Altijd weer een voorlezer zoeken....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daantje1981

Altijd weer een voorlezer zoeken....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 22:57

Nog niet zo lang geleden ben ik verhuizd naar Renswoude. Mooie stal voor de paarden gevonden alles prima :D
Het enige nadeel wat ik nu heb is dat ik snel weer ga starten met wedstrijd rijden en dat ik hier dus nog niet zoveel mensen ken. Nu dus het probleem: ik heb het nu al benauwd dat ik geen voorlezer kan vinden.

Hoe doen jullie dat?

Mijn vriend gaat bijna altijd mee naar de wedstrijden maar wil niet voorlezen. Het uit mijn hoofd leren van de proef lijkt me nu niet echt een goed idee, veels te bang dat ik iets vergeet/verkeerd doe :(:)

Iemand een idee??

Of misschien iemand die regelmatig mee wil op wedstrijden om voor te lezen?? :P

Anieke89

Re: Altijd weer een voorlezer zoeken....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 23:00

Gewoon mensen die langs de kant staan vragen. Kijken of de voorlezer van de persoon voor jou, nog even tijd heeft om jou ook een proefje voor te lezen. Meestal is dat niet zo een probleem hoor :)

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 23:01

mm ja dat is wel vervelend ja. Hoe groot is de stal waar je staat? Kan je daar niet wat rondvragen, of iemand interesse heeft om af en toe mee te gaan?

Bij binnenwedstrijden is het wel redelijk makkelijk, dan is er altijd wel iemand die wil voorlezen want dan rijdt iedereen om de beurt.
Of doe hier een oproepje!

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 23:02

Ik ken het probleem. Hoewel op de meeste wedstrijden wel iemand te vinden is die je wil voorlezen, vond ik dat de paar keer dat ik het zo heb gedaan, niet fijn. Ik heb een bijrijder gezocht waar ook de bedoeling van was dat deze meeging met de wedstrijden om voor te lezen. Dat is gelukkig gelukt toen. Leukste is dan wel als het ook persoonlijk goed klikt.

Je kunt ook veel op dezelfde locaties gaan starten, dan leer je ook sneller iemand kennen, waarvan de lezer jou ook vast wel even wil voorlezen.

Of van tevoren bij het secretariaat even vragen of een voorlezer beschikbaar is, ofwel bij het aanmelden/betalen op de wedstrijd zelf.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 23:06

De ervaring leert dat er vaak wel een lezer te vinden is. Ik sta ook regelmatig 4 proeven voor te lezen op een wedstrijd dag. Als mensen dat netjes aan me vragen wil ik ze best helpen.

Ik heb aan het voorlezen zelfs een vriendin over gehouden! Zij ging altijd alleen op wedstrijd, ik kende haar van wedstrijden van gezicht, en van bokt als persoon. En sindsdien lezen we elkaar regelmatig voor. Zijn onderweg nog iemand anders tegen gekomen. En nu maken we regelmatig voorlees constructies (L1, L2 en M1 ruiters) om elkaar te kunnen voorlezen en helpen op wedstrijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 00:45

Iemand vragen voor te lezen op het moment supreme klinkt leuk, maar het werkt natuurlijk niet altijd. Ik heb het weleens zien gebeuren dat iemand tijdens het losrijden nog druk bezig was met zoeken. Niemand kon of wilde. Daar sta je dan!

Ik heb het vaak zat gehad dat ik op wedstrijd ipv 1 combinatie, ineens 3 combinaties stond te lezen. Vind het nooit zo'n probleem, als het maar wel uitkomt.

Misschien kun je een advertentie plaatsen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 10:39

Via Bokt is meestal wel iemand te vinden die daar ook komt ;)

Waarom wil je vriend niet lezen? Ik heb voor mijn vriend een map met plaatjes gemaakt zodat hij me voor kan lezen ;) Precies met kruisjes waar hij het volgende moet zeggen.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 10:44

Op concour is meestal wel iemand te vinden, degene voor/na wil dat meestal wel :).

Maarja, het levert wel een beetje stress op met inrijden..
Ik zelf lees niet voor{te zachte stem O:) }, maar ga wel meestal mee op concour, maar tot nu toe is het altijd nog goedgekomen met een voorlezer zoeken!

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 10:49

Ik ken het probleem. Het is bij mij alleen zo dat mijn vriend het niet wil, maar het niet kan. Hij is dyslectisch... Zelf zorg ik er altijd voor dat ik mooi op tijd op de wedstrijd ben en dan voordat ik op m'n paard stap een voorlezer heb gevonden. Gewoon even bij het inrijden kijken, in de kantine of bij de trailers. Soms weten ze bij het secretariaat ook wel es iemand die er bijvoorbeeld toch de hele dag is van hun eigen vereniging. Er is meestal wel iemand die je uit de brand wil helpen. Mocht dit niet op tijd lukken, dan stuur ik mijn vriend op pad om iemand te zoeken terwijl ik aan het inrijden ben. Dit geeft wel weer wat meer stress, maar goed. Het is tot nu toe altijd nog gelukt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 10:51

Op elk terrein loopt wel iemand rond met "ja hoor" op z'n voorhoofd :D
Ik word altijd wel door iemand aangesproken of ik ff wat wil voorlezen, en over het algemeen blijft het dan ook niet bij 1 proef :D Vind ik altijd wel leuk :j

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 10:53

Als je nu alvast begint met het leren van de proeven. De B-proeven zijn helemaal niet ingewikkeld om te onthouden en zijn juist hartstikke logisch opgezet.
Als je dan namelijk geen voorlezer kan vinden, kan je altijd nog starten zonder voorlezer, zonder dat je een hoop stress hebt. Ook erg handig om je proef uit je hoofd te weten, als je je lezer even niet goed verstaat of wanneer deze zich verspreekt.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:04

Lekker uit je hoofd gaan rijden, scheelt een hoop voorlezerzoek-stress. :D

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:01

Misschien even kijken wie er voor je in de ring moet, en daar aan vragen of de persoon die voorleest jou ook wil voorlezen? Of je vriend toch eens vragen het in ieder geval te proberen?

Heb zelf altijd wel iemand bij, en mijn pa is eigenlijk mijn vaste voorlezer. En als mensen het aan me vragen wil ik gerust lezen, toevallig gister nog op wedstrijd gedaan. Kunt elkaar maar helpen!

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:41

Misschien moet je het eens een paar keer oefenen met je vriend thuis, ik denk dat het dan best gaat lukken zeker als je zelf de proeven ook kent.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:46

Dat probleem heb ik dus ook.
Ventje wil best mee op wedstrijd maar wil niet voorlezen!!!!!....
Echt dus niet.

En ik woon hier ook nog niet zo lang dus ken ook nog niet echt veel mensen.
Al heb ik nu wel met een stalgenootje afgesproken dat we samen op wedstijd gaan... om en om en dan groom ook om en om... dus dat is wel heel leuk.

Komt wel goed

Lianne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:46

Ik ken het probleem.
Mijn vriend wil ook niet voorlezen, hij snapt er niets van en weet niet wanneer die wat moet zeggen. Hij gaat wel altijd mee en doet voor de rest alles.

Ik heb het nu ook een paar keer op bokt gevraagd en 1x heb ik aan de voorlezer gevraagd van degene die voor mij moest gevraagd.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:52

Daarom thuis eens een keer een boekje in de hand duwen. Ze zijn gewoon onzeker en bang om voor aap te staan. Als ze thuis merken dat het best gaat en een beetje snappen waar die letters zitten en wanneer ze wat moeten lezen, gaan ze best overstag.
Je moet dan echt oefenen met iemand die naast ze gaat staan en uitlegt hoever van te voren ze iets moeten zeggen en waar de letters zitten ed.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 16:06

ik vind het vervelend als ruiters geen voorlezers hebben. Natuurlijk kan het een keer gebeuren, maar ik zou het er zeker niet op wagen.
Ik lees ook wel eens extra voor maar vaak komt het lastig uit omdat we meestal met 2 paarden op een wedstrijd zijn. Bovendien kreeg ik laatst nog commentaar ook, terwijl ik het geheel goed voorlas. Dus ik ben er eigenlijk helemaal klaar mee.

Dus zoek gewoon een vaste voorlezer (vooral in de B en L is dat nog makkelijk te doen) zodat je geen stress hebt en je dus NIET afhankelijk bent van anderen en ze dus zo ook niet tot last bent.
Print desnoods de proef groot uit zodat het makkelijker te lezen is!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 16:15

Ik heb ook vaak genoeg op wedstrijd iemand gezocht om voor te lezen, meestal niet zn probleem. (daarna haal ik ook altijd wat te drinken voor mn voorlezer).

tegenwoordig heb ik meestal wel iemand mee die kan lezen, maar dat lukt niet altijd.

Als ik zelf kan lezen en mensen vragen t dan doe ik dat eigenlijk altijd wel (maar 1 keer nee gezegt, maar dat was omdat ik geen stem had zo schor als ik was)

SuperRupsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 16:18

Sjonniej schreef:
Als je nu alvast begint met het leren van de proeven. De B-proeven zijn helemaal niet ingewikkeld om te onthouden en zijn juist hartstikke logisch opgezet.
Als je dan namelijk geen voorlezer kan vinden, kan je altijd nog starten zonder voorlezer, zonder dat je een hoop stress hebt. Ook erg handig om je proef uit je hoofd te weten, als je je lezer even niet goed verstaat of wanneer deze zich verspreekt.

Als ik eerlijk ben: heb me vaak verbaasd over het voorlezen hier, zo moeilijk is het toch niet om een proef uit je hoofd te leren? En ook 2 proeven zijn nog te leren, zo extreem onlogisch zijn ze nou ook weer niet. Ik heb zelf in Frankrijk gestart, en kan me niet herinneren daar ooit een voorlezer te hebben gezien.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 16:21

Vaak is er wel iemand die het wil doen :).

Mijn voorlezer leen ik ook regelmatig eventjes uit.

Ik kan niet zonder voorlezer op pad, ik men en red het niet om mijn wagen in m'n eentje de auto uit te halen. Dus zoek altijd iemand die mee kan voor m'n wagen in en uit te laden, en die kan meteen ook voorlezen ;).

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 16:50

SuperRupsje schreef:
Sjonniej schreef:

Als ik eerlijk ben: heb me vaak verbaasd over het voorlezen hier, zo moeilijk is het toch niet om een proef uit je hoofd te leren? En ook 2 proeven zijn nog te leren, zo extreem onlogisch zijn ze nou ook weer niet. Ik heb zelf in Frankrijk gestart, en kan me niet herinneren daar ooit een voorlezer te hebben gezien.

Omdat er vrij veel tijd/ ruimte tussen de onderdelen zit zijn je juist lastig uit het hoofd te leren, als dingen sneller doorlopen achter elkaar leert dat veel makkelijker...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:53

Het ligt er maar aan hoe je het onthoudt, het is een kwestie van de logica in de proef willen zien. Op zich kan je er best vanuit gaan dat als je linksom gegalopeerd hebt, dat je daarna de rechtergalop moet doen. Als je linksom een gebroken lijn hebt gedaan, kan je je klok erop gelijk zetten, dat je daarna ook rechtsom die gebroken lijn kan gaan maken.
Zeker nu we 3 maanden achter elkaar dezelfde proeven hebben, is het echt prima te doen om de proeven uit je hoofd te leren. Maar zolang je je niet 100% inzet, omdat je toch een voorlezer hebt, dan lukt het ook inderdaad niet. Dus zoals met alles, waar een wil is, is een weg. De ene weg heeft alleen wat meer hobbels dan de andere.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:58

Sjonniej schreef:
Het ligt er maar aan hoe je het onthoudt, het is een kwestie van de logica in de proef willen zien. Op zich kan je er best vanuit gaan dat als je linksom gegalopeerd hebt, dat je daarna de rechtergalop moet doen. Als je linksom een gebroken lijn hebt gedaan, kan je je klok erop gelijk zetten, dat je daarna ook rechtsom die gebroken lijn kan gaan maken.
Zeker nu we 3 maanden achter elkaar dezelfde proeven hebben, is het echt prima te doen om de proeven uit je hoofd te leren. Maar zolang je je niet 100% inzet, omdat je toch een voorlezer hebt, dan lukt het ook inderdaad niet. Dus zoals met alles, waar een wil is, is een weg. De ene weg heeft alleen wat meer hobbels dan de andere.

Klopt deels, maar er zitten soms toch wat stukjes tussen dat een voorlezer handig is, met name waar je stukken rechtuit moet.. En daarbij met een voorlezer kan ik me concentreren op het rijden. Al ken ik de proeven vaak ook wel redelijk uit mn hoofd...

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 23:02

Ik heb in het begin ook zonder vaste voorlezer moeten doen en wat vond ik dat een ramp :o

Op een gegeven moment was ik het zo zat al die stres dat ik mijn vader heb omgedoopt tot voorlezer, hij ging toch altijd al mee omdat hij met de trailer rijd ;)

Nou vind hij het niet erg maar hij heeft wel zoiets kun je een andere regelen doe het maar dan kan ik mooi kijken ;)
Dus met regelmaat gaat mijn instructrice of een stalgenootje mee maar dit is ook wel voor tips en gezelligheid :D
En als het niet kan heb ik dus gelukkig nog mijn paps.