M1, Progressieve of Niet-Progressieve overgangen???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

panache

M1, Progressieve of Niet-Progressieve overgangen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 19:54

Heey,
ik Rij nu M1, maar overal zie ik niet-progressieve overgangen..
Ik het boekje staat dat t/m M1 de overgangen progressief moeten zijn..
Nu is mijn vraag, wát willen de jury's nou zien in de M1?
Want als iedereen de niet-progressieve overgangen rijdt en ik de progressieve, tja dan weet ik ook niet wat de Jury wil..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:51

KNHS dressuurreglement schreef:
Artikel 107 Overgangen
Vanaf de M2-klasse
zijn overgangen niet-progressief, behalve bij de afdelingsdressuur.

In theorie worden er dus vanaf de M2 pas niet-progressieve overgangen gevraagd. Maar wanneer je in een lagere klasse een goede! niet-progressieve overgang laat zien, wordt dit zeker gewaardeerd. Laat je echter een niet-progressieve overgang zien, waarbij je bijv. je aanleuning verliest is het weer stom om het zo te proberen en zal een progressieve overgang die goed is uitgevoerd een hoger cijfer verdienen. Echter verdient een niet-progressieve goede overgang weer meer.

Zoals met alles geldt; Kunnen jullie een goede niet-progressieve overgang laten zien. Laat maar zien! Kun je het niet. Houd dat dan voor thuis om het te oefenen en laat op wedstrijd dan maar een mooie progressieve zien, want dat is ook goed voor een mooi cijfer. Hetzelfde met bijv. middendraf. Kun je een uitgestrekte draf laten zien, laat maar zien. Kun je het nog niet, ga het dan ook niet proberen, maar oefen het eerst thuis.

_Christine

Re: M1, Progressieve of Niet-Progressieve overgangen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 23:38

Ik heb nooit geweten dat dat pas vanaf de M2 moest?
Ik doe dit al vanaf de B..

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 09:21

kinuh schreef:
Ik heb nooit geweten dat dat pas vanaf de M2 moest?
Ik doe dit al vanaf de B..

En als het dan lukt (zo leren wij op de cursus), moeten we dat zeker waarderen, maar het is niet zo dat in de B t/m M1 niet progressieve overgangen hoger scoren dan progressieve. Je maakt het jezelf moeilijker, en als het lukt en de andere criteria zijn ook prima aan voldaan krijg je geen laag cijfer omdat het niet progressief is. Zoals onze leider zegt; als een kind in groep drie de tafel van 9 op kan zeggen ga je dat ook niet bestraffen, terwijl hij het over een paar jaar moet kunnen :Y)

Conclusie; overgangen worden in principe progressief gevraagd en een goede progressieve overgang moet dito gewaardeerd worden, maar als je een niet progressieve overgang rijdt mag dit niet per definitie tot een lager cijfer leiden, tenzij het mislukt.