bak verlaten?
Het zijn misschien nogal domme vragen, maar ik vind het gewoon superspannend :P
En stel dat ik verkeerd rijd, ben ik dan gediskwalificeerd?

Alvast bedankt!
Groetjes!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:05

Parcours onthouden is eigenlijk niet moeilijk. je mag het vooraf verkennen, en dan gewoon goed opletten, en regelmatig herhalen. Dus Hindernis 1 is groene steilsprong, daarna linksaf naar 2 = gele oxer, rechtdoor naar 3 is rode oxer, etc. Dan nog naar een paar andere ruiters kijken en dan lukt het wel.

Binnenkomen, groeten bij de jury en aangalopperen. Volte galopperen (niet door de startlijn heen!) en als de bel gaat, rijd je doro de startlijn en vanaf dat moment gaat je tijd lopen. Na de finish, stappen, en gewoon via de snelste route de bak verlaten.

Verkeerd rijden = uitsluiting (diskwalificatie is iets anders). Vaak mag je bij een onderlinge wedstrijd wel het parcours uitrijden.

Olijkje

Re: Springdebuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 18:11

Okee, bedankt! Maar eeh hoe weet ik wat en waar de startlijn is..?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:09

die is aangegeven met een rode vlag (rechts) en een witte (links) + een bord 'start', en hetzelfde voor de finishlijn. Bovendien staan ze op de parcourstekening

uccello

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:47

Kijk van te voren even naar de overige deelnemers hoe ze het parcours rond gaan, dat scheelt meestal wel dan kun je al meetellen met de sprongen.

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 21:16

Okee bedankt! Ja, vanuit de inrijbak kan ik niet echt de deelnemers zien(zit schuifdeur tussen) maar misschien moet ik ergens als laatste, en kan ik via de kantine nog wat zien..

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 16:11

Hoe moet je eigenlijk groeten? Net als bij dressuur..?

Maartje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 11:27

Groeten is inderdaad net als bij de dressuur. Als het kan zeg je ook even de naam van je pony en je eigen naam bij de jury.
Wanneer heb je je wedstrijd?

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 15:58

13 april, het is niet officieel hoor, en de jury zit hoog, dus daar kan ik niks tegen zeggen denk ik..
Ik ben gewoon superzenuwachtig dat ik mezelf ook voor gek zet ofzo :P

_horselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 09:10

Ik weet precies hoe jij je voelt!!
Ik rijd nu zondag mijn eerste dressuur- EN springwedstrijd en ik heb ook een beetje schrik voor heel het gebeuren,gewoon omdat je het niet kent.Maar ik heb eerder schrik voor dressuur dan springen..

In ieder geval,veel succes ;)
Xx;;

pipomamaloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 09:14

oeh spannend, maar het is vast leuk :j
Ik zou eigenlijk eerder bang zijn dat ik de volgorde van de hindernissen niet meer weet :')

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 18:20

Ja daar ben ik dus ontzettend bang voor ! :P Maarja daar kan ik dan op dat moment niets meer aan veranderen.. Dus ik bedenk maar gewoon wat ezelsbruggetjes denk ik..
En horselover, dat had ik ook voor mijn eerste dressuurwedstrijd, voordeel is wel dat je kunt oefenen, maar ik stond toen al een week van te voren te springen van de zenuwen :P

_horselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:22

ja,ik heb eigenlijk niet zo deftig kunnen oefenen? gwn de proef regelmatig in m'n hoofdafspelen en de figuren vanbuiten leren maar het wordt toch voorgelezen :D

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:26

bij onze onderlinge springwedstrijden zijn de hindernissen genummerd, dat scheelt ook ;)
maar onze startlijn heeft geen vlaggetjes, alleen zo'n bordje met start :P

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:28

Ach meid het komt vast wel goed hoor. Ik was ook zo bang om het parcours van onze onderlinge clubkampioenschappen te vergeten, maar ik weet hem nu nog _O- en dat is al bijna een jaar geleden :=
Er zijn vast wel veel meer ruiters die hun eerste parcourtje rijden, je bent vast niet de enige. Bedenk gewoon een leuk ezelsbruggetje! En anders spreek je toch af, als dit mag, dat iemand het voorzegt, bijvoorbeeld nu naar links... Ofzo? Je kan thuis ook wel oefenen, dat iemand een parcourtje voor je neerzet en uitdenkt! Laat je ons wel ff weten hoe het ging xx

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 20:40

Bedankt, ja zeker laat ik het weten, maar dan hoop ik wel dat mijn pony van haar dikke been af is, ze heeft nu opeens een spronggewricht vol met vocht, zonder dat ze er kreupel op loopt.. Vreemd :S

En ik hoop ook dat het genummerd is, alleen als ik naar links ga terwijl ik naar rechts moest, sja, dan heb ik een probleem :P

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 12:57

Ik heb me afgemeld, het been is nog niet over..

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 12:58

AH jammer ja! Al die zenuwen voor niks :D
Ach, ander keertje dan maar!!

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 13:00

xxxdonja schreef:
AH jammer ja! Al die zenuwen voor niks :D
Ach, ander keertje dan maar!!

Ja.. volgende keer beter :)