Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Dat was voor mij reden om ook op bokt te gaan voor commentaar en ben nu ook al enkele jaren besmet met het boktvirus.
jury schreef:Ik vind het een slechte zaak.
Met "afgrijzen" las ik dan ook de uitslagen van de regiokampioenschappen Zuid-Holland.
Op zich zou het puntenverschil nog niet eens zo heel veel uitmaken maar wel de plaatsing. In het B was er iemand bij de ene jury 1e en bij de ander jury een middenmoter.
Zelf heb ik het ook wel eens gehad bij een selectiewedstrijd.
Ik gaf de combi geen winst de 2e jury juist dubbel (zelfde proef dus). We kwamen hier voor de prijsuitreiking achter, hebben het samen besproken en toen nog een keer met de amazone. We waren hier uiteraard zelf als jury ook niet blij mee.
Het verschil zat hem in deze proef dat ik spanning zag en de andere jury dit als lekker doormarcheren beoordeelde. Tja dan heb je zo 20+ punten verschil.
Wat ik toen wel heel erg vond dat er hier op bokt een discusse ontstond waar ik (ik was tenslotte de jury die de lage punten had gegeven) voor alles wat los en vast zat werd uitgemaakt.Dat was voor mij reden om ook op bokt te gaan voor commentaar en ben nu ook al enkele jaren besmet met het boktvirus.
![]()
Ik probeer al ruiter altijd zoveel mogelijk de proeven te filmen om zelf eea ook eens terug te kijken. Laatst had ik een proef waarvan ik dacht zo dat is veel te streng gepunt. Bij het nakijken bleef het streng maar wel te volgen. Het beeld kwam gewoon niet overeen met mijn gevoel.
Groot verschil tussen de verschillende jury's blijft onwenselijk maar als men beide hetzelfde gezien hebben maar de ene net wat laag gaat zitten en de andere net wat hoog hebben ze het beide goed gedaan. Met dit jurysysteem ontkom je daar niet aan.
Stel, oefening is hand veranderen in uitgestrekte draf, maakt 1 taktfout, rest super. Goed bewegend paard met een draf voor een 7 a 8.
Moet dit een 8 worden, nee denk ik, want dat cijfer of hoger is voor die foutloze kippenvel uitgestrekte draf.
Een 7? tja zou kunnen als het verder echt spectaculair was.
Een 6? zou ook kunnen gezien de taktfout, maar doe je dan de combi niet te kort want die matige uitgestrekte draf krijgt wellicht ook diezelfde 6.
Een 5? als je de nadruk zou leggen op de taktfout zou dat kunnen maar waar neem je dan het super gedeelte in mee.
En dit soort situaties maken jureren nu zo lasten (en je moet ook nog in enkele secondes beslissen). In dit voorbeeld zou je dus zo al 2 punten verschil kunnen hebben zonder dat iemand het fout doet.