D of E pony!?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bambino

D of E pony!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 11:16

Wij hebben een pony van 1.51 mtr.
Echt een super beest dat het hogere werk gemakkelijk aankan.
NU was mij vraag bij de FEI mogen D pony's op het ek starten en mogen niet groter dan 1.51.mtr zijn?
Maar onze pony is dus 1.51mtr. dus inprincipe zou die internationaal als pony mogen starte toch?

Maar wat in Nederland dan? moet ik hem laten inmeten dan als D pony?

Ik hoop dat het een beetje logisch heb uitgelegd kan het niet makkelijker omschrijven :+

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 11:25

Ik weet niet hoe jij aan die toegestaande hoogte van 1.51 komt maar in de regelementen staat onder kopje FEI:
Citaat:
Een pony, die wordt uitgebracht op internationale wedstrijden, mag een maximum
stokmaat hebben van 148 cm zonder hoefijzers of 149 cm met hoefijzers.

Kortom je mag niet internationaal dus ook niet op EK starten.
Tot 148 cm is trouwens een D pony, jou pony is een E.
Als je denkt dat met een hermeting de pony wel onder de 148 komt (wat mij erg onlogisch lijkt, maar er zijn mensen die er alles aan doen) kun je geloof ik bezwaar maken op eerdere meting en kun je de pony in utrecht her laten meten. (Maar dit weet ik niet helemaal zeker, je zou de knhs hierover kunnen mailen)

Vadisha

Re: D of E pony!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 11:31

http://www.knhs.nl/objects/00012629.pdf

Dit kwam ik ook nog tegen:
Citaat:
Het is verboden het resultaat van de officiële vaststelling van de stokmaat van een
pony – alsmede de registratie ervan – te beïnvloeden.
9. Tegen het resultaat van de meting als gevolg waarvan een pony wordt ingedeeld
in de categorie A, B, C, D of E, kan door of namens het lid tegen betaling van de
kosten voor een hermeting (conform de Tarievenlijst) schriftelijk bezwaar worden
ingediend bij het Federatiebestuur en wel binnen twee weken na de datum van de
desbetreffende meting.
10. De hermeting van een pony, die is ingedeeld in de categorie A, B, C of D, wordt
uitgevoerd op een door de KNHS vastgestelde locatie door één of meer KNHSponymeter(
s), niet zijnde de ponymeter tegen wiens beslissing beroep is aangetekend.
De hermeting kan namens de KNHS worden bijgewoond door een waarnemer;
daarnaast mag het lid met een vertegenwoordiger bij de hermeting aanwezig
zijn. Het resultaat van de hermeting is bindend voor alle partijen. De hermeting van
een pony, die is ingedeeld in de categorie E, dient plaats te vinden op de Faculteit
der Diergeneeskunde van de Rijksuniversiteit in Utrecht. De hermeting kan namens
de KNHS worden bijgewoond door een waarnemer; daarnaast mag alleen het lid
met een vertegenwoordiger bij de hermeting aanwezig zijn. Het resultaat van een
hermeting is bindend voor alle partijen. In het geval, dat de hermeting leidt tot een
wijziging van de categorie, komen de kosten voor rekening van de KNHS. Wanneer
de hermeting niet tot een wijziging van de categorie leidt, komen de kosten voor
rekening van de aanvrager van de hermeting/het lid. enz..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 11:36

Vadisha schreef:
Als je denkt dat met een hermeting de pony wel onder de 148 komt (wat mij erg onlogisch lijkt, maar er zijn mensen die er alles aan doen) kun je geloof ik bezwaar maken op eerdere meting en kun je de pony in utrecht her laten meten. (Maar dit weet ik niet helemaal zeker, je zou de knhs hierover kunnen mailen)

Maar dan moet je er niet vanuit gaan dat ze in Utrecht ook zo lief zijn om hem onder die 1.48 te meten.

1.51 is gewoon een E-pony, zeker als dit al een keer officieel gemeten is en in zijn paspoort staat. Helaas.
Echter zal de pony niet veranderen, dus heb je er morgen nog net zoveel plezier aan als vandaag.

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 11:38

HIj is nog niet officeel gemeten, het was een vraag omdat iemand dit ons vertelde op oefenpacours, maar ik kan op deze laptop niks van bestanden etc. openen dus dacht vraag het hier is.

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 11:39

Oh nee zeker niet (hopelijk) zijn ze daar najuist nog strengen dan bij gewone metingen. Ik zou het zowiezo niet doen zonde van je kosten en hoe groot is de kans dat je werkelijk EK mag starten...
Maarja moet altijd wel zo voledig mogelijk de vraag beantwoorden :P

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 11:41

1.51 is een E-pony dus mag je internationaal mee starten..
Maar zou het eerst maar eens na laten meten ;)

hannico09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 11:42

hoe oud is de pony? Is hij 3 of 4 zou ik de moeite niet nemen, maar is hij al 8 en hoeft hij maar 1 keer gemeten te worden zou ik het wel proberen....

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 11:42

Wat Vadisha zegt (haar eerste reacties) is wat het reglement beschrijft.
Als je graag een D-pony wilt, kun je natuurlijk een lieve ponymeter opzoeken die hem onder de 1.48 meet. Maar over het algemeen worden op alle EK's de pony's opnieuw gemeten, bij de veterinaire keuring. Beetje vervelend als je pony dan toch 1.51 blijkt te zijn en dat je dan naar huis kunt, zonder ook maar in de ring te mogen rijden.

Dus je doet er het verstandigste aan om hem gewoon eerlijk te laten meten en maar te zien in welke maat hij valt.

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 11:45

Hij 6 jaar , pony heeft echt veel talent gewoon vind alles zo verschrikkelijk simpel, Maar stel wij starten de pony bij de E pony's en hij word gemeten op bv. 1.51 mtr en wij verkopen hem naar het buitenland, dan mag die dus niet internationaal starten bij de pony's meer?

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 11:45

QueenE schreef:

Nee je mag najuist niet met een E pony internationaal starten! (typfout? :P )

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 11:46

Dagie schreef:
Hij 6 jaar , pony heeft echt veel talent gewoon vind alles zo verschrikkelijk simpel, Maar stel wij starten de pony bij de E pony's en hij word gemeten op bv. 1.51 mtr en wij verkopen hem naar het buitenland, dan mag die dus niet internationaal starten bij de pony's meer?

Nee. Want NL is het enige land wat die rare maat van de E-pony heeft ingevoerd voor de zadelsport.
In overige landen en de mensport in NL is 1.51 gewoon een paard.
Laatst bijgewerkt door Sjonniej op 13-03-09 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 11:46

Dagie schreef:

Nee in het buitenland is het een paard. En zal daar dan ook tussen de paarden moeten lopen (ze kennen enkel in Nederland E pony's)

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 11:51

Oke ja omdat ons verteld was dat pony's internationaal een hoogte tot 1.51 mtr. mochten hebben daarom was het mijn vraag, maar bedankt voor alle antwoorden het is ons duidelijk

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 11:56

Helaas weten maar weinig mensen goed hoe het zit en zijn te 'lui' om de regelementen bij te pakken. Het is dus goed van je dat je wel de moeite neemt om zeker te weten hoe het zit!! Succes met je pony!

hannico09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 11:59

Ze nemen met meten op internationale concoursen idd een marge van 2 cm omdat ponys zich op vreemd terrein wat op kunnen blazen... Maar als jouw pony 1.51 is en hij maakt zich groot tijdens het meten, kun je alsnog naar huis. Ik denk niet dat 'buitenlanders' dat risico nemen.....

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 15:08

Vadisha schreef:
QueenE schreef:

Nee je mag najuist niet met een E pony internationaal starten! (typfout? :P )

Ja sorry :Y)
Maar met een pony kleiner dan 1,481 mag je niet ZZ-licht starten en dat kan met deze pony dus wel :)

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 15:13

Ja maar het gaat hier om het springen, kijk voor dressuur had het me idd niks uitgemaakt, maar indiergeval bedankt voor de antwoorden

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:04

Dressuur lukt het je ook niet om dan te starten ;)
Paarden die internationaal lopen worden streng gemeten,
dus met een pony van 1.51 kom je er niet tussen. ;)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 16:16

Dagie schreef:
Ja maar het gaat hier om het springen, kijk voor dressuur had het me idd niks uitgemaakt, maar indiergeval bedankt voor de antwoorden

Zowel voor dressuur als springen ligt de grens dus (helaas voor jullie) op 1.48

dubbeldoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 16:26

Het is inderdaad zo dat een pony van 1,51 officieel geen d-pony is, maar als je rondkijkt kom je toch veel d-ponys van die maat tegen, (mijn E-pony is toch regelmatigkleiner dan een d-pony ;) )
Maar op internationale wedstrijden wordt de maat tot 1,51'gedoogd', maar dan moet hij volgens mij wel als d-pony op papier staan, omdat je jezelf anders niet kunt selecteren.
Dus als je een lieve meter hebt die hem gewoon als grote d-pony noteert, zou ik dat zeker laten doen!

(misschien heb ik de mail van de knhs nog waarin ze het me uit hebben gelegd, ik zal nog even zoeken...)

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 17:34

Maar FEI is toch internationaal?
want reken maar niet dat pony's van 1.51 daar tussen kunnen hoor :n
Een tijdje terug moest een ponyruiter d'r pas aangekochte toppony toch weer verkopen, omdat die 1 cm te groot was?
De regels zijn daar streng. En als je nu er alles aan doet
om de pony als D in te laten meten, is er dikke kans
dat je een van de eerste wedstrijden al wordt gediskwalificeert,
vanwege de stokmaat van je pony.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:14

wake_up schreef:
De regels zijn daar streng.

En niet meer dan terecht ook!
1.48 is 1.48 en niet 1.51, omdat het anders zielig is voor de pony's die net te groot zijn.

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 15:02

Op een EK kom je jezelf dan tegen, en dat zou pas écht zuur zijn... Ga voor het NK springen pony's ZZ, of anders, misschien de junioren? paarden zijn dan wel groter als hem, maar miss 'past'/kan het wel..?