Paard met "Concours" angst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lady_Daniels

Paard met "Concours" angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 21:52

Hallo,

In de loop van de tijd zou ik heel graag een keer een spring wedstrijd willen gaan starten. Een aantal weken geleden heb ik mee gedaan met oefen springen maar mijn paard raakte volledig in de stress.
Springen over kale balken doet ze zonder moeite maar die concours hindernissen zijn toch wel erg eng. Ze bijten enzo :D
Toen mijn paard al die hindernissen zag klapte ze naar mijn idee een beetje dicht.
Zo van; Hee, deze bak ken ik maar die rare dingen die je er allemaal in hebt gezet niet.
Ik had express voor een lage hoogte gekozen zodat ze wat vertrouwen kon krijgen.
Maar de rondjes waren niet al te goed. Ze sprong veel uit stilstand en liep vooral hard.
Nu vroeg ik mij af hoe je een paard opleid richting een parcour B springen?
Gewoon vaak meenemen naar een oefen spring wedstrijd zodat ze kan wennen?
Zijn er nog meer dingen die je kunt doen? Of juist niet moet doen?

Spring Ruiters Verenigt u!

FriesWytske

Re: Paard met "Concours" angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 21:53

Ik denk dat je haar veel moet meenemen. Dan leert ze het vanzelf dat het niet eng is.

Getup
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 21:55

Veel meenemen en laag beginnen; Dit is echt een kwestie van wennen. Als ze doorheeft dat het allemaal niet zo eng is en meer ziet en het "gewoner" wordt, gaat dit wel lukken.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 00:22

Dat was mijn idee dus ook.
Maar ben niet zo'n springer dus voordat ik de boel verziek even een oproepje.

Weten jullie trouwens ook hoe vaak springen goed voor een paard is?
Met het oog op oefen parcoursen.
Ik rijd normaal een springles per week dan komt er als er oefen springen is in het weekend nog een parcour bij.
Daarna probeer ik altijd een weekje alleen springles in te lassen om mijn paard de gelegenheid te bieden de indrukken te verwerken.

Kloppen mijn ideeen een beetje of is dat allemaal niet zo nodig?

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 00:37

Zoveel mogelijk kilometers maken en oefenparcourtjes springen met zo laag mogelijke hindernissen. Desnoods lekker in draf je parcours rijden en hierin een vast ritme proberen te krijgen. (dus proberen niet uit stilstand te blijven springen, maar vlot door te draven) Een springles en een oefenparcour per week is niet te veel, zeker niet als je het laag houdt en je je vooral concentreerd op ontspannen rondgaan.

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 14:04

Hey Lady-Daniels!

Wat leuk, ik ben hier ook mee bezig!

Overigens, oefenspringen in Wassenaar is echt geweldig! Super mooie (outdoor) locatie!
Je moet alleen wel in volledig wedstrijdtenue verschijnen...
Ook in het oefenspringen. Het blijft Wassenaar he! ;-)
Ik heb me ingeschreven voor 11 april daar. Kom je ook?

mkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:45

ja ik denk ook veel meenemen.. veel succes er mee!

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 00:14

Ik heb het even met mijn instructeur besproken en het leek hem ook een goed idee om haar gewoon 2x per maand ofzo mee te nemen naar een oefen parcour van 60-80cm.
We zullen zien...

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:13

Hier nog 1 met een paard met parcour angst zoals wij het maar hebben genoemd.

Het is zelf zo erg geweest dat hij helemaal niks meer wou springen en ik dus met regelmaat in de hindernis lag.

Samen met een stalgenootje met veel lef zijn we het weer aan het opbouwen en moet zeggen dat het de goede kant op gaat.

Het enigste wat bij die van mij werkt is gewoon kilometers maken en dan hoop ik dat die er ooit vanaf komt :o

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:43

Vraag je instructeur eens of je tijdens de springles wat 'engere' hindernissen kunt springen.
Laat een stuk landbouwplastic over een stijlsprongetje leggen, hang wat vlaggetjes aan de staander, leg een paar tonnen onder de hindernis, knoop wat stukjes rood-wit lint aan een balk.
Ik neem aan dat je springinstructeur dit wel rustig met je kan opbouwen. Dus beginnen met een kale hindernis en daarna een beetje versieren en uiteindelijk een helemaal rare hindernis.

En het belangrijkste: zorg dat je zelfverzekerd bent! Als jij weet wat je doet en het zelf niet eng vindt (rechtop zitten en naar voren rijden!) zal je paard dit gevoel deels van je overnemen.

malibu4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:52

Het rijden van oefenparcoursen is zeker een aanrader. Weet niet of er bij jou in de buurt bijvoorbeeld elke week of elke twee weken ergens een oefenparcours is zodat er ook regelmaat komt in het springen van parcoursen. Daar leren ze vaak meer van dan af en toe een parcours springen. Ook op les aparte dingen springen wil helpen. Veel succes!

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:57

Oei, dat is een kwalijke zaak dat je paard zo onzeker is geworden omdat je hem meenam naar een oefenparcours.

Je bent dus een stap te vroeg geweest en nu heb je er meer werk van het paard zijn vertrouwen terug te winnen. Rijden in een andere bak of omgeving is een ding, maar dan ook nog springen over voor hem vreemde hindernissen is heel wat anders. Het ene paard is daar eerder klaar voor dan het andere paard.

dat betekend dus oefenen.. oefenen en oefenen! Neem het paard ten eerste vaker mee naar andere bakken om te trainen en als dat goed gaat ga je over een paar simpele sprongen heen die thuis erg goed lukken. Bouw dat op deze manier op zodat je paard weer vertrouwen krijgt.

Succes! :)

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:29

Veel goeie tips zijn hier boven al gegeven.

Ik heb ook nog een tip voor je. Geef je paard een kruidenmix.
Bijvoorbeeld van het merk Easy Going / Moony Mare.
Dit zijn potten waar kruidenmix in zit, dit gooi je elke dag over het voer. En hier van wordt je paard rustiger! Hiermee gaat hij zich veeel meer ontspannen. De kruidenmix werkt op 9 van de 10 paarden!

www.paardendrogist.nl » gezondheid » stressgevoelig en dan de bovenste producten.

succes! :)

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 00:50

Toevallig gister springles gehad met enge hindernissen.
Ik heb landbouwzeil (blauw), vuilnisbakken, tonnen en pionen gesprongen. En het is inderdaad gewenning naar mijn idee.
De eerste keer weigerde ze maar daarna sprong ze alles gewoon. Dit terwijl er ook paarden zijn bij mij in de les die alles springen en daarna opeens gaan weigeren.
Ik merk wel dat als ze het eenmaal gezien heeft ze er wel over heen wil.