Probleem op wedstrijd ! Help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DresEndJump

Probleem op wedstrijd ! Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 04:33

Hoi,
ik zit al sinds de 4e jumpingwedstrijd die ik met mijn paard deed met een serieus probleem! Hij wilde opeens de piste niet meer in ! Ze hebben hem er zelfs al moeten intrekken of met een ander paard moeten voorgaan en de laatste keer moest ik zelfs afstappen omdat hij er echt niet inwilde. Het is elke keer hetzelfde, waar we ook springen en welke klasse we ook springen. En zo gauw hij binnen is is hij na een cirkeltje galop weer helemaal ontspannen en springt hij fantastisch. Ik ben zeker dat hij graag springt en hij is het zo gewoon van op jumping te gaan (zijn vorige eigenaar ging ik er bijna elke week mee op jumping en sprong er op hoog niveau mee). De enige raad die ik al heb gehad is hem belonen met een suikerklontje of snoepje zo gauw hij de piste uitkomt en dat doen we nu dus al een tijd maar het helpt dus niet.. En ik wil er echt vanaf want zie dat ik volgende keer gewoon de piste niet in geraak en ik op die jumping niet mag afstappen. En het is zo'n gemakkelijk paard voor de rest, wel hevig maar hij doet nooit moeilijk dus ik begrijp het gewoon niet en ben ten einde raad. Ik hoop dat er mensen zijn die dit ook al hebben meegemaakt en weten wat ik er aan kan doen.
Alvast bedankt !

aslo

Re: Probleem op wedstrijd ! Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 08:42

Ik zou 'm dus zeker niet belonen met iets lekkers als hij de piste uitkomt. Hij moet juist beloond worden als ie de piste ingaat!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:35

Achterwaarts naar binnen en dan flink belonen? ;)

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 01:21

vur schreef:
Achterwaarts naar binnen en dan flink belonen? ;)

Jep zou ik ook doen

en verder zo vaak mogelijk proberen bakken in en uit te gaan.. dat het niet meer eng of spannend is :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 01:27

Idd belonen als ie binnen is, neem een koekje in je zak en zodra hij binnen is geef je hem dat vanuit het zadel.
Achterwaarts kun je proberen, doorrijden kan ook. Op veel concoursen moet je namelijk wachten voor een slagboom, je kunt dan beter op het laatste moment de losrijbak uit gaan en in een keer doorstappen de ring in, liever nog in een drafje maar dat kan meestal alleen op buitenconcoursen.

En veel op oefenparcoursen gaan, bak in, belonen en de bak weer uit, niet perse wat verwachten van hem.

Doet ie het ook als je bv op les komt oid? Of doet ie het echt alleen op concours?

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:06

Dat is idd wel apart....
Maar idd, níet belonen als hij de ring úitkomt, maar als hij er ín gaat! en als hij er in moet dmv een ander paard, doe je dat toch? en dan telkens als hij er in is, belonen, dan kan je dat weer gaan afbouwen misschien... Want er mee gaan heisteren heeft weinig zin... Of je moet hem gewoon echt een keer doorpakken en heul duidelijk maken dat hij erin moet....

Cientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:23

Mijn paard heeft dat ook wel eens gedaan. Maar idd achterwaarts kan helpen. En soms als het echt dramt dan laat ik de zweep ook wel eens ff wat voelen, dan loopt ie ook wel de piste in. Maar meestal is het ook als je wat te lang voor de ingang moet wachten of ervoor aant drentelen bent, tenminste dat ervaar ik hoor:D

DresEndJump

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 22:19

Bedankt voor de antwoorden. Ik zal proberen op allemaal te antwoorden. Het belonen als ze de piste uitkomen heb ik van een topruiter gehoord die ook dat probleem had daarmee dat ik dat deed omdat het bij hem hielp maar bij dus niet. Ik doe dat dus ook niet meer. We gaan bijna wekelijks op wedstrijd dus meer kan ik ook niet gaan. Achterwaarts erin gaan doet hij niet. Hem eens flinkt aanpakken heb ik ook al gedaan met sporen en stem maar zoals ik al verwachtte hielp dat helemaal niet, het gevolg was stijgeren en dat doet hij anders nooit dus zal ik dat maar niet meer doen. Als je alleen bent als je de piste in moet gaan kan er geen paard voorgaan dus dat kan ik ook niet elke keer doen. En een snoepje geven als je de piste betreed vindt ik een heeel slecht idee, ik weet dat je dit zei om me te helpen en bedankt daarvoor maar als ik dat zou doen dan zou mijn wedstrijd verpest zijn denk ik want dan zou hij niet volledig geconcentreerd zijn. Het is puur en alleen op wedstrijd dat hij de piste niet in wilt dus kan ik er ook niet op oefenen daarbuiten. Ik vrees dat er gewoon niets aan te doen is en ik hoop dat het ooit vanzelf ophoudt.. Ik had er al over nagedacht om enkel in de zomer wedstrijden te rijden want dan beseft hij het gewoon niet als we de piste in gaan en zijn er geen problemen. Maar ik spring veel te graag indoorjumpings dus dat is ook geen optie. Nogmaals bedankt voor de antwoorden !!

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:26

Loopt hij er wel in als iemand hem aan de hand heeft? Anders zou je groom of iemand die erbij is mee kunnen lopen tot in de ring, misschien belonen met een klopje ofzo? En dit uiteindelijk weer af proberen te bouwen...

DresEndJump

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 22:31

Mijn groom die er elke keer bij is heeft al van de eerste keer dat hij dat deed hem er elke keer proberen in te leiden en dat lukt meestal niet. Maar ik vergat nog te antwoorden op Cientjuh , sorry ! Je hebt gelijk, ik moet altijd even staan wachten voor ik in de piste mag en soms meer dan even maar zo gaat het altijd als ik op jumping ga, je wordt dan al even op voorhand afgeroepen en moet daar dan wel even op voorhand staan wachten. Maar daar is dus niks aan te doen. Ik rij nooit met een zweep maar ik probeer hem aan te sporen met men sporen ;) maar dat heeft dus niet het gewenste effect. Wel spijtig hoor want hij springt geweldig, nog nooit een balk geraakt. Maar het zal wel aan mij liggen want de vorige eigenaar heeft er 4 jaar bijna wekelijks mee gesprongen en daar deed hij dat nooit bij. Bedankt voor je antwoord Cientjuh !

DresEndJump

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 22:35

jij ook bedankt trouwens Renee, en ik vergat nog te zeggen dat hij steeds klopjes krijgt als ik hem de piste in heb gekregen.

Maariijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:05

Mijne heeft hetzelfde probleem,
maar het verschilt per wedstrijd.
ik zou hem inderdaad belonen als hij erin is,
en anders tog maar iemand voor laten gaan.
die van mij gaat er wel in als er nog iemand binnen in.
succes met het probleem

DresEndJump

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 03:41

Bedankt voor je antwoord Maariijee, ik ben blij dat ik niet de enige ben met dit probleem. Het verschilt bij mij ook per wedstrijd. Het was vandaag wel grappig, er stonden een paar stoere mannen (papa's of grooms denk ik) aan die piste deur en toen ze zagen dat het niet lukte namen ze men paard bij de teugels en gaven het een klop op zijn achterwerk en gromden zoiets van arré ju beest en mijn paard wist gewoon niet wat hem overkwam haha maar we waren er toch in geraakt door die mannen. Bruut maar efficiënt !

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 04:34

Waarom vind je het een slecht idee om te belonen als hij in de piste is? Zie niet hoe hij daar zijn concentratie van kwijt raakt, tenslotte moet je daarna nog groeten, aangallopperen en op de eerste hindernis aanrijden. De enige manier om hem hiervanaf te helpen is hem een positieve associatie geven met de ring, hij vind hem blijkbaar erg vervelend omdat hij ook steigerde toen je hem aanpakte.
Ik zou dit wel gaan doen anders kom je er niet snel vanaf, daarnaast ook zorgen dat er niet altijd zoveel van hem verwacht wordt in de piste, misschien kun je eens een oefenparcourtje op een lage hoogte springen of HC een klasse lager starten?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 05:01

Misschien juist een keer een pauze inlassen?

Zo te horen heeft dat dier een hele carriere achter de rug, en is bij vorige eigenaar, en bij jou wekelijks op concours geweest???

Misschien een keer een pauze van minimaal 4 weken inlassen,en in die 4 weken lekker weer even paard laten worden, lekker in het bos rijden etc.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 07:52

Als hij de piste niet in wil, juist bij wedstrijden. Kijk eens naar jezelf. Ben jij op dat moment gespannen voor de wedstrijd?

Maariijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:52

Wat een leuk verhaal.
Ik woon in Friesland, en daar hebben we vaak dezelfde ringmeester. Mijn pony krijgt altijd van hem een hand vol pepermuntjes. Gister starte is weer, in het M, en vond de ringmeester dat hij extra veel mocht. Natuurlijk wou hij weer niet naar binnen, totdat de ringmeester eraan kwam. Hij liep voor hem uit, m'n pony ging erachter aan, en toen hij erin was, kreeg hij weer wat lekkers. de ringmeester ging er weer uit, en hij wou erachter aan, gelukkig lette in beetje op, anders waren we er net zo snel weer uit geweest!
Zo beleeft je nog eens wat op een wedstrijd:P

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:19

Dat is dus de oplossing ^
Als je hem zelf het brokje geeft hoeft er niemand voor je uit te lopen

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 20:51

crossmonster schreef:
Misschien juist een keer een pauze inlassen?

Zo te horen heeft dat dier een hele carriere achter de rug, en is bij vorige eigenaar, en bij jou wekelijks op concours geweest???

Misschien een keer een pauze van minimaal 4 weken inlassen,en in die 4 weken lekker weer even paard laten worden, lekker in het bos rijden etc.

Eens. Misschien heeft hij er gewoon even geen zin meer in. Een wedstrijd pauze van een aantal weken, zal je paard waarschijnlijk alleen maar goed doen.

Vilanootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 10:51

Ik zou ook even een rustperiode inlassen, wel lekker in beweging houden maar even leeg maken tussen zijn oren.
Daarnaast idd belonen als hij wel een ring/piste ingaat.
Succes nog verder!!