Groot puntenverschil in 1 proef/2 juryleden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mikemelief

Groot puntenverschil in 1 proef/2 juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 10:23

Wat vinden jullie wanneer er 2 juryleden jurerren van 1 proef, er een beduidend groot verschil in punten ligt tussen de 2 juryleden? Voorbeeld, de ene jury gaf 195 en de andere 180, dit ging om de zelfde proef. Het ging hier om een kampioenschap.
Laatst bijgewerkt door Sim op 11-02-09 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel duidelijker gemaakt.

TeeGee

Re: Groot puntenverschil in 1 proef/2 juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 11:25

Ja dat kan gebeuren natuurlijk.

Als jury 1 een 6 geeft en jury 2 een 7 dan loop je met 30 onderdelen een behoorlijke kans op een verschil in eind punten.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:03

Zulke verschillen zijn inderdaad niet leuk, maar als je op C zit heb je een heel anders zicht dan wanneer je in de hoek zit.
Als de ene jury naar beneden afrond en de ander omhoog, dan heb je al snel grote verschillen. Zolang de plaatsing wel ongeveer gelijk is vind ik het niet zo erg

Afgelopen zomer had ik op de kampioenschappen in het M1 196 en 165. Daarmee stond ik 4e en 4 na laatste.
Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 11-02-09 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:09

Ik ga mee met de 2 opmerkingen hiervoor
en daarnaast, vind ik de plaatsing meer zeggen dan het aantal punten. Als je bij de een 2de was en bij de ander 12de ofzo, ok, maar ook dat kan gebeuren (ook bij kampioenschappen). Hadden ze je beide ongeveer op dezelfde plek geplaatst t.o.v. de andere deelnemers is er helemaal niks bijzonders aan de hand vind ik....

edit; Karin, je was me net voor met opmerking over plaatsing.... (dat van jou trouwens wel een groot verschil....)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:31

Puntentotaal zegt inderdaad nog niet zo veel, alleen klopt het niet, als je bij de ene jury eerste staat en bij de tweede ergens onderaan, of andersom. Of dat je bij de ene jury een 8 voor iets krijgt en bij de andere jury een 4.
Maar wat hierboven ook al gezegd wordt, op 30 onderdelen is 15 punten helemaal niet zo heel veel verschil, als iemand consequent 1 punt hoger geeft dan de andere (Afrondingsverschil zeg maar) dan scheelt dat op het eind al 30 punten.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:11

Dat heb ik vorig jaar gehad op de kampioenschappen. Bij 1 jury 189 en kampioen, bij de ander onderaan in de middenmoot met 174.
De jury bij C heeft een heel ander zicht op de proef als de jury bij H en iedere jury kijkt met een ander 'idee' naar een proef.

Ik 1 van de weinigen die dag met zo'n groot puntenverschil. Wel zuur, ik had misschien kampioen kunnen zijn maar dressuur is dressuur en de juryleden dachten erg verschillend over de proef.

Overigens was ik wel heel gelukkig met mijn (uiteindelijke) 4e plaats. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 20:19

Ik kan alleen maar mee gaan met wat hier boven al gezegd is... Elke jury heeft een andere kijk erop, en heeft een 'ander' ideaal beeld van wat hij/zij wil zien. Als je bij elk onderdeel al 1 puntje verschil hebt loopt dat flink uit in je totaal score.... :(:)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 21:22

Ik vind het een slechte zaak.
Met "afgrijzen" las ik dan ook de uitslagen van de regiokampioenschappen Zuid-Holland.
Op zich zou het puntenverschil nog niet eens zo heel veel uitmaken maar wel de plaatsing. In het B was er iemand bij de ene jury 1e en bij de ander jury een middenmoter.

Zelf heb ik het ook wel eens gehad bij een selectiewedstrijd.
Ik gaf de combi geen winst de 2e jury juist dubbel (zelfde proef dus). We kwamen hier voor de prijsuitreiking achter, hebben het samen besproken en toen nog een keer met de amazone. We waren hier uiteraard zelf als jury ook niet blij mee.
Het verschil zat hem in deze proef dat ik spanning zag en de andere jury dit als lekker doormarcheren beoordeelde. Tja dan heb je zo 20+ punten verschil.

Wat ik toen wel heel erg vond dat er hier op bokt een discusse ontstond waar ik (ik was tenslotte de jury die de lage punten had gegeven) voor alles wat los en vast zat werd uitgemaakt. :o Dat was voor mij reden om ook op bokt te gaan voor commentaar en ben nu ook al enkele jaren besmet met het boktvirus. :D

Ik probeer al ruiter altijd zoveel mogelijk de proeven te filmen om zelf eea ook eens terug te kijken. Laatst had ik een proef waarvan ik dacht zo dat is veel te streng gepunt. Bij het nakijken bleef het streng maar wel te volgen. Het beeld kwam gewoon niet overeen met mijn gevoel.

Groot verschil tussen de verschillende jury's blijft onwenselijk maar als men beide hetzelfde gezien hebben maar de ene net wat laag gaat zitten en de andere net wat hoog hebben ze het beide goed gedaan. Met dit jurysysteem ontkom je daar niet aan.

Stel, oefening is hand veranderen in uitgestrekte draf, maakt 1 taktfout, rest super. Goed bewegend paard met een draf voor een 7 a 8.
Moet dit een 8 worden, nee denk ik, want dat cijfer of hoger is voor die foutloze kippenvel uitgestrekte draf.
Een 7? tja zou kunnen als het verder echt spectaculair was.
Een 6? zou ook kunnen gezien de taktfout, maar doe je dan de combi niet te kort want die matige uitgestrekte draf krijgt wellicht ook diezelfde 6.
Een 5? als je de nadruk zou leggen op de taktfout zou dat kunnen maar waar neem je dan het super gedeelte in mee.

En dit soort situaties maken jureren nu zo lastig (en je moet ook nog in enkele secondes beslissen). In dit voorbeeld zou je dus zo al 2 punten verschil kunnen hebben zonder dat iemand het fout doet.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 21:25

jury schreef:
Ik vind het een slechte zaak.
Met "afgrijzen" las ik dan ook de uitslagen van de regiokampioenschappen Zuid-Holland.
Op zich zou het puntenverschil nog niet eens zo heel veel uitmaken maar wel de plaatsing. In het B was er iemand bij de ene jury 1e en bij de ander jury een middenmoter.

Zelf heb ik het ook wel eens gehad bij een selectiewedstrijd.
Ik gaf de combi geen winst de 2e jury juist dubbel (zelfde proef dus). We kwamen hier voor de prijsuitreiking achter, hebben het samen besproken en toen nog een keer met de amazone. We waren hier uiteraard zelf als jury ook niet blij mee.
Het verschil zat hem in deze proef dat ik spanning zag en de andere jury dit als lekker doormarcheren beoordeelde. Tja dan heb je zo 20+ punten verschil.

Wat ik toen wel heel erg vond dat er hier op bokt een discusse ontstond waar ik (ik was tenslotte de jury die de lage punten had gegeven) voor alles wat los en vast zat werd uitgemaakt. :o Dat was voor mij reden om ook op bokt te gaan voor commentaar en ben nu ook al enkele jaren besmet met het boktvirus. :D

Ik probeer al ruiter altijd zoveel mogelijk de proeven te filmen om zelf eea ook eens terug te kijken. Laatst had ik een proef waarvan ik dacht zo dat is veel te streng gepunt. Bij het nakijken bleef het streng maar wel te volgen. Het beeld kwam gewoon niet overeen met mijn gevoel.

Groot verschil tussen de verschillende jury's blijft onwenselijk maar als men beide hetzelfde gezien hebben maar de ene net wat laag gaat zitten en de andere net wat hoog hebben ze het beide goed gedaan. Met dit jurysysteem ontkom je daar niet aan.

Stel, oefening is hand veranderen in uitgestrekte draf, maakt 1 taktfout, rest super. Goed bewegend paard met een draf voor een 7 a 8.
Moet dit een 8 worden, nee denk ik, want dat cijfer of hoger is voor die foutloze kippenvel uitgestrekte draf.
Een 7? tja zou kunnen als het verder echt spectaculair was.
Een 6? zou ook kunnen gezien de taktfout, maar doe je dan de combi niet te kort want die matige uitgestrekte draf krijgt wellicht ook diezelfde 6.
Een 5? als je de nadruk zou leggen op de taktfout zou dat kunnen maar waar neem je dan het super gedeelte in mee.

En dit soort situaties maken jureren nu zo lasten (en je moet ook nog in enkele secondes beslissen). In dit voorbeeld zou je dus zo al 2 punten verschil kunnen hebben zonder dat iemand het fout doet.

Zelfde ervaringen zowel in de auto als op het paard.....
Ook ik laat mijn proeven altijd zoveel mogelijk filmen en kan mezelf dan over het algemeen goed vinden in het juryoordeel.

Do I need to say more .......

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 18:05

Hierboven staan al behoorlijk wat argumenten genoemd, waarom dit inderdaad een mogelijkheid is.
Ikzelf rijd naast dressuurwedstrijden (altijd 1 jury) ook menwedstrijd (altijd 2-3 juryleden). Ik kom met het mennen dus heel vaak deze puntenverschillen tegen. Bij ons zitten de juryleden ook nog eens op C-B-E, dus de juryleden op E-B hebben een totaal anders uitzicht dan de jury op C.
Maar als je eens terugkijkt op de dressuurproeven waarbij je maar 1 jury had. Dan kreeg je de ene wedstrijd meer punten dan je verwachting, de andere keer minder. Als je 2 mensen aan de baan hebt, dan heb je natuurlijk precies hetzelfde. De ene is gecharmeerd van je paard en rond af naar boven, de andere jureert altijd wat voorzichtig en geeft alleen 7ens als het écht goed is. De ene punt met name op de fouten, de andere kijkt meer naar de manier waarop de ruiter dit hersteld. Tsja, dan zijn de uitkomsten soms behoorlijk anders.