Ik ga M springen met mijn D pony waar moet ik op letten..?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MyPaardjes

Ik ga M springen met mijn D pony waar moet ik op letten..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 18:41

hoi,

Ik ga M springen met mijn D pony, in de L spring ze eigenlijk altijd foutloos maar ik ga nu M springen en wil wel graag weten waar ik op moet lettten..?

Groetjes

Anoniem

Re: Ik ga M springen met mijn D pony waar moet ik op letten..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:45

Op hetzelfde als waar je in het L op moet letten? :+

MyPaardjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 18:49

Relaxed schreef:
Op hetzelfde als waar je in het L op moet letten? :+

Maar zijn er ook exra dingen ofzo..?
een driesprong toch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:51

Ik heb geen idee, spring zelf niet, maar als je het L altijd foutloos rondkomt zal het M ook geen probleem zijn lijkt me? En ik neem aan dat je in je training wel eens een driesprong oid meeneemt?

MyPaardjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 18:54

Relaxed schreef:
Ik heb geen idee, spring zelf niet, maar als je het L altijd foutloos rondkomt zal het M ook geen probleem zijn lijkt me? En ik neem aan dat je in je training wel eens een driesprong oid meeneemt?

niet heel vaak daar hebben we bij ons op de manege wel een kleine bak voor:S en in het weiland mag niet jammr genoeg

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:54

Klopt zit een driesprong in!

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:55

Rijd anders eerst een keer HC M?

MyPaardjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 19:02

x_Jeanine_x schreef:
Rijd anders eerst een keer HC M?

ze heeft zelf al een keer M gesprongen dus ze kan het vast wel :P maar wel een goed idee mis doe ik dat wel even
maar is het vaak zo dat het maar 1x voor winstpunten is maar wel 2x een parcour..?

lrm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 19:11

hc is helemaal niet voor winstpunten.
ik moet zeggen dat van de L naar de M de moeilijkste overstap is want daarna stroom je zo door (zorg dus dat je echt klaar bent voor de M want veel mesne vergissen zich hierin).
bij de driesprong moet je ten eerste goed je passen tellen en op een lekker tempo in komen (dus niet te langzaam). bij de dubbel komen paarden er nog wel eens uit omdat het maar 2 hindernissen zijn maar 3 hindernissen achterelkaar is toch moeilijker om je er uit te redden. maar als je gewoon een lekker tempo heb moet het lukken! in de M heb je vaker ook je pacour wat technieser in elkaar zitten, dus wat strakke draaien en al dat dus zorg dat je je pony al makkelijk kan laten overspringen en strakke wendingen kunt rijden.

de waterbak is een geval apart (bij sommige regio's word hij er ook nooit ingezet). de ruiter maakt zich meestal zelf veel drukker dan dat het eigenlijk is want een paard merkt pas dat hij over water springt zo gauw hij er al over heen is. rijd bij een waterbak dus net als anders aan en ga pas de laatste 2/3 galop sprongen tempo maken (anders merkt het paard dat er iets raars is en dan gaat het nog mis).

ik weet niet of ik zo alles goed heb uitgelegd maar als je nog vragen hebt kun je het altijd vragen. (of als iemand ziet dat ik iets verkeerd heb opgeschreven moet je dat maar even zeggen).. veel succes..:D

MyPaardjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 19:21

lrm schreef:
hc is helemaal niet voor winstpunten.
ik moet zeggen dat van de L naar de M de moeilijkste overstap is want daarna stroom je zo door (zorg dus dat je echt klaar bent voor de M want veel mesne vergissen zich hierin).
bij de driesprong moet je ten eerste goed je passen tellen en op een lekker tempo in komen (dus niet te langzaam). bij de dubbel komen paarden er nog wel eens uit omdat het maar 2 hindernissen zijn maar 3 hindernissen achterelkaar is toch moeilijker om je er uit te redden. maar als je gewoon een lekker tempo heb moet het lukken! in de M heb je vaker ook je pacour wat technieser in elkaar zitten, dus wat strakke draaien en al dat dus zorg dat je je pony al makkelijk kan laten overspringen en strakke wendingen kunt rijden.

de waterbak is een geval apart (bij sommige regio's word hij er ook nooit ingezet). de ruiter maakt zich meestal zelf veel drukker dan dat het eigenlijk is want een paard merkt pas dat hij over water springt zo gauw hij er al over heen is. rijd bij een waterbak dus net als anders aan en ga pas de laatste 2/3 galop sprongen tempo maken (anders merkt het paard dat er iets raars is en dan gaat het nog mis).

ik weet niet of ik zo alles goed heb uitgelegd maar als je nog vragen hebt kun je het altijd vragen. (of als iemand ziet dat ik iets verkeerd heb opgeschreven moet je dat maar even zeggen).. veel succes..:D

ik zit in de regio friesland en daar is meestal geen waterbak heb ik gezien :D maar ben laats naar een andere manege geweest met een springtuin en heb daar de sloot ook gesprongen dus het is geen probleem :D
iemand anders had er ook al moeite mee naar de overstap naar de M.
mijn pony heeft altijd wel een lkkr tempo en spriongt juist hoog als ze harder gaat, als ik te langzaam ga gaat ze soms weigeren of springt ze juist vlak, prescies anders om als de meeste paarden en pony's. het overspringen en de wendingen zitten er ook wel aardig in overspringen doet ze vaak wel boven de hindernis en gewoon gaat het soms nog wels fout maar daar oefenen we nog op.
ik weet dat HC niet voor winstpunten is, maar we hebben een wedstrijd opgegeven en daar kan ik alleen het eerste parcour voor winstpunten, maar wel 2 parcoursen springen is dat vaker zo dan vanaf de M..?
want in de B en L is het wel twee keer wp en de M en de Z niet.
bedankt voor de uitleg :D

lrm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 19:30

nou ik weet niet of dat alleen in friesland is maar bij ons (overijssel) is altijd alleen maar het eerste pacour voor winstpunten. of er moet 2x klassiek zijn (dus beide met barrage) bij de meeste paarden is het meestal wel zo dat ze vlak gaan springen als ze te hard gaan maar ze moeten zeker een goed basistempo hebben (dus zeker niet te zacht want dan stoppen ze) ik zou in die springtuin niet te vaak een sloot springen want dan worden ze er laks op;) de meeste paarden herstellen zich in de galop ook wel maar als ze dat niet doen ga je je daar op concentreren en dat is niet de bedoeling. ik had zelf ook best wel moeite de eerste x dat ik in de M reed (mede door het slechte weer toen op de wedstrijd) dus neem ook genoeg tijd om in te rijden en om alles goed te bekijken dat scheelt wat stress) maar jij hebt het nu ook wel gemakkelijk want de nieuwe springregels komen uit in april dus kun je ook zo weer een x in de L starten.

MyPaardjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 19:36

lrm schreef:
nou ik weet niet of dat alleen in friesland is maar bij ons (overijssel) is altijd alleen maar het eerste pacour voor winstpunten. of er moet 2x klassiek zijn (dus beide met barrage) bij de meeste paarden is het meestal wel zo dat ze vlak gaan springen als ze te hard gaan maar ze moeten zeker een goed basistempo hebben (dus zeker niet te zacht want dan stoppen ze) ik zou in die springtuin niet te vaak een sloot springen want dan worden ze er laks op;) de meeste paarden herstellen zich in de galop ook wel maar als ze dat niet doen ga je je daar op concentreren en dat is niet de bedoeling. ik had zelf ook best wel moeite de eerste x dat ik in de M reed (mede door het slechte weer toen op de wedstrijd) dus neem ook genoeg tijd om in te rijden en om alles goed te bekijken dat scheelt wat stress) maar jij hebt het nu ook wel gemakkelijk want de nieuwe springregels komen uit in april dus kun je ook zo weer een x in de L starten.

Jah ik hoorde het van de nieuwe regels, dat is wel beter.
mar ik ben nu nog maar 1x naar die springtuin geweest die kan je dan een uur afhuren voor 7,50 want ik sta daar niet met mijn pony. dat zijn de hindernissen van indoor friesland (als je daar een keer van hebt gehoord) dus daar wou ik wel even een keer overheen :D maar ik kijk wel de eerste keer heb nog wel wat jaartjes met haar bednkt voor alle tips

lrm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 19:41

okee heel veel succes zal vast wel een x tegen je moeten of je gewoon op wedstrijd zien..

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:21

ik ben laatst zelf ook M gestart het valt echt wel mee enzo driesprong moet je gewoon niet aan denken en gewoon doorrijden dan ben je er zo dooorheen ;) heel vel suc6!

king_yoeri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 22:05

De M valt wel mee, je kunt wel beter op een kleine rustige wedstrijd voor de 1e keer starten dan een groot concours.
(dus even een voorbeeldje redelijk bij jou in de buurt, niet op Indoor Tolbert omdat daar de M DE rond de 25 combi's telt en daar wel eens redelijk zwaar wordt gebouwd, maar bijvoorbeeld in Veenhuizen waar er 1 tot 4 in de M DE zullen starten)

Even zoeken, maar op kleinere wedstrijden wordt vaak lichter gebouwd in het noorden ;)

lrm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 22:20

dat is bijna bij alle regio's:D doe je eigenlijk nog mee in genemuiden??