Te jonge paarden in de dressuur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moratoetje

Te jonge paarden in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 12:30

Hoi,

Onlangs was ik op wedstrijd met mijn 6-jarige merrie, voor het eerst met haar. En in mijn rubriek, de klasse L1, reed een amazone met een nog zeer jong paard (wel een supergaaf dier trouwens). Dit paardje wordt dit jaar 4. Bij mijn weten mag je pas in april van het jaar dat het paard 4 wordt starten in de klasse L1/L2?

Nu hoorde ik van de week op de manege waar mijn paard staat dat er wel vaker te vroeg gestart wordt met een jong paard. En met starten bedoel ik, officieel starten dus niet HC.

Nu vraag ik me af, of dit gevolgen heeft voor desbetreffende ruiter/amazone?

asjemenou

Re: Te jonge paarden in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 12:33

Ja, die krijgt gewoon een boete van de KNHS.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 12:37

Worden jullie daarvoor beboet?!

Ik start de 3jarigen graag 1 tot 2x in de B tijdens het eerste seizoen, zonder verwachtingen, gewoon om hen te laten wennen aan concours...

En in de winter zijn er speciale wedstrijden voor deze "jonge paarden". Maar dit is wel in België en LRV, dus misschien niet van toepassing in Nederland.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 12:51

Ik snap die mensen ook gewoon niet. Waarom zo'n haast met een jong dier?
Ik heb zelf ook nog een 3- en 4-jarige rondlopen. De 4-jarige is al wel zadelmak maar moet nog verder doorgereden worden. Ik wil haar pas volgend indoorseizoen starten. De 3-jarige wordt van de zomer zadelmak gemaakt en gaat daarna de wei op. Van de winter ga ik dan weer verder.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 12:57

lientjeds schreef:
Worden jullie daarvoor beboet?!

Ik start de 3jarigen graag 1 tot 2x in de B tijdens het eerste seizoen, zonder verwachtingen, gewoon om hen te laten wennen aan concours...

En in de winter zijn er speciale wedstrijden voor deze "jonge paarden". Maar dit is wel in België en LRV, dus misschien niet van toepassing in Nederland.

Je mag met een 3 jarige wel B starten (vanaf oktober in het jaar dat hij 3 wordt), je mag pas vanaf april in het jaar dat het paard 4 jaar wordt L1 starten ;)

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 14:28

Ligt aan de situatie. Met een talentvol paard vind ik L1 nu niet echt zwaar werk. L1 zou zowieso geen zwaar werk moeten zijn. Dus mits het gwn rustig gebeurd met een keer of drie vier per week oefenen zie ik echt het probleem niet.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 12:36

Ik vind 3 jaar en in de sport niet te jong..
Krijg waarschijnlijk heel wat reacties nu. Maar wat maakt het uit of je nu thuis een beetje rond L niveau traint of op een wedstrijd? Je rijd toch hetzelfde.
Ik ken ook genoeg paarden die met hun 6e al in de Z liepen, en die doen het super :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 12:39

gut, stap, draf, galop, stilstaan........ voltetje en een stukje wijken........ das geen werk :D

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 12:41

Ik vind 3 jaar in de sport wel degelijk veel te jong.
Met drie jaar ga je overwegen om eens langzaam met het paard te beginnen met inrijden, beetje longeerwerk en dat soort werk.
Daarom worden er ook zoveel paarden kapot gereden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 12:50

er zijn zat paarden die bij 8 vlieguren fluitend de B doorfietsen....

die zijn dan misschien net een maand of 2 onder het zadel....

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 12:55

jesito schreef:
Ik vind 3 jaar in de sport wel degelijk veel te jong.
Met drie jaar ga je overwegen om eens langzaam met het paard te beginnen met inrijden, beetje longeerwerk en dat soort werk.
Daarom worden er ook zoveel paarden kapot gereden.

Dat kan toch. Als je daarmee begint als het paard 3 is, kan een handige ruiter 3 maanden later een L1 proefje rijden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 14:28

En als het dan zo goed gaat en je hebt je winstpunten bijelkaar dan moet je op een gegeven moment ook m starten en dat gaat allemaal veel te snel.
En meestal zie je dan ook dat er dan ergens een teruval komt.
Ik zou hiet nooit voor kiezen om zo hard te gaan in de sport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 14:35

Een paard moet 5 jaar zijn voor het mag starten in de M1 ;)
Ik vind het allemaal wat opgeblazen de laatste tijd, menig jong paard loopt met de vingers in de neus makkelijk een L1 proef, het hangt volledig van de ruiter af.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:32

ik vind t ook erg overdreven, "vroeger" kon je wel altijd gewoon starten met een jong paard, werd nergens problemen van gemaakt,
ik vind het echt niet erg om een 3 jarige (mits met mate) in de B al rond loopt en een 4 jarige moet eecht wel L1 aan kunnen... is gewoon de basis hoor niks moeilijks of wat dan ook.. kijk ga je iedere week op wedstrijd en rij je 5 x per week een uur ja dan is het wat anders...

ammi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 10:31

Dit blijft gewoon een moeilijk over eens te worden discussiepunt :D
Ik vind dat een paard zelf wel aangeeft wat die wel en niet kan, en idd, ik zie de B en L proefjes eerder als een training op een andere plek. Zoveel neemt zon proef niet van een jong paard.

In principe hoort het KNHS je te beboeten als je je niet aan de leeftijds regels houd, maar mijn ervaring is dat ze de helft van de tijd zitten te slapen daar.. :o

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 12:47

Hihi mijn guppie van bijna 4 gaat gewoon met enige regelmaat mee hoor :D En hij vind het prachtig :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 12:50

Onzin. wat is het verschil tussen thuis rijden en op wedstrijd? Niks :n behalve meer ervaring/stress. Mijn veulen was 3 maand toen hij meeging naar de keuring. is dat dan ook zielig?

Wijken is zo'n makkie, vooral met een net beleerd paard... kijk als 4 jarige Z2 is een ander verhaal.... maar L1? Stelt niet zo heel veel voor hoor..

u_nnamed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 12:55

ik vind de regels die er nu zijn eigelijk wel goed van mij mag een 3 jarig paard gerust een b of L wedstrijd lopen maar als je met de 5 jarigeal Z2 loop vindt ik ook slecht

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 13:02

Met een L1 proef doe je toch niks mis. in België komt er zelfs nog geen pas wijken bij kijken. 't is eerder dat je hulpen iets beter moeten getimed zijn omdat je op de letter moet rijden. 't is niet omdat je in je proef moet doorzitten dat je thuis ook constant moet doorzitten, van de vraag te verruimen is ook nog geen enkele pard doodgegeaan. Dus zie er geen graten in.
Als je onder de 4-jaar gaat beginnen met schouderbinnen, sterk verzamelen,appuyeren,... ja dan denk ik dat dat te vroeg is

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 13:50

Dat lijkt me ook niet meer dan logisch, aangezien het lichaam daar gewoon nog niet klaar voor is... In de B en L lopen paarden toch vaak gewoon braaf nagevelijk, als dat al niet kan, dan kunnen we ze allemaal net zo goed laten staan tot ze 6 zijn en uitgegroeid...

BarryFG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:04

Ik heb er op zich geen problemen mee als een 3 jarige een b en een 4 jarige een L proefje loopt, mits natuurlijk met mate.
Ik ga waarschijnlijk met mijn jonge paard vanaf november ook een aantal keer B starten, gewoon voor de ervaring af en toe een proefje, daar zie ik geen kwaad in.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:47

Ironie hier in België:

In de proef L1 zit niets van wijken/achteruitgaan, gewoon stap/draf/galop en figuren rijden. Wel op de letter.

De proef Jonge Paarden, 4 jaar, daar zit nu wel het wijken inbegrepen!

Wijken voor een 3/4 jarige is mi ook geen probleem, een paard dat correct aan het been is, doet dit vanzelf.

Mijn vorige 3-jarige kon na 4 x rijden al wijken, mijn merrie nu is pas zadelmak met 4 en kan probleemloos wijken na de 10x rijden.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:11

Mij hebben ze altijd gezegd zolang je geen zijgangen doet waarbij stelling verwacht/gevraagd wordt, kan het niet veel kwaad voor een jong paard en kan je eigenlijk weinig misdoen. En elk goed aan het been staande paard kan enkele passen wijken

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 17:31

bij elke zijgang hoort toch stelling??:S:S en wat is daar zo raar aan, ik heb liever dat een 3 jarige met stelling door de voltes en hoeken kan lopen dan als een plank, ik leer ze heel snel al een pasje opzij te doen voor je been, dat is gewoon de basis hoor..

en waarom zou t nou zielig zijn, zijn de hengsten op de hengsten keuring dan ook zo zielig??
dat is het zelfde verhaal als dat ik ooit een telefoontje kreeg waarom mijn paard met zn 2.5 jaar al zadelmak was :S:S ja als t je niet zint, bel dan niet!!!!!!!!
en ik zal hier meteen even uitleggen; er zit een heel groot verschil tussen zadelmak en doorgereden.... als ze net zadelmak zijn rij ik ze hoog uit 2 a 3 x in de week.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:08

sorry als ik fout ben, maar mij hebben ze altijd gezegd dat je om correct te wijken geen stelling moet hebben. Dat dat het alleen maar makkelijker maakt om het paard dat te leren