Verbeteringen binnen springsport?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Uppojono

Verbeteringen binnen springsport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 11:21

Naar aanleiding van een ruiter in meerdere internationale rubrieken in Zuidbroek, kregen een vriendin en ik een discussie. Hij reed zijn paard zo onvriendelijk, trap, trek, sla, dwars door hindernis, nog eens trek. Niet in het extreme, maar paardvriendelijk en rijkunstig was het niet. Daardoor kregen we het erover dat het wel heel raar moet gaan voordat zo iemand gestraft wordt.

Nu is het zo dat voordat je mag springen je 1 winstpunt in de dressuur moet hebben. Vaak gebeurt dat al op kinderleeftijd, waarna sommige springruiters de dressuur laten voor wat het is. In het B springen heb je nog de stijlpunten, maar als je niet zo netjes rijdt, rij je weliswaar geen prijs maar wel gewoon je winstpunten en in het L ben je eindelijk van dat ellendige 'stijlrijden' verlost. Gevolg is dus dat ik hier in het noorden al niet genoeg heb aan 2 handen om de springruiters op te tellen die een verschrikkelijk parcours rijden en dan ook nog een prijs rijden.

Ik zal het even kort houden:
Ons voorstel: Voor elk parcours moet bijvoorbeeld minimaal 43 stijlpunten gereden worden. Zo niet krijg je een -punt (niet dezelfde als verliespunt, anders maakt het bij mensen die bijna altijd foutloos rijden niet uit). Bij 3 -punten moet je een klasse lager rijden. Of eerst weer een winstpunt in de dressuur rijden.

Wat vinden jullie hiervan en wat zijn jullie suggesties. Is heus niet mijn bedoeling om hiermee naar de KNHS te stappen, maar om hier eens een discussie over te starten.

claud1

Re: Verbeteringen binnen springsport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:29

helemaal mee eens. Eerst moet men "zo netjes mogelijk rijden"
en al heb je toch ondanks slecht rijden 2 wp voor foutloos parcours. Kun je na 10 wp er lekker over heen raggen in de L.
Soms is het echt nog paard en pony onvriendelijk ook.....

Mogen van mij ook in de L naar stijl kijken (en de rest van de klasses ook) maar dat is mijn mening ...

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:38

Dat de dressuur 'gelaten wordt voor wat het is' is echt absoluut niet waar hoor. 99% vd training bestaat nog steeds uit dressuur.

Het is waar dat de gemiddelde springruiter 'groffer' rijdt dan een dressuurruiter, maar er is imo een verschil tussen grof en oneerlijk. Er zijn gewoon momenten dat je duidelijker door moet komen en met springen is het nou eenmaal de bedoeling dat je over de hindernis komt en hoe maakt de meeste ruiters weinig uit.
Laatst bijgewerkt door LizMD op 14-01-09 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:38

Goh ik weet precies wie je bedoelt...

Toch denk ik niet dat dit snel werkt, het mooie van de springsport is, er valt niet om te kopen, je rijd niet beter omdat je een goede naam hebt, tijd is tijd, een val een val en een balk een balk.. Ga je dit soort dingen invoeren, komt er weer veel meer vriendjespolitiek bij kijken..

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:13

LizMD schreef:
met springen is het nou eenmaal de bedoeling dat je over de hindernis komt en hoe maakt de meeste ruiters weinig uit.

Nou, ik denk dat je, in welk parcours dan ook, toch wel redelijk passend bij de hindernis wilt komen en zeker als het richting de 1.10/1.20 of hoger gaat.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:21

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt, ik doelde er meer op dat je ipv een mooi gereden bocht hem ook wel eens minder subtiel om moet zetten om een mooie afstand te krijgen. Of als ie te hard gaat even iets harder remmen dan normaal.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:23

Ok, dat was mij niet helemaal duidelijk geworden uit je bericht.
Maar ook een nette/goede wending is van groot belang en is al de helft van een goede sprong. Dat weet elke springer.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:36

Net wat Simmie zegt een nette/goede afwendiging is ook belangrijk. Maak je hem scheef of te krap en je kan verkeerd uitkomen en moet je vliegtechnieken gaan gebruiken of er ligt een blak af.
Ik ben het wel met je eens dat het onzin is om alleen op stijl te letten in de B.
Zelf spring ik ook wel is maar moet eerlijk zeggen dat ik het ook moeilijk vind om aan 20 dingen tegelijk te moeten denk zoals houding, afstand, snelheid etc :Y) :+

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 16:08

LizMD schreef:
Dat de dressuur 'gelaten wordt voor wat het is' is echt absoluut niet waar hoor. 99% vd training bestaat nog steeds uit dressuur.

Het is waar dat de gemiddelde springruiter 'groffer' rijdt dan een dressuurruiter, maar er is imo een verschil tussen grof en oneerlijk. Er zijn gewoon momenten dat je duidelijker door moet komen en met springen is het nou eenmaal de bedoeling dat je over de hindernis komt en hoe maakt de meeste ruiters weinig uit.

Misschien bij 75% van de springruiters, maar bij die andere 25% heeft het rijden zonder hindernissen niks met dressuur te maken. Het is ook echt maar de minderheid van de springruiters die zo rijdt. En tuurlijk is de springsport vaak harder als de dressuur, maar dan kan het altijd nog subtieler.

sunny44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 16:30

Van mij mag de klasse L ook wel op stijlpunten en daarna niet meer. In de klasse M kom je jezelf wel tegen als je je paard niet goed genoeg dressuurmatig onder controle hebt.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 16:36

Zonder goede dressuurbasis kom je niet ver met springen. Juist bij springen is controle en het luisteren van een paard van groter belang dan bij dressuur.Gaat er bij dressuur wat mis in je communcatie heb je misschien een 2 op je protocol bij springen ga je over de kop in een oxer of drie sprong.
Wat veel dressuurmensen niet zien is dat een paard zelf ook wel heel heftig kan worden door zijn enthousiasme in een parcours.En door die adrenaline bij het paard zelf wil hij wel eens "doof" worden voor kleine hulpen en is de ruiter wel genoodzaakt grover in te komen.Het is dan kiezen tussen grotere hulpen of in de sprong landen.Thuis met dressuur zul je zien dat die paarden wel op gewone kleine hulpen te rijden zijn,fijn te schakelen en te sluiten.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 16:40

daar heb je ook gelijk in kazary. Vaak zie je, als de ruiters de ring in komt dat het paard super luisteren naar de hulpen. Meestal worden ze na de 1ste 2 sprongen vrolijker/enthousiaster.

@ sunny; hoe bedoel je dat je jezelf wel tegen komt in de M ls je dressuurmatig niet genoeg controle hebt?

sunny44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 17:01

Als je in het M je paard niet onder controle hebt krijg je ongelukken. In het B en L valt dat nog redelijk mee.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 19:33

Ja, daar hebben jullie wel gelijk in. Maar ik heb het niet over het hete paarden, die een keer met een harde hand terug genomen worden. Ik heb het echt over de ruiters, die geen normaal parcours rijden met hun paard. Dwars door hindernissen heen gaan, omdat ze zo lopen te trekken.

Ik kan hier geen namen noemen, maar dan zouden jullie wel een beeld hebben van wat ik bedoel.. Ik sta zelf met mijn paarden op een springstal, heb jaren gegroomd voor amazones die ook op internationaal concours gingen. En tuurlijk wordt er soms een paard heet of wordt loperig en wordt die een keer iets hardhandiger gecorrigeerd. Maar het paard werd altijd met respect behandeld en 9 van de 10 parcoursen werden erg netjes gereden.
Dus ik praat niet over een keer een minder parcours, ik heb het over de mensen die standaard een rijtechnisch slecht parcours rijden.
Ik ken een heleboel ruiters die hoe heet hun paard ook is, een goed parcours neerzetten.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 20:39

Maar wie bepaald dan wanneer iemand te grof is en -1 krijgt?Ja de jury, maar dan krijg je net als in de dressuur het gemiep over de jury trekt voor, de jury heeft er geen verstand van en noem maar op. En soms zullen die opmerkingen ook terecht zijn over de jury, maar vaak ook niet. Dan krijg je het gemiep net als bij dressuur en om eerlijk te zijn zit daar denk ik ook niemand op te wachten bij het springen. En de echte trek ruiters die dressuur te weinig voor elkaar zijn komen zich meestal in het M wel tegen.
Ik snap je punt verder wel heel goed.Ook hier in de buurt weet je de mensen zo op te noemen die met elk paard een trek parcours rijden. Het ligt zogenaamd ook altijd aan het paard. En daar heeft iedereen een nare smaak bij het zien rijden. En je kunt zo ruiters opnoemen die, met elk paard een heel fijn parcours springen. Maar als ik dan de lange termijn bekijk zijn het wel de nette ruiters die ik telkens met een groene weer in het Z zie komen. Die trekkers zie je vaak toch in de B en L blijven hangen.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:55

Ik vind de - regel die jij hier voorstelt dus helemaal niets.
Ik heb een pony in het Z, maar die is nogal heftig waardoor het niet altijd zo netjes gaat.
Daarintegen rijd ik in de B (bijna) elke wedstrijd bij de 1e 3 op stijl.
Vaak >55.

Het is niet alleen persoonsgebonden, maar ook combinatiegebonden.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:54

kazary schreef:
Zonder goede dressuurbasis kom je niet ver met springen. Juist bij springen is controle en het luisteren van een paard van groter belang dan bij dressuur.Gaat er bij dressuur wat mis in je communcatie heb je misschien een 2 op je protocol bij springen ga je over de kop in een oxer of drie sprong.
Wat veel dressuurmensen niet zien is dat een paard zelf ook wel heel heftig kan worden door zijn enthousiasme in een parcours.En door die adrenaline bij het paard zelf wil hij wel eens "doof" worden voor kleine hulpen en is de ruiter wel genoodzaakt grover in te komen.Het is dan kiezen tussen grotere hulpen of in de sprong landen.Thuis met dressuur zul je zien dat die paarden wel op gewone kleine hulpen te rijden zijn,fijn te schakelen en te sluiten.

precies, ik heb een merrie die af en toe bokt in t parcours, gewoon uit plezier, ze moet zich even uiten, en dat ziet er dan niet altijd allemaal even netjes uit, omdat je toch ff uit je balans bent of je moet iets corrigeren, sommige wendingen zien er dan niet zo fijn uit als ik zou willen.
en thuis en met losrijden in t dressuurwerk is er niks aan de hand, en in de training met springen ook niet, daar kunnen gewoon de geplande wendingen en tempos gereden worden die ik wil.
en zo heb je veel paarden die in de ring iets te fanatiek worden.

soms zie ik ook wel eens mensen waarvan ik denk, kan t niet iets netter of iets vriendelijker. maar ja t doel is toch echt om foutloos te rijden in t springen.
om nu regels te gaan toevoegen door een "slechte" rijstijl af te straffen met - punten lijkt me niks.
durft je nog niet meer keertje grof vooruit te rijden naar een hindernis omdat je paard wat kijkerig is, want anders krijg je mss een min punt, maar ja dan lig je waarschijnlijk in de hindernis of blijf je er voor staan.

vind t zinvoller om "profs" die veel te lang in dezelfde klasse prijzen weg blijven halen eerder naar een hogere klasse te verplaatsen.
of mensen die meerdere paarden op concours uit brengen en extra geen z meer starten omdat ze dan geen B meer mogen rijden, waarin ze een aantal paarden uitbrengen en de prijzen steeds van de amateurs wegnemen, en ook zo lang mogenlijk in t B blijven hangen.
maar dat heeft hier niks mee te maken haha

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 09:40

@ Mistid: als jij in de B boven de 55 rijdt, dan zou jou parcours er vast niet zo waardeloos uitzien.

Ik wil ook niet zeggen dat mijn oplossing de béste is.. Ik vraag dus ook naar jullie suggesties.
Nogmaals, ik bedoel hiermee de uitzonderingen. Zeg maar dat het grootste gedeelte nooit een - punt zou krijgen, maar juist voor de mensen die dus echt een verschrikkelijk parcours rijden.

Het is jammer dat ik natuurlijk geen filmpje kan/mag plaatsen, dan zouden jullie mij beter snappen..

rayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:45

Wij zeggen wel eens 'iedere boerenlul kan een B en L parcours rijden, maar heb je het dressurmatig niet juist voor elkaar kom je simpelweg je 3-sprong in het M niet meer veilig door!
Lijkt mij ook dat ruiters die niet paardvriendelijk rijden en het zijn ruiters die meerdere paarden uitbrengen voor mensen, die dan toch geen paarden meer te rijden krijgen.
Mensen met 1 paardje, ja die zal je dan gewoon niet hoger foutloos tegenkomen dan het L. (of ze hebben affentoe een parcourtje mazzel...)
Ik vind stijlpunten altijd een moeilijke discussie, je komt dan weer terug op de jury en dat vind ik het fijne bij springen, een balk is een balk en klaar!

Zepjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:25

ik begrijp wel wat je bedoelt alleen vind ik dat je dan ook wat moet doen aan de manier van stijl beoordelen. Ik reed in de B redelijk netjes (wat iedereen met mij eens was) maar ik kreeg nooit hoger dan 45 stijlpunten en vaak zonder ook maar in te vullen hoe de jury er aan komt, gewoon zomaar verzinnen vind ik dan niet kunnen ;)

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 16:12

Dat idd het mooie van de springsport is dat het geen jurysport is, ben ik het ook helemaal mee eens. Het zou ook jammer zijn als zoiets ingevoerd zou moeten worden. Eigenlijk moeten die ruiters gewoon zelf aanvoelen wanneer iets echt niet kan.

Maar mensen schijnen het mooier te vinden, hoe gekker iets gaat. Enkele jaren geleden won iemand de grote prijs van Zuidbroek, puur en alleen omdat dat paardje zo geweldig veel vermogen had. Hoe het ging maakte niemand meer uit, hij komt uit het noorden, dus dan zijn wij voor Noordelingen. Dan gun ik het zo iemand echt niet.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:26

Dat houd je zowieso, dat er mensen puur voor spektakel komen :\

lrm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:35

rayo schreef:
Wij zeggen wel eens 'iedere boerenlul kan een B en L parcours rijden, maar heb je het dressurmatig niet juist voor elkaar kom je simpelweg je 3-sprong in het M niet meer veilig door!
Lijkt mij ook dat ruiters die niet paardvriendelijk rijden en het zijn ruiters die meerdere paarden uitbrengen voor mensen, die dan toch geen paarden meer te rijden krijgen.
Mensen met 1 paardje, ja die zal je dan gewoon niet hoger foutloos tegenkomen dan het L. (of ze hebben affentoe een parcourtje mazzel...)
Ik vind stijlpunten altijd een moeilijke discussie, je komt dan weer terug op de jury en dat vind ik het fijne bij springen, een balk is een balk en klaar!

mee eens.. vroeger dacht ik dat ik als ik zo bleef rijden als in de b zo de L/M/Z door heen vloog maar er komt veel meer bij kijken. De M word veel technieser gebouwd en daar moet je wel een beetje dressuurmatig rijden laten zien zoals controle. Ik vind dat ze er nu ook al wat meer aan gaan doen om de dressuur in het springen te laten komen zoals bij de roelofsen raalte en hartog daar word je nu ook met stijlpunten beoordeeld (Z).

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:44

Uppojono schreef:
Dat idd het mooie van de springsport is dat het geen jurysport is, ben ik het ook helemaal mee eens. Het zou ook jammer zijn als zoiets ingevoerd zou moeten worden. Eigenlijk moeten die ruiters gewoon zelf aanvoelen wanneer iets echt niet kan.

Hier wil ik me helemaal bij aansluiten.

Cientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:34

Ik denk aan de ene kant je hebt gelijk! Maar aan de andere kant..

Ik start jonge paarden in de B klasse. Deze paarden zie wel eens een oefenparcours meer ook niet. Met deze paarden heb ik weleens 41 stijlpunten gereden. Die paarden waren wel foutloos. Maar kijken erg op de kanten, en zijn regelmatig nog zwalkerig, zo jong dat ze zijn. Deze paarden moeten het ook leren