Opbouw wedstrijdtraining voor wedstrijdseizoen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

crossgirl19

Opbouw wedstrijdtraining voor wedstrijdseizoen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 11:23

Graag zou ik willen weten hoe andere ruiters hun wedstrijdtraining opbouwen voor een wedstrijdseizoen en hoe bouwen jullie het weer af?

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:47

In de zomer heeft mijn pony altijd een maand rust. Na die maand rust ga ik dus weer een maandje opbouwen.
1ste week begin ik met 3 keer rijden, en dan voornamelijk losrijden, niet te veel oprichting maar gewoon soepel maken. Na een mand niks doen is hij namelijk wel wat stijf.
2e week rijd ik hem 4 keer en weer veel loswerken, dan pak ik wel alle oefeningen t/m L2 mee.
3e week rijd ik 5 keer en opnieuw veel loswerken, dit keer pak ik oefeningen tot en met de M mee. Dus ook oprichting.
Dan kan ik de 4e week ook 5 keer rijden en proefgericht trainen. Na 4 weken zit ik dan weer helemaal op m'n oude niveau zonder iets overhaast te hebben.

Het afbouwen doe ik dus precies andersom, ook over 4 weken verdeeld, steeds een stapje terug.

Edit: Ik rijd alleen dressuur.

roosboom

Re: Opbouw wedstrijdtraining voor wedstrijdseizoen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:00

ligt ereen beetje aan welke tak je beoefend van de sport?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:12

Opbouwen heb ik geen schema voor. Totaal afhankelijk van wat het paard aanbiedt. Rijd de eerste keren wel veel buiten. Lekker rechtuit, weer even op elkaar afstemmen, wat overgangetjes rijden, wendingen gewoon stelling vragen. Dressuurwerk in de bak is echt heel wisselend (is het bij mij sowieso altijd). Paard geeft vanzelf aan waar hij die dag aan 'wil' oefenen. Is het nodig om reactie op het been te trainen, of misschien buiging, of overgangen.

Afbouwen doet hij lekker zelf in de wei. Na de laatste zomerwedstrijd, mag hij 's maandags de wei in met zijn vriendje. Afbouwen doen ze zelf wel, ze kunnen rennen wat ze willen.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:16

Sjonniej schreef:
Opbouwen heb ik geen schema voor. Totaal afhankelijk van wat het paard aanbiedt. Rijd de eerste keren wel veel buiten. Lekker rechtuit, weer even op elkaar afstemmen, wat overgangetjes rijden, wendingen gewoon stelling vragen. Dressuurwerk in de bak is echt heel wisselend (is het bij mij sowieso altijd). Paard geeft vanzelf aan waar hij die dag aan 'wil' oefenen. Is het nodig om reactie op het been te trainen, of misschien buiging, of overgangen.

Afbouwen doet hij lekker zelf in de wei. Na de laatste zomerwedstrijd, mag hij 's maandags de wei in met zijn vriendje. Afbouwen doen ze zelf wel, ze kunnen rennen wat ze willen.

Maar als jij van 5 à 6 dagen fanatiek trainen opeens naar niets doen gaat, heeft jou pony dan geen spierpijn oid? Lijkt mij best zwaar hoor..
Denk bv aan hardlopers, die kunnen toch ook niet in 1 keer van 6 dagen keihard trainen naar niets doen?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:18

Nee hoor. Paarden kunnen zichzelf prima aftrainen wat dat betreft. Door de energie in het lijf, zijn ze de eerste weken ook nog erg actief in de wei. Zijn ze veel aan het rennen en spelen. Na een week of 2 zie je dat ze rustiger worden, dat ze meer gaan eten en slapen.
Nog nooit problemen gehad met spierpijn of andere kwaaltjes.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:20

Sjonniej schreef:
Nee hoor. Paarden kunnen zichzelf prima aftrainen wat dat betreft. Door de energie in het lijf, zijn ze de eerste weken ook nog erg actief in de wei. Zijn ze veel aan het rennen en spelen. Na een week of 2 zie je dat ze rustiger worden, dat ze meer gaan eten en slapen.
Nog nooit problemen gehad met spierpijn of andere kwaaltjes.

Mhhm, nog nooit gehoord dit :P
Nouja, ik bouw toch liever af zoals ik beschreven heb.. Ook al is het alleen maar om mezelf een veilig gevoel te geven!
Maar lopen ze bij jou ook dag en nacht buiten of niet?
Die van mij staat overdag van 8 tot 4 buiten. Als het heel slecht weer(denk aan onweer) is blijft hij binnen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:29

Dan staan ze echt de hele dag buiten. Maandagochtend snel de ijzers eraf en dan gaan ze de wei in. 24/7, voor ongeveer een maandje (afhankelijk van het weer, omdat ze pas eind sept het land op gaan)

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:30

Sjonniej schreef:
Dan staan ze echt de hele dag buiten. Maandagochtend snel de ijzers eraf en dan gaan ze de wei in. 24/7, voor ongeveer een maandje (afhankelijk van het weer, omdat ze pas eind sept het land op gaan)

Oke! Ja, dat scheelt natuurlijk ook al..

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 13:25

Bij afbouw rij ik steeds iets minder en bij opbouw steeds iets meer.
Heel simpel. :+

crossgirl19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 17:01

Ik zelf rij nu 5 x in de week. 2 x intensieve training priveles, 3 x zelf oefenen van oefeningen en dan een uur. Daarnaast 2 x longeren. Dit is namelijk sinds december dat ik in een drukke wedstrijdseizoen rij. Nu begint het einde van seizoen en was benieuwd hoe af te bouwen.

Ook vraag ik me af of de trainingen die ik doe niet teveel zijn en of het normaal is.

Ik ben reuze benieuwd.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:03

Of het teveel is ligt helemaal aan je niveau en hoe je paard erop reageerd. Dat kunnen wij moeilijk zien vanaf hier.
Gewoon langzemerhand wat rustiger aan doen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:33

Het ligt er inderdaad aan hoe zwaar jij je paard aan het werk zet. Wat doe je bijvoorbeeld met longeren? Laat je hem aan een enkele longe alleen maar wat rond wapperen of longeer je hem serieus aan bijv. een dubbele longe?

Echt 7 dagen in de week hard aan het werk vind ik persoonlijk te veel. Maar als je die 2 dagen longeren gewoon aan een enkele longe doet, zonder bijzet oid. Dan kan dat prima. Nu in de winterdag is mijn pony lekker fris, dus moet hij ook 7 dagen in de week wat doen. Maar dan doe ik ook max. 4-5 keer echt serieus trainen. En de rest van de dagen een klein rondje buitenrijden ofzo. Je kunt namelijk ook variëren in intensiteit/zwaarte van je training.

crossgirl19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 19:37

Als ik hem longeer doe ik dat met de pessoa.

Ik hou z'n ritme bij en laat hem overgangen rijden.

Ik zelf rij B en mijn verzorgster L2. Ik zelf ben pas net begonnen met wedstrijden en mijn verzorgster al langer. Ik had er altijd best wel angst voor. Nu nog wel een beetje. Vandaag dat trainen en trainen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 21:42

Je moet niet vergeten dat wanneer je een spiergroep echt traint, dat die spiergroep 2-3 dagen nodig heeft om te herstellen en zich daarna weer te verbeteren. Daarom is het niet zinvol om 7 dagen in de week te trainen.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 21:43

Mijn schema wisselt echt heel erg. Kan ook niet vertellen hoe of wat, dit gaat gewoon in overleg met mijn instructrices. :)

crossgirl19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 21:59

oke thanks.

Ik doe dit puur omdat er bijna elk weekend wel een wedstrijd is en nogal wat spannin g heb voor de wedstrijd en uiteraard om hem in goede conditie te houden.

Ik ga dan ook zeker meer rustpauzes inlassen d.m.v. buitenrit

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:28

mag ik vragen waarom je elk weekend op wedstrijd wilt gaan? je kunt naar mijn idee beter min. 1 weekend ertussen hebben, zodat je tijd hebt om de dingetjes die tijdens je wedstrijd fout gingen te oefenen. Als je ieder weekend op wedstrijd gaat, heb je nauwelijks tijd om verder nog te oefenen, waardoor je een beetje blijft hangen.
Zeker als jezelf zo gespannen bent voor een wedstrijd, zou ik zeker wat meer tijd ertussen laten. Anders kun je nooit lekker ontspannen rijden!!

crossgirl19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 11:07

Ik doe het samen met verzorgster.

Ik ben het helemaal met je eens. Ik was er met enthiousiasme mee begonnen. Nu gaat het opbreken.

Ik ben dat gaan doen omdat ik advies kreeg zoveel mogelijk wedstrijden rijden dan wordt de angst van zelf minder en je paard wordt ook steeds rustiger als hij ergens anders start, maar ja hij schiet nog wel eens weg bij het raam of juryhok. Oeps en dat werkt ook niet echt met die zenuwen van mij hahaha.

In de toekomst ga ik zeker meer tijd er tussen plannen.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:37

crossgirl19 schreef:

Ik ben het helemaal met je eens. Ik was er met enthiousiasme mee begonnen. Nu gaat het opbreken.

Ik ben dat gaan doen omdat ik advies kreeg zoveel mogelijk wedstrijden rijden dan wordt de angst van zelf minder en je paard wordt ook steeds rustiger als hij ergens anders start, maar ja hij schiet nog wel eens weg bij het raam of juryhok. Oeps en dat werkt ook niet echt met die zenuwen van mij hahaha.

Je kan beter in een vast ritme starten. Om de week bivoorbeeld. Zo ben je toch regelmatig op wedstrijd, heb je een vast ritme en blijft het waarschijnlijk ook leuker om op wedstrijd te gaan.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:13

Inderdaad wat Kinuh al zegt is een goede tip.
Het is inderdaad belangrijk om niet uit angst thuis te blijven, maar juist regelmatig op andere plekken te gaan rijden. Maar als je iedere week gaat, dan blijf je een beetje in die spanning van de wedstrijd hangen, wat ook weer niet gunstig is.

Je kunt natuurlijk ook eens een keer bij een andere ponclub of manege gaan oefenen. Of een keertje bij iemand die een bak aan huis heeft. Dan neem je je instructeur mee en dan kun je samen jullie spanning oplossen. Het is namelijk een beetje de truc om de manier te vinden waarop jullie allebei gaan ontspannen. Dit vind je door die spanning vaak op te zoeken en dan op proberen te lossen. Maar op wedstrijd blijf je dan vaak weer zo geforceerd rijden, dat je juist in die spanning blijft hangen en er geen ontspanning meer inkrijgt.

Ik vind het zelf prettig om 1 of 2 weken tussen wedstrijden te hebben. Dan kun je namelijk ook een keer een week alleen maar leuk en gezellig doen; buiten crossen, springen, nieuwe oefeningetjes speels oefenen (bijv. eenvoudige wissels of overgangen stap - galop), longeren, lekker wandelen. Anders blijf je alleen maar zo gefocussed op die wedstrijden. Terwijl uiteindelijk plezier veel belangrijker is dan die beker, toch?

lou__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:45

ik train gewoon het hele jaar door :)

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 01:44

Ik doe juist altijd in de winter wat rustiger aan. Heb zelf altijd een enorme winterdip dus ben wat minder fanatiek, paard is indoor lang zo goed niet als outdoor (spanning... ze is erg braaf maar geeft zich binnen nooit helemaal en schiet van het kleinste dingetje al in de vlekken waardoor er heel veel spanningsfouten in komen... helaas, 13 jaar maar dat gaat ze niet afleren denk ik, aard van t beestje, ze is gewoon alert)
Heb nu door wat blessure-ellende haar een tijdje helemaal op rust gehad, en weer heel rustig wat opgebouwd. Op dit moment werk ik weer terug naar het oude niveau (na 1 1/2 maand erg basic te hebben gereden, 4 x per week)
Ik pak haar nu eens per week dressuurmatig echt even goed door (scherp maken, heb ik niet zo zeer nodig om haar fijn te houden, maar wel om het er op concours een beetje expressief uit te laten zien en de oprichting voor elkaar te houden) dit moet ik echter niet te vaak doen want als ik 'r zo vlug maak wordt ze nog wel eens wat gefrustreerd en gaat ze erg voor me uit denken, wordt te ijverig. 2 dagen in de week loopt ze gewoon alleen in de wei, en dan tijdens het uitmesten 15 minuutjes in de molen (goed voor de pootjes, heeft een harde ondergrond) 1 x per week maak ik wat lage sprongetjes, dan rijd ik haar nog 2 x 'springdressuur' zoals ik dat meestal noem... springzadeltje erop en gewoon lekker simpel houden, mooi lang laag, over de rug, lekker loswerken, zodat ze los in haar lijf blijft. Ze gaat zowieso nog 1 x aan de longe (met touwtje, laag/rond) al wordt dat soms ook wel 2 x als ik niet helemaal aan het rijden toe kom.
Die van mij houd ik zo het beste, maar da's dus per paard heel verschillend. Paard loopt M2 trouwens, is Z klaar. Ik spring er af en toe een BB parcoursje mee (schijterd :P )

FFKJC_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 11:12

crossgirl19 schreef:

als je zelf zo gespannen bent
kun je ook bach resceu remedy spray gebruiken
of valeriaan pillen
daar word je rustiger van ;)
En ikzelf rijd gewoon zowieso 6 dagen in de week
maar mijn pny is 19 die meot op condititie blijven
+ hij is nog heter als alle paarden bij ons op stal
dus ik train ook gewoon het hele jaar door

Edit:
hij is 10 jaar verwaarloosd ;)