Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
LizMD schreef:Dat de dressuur 'gelaten wordt voor wat het is' is echt absoluut niet waar hoor. 99% vd training bestaat nog steeds uit dressuur.
Het is waar dat de gemiddelde springruiter 'groffer' rijdt dan een dressuurruiter, maar er is imo een verschil tussen grof en oneerlijk. Er zijn gewoon momenten dat je duidelijker door moet komen en met springen is het nou eenmaal de bedoeling dat je over de hindernis komt en hoe maakt de meeste ruiters weinig uit.

kazary schreef:Zonder goede dressuurbasis kom je niet ver met springen. Juist bij springen is controle en het luisteren van een paard van groter belang dan bij dressuur.Gaat er bij dressuur wat mis in je communcatie heb je misschien een 2 op je protocol bij springen ga je over de kop in een oxer of drie sprong.
Wat veel dressuurmensen niet zien is dat een paard zelf ook wel heel heftig kan worden door zijn enthousiasme in een parcours.En door die adrenaline bij het paard zelf wil hij wel eens "doof" worden voor kleine hulpen en is de ruiter wel genoodzaakt grover in te komen.Het is dan kiezen tussen grotere hulpen of in de sprong landen.Thuis met dressuur zul je zien dat die paarden wel op gewone kleine hulpen te rijden zijn,fijn te schakelen en te sluiten.
rayo schreef:Wij zeggen wel eens 'iedere boerenlul kan een B en L parcours rijden, maar heb je het dressurmatig niet juist voor elkaar kom je simpelweg je 3-sprong in het M niet meer veilig door!
Lijkt mij ook dat ruiters die niet paardvriendelijk rijden en het zijn ruiters die meerdere paarden uitbrengen voor mensen, die dan toch geen paarden meer te rijden krijgen.
Mensen met 1 paardje, ja die zal je dan gewoon niet hoger foutloos tegenkomen dan het L. (of ze hebben affentoe een parcourtje mazzel...)
Ik vind stijlpunten altijd een moeilijke discussie, je komt dan weer terug op de jury en dat vind ik het fijne bij springen, een balk is een balk en klaar!