Dressuur wedstrijden (met nieuw paard), vanaf welke klasse?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bellona_KJarig

Dressuur wedstrijden (met nieuw paard), vanaf welke klasse?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 00:49

Hallo Bokkers,

Ik heb al een tijdje niet actief deelgenomen aan wedstrijden en ben dus niet meer zo
goed op de hoogte van de laatste ontwikkelingen / regels etc.

Sinds kort ben ik op zoek naar een (nieuw) paardje om o.a. dressuurwedstrijden mee te gaan rijden.
Ik vraag me af vanaf welke klasse ik met een evt. nieuw paard mag starten, als dit paard
zelf veel wedstrijdervaring heeft.

Ik heb nl. bij de pony's Z2 dressuur gereden. Nou kan ik me de regel herinneren, dat als ik bijv.
een paard koop dat zelf M2 dressuur heeft gelopen; ik en dat paard verplicht in de M2
moeten starten (en niet meer in de L of M1 mogen). Ik vraag mij af of dit nog steeds zo
is, tegenwoordig.

Ik hoorde ook van mensen die wel een lagere klasse wouden gaan rijden, en die daarvoor
toestemming vroegen bij de KNHS. Heeft iemand daar ervaring mee en gaat dat nu nog steeds
zo? En hoe doe je dat dan?

Het is misschien een rare vraag maar zoals ik al eerder zei, ik ben niet meer zo goed op de
hoogte van de wedstrijdregels. En steeds verandert er wel weer wat, vandaar Knipoog

anneliesdj

Re: Dressuur wedstrijden (met nieuw paard), vanaf welke klasse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 00:53

Het is idd nog steeds zo.

Je mag niet lager starten dan de hoogst gezamelijke klasse (dus jij Z2, paard Z1=starten in Z1) en geloof dat als je 2 paarden in het Z2 hebt gehad je niet meer in de B mag starten maar ben ik niet zeker van.
Dispensatie kun je aanvragen bij de KNHS, gewoon een goede reden opgeven en dan doen ze daar meestal niet zo moeilijk over.

Kijk even op de site van de KNHS, dan moet je even doorklikken en het diciplineregelement downloaden en dan kun je 't zelf nalezen.

Bellona_KJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 01:04

Bedankt voor je reactie! Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 09:47

het is iets genunanceerder. Op zich klopt de regel dat je in de hoogst gezamenlijke klasse start (je zit in een klasse als je daarin een wp hebt gehaald), maar als je klassering bij de pony's is gehaald mag je ook een klasse lager beginnen, dus in ljouw voorbeeld ook in het M1. Verder mag je idd als je 2 paarden in het Z1 of hoger hebt geklasseerd geen B meer starten maar je mag wel versneld promoveren (dus met minder dan 10 wp'en) t/m het Z1 (of Z2 als je 2 * Z2 was).

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 11:16

Dit is makkelijk zelf op te zoeken in de regelementen op de site van de KNHS!