Hoe gaat het er aan toe op een wedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maritdegroot

Hoe gaat het er aan toe op een wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 22:26

Hoi,
Ik wil graag in 2010 starten met wedstrijden. Aangezien ik nu nog veel met oefenen met het paardje en omdat ze in juni een veulen krijgt. nou wil ik heel graag weten hoe het er aan toe gaat op een wedstrijd, want heb eigenlijk nog nooit eerder wedstrijden gereden. Wat moet je allemaal regelen etc. Heb vroeger op maneges wel eens een onderlinge wedstrijd gereden, maar dat is toch wel heel anders neem ik aan.
Wie kan mij hier wat over vertellen???

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 22:33

Je moet eerst lid worden van een rijvereniging, die maken je lid van de KNHS en kunnen een startkaart voor je aanvragen. Zoek eerst zo'n rijvereniging en daar kun je al veel informatie krijgen.
Ook kun je eens een wedstrijd gaan bekijken. kijk op startlijsten.nl naar een wedstrijd bij jou in de buurt, je kunt op die site ook de startlijst van die wedstrijd aanvragen en kun je daar eens gewoon gaan kijken.

Als je een startkaart aanvraagt, krijg je ook startcoupons. Je zoekt een wedstrijd uit waar je wilt starten en een aantal weken van te voren stuur je de startcoupons naar deze rijvereniging. Een week van te voren staat de startlijst op de site en weet je hoelaat je moet rijden, Dan kun je uitrekenen hoe lang je wil losrijden, hoe lang het ernaar toe rijden is met de trailer dus hoe laat je op het wedstrijd terrein moet zijn.

Dan eerst inschrijfgeld betalen bij het secretariaat, vragen of er geen mensen uitgevallen zijn.
Paard opzadelen, losrijden en daarna de ring in!

Maritdegroot

Re: Hoe gaat het er aan toe op een wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 22:40

okay, ik krijg al een idee van hoe het werkt! Dank je!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 22:40

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 22:44

die ik direct eventjes! dank je!

Landra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 23:25

Wat misschien ook handig is je van te voren in te verdiepen bij welke vereniging je lid wilt gaan worden. Binnen iedere vereniging gelden er namelijk weer andere afspraken. Soms betaal je voor lessen, en bij andere verenigingen moet je weer verplichte bardiensten of andere verplichte klusjes doen. Ook zijn er verenigingen waar je alleen 'startkaartlid' kunt zijn, en waar je dus onder de vlag van die vereniging kunt rijden zonder verder allerlei romslomp en kosten voor dingen waar jij misschien geen gebruik van maakt.

KvE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 17:44

Je moet sowieso lid worden van een club, en daar aan geven dat je concour wilt gaan rijden en regelt de club het verder met het KNHS.

Je krijgt dat een startkaart voor jou en je paard en startcoupons die je op moet sturen naar de wedstrijd waar je wilt gaan rijden en dan wijst het zich eigenlijk vanzelf

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 21:23

okay, nou ik heb het nu al wat door! dank je wel voor jullie reacties!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 15:32

Ga anders eens een keertje met iemand mee, dan wordt het vast allemaal een stuk duidelijker als je het in de praktijk hebt gezien.

Fire1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:32

Vraagje nav de opmerking over de startkaart. Is het ook niet zo dat je pas een manegestartkaart kunt krijgen als je een ruiterpaspoort hebt?

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:33

Het gaat denk ik niet over een manege startkaart. Voor een startkaart van de KNHS hoef je geen ruiterbewijs te halen.

Fire1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 16:09

Aha, dank Diega, het begint me te dagen. Dus een manegestartkaart is wel knhs maar daar mag je met meerdere (manege)paarden op starten. En een gewone startkaart is paardgebonden. Heb ik het nu goed?

robjeHL93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:05

een manegestartkaart? Wat is dat?

Fire1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:20

Hi Robje Nou dat vraag ik me dus ook af en ik wilde het allemaal wat beter snappen over de startkaarten en zo en toen googlede ik, weet niet meer waar ik uitkwam en vond dit:

FNRS-startkaart

Een manegestartkaart, uitgegeven door de KNHS, die niet combinatie- maar persoons
gebonden is en waarmee op KNHS-wedstrijden kan worden gestart door
FNRS-ruiterpaspoorthouders.

Hoe werkt de overstap van FNRS proeven naar KNHS proeven?
Als je het niveau F8 met succes hebt afgerond mag je overstappen naar de KNHS klasse B. Als je het niveau F12 met succes het afgerond mag je overstappen naar de KNHS klasse B of L1. Om officieel deel te mogen nemen aan deze wedstrijden heb je een manegestartkaart nodig. Deze kun je aanvragen bij de KNHS. Je hebt hier wel een geldig ruiterpaspoort voor nodig. Deze manegestartkaart geeft je het recht om deel te nemen aan B en L1 proeven met verschillende paarden. Je hebt dus geen vast paard nodig.
Om te promoveren van de B naar de L1 en van de L1 naar de L2 heb je minstens 20 winstpunten nodig.
Als je wilt of moet promoveren naar de L2 moet je een combinatiestartkaart aanvragen. Deze startkaart is gebonden aan 1 paard en je mag officieel dus ook alleen met dit paard starten op een wedstrijd. Als je KNHS wedstrijden start, geldt het KNHS reglement, zie www.knhs.nl. Vanaf het moment dat je KNHS L2 proeven gaat starten moet je lid zijn van een landelijke rijvereniging. Het kan zijn dat er een landelijke vereniging actief is op jouw manege. Anders kunnen ze je vast wel informeren over een goede vereniging voor jou.

Ik ben nu helemaal in de bonen en snap er niets meer van. Help?

EL4a1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 09:58

Dit topic is mischien wel gepast om mijn vraag beatnwoord te krijgen, hier komtie:

ik heb mijn startkaart aangevraagd en hij is onderweg maar nu is mijn vraag als ik de ring in ga hoe en wanneer stel ik me aan de jury voor? ik heb van een aantal mensen vernomen dat je moet melden welke ruiter je bent en op welk paard je zit.
ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:17

In sommige regio's is dit wel normaal, in andere wordt dit niet gedaan. Ik stel mezelf nooit voor aan de jury en heb ook nog nooit een jury gehad die me riep, om me voor te stellen. Ook andere ruiters doen dat bij mij nauwelijks.
Maar in andere regio's is het juist weer gebruikelijk om voor je proef even langs te rijden.

Hoe kom je erachter?
Gewoon kijken naar de andere deelnemers op wedstrijd!

EL4a1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:21

Oke bedankt voor de reactie ikzelf ga wedstrijden rijden in noord-brabant.

en ik zit net te kijken naar proef 3 en daar staat aan het begin niet in dat je tussen X en G moet halthouden en groeten ? hoef je aan het begin van de proef niet te groeten? dat was vroeger op de manege wel.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:26

Kijk alle B en L-proeven maar eens door. Tegenwoordig hebben ze dat eerste grote struikelblok eruit gehaald. Gewoon doen wat er staat en niet nadenken hoe het vroeger was, daar maak je het jezelf alleen maar onnodig lastig mee.

EL4a1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 09:58

Ik had een mailtje gestuurd naarde verenigin waar ik rijd om mij in te schrijven voor een wedstrijd maar mijn startkaart is mischien niet optijd binnen. nu kreeg ik een mailtje terug dat ik dan hors concours kon rijden ofzo iets maar ik snap er niet veel van. ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 19:14

Waarom heb je die vraag niet meteen teruggespeeld aan je vereniging??
Maar als je HC start, dan start je 'buiten mededingen'. Dus je standen worden niet geregistreerd (als je een winstpunt zou halen, krijg je die dus niet), je krijgt geen prijs, maar je mag wel gewoon net als de andere ruiters 2 proeven starten bij de jury.

EL4a1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 19:17

Oke hardstikke bedankt voor de reactie!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 00:25

Hee Marit, leuk dat je ook wilt gaan starten volgend jaar joh! :)
Het is al gezegd op dit topic, maar ik raad je ook aan om gewoon eens met een stalgenoot mee te gaan op wedstrijd, dan weet je gelijk hoe het allemaal in elkaar zit! :)
Maar eerst het veulen :D
Veel succes! :)

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 12:54

haha, jah, eerst de kleine rakker! wanneer dat allemaal achter de rug is wil ik eerst gaan lessen, want het is ook alweer 3 jaar geleden dat ik voor het laatst een les heb gehad dus wordt wel eens een keer tijd! Gewoon op een lekker rustig tempo en zijn we er volgend jaar nog niet klaar voor, dan wachten we gewoon nog even! haha! dank je wel Dabo! ;) Ik moet gewoon maar iemand zoeken in de buurt met wie ik een keer mee kan om te kijken, want de paardjes staan op een boerderij met allemaal koeien. Ik heb helaas geen stalgenoot die wedstrijden rijdt |( ;)

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 21:05

Waar ligt Geesburg?
Anders mag je wel eens bij ons komen kijken hihi.

Edit: ff opgezocht, Geesbrug ligt in Drenthe! TE ver weg, jammer! :)

EL4a1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 21:08

heb 15 feb. wedstrijd maar heb echt nog geen idee hoe en wat :P