Hoe een oefenparcours organiseren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RaichuHollow

Hoe een oefenparcours organiseren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 14:01

Hallo,

Wij willen bij ons op de manege een oefenparcours organiseren, maar hoe gaat dit in zijn werk?
Wie kan mij vertellen wat er allemaal gedaan moet worden?

Daarnaast zoek ik een geschikte kandidaat om in dit oefenparcours de ruiters te begeleiden, wie o wie?
Het oefenparcours vind plaats in Callantsoog. Dus diegene moet wel een beetje uit de omgeving komen!

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Groetjes Lizet

RaichuHollow

Re: Hoe een oefenparcours organiseren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 00:22

Weet nou niemand iets? Ik Weet niet waar ik zoeken moet.
Ik hoop dat ik morgen een reactie heb...

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 00:28

Als je een oefenparcours wilt organiseren zul je eerst een locatie en materialen moeten hebben. Zo te lezen heb je die al op jullie manege. Verder moet je zorgen voor een goede parcourbouwer die het parcour gaat bouwen en ook een maximale tijd vaststelt,de barrage opstelt, begeleidt tijdens het bouwen en bij het opbouwen de hoogtes en afstanden controleert. Dan heb je nog een jury nodig. En genoeg vrijwilligers om op te bouwen en te helpen met verhogen ed. Je moet genoeg deelnemers vinden en van allemaal moet je de catergorie en klasse weten, zo kun je (makkelijks van laag naar hoog of hoog naar laag) een startlijst opstellen. Verder heb je natuurlijk een inrijbak nodig. Misschien een idee om een inschrijflijst bij je eigen en eventueel een andere manege op te hangen en eerst eens te polsen of er genoeg animo is?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 04:06

Voldoende hindernismateriaal van goede kwaliteit, met name de veiligheidslepels en dergelijke zijn bij zulke activiteiten van belang ivm verzekering.

Parcoursbouwen kun je voor een oefenparcours in principe zelf. Ik ga er tenminste vanuit dat je net zoiets in je hoofd hebt als ze bij de WMR en Bucephalus organiseren. Daar hebben ze meestal een van de springruiters uit de regio in het midden staan (wel kostbaar) of iemand uit de eigen vereniging die wat ervaring heeft.

Losrijden is bij jullie op de locatie gaan probleem dus daar hoef je je geen zorgen om te maken.
Parkeergelegenheid moet ook wel lukken als er mensen van buitenaf komen.

Belangrijkste in onze regio is goed adverteren en duidelijk maken dat je een oefenparcours hebt. Anders is de opkomst vaak matig. Zelfs bij Bucephalus en de WMR die iedere maand op vaste dag zitten is het soms behoorlijk rustig :o

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 14:15

Oke, heel erg bedankt! hier kan ik al een hoop mee!

Groetjes Lizet

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 14:23

Aan de reactie van Gomir te lezen zijn er nog 2 verenigingen in jouw regio die oefenparcoursen organiseren. Dan lijkt me de meest makkelijke oplossing; Eens met die mensen gaan praten!
Zij hebben ervaring, weten wat je moet regelen, wat de knelpunten zijn, andere slimme tips. En misschien willen ze jullie de eerste keer ook even op weg helpen.