jong paard starten niet 100% bevestigd??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Armani1985

jong paard starten niet 100% bevestigd??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 14:33

hoi allemaal,

zouden jullie gaan starten met een jong paard die thuis nog niet helemaal 100% bevestigd is??

eind deze maand is er een officiele wedstrijd op stal gewoon thuis starten dus.
aan de ene kant denk ik ja het is voor de ervaring en een leerpunt waar je staat..
denk aan witte hekjes en toch andere sfeer op stal omroep druk etc

aan de andere kant denk ik eerst de puntjes op de i en dan pas starten
misschien leg ik wel de lat te hoog het is tenslotte maar een B proefje

wat zouden jullie doen????

groetjes steffie

Biskwie

Re: jong paard starten niet 100% bevestigd??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 15:10

Als het om vertrouwde omgeving gaat, starten zonder hoge verwachtingen. Het is dan best spannend met alle wedstrijdgedoetjes op z'n vertrouwde plek, helpt hem alleen maar om later op een vreemde plek, al diezelfde gedoetjes tegen te komen. Verwacht geen winstpunten, oefen geen druk uit, overvraag hem niet en rij gewoon je twee proefjes. Je kan je zwakke punten uit de proef dan weer meenemen in je training en je krijgt een keer feedback van hoe de jury nu tegen jullie als combinatie aan kijken. Het kan alleen maar heel leerzaam zijn en je kunt niets fout doen, zolang je niets forceerd!
Ik start mijn jonge paarden, die eigenlijk ook nog niet helemaal klaar zijn, altijd graag nog even een paar keer voor spek en bonen, voor ze voor het eggie moeten ;) succes en veel plezier!

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 15:15

Bedoel je met niet bevestigd dat je hem nog niet helemaal onder controle hebt? dan zal ik nog niet gaan, want dat kan ook erg vervelend zijn voor de mederuiters ;)

Bedoel je met niet bevestigd dat hij er nog niet helemaal aanloopt, en alles gewoon nog niet helemaal fijn gaat, lekker gaan, met als doel de proef doorkomen :)

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 15:17

Gewoon meenemen.
Mijne zijn meestal pas bevestigd tegen de tijd dat ik naar de L moet. Nou ja, bevestigd..
Is maar net wat je onder bevestigd verstaat.

Vio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 15:17

sharonalover schreef:
Bedoel je met niet bevestigd dat je hem nog niet helemaal onder controle hebt? dan zal ik nog niet gaan, want dat kan ook erg vervelend zijn voor de mederuiters ;)

Bedoel je met niet bevestigd dat hij er nog niet helemaal aanloopt, en alles gewoon nog niet helemaal fijn gaat, lekker gaan, met als doel de proef doorkomen :)

Helemaal mee eens. Als er enigzins een behoorlijk stuur op zit dan zou ik wel gaan. Dat is een super leermoment zo voor de eerste keer op wedstrijd. Succes!

maria_62

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 19:46

Ja, hoor ik zou hem hem ook meenemen. Als rem en stuur werken kun je best twee B proefjes lopen mits je zelf ontspannen bent. Je moet het zien als onderdeel van de training. Een jong paard moet ook leren een proefje te lopen en gaat een paar keer mis geeft dat niet. De punten komen vanzelf wel. Veel plezier.

Armani1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 20:30

dank jullie wel voor de reactie`s ik ga het gewoon doen ;)

ze is niet 100% bevestigd in de oefeningen rem en stuur zitten er prima op

groetjes steffie

Kipzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 20:34

Ze moet toch ergens ervaring op doen lijkt me?
Als je haar verder onder controle hebt is het alleen maar goed denk ik.
Succes!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 20:36

Inderdaad, gewoon doen.
Zo'n B proefje stelt 0,0 voor en het is gewoon een hele goede ervaring voor je paard.
Gewoon lekker rijden en je niet druk maken om de punten. Verliespunten kan je in de B niet halen, dus daar hoef je ook niet bang voor te zijn.

annie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 22:54

zo dacht ik er ook over, ik ga zondag mijn eerste wedstrijd rijden met een paard dat ook nog niet helemaal bevestigt is.. Ik dacht het is juist goed om dat te doen, ook doordat ze dan meer vertrouwen gaat krijgen in mij.. ( dit geld voor mijn paard dan..) ik wens je veel succes! Gewoon lekker rondjes rijden, en niks forceren..

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:12

Ik ga zaterdag ook voor het eerst met een paard dat nog niet helemaal bevestigd is. Zie het als een leermoment en weer een nieuwe ervaring! Succes

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:18

ik ga binnenkort starten op de buitenconcoursen denk ik... de mijne is ook nog lang niet bevestigd hoor... zit alleen een rem en stuur op voor mijn gevoel... galop gaat heel moeizaam en die van mij is enorm kijkerig.
ik neem haar mee voor de ervaring. in de winter gaat ze pas voor het echie mee doen zeg maar...
en juist als je je paard helemaal voor elkaar hebt en dan op een niet ervaren terein bent loopt ie ook niet zoals jij het wil ;)

admiraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:20

Er kan weinig "mis" gaan. Verliespunten kan je niet rijden in de B dus zie het als een leuke leerdag en verwacht niets kan het altijd meevallen. Succes!

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:23

Lekker doen! Misschien kun je ook HC meestarten?

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:24

@ marianne
waarom doen mensen dit eigenlijk? en waarom moet zij dit volgens jou doen? dit vraag ik me altijd af... wat is het voordeel van HC in de klasse B?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:26

Armani1985 schreef:
dank jullie wel voor de reactie`s ik ga het gewoon doen ;)

ze is niet 100% bevestigd in de oefeningen rem en stuur zitten er prima op

groetjes steffie

Gewoon lekker doen, ze moet het toch eens leren...... En als de rem en het stuur het doen zul je ook niet zo snel rare situaties creeeren in een vertrouwde omgeving.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:56

Ligt eraan wat je doel is. Wil je meteen presteren op wedstrijd en zo snel mogelijk doorvliegen naar de L1 etc. of vind je het niet erg om de eerste paar wedstrijden geen winstpunten te rijden.

Ikzelf heb er voor gekozen om al te gaan starten voordat mijn pony bevestigd was. Maar mijn doel met dressuur is toch niet winnen en prijzen rijden. Ik doe het alleen voor de afwisseling en om in de winter gemotiveerd te blijven. De eerste maanden dat ik startte kon hij nog niet eens goed galoperen, ja aanspringen ging prima, maar op een volte liet hij minstens 5 wissels zien. Heb dus ook de eerste wedstrijden geen winstpunten gereden. Maar toen hij eenmaal de galop onder de knie had, stroomden ze binnen. Ondertussen start ik L1, zonder dat het wijken en middengalop bevestigd is. Hij kan het soms wel, en soms niet. Prima. Het maakt voor mij niet uit of ik nu B start en 200 punten rijd of dat ik L1 start met 170, ik kom er net zo ver mee ;) Uiteindelijk hebben we trouwens alle 4 de L1 proeven wel winstpunten gereden.

Dus wat wil je? Mijn 'hoofdsport' is het mennen. Daarvoor ga ik pas een klasse hoger als die klasse bevestigd is. Als dressuur mijn hoofdsport zou zijn zou ik mijn paard ook eerst thuis 100% voor elkaar willen hebben alvorens wedstrijden te starten.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:28

HC starten in de B is onzin als je gewoon B mag starten, want je kunt toch geen verlies rijden.. MIjn jonge paard gaat gewoon regelmatig mee sinds het mag, hij heeft 3 keer een wp gelopen, en ook al een paar keer totaal ernaast :P Oefening baart kunst toch, dus hij blijft lekker mee gaan hoor :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 22:06

Ik doe het niet. Ik wil iig alle onderdelen er wel op hebben zitten voor ik ze meeneem. Ik heb nu drie paarden die dit jaar vier gaan worden waarvan de galop nog niet helemaal proefklaar is. Dan kan het stap- en drafwerk fijn gaan, maar ze gaan niet mee voor die galop er ook naar mijn zin opzit. Mijn eigen paarden hoeven echt geen 70% te lopen op de eerste wedstrijden, maar het zou mogelijk moeten zijn om winst te lopen. Dat ze dan de eerste keren met vier voeten omhoog springen is het risico, maar de mogelijkheid op iets fatsoenlijks moet wel haalbaar zijn. Met paarden van anderen start ik naar de wens van de eigenaar.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 22:40

Maar een paard wat niet helemaal bevestigd is, moet toch ook met gemak 60% kunnen halen? Wat verstaan jullie onder nog niet bevestigd?
In de B zijn de mijne meestal ook nog niet bevestigd, en daaronder versta ik ik persoonlijk dat bv hetg halsstrekken er nog niet opzit, middendraf sla ik vaak over, en doorzitten doen we ook niet aan.
Moet zelfs zeggen dat als ik de eerste keren gewoon van hand veranderde zonder ook maar een poging tot middendraf te wagen, ik er vaak een 6je voor kreeg. Toen de middendraf een beetje vorm begon te krijgen, en ik dit dus ook in de proef een beetje kon laten zien, werden het 5en. :+

Armani1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 23:55

asjemenou schreef:
Maar een paard wat niet helemaal bevestigd is, moet toch ook met gemak 60% kunnen halen? Wat verstaan jullie onder nog niet bevestigd?
In de B zijn de mijne meestal ook nog niet bevestigd, en daaronder versta ik ik persoonlijk dat bv hetg halsstrekken er nog niet opzit, middendraf sla ik vaak over, en doorzitten doen we ook niet aan.
Moet zelfs zeggen dat als ik de eerste keren gewoon van hand veranderde zonder ook maar een poging tot middendraf te wagen, ik er vaak een 6je voor kreeg. Toen de middendraf een beetje vorm begon te krijgen, en ik dit dus ook in de proef een beetje kon laten zien, werden het 5en. :+

nog niet bevestigd ik kan ook bijv niet doorzitten en verruimen. galop gaat wel goed over het algemeen ze wil alleen nog weleens een bok geven halsstrekken doet ze de ene keer wel andere keer niet zoals ik het wil soms loopt ze nog over de buitenschouder weg dat is hetgeen wat ik als niet bevestigd beschouw.

groetjes steffie

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 00:03

Dan gewoon starten!
Is ze wel constant in de aanleuning?
Een goede aanleuning, en een lekker actief tempo, dan heb je al een boel punten binnen. Kun je de mindere delen mee compenseren.
En het in de ring niet beter willen doen dan hoe het thuis gaat. Gewoon je rondjes rijden, en lukt het niet, dan lukt het niet. Pech gehad en volgende keer maar weer een nieuwe poging.

Zie trouwens dat je een Trento B X havidoff hebt, hoeveel van die combinaties zijn er wel niet? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 00:05

Meenemen en gewoon fijn blijven opleiden tijdens de proef. Desnoods verknal je het als het nodig is om iets te corrigeren! Leren ze alleen maar veel van!

Armani1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 00:07

asjemenou schreef:
Dan gewoon starten!
Is ze wel constant in de aanleuning?
Een goede aanleuning, en een lekker actief tempo, dan heb je al een boel punten binnen. Kun je de mindere delen mee compenseren.
En het in de ring niet beter willen doen dan hoe het thuis gaat. Gewoon je rondjes rijden, en lukt het niet, dan lukt het niet. Pech gehad en volgende keer maar weer een nieuwe poging.

Zie trouwens dat je een Trento B X havidoff hebt, hoeveel van die combinaties zijn er wel niet? :)

ja ze is wel constant in de aanleuning ;)

trento-b x havidoff geen idee zijn het er zoveel dan?? hoe bedoel je dat precies ???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 00:08

Armani1985 schreef:
[

trento-b x havidoff geen idee zijn het er zoveel dan?? hoe bedoel je dat precies ???

Veel :D
Echte van Bommel fokkerij :+ ( Hengstenhouderij van Bommel had zowel de hengsten havidoff als Trento ter dekking gehad, en dat zal de reden zijn waarom deze aanparing veel gedaan is)