2 proeven rijden in de winter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pebblesther

2 proeven rijden in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 23:22

Ik woon in de provincie Groningen en hier in het noorden kan je bijna bij elke wedstrijd maar 1 proef rijden. Ik heb gehoord dat je op wedstrijden in andere delen van het land wel 2 proeven per wedstrijd kan rijden. Ik vroeg me af hoe dat dan wordt gedaan. Meestal zijn er maar 2 binnenbakken (één losrijbak en de wedstrijdbak). Moet je dan gewoon 2 proefjes achter elkaar aan rijden of moet je na je eerste proef wachten tot alle ruiters zijn geweest en dan je tweede proef?
Opzich is dat wel lekker. Ik kan van oktober t/m april (winterseizoen) altijd maar 1 proef per wedstrijd rijden dus dat schiet ook niet op.

Zooist

Re: 2 proeven rijden in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 23:32

Ze maken groepjes van 4 combinaties....

Combi A 1e proef
Combi B 1e proef
Combi C 1e proef
Combi D 1e proef
Combi A 2e proef
Combi B 2e proef
enz....

En dan een volgend groepje....

En hier ook vaak buiten losrijden... weer of geen weer!

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 23:32

Meestal maken ze groepjes van 3, 4 of 5 mensen en rijd je dus 2 x in dezelfde volgorde in de baan. Tussendoor kun je weer in de losrijbaan terecht.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 23:34

Oke, dat is dan dus wel makkelijk, je hoeft dus dan alleen maar te wachten tot de andere 3 mensen uit je groep zijn geweest en dan mag je weer de baan in?
Het nadeel is denk ik wel dat er minder mensen met een wedstrijd mee kunnen doen omdat (bijna) iedereen 2x gaat. Dan moet je je dus wel vroeg opgeven anders is de wedstijd al vol?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 23:36

Er zijn hier zoveel wedstrijden...... als je 7 weken van te voren opgeeft ben je vroeg zat. Vaak is er nog ruimte....

Ik kan in 1 weekend kiezen uit 14 locaties om te starten op 5 tot 40 minuten rijden.... met de trailer....

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 23:42

Jeetje, dat is mazzel!!
Nee zo veel keuze heb je hier helaas niet. Maar nou ben ik er ook geen voorstander van om perse ieder weekend te starten, ik rij gewoon 1 keer per maand een wedstrijd. En dan zou het wel wat meer opschieten als ik in de winter ook 2 proeven kan rijden ipv 1.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 23:49

Hier ook genoeg startmogenlijkheden, en ook het rijden van 2 proeven is gebruikelijk.

Op sommige (fijne) lokaties wil het in de winter wel eens vol zitten maar als je creatief bent en de avond voor de wedstrijd belt kun je er vaak nog bij om de gaten van uitvallers op te vullen.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 23:58

Diega: dat vind ik nou weer niks :P Ik wil eigenlijk wel minstens een week van te voren weten of ik nou wel of geen wedstrijd heb dat weekend voor m'n planning :P Anders moet je de avond er voor nog als een gek gaan opvlechten en je klaar maken enzo.

Dan heb ik nog een andere vraag:
Ik hoorde ook dat het in sommige delen van NL in de zomer gebruikelijk is om op zand te starten. Hier in het noorden is alles op gras in de zomer. Dat lijkt me ook fijn om gewoon op zand te starten, hoef je ook geen ijzers onder.....

Lisenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 01:37

In Oostwold gem Scheemda zijn bijna elke donderdagavond proefjes. Op startlijsten kun je wel zien welke klasse dan. Je kunt daar wel 2 proefjes rijden. Ze doen dat in groepjes van 3, vaak met een jurywissel.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 09:49

Hier in Twente heb je als je een 2e proef kan rijden, vaak 2 tot 3 uur tussen je proeven.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 10:09

Er zijn 'bij ons' in Brabant ook nog genoeg locaties waar ze twee binnenbakken hebben, waarvan een zo groot dat er twee ringen in gelegd kunnen worden (B tot en met M2 is dan 2 proeven, Z en hoger 1 proef)

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:09

Ik zit in dezelfde omgeving als Zooist! En wij hebben hier in de omgeving idd veel keus. Wel veel locaties met maar 1 binnenbak, dus dan is het gewoon buiten losrijden.
Toen het zo vroor mocht ik 20 min binnen losrijden en dan buiten stappen tot je aan de beurt was. En wel gewoon 2 proeven.

Lois28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:19

Bij ons in de regio kun je bijna ieder weekend starten en 2 proeven rijden, heb gedurende de wintermaanden overal 2 proeven gestart (met uitzondering van de selecties) zonder al te veel tussentijd max 20 minuten en binnen losrijden. Wat een luxe als ik de overige reacties zo lees...

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:24

Wauw, overal zowat 2 proeven rijden!

Bij ons in friesland kun je overal 1 rijden. OP een uitzondering na.... en dan is het vaak zover weg dat je alsnog een uur in de auto zit om er te komen!

Jammer vindt ik dat.. zoveel moeite en het kan over zijn in 5 min.... als je nog een proefje kunt rijden heb je een tweede kans. erg fijn is dat. en je winstpunten gaan veel sneller!

sunny44

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:29

In vlagtwedde kun je in de B t/m M2 ook 2 proeven starten hier heb je 2 "wedstrijdbakken" dus hoef je niet te wachten maar kun je direct door.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:32

Wij, in de kop van Noord-Holland starten ook altijd 2 proeven. Wij zijn ook inderdaad meestal onderverdeeld in groepen van ongeveer 5. Je rijdt je eerste proef, wacht dan tot de mensen die voor en na jouw komen ook hun eerste proef hebben gereden en dan ga je weer de ring in voor je tweede proef. Zit normaliter maar een half uurtje tussen twee proeven.

beenjesshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:33

bij ons in heemskerk kan je ook 2 proeven rijden , dan zit er tussen je eerste en je tweede proefje een halfuurtje dus kun je nog even lekker stappen of rijden .
en wij starten hier in de regio op zand

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:37

Op enkele plaatsen in Friesland kun je ook twee proeven rijden tijdens het indoorseizoen. Er zijn twee binnenhalen aanwezig waarin de beide proeven gereden worden. De grootste binnenhal wordt gedeeltelijk afgezet voor het inrijden. Ik heb ook gehoord (zelf nog niet meegemaakt) dat er op enkele plaatsen gebruik wordt gemaakt van de buitenbak. Daar wordt ingereden en de beide proeven worden gereden in de twee binnenhalen of er zit tijd tussen de gereden proeven, indien het niet mogelijk is om direct na je eerste proef je tweede proef te rijden.
Laatst bijgewerkt door Christinaa op 12-02-09 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:41

In de regio haarlem/ amsterdam kan je ook 2 proeven rijden. Meestal worden er groepjes van 4 à 5 personen gemaakt. Als er 1 binnenbaan beschikbaar is kan je bij sommige locaties 15 min voor de eerste start van je groepje in de wedstrijdbaan losrijden.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:44

Hier kun je in de buurt bij 2 maneges 2 proeven rijden.
1 proef vind ik ook maar niks, als je ziet wat voor een werk je er aan hebt en meestal gaat de 1e proef toch minder goed. Ik zal niet snel voor 1 proef opgeven.

Bij die 2 verenigingen heb je dan ook 2 binnenbakken.
20x40 en 20x60m.

mara_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:47

Hey Esther!

Ik ga 22 Februari en 27 Februari naar Oostwold toe, beide keren kun je dan twee proeven rijden.
Gaat dan in groepjes van drie. Dus eerst nummer 1, 2 en 3 van dat groepje en dan weer nummer 1, 2 en 3 van datzelfde groepje. Dat komt er dus op neer dat ze op twee combinaties moet wachten, en dat doe je dus in de inrijbak.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:54

Wij kunnen thuis (Zwaagwesteinde) eigenlijk altijd 2 proeven rijden. Verder ook in Oenkerk en Vrouwenparochie. en in ze zomer op zand? Vaak niet! Ik heb afgelopen zomer alleen in Drachten gezien dat een deel van de starters (B en L1) op het zand konden starten. Wij zaten achter de M aan in de B, dus 'gewoon' op het gras, maar een keertje op het zand lijkt mij ook wel es wat!

mara_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:45

Maar in Tolbert moeten we wel eens inrijden op het zand. Dat vind ik daar echt niks, ben dan ook blij dat we de proeven daar neit op het zand hoeven te doen. Veel te mul...

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 15:54

Bedankt voor jullie reacties!!

In Vlagtwedde heb ik inderdaad één keer gereden, dat was toen met 2 binnenbakken en ook 2 proefjes.

Hee Carolien: ik dacht altijd dat Oostwold een beetje te ver weg was voor ons om heen te rijden. Ik heb ff op de ANWB routeplanner gekeken: voor mij is dat 55 km rijden, vind ik toch wel een aardig eindje. Voor jou is het denk ik wat dichter bij.
Ik zag ook op startlijsten.nl een wedstrijd in Vries staan met 2 proeven te rijden maar er stond bij: "ER KUNNEN TWEE PROEVEN WORDEN GEREDEN, MAAR U DIENT ER REKENING MEE TE HOUDEN DAT TUSSEN DE BEIDE PROEVEN VEEL TIJD KAN ZITTEN." Dus dat zie ik ook niet zo zitten om erg lang te wachten.

Wat betreft het zand: Ik vind het opzich wel fijn om op zand te rijden. Zolang het maar niet te mul is maar opzich valt dat in Tolbert wel mee.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 15:59

Ach, opzich valt 55 km ridjen ook nog wel mee. Winschoten zijn we ook een paar keer geweest en dat is 58 km rijden. Misschien dat ik me dan toch een keer ga opgeven voor die wedstrijd in Oostwold. 25-4 is in Norg weer de eerste buitenwedstrijd dus dan kunnen we sowieso weer lekker 2 proeven rijden, daar ga ik in ieder geval aan mee doen!