Hengst uitbrengen op wedstrijden...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jokonootje

Hengst uitbrengen op wedstrijden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 14:32

Ik vraag me af wanneer mag je een hengst uitbrengen op wedstrijden.
Moet je daar perse L2+1 voor zijn of kun je er ook vrijstelling voor krijgen als je kan aantonen dat je `m goed onder controle hebt?

Ik ben zelf B+7, 23 jaar
en de betreffende hengst in kwestie is 14 jaar en heeft M2 gelopen op knhs wedstrijden...

wie kan me helpen aan het antwoord...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 14:34

kazary

Re: Hengst uitbrengen op wedstrijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 14:37

Als ik die link zie denk ik dat het gaat over vragen die betrekking hebben tot warm weer. Niet over andere vragen.

Maar om op de vraag terug te komen. Rij je een gewoon rijpaard van geen speciaal ras dan heb je weinig kans hem te mogen starten.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 14:42

Je moet volgens mij 12 jaar en ouder, minimaal L2 dressuur of L springen met winst zijn. Dit is een vastgestelde regel en die is er niet voor niets.
Je kan thuis je paard misschien prima onder controle hebben, maar een hengst op concours meenemen is vaak een wereld van verschil. En zelfs L-niveau vind ik persoonlijk nog te laag om een hengst mee te mogen nemen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 14:43

die toevoeging beschrijft de laatste wijziging maar ik kan me voorstellen dat dat verwarring oplevert. Niet dat FAQs anders wel gelezen worden ;)

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 14:44

je mag hem nog niet uitbrengen je moet inderdaad L2 zijn

KNHS wil wel eens een fout maken en toch voor een hengst een startkaart afgeven aan iemand die nog geen L2 geregistreert staat
Je kan het wagen natuurlijk en proberen
De persoon die ik ken die het gewoon gedaan heeft heeft de kaart ook gewoon gekregen, KNHS kwam er pas na een jaar wedstrijden rijden van die persoon achter dat ze nog geen L2 gereden had laat staan uberhaupt voor ze de hengst starte nog geen wedstrijd gereden had
Ze hebben wel geprobeerd haar de kaart af te nemen maar ze zei dat het hun fout was zei niets van die regel wist en de knhs gewoon een kaart gestuurd had en dat ze dus gewoon bleef starten
Ze is in het gelijk gesteld

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 14:46

Haha, vast ook niet, maar een duidelijke titel doet misschien toch wel wat.
Ik denk verder ook dat mensen die niet erg veel op internet komen niet weten wat FAQ betekent, ook al is het daar voluit geschreven. Dat je daar beter een Nederlandse term neer kunt zetten.

Maar dit is wel erg offtopic.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 15:49

oké het is toevallig wel een fries... Maar dan zou ik via de stamboekwedstrijden L1+1 kunnen behalen en dan mag ik `m gewoon starten... dan is het dus niet nodig om L2+1 te zijn...

Maar dan vraag ik me af waarom je wel mag starten in de stamboekwedstrijden en dan L1 zijn maar niet L1 zijn in de knhs wedstrijden dan moet je L2 geklasseerd zijn beetje raar....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 15:50

dat vind ik ook raar, en eerlijk gezegd onterecht.

bobolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 15:54

tja ik vind de ene hengst is de andere niet
ik heb op een friese hengst gereden geen wedstrijden
tussen de merrie´s en die eigenaar op mijn ruin
mijn ruin was veel drukker en veel meer met de merrie´s bezig dan die hengst dus dat is per hengst heel verschillend

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 15:58

Zoals eerder gezegd bestaat die regel niet voor niets. Ik rijd zelf ook Friese hengsten en de een is de andere niet. Je kan ze thuis nog zo super voor elkaar hebben, op concour kan het een heel ander paard zijn, en die moet je dan wel aankunnen. Zonder een gevaar op te leveren voor anderen.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:13

Talonius schreef:
Je moet volgens mij 12 jaar en ouder, minimaal L2 dressuur of L springen met winst zijn. Dit is een vastgestelde regel en die is er niet voor niets.
Je kan thuis je paard misschien prima onder controle hebben, maar een hengst op concours meenemen is vaak een wereld van verschil. En zelfs L-niveau vind ik persoonlijk nog te laag om een hengst mee te mogen nemen.

Klopt & mee eens dat ze het wel op mogen schroeven.
Zou van mijn part wel naar M1 + 1 mogen gewijzigd worden.
Net zoals dat je mag springen als B + 1 bent, dat mag van mij ook wel wat opgeschroeft worden!

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 23:34

Volgens de eigenaar is hij als een mak lammetje op concours... Maar dat moet ik dan maar eens uitproberen op een stamboek wedstrijd als ik er wel mee door zal gaan...
Ga hem morgen bekijken en rijden dus ben benieuwd...

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 15:59

kinuh schreef:
Talonius schreef:

Klopt & mee eens dat ze het wel op mogen schroeven.
Zou van mijn part wel naar M1 + 1 mogen gewijzigd worden.
Net zoals dat je mag springen als B + 1 bent, dat mag van mij ook wel wat opgeschroeft worden!

Ik ben van mening dat het niveau van wedstrijden niks te maken heeft met het niveau wat je op wedstrijden rijd. Ik kan best rijkundig goed genoeg zijn om hem onder controle te houden. Maar misschien niet in staat zijn geweest om wedstrijden te rijden. Dan zou je iemand dus de kans ontnemen, als je er m1 van maakt, om wedstrijden te starten als ik eenmaal een hengst rijd.

Maar goed ik ga in ieder geval met hem aan de slag en ik zie wel of ik hem nog ga uitbrengen... Heb vandaag gezien dat hij tussen de merrie's prima te hanteren is en aan een slap halstertouwtje mee loopt en zicht nergens wat van aantrekt...
Volgens de eigenaar is hij op wedstrijd wel wat meer hengst maar nog prima te hanteren.
Ach ik start dan eerst wel de stamboekwedstrijden...
Eerst maar eens kijken of ik hem weer terug krijg op een beetje een niveau

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 16:03

Ik heb ook genoeg ruinen/merries gezien op concours die niet te houden waren of wat dan ook.

Vind het eigenlijk niet aan een niveau te plaatsen of je wel of geen hengst mag uitbrengen.

Maarja, regels zijn regels en daar moeten we ons nou eenmaal aan houden. :P

Wel vind ik het raar dat je bij het friese stamboek L1+1 moet zijn en bij de KNHS L2+1, trek dan 1 lijn. O:)

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 16:08

daar ben ik het ook mee eens hoor... 1 lijn zou wel handig zijn maakt het ook wat minder verwarrend

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 16:42

Het rijden van een hengst is een zware verantwoordelijkheid.

Het is helemaal waar dat je met een ruin of merrie ook het stuur kwijt kan zijn, of er af kunt vallen of wat dan ook. Het verschil daarbij is wel dat een hengst ineens kan besluiten bovenop een merrie te springen (fijn voor de ruiter/amazone die er al bovenop zit, ineens een paar hoeven in je nek). Ook heb ik al wel eens op een jonge onstuurbare hengst gezeten die een gevecht aanging met een andere aanwezige hengst (gewoon thuis :)) ) en ik kan je vertellen dat zowel ik als de andere amazone niet echt fijn zaten en ook niet bij machte waren de hengsten terug uit elkaar te halen. Zoiets wil je gewoon niet op een druk wedstrijdterrein.

Een hengst kan ook thuis of op ander terrein een volkomen ander paard zijn. Dus dat zo'n dier thuis braaf is en weinig reactie geeft op de merries thuis, is geen garantie over zijn gedrag op wedstrijdterrein.

En ja, er zijn ook hengsten die niet verblikken of verblozen als je een hengstige merrie voor hun neus parkeert. Maar helaas kunnen ze moeilijk selectiedagen organiseren waarbij hengstenruiters hun paarden voor komen rijden tussen de merries en iemand van de KNHS gaat beoordelen of ze bekwaam zijn die hengst ook op een wedstrijdterrein in de hand te houden :+

Overigens vind ik het ook krom dat er niet een lijn in getrokken wordt qua eisen.

daphnejumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 00:58

Ik vind het niet vreemd, dat je L2 moet zijn wil een hengst kunne uitbrengen op de wedstrijden.
EEn hengst is niet zomaar iets. Wellicht kan je hem thuis prima rijden, maar op een wedstrijd lopen meerder "hnegstige merries" rond. Als je hem even niet goed onder controle hebt dan heb je echt een groot probbleem, zoals Urielle hierboven al beschreef.
Ik snap wel dat iemand die wel L2 heeft gereden ook de macht kwijt kan raken, maar het gaat gewoon puur om het feit dat men wil dat je ervaring hebt wil je een hengst gaan rijden.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 10:58

En ik denk ook het weten wat op concours gaan is, daat daarvoor die regel is. Door dat meer te doen weet je hoe enorm druk het soms kan zijn. Dat mensen je afsnijden in die drukte. Als je meer op concours bent geweest leer je toch beter voor uit te denken. In schatten wat een ander gaat doen en hoe je daar zelf fijn door heen kunt sturen. En dat voor uit kunnen denken en kijken is bij een hengst extra belangrijk.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 11:03

Van mij mogen ze die regel ook best opschroeven.

Heb een keer een meid zien rijden met een hengst die ze niet aankon, ze bracht anderen in gevaar doordat ze zelf niet goed genoeg kon rijden.
Nu zijn veel hengsten best braaf op concours, maar sommigen worden gewoon anders door al de vreemde merries.
Dat de ruiter er zelf afdonderd zal mij een worst wezen, maar als ze anderen ermee in gevaar brengen mogen ze wat mij betrefd een rijverbod krijgen .

Dat je thuis goed kan rijden wil niet zeggen dat je op concours ook alles in orde hebt.
Daarom vind ik concourservaring een belangrijke factor om te bepalen of je een hengst mag uitbrengen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 11:05

Kun je niet met een ander paard je L2 klassering halen? Het hele outdoorseizoen starten met een ander paard. Mocht je zo hard gaan dat je de L2 voorbij bent, dan kun je komend indoorseizoen de hengst meteen in de M starten.
Misschien ook wat makkelijker om m eerst tijdens het indoorseizoen te rijden....

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 13:51

nee die mogelijkheid heb ik jammer genoeg niet... De eigenaar van de hengst heeft alleen maar hengsten (3 stuks) en verder zijn alle merrie's en ruinen die op stal staan van pension klanten... En er komen dan nog twee PRE hengsten bij op stal te staan...
Anders had ik inderdaad de L2 klassering wel kunnen halen... Ik ga wel kijken als ik `m zover goed ken dat ik dan stamboekwedstrijden ga starten... zodra ik uitgevonden heb hoe dat precies werkt...

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 14:55

Maar is de regel niet anders als je boven de 18 bent? Dat dacht ik tenminste

spottyhors

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 00:09

bij de pony's boven de 12 met L springen +1 of L2dressuur +1
bij de paarden boven de 18 mits je bij de ponys al op een hengst heb gereden dan geld het zelfde L springen +1 of L2 dressuur +1

Neonlight
Moderator Over Paarden
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 09:35

Bij de paarden boven de 14 jaar. ;)