Verschil KNHS/FNSR

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ch_ntii123

Verschil KNHS/FNSR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 20:35

hallo,

beetje stomme/domme vraag.

maar wat is het verschil tussen knhs en fnrs? ik wil misschien wedstrijden gaan rijden, maar als je en startkaart aanvraag moet je dan kiezen? of is t gewoon een ''vereniging'' die het organiseerd?

Ik heb niet zo veel evrstand van wedstrijden, in die 8 jaar nog nooit gedaan, tinkerdag leusden wordt mn eerste keer! Bloos
Bedankt!
Laatst bijgewerkt door Scum op 06-01-09 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel gewijzigd

Anoniem

Re: euhmm.. stomme vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:36

knhs is officieel, en fnrs is onderling op een manege.. Lachen

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:38

Allereerst: jij hoeft geen startkaart aan te vragen, dat doet je ponyclub/rijvereniging voor je en daar moet je lid van worden. De startkaarten zijn van de knhs.

De knhs is de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportbond, de fnrs is de Federatie voor Nederlanse Rij Scholen. Fnrs is dus gewoon een organisatie die toeziet op de veiligheid op maneges en ook manege wedstrijdjes organiseert..

Knhs gaat gewoon over alles wat met paarden te maken heeft Lachen

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 20:41

Ik zit niet bij een rij vereniging..

Wat moet ik dan aanvragen als ik op wedstrijd wil?? Moet ik me alleen inschrijven bij een rijvereniging?

Bij rv Any Dale in Muiden, staat er op de prijslijst wel een ''start coupon/inschrijf biljeten''.. wat is dat dan?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:43

En Knhs en fnrs werken ook samen ofzo. De F-proefjes zijn van de fnrs (voor manegewedstrijden) en als je daar een bepaals niveau hebt bereikt mag je via een speciale regeling in de B, of als je bij de fnrs al ver genoeg bent zelf in de L, starten. Er is een regeling voor ivm de het (manege)paard dat dan gebruikt gaat worden. Precies weet ik het ook niet, maar aangezien dit een regeling voor manegeruiters is, is hij volgens mij niet op jou van toepassing en heb jij alleen met de knhs te maken.

Lees ff het wiki onderwerp 'wedstrijden'door, dan kom je al een heel eind Knipoog

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:44

Fnrs Is voor manege wedstrijden,
KNHS voor eigen pony, via een ponyclub/rijvereniging Knipoog

Al kan je soms via je manege ook KNHS starten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:45

ch_ntii123 schreef:
Ik zit niet bij een rij vereniging..

Wat moet ik dan aanvragen als ik op wedstrijd wil?? Moet ik me alleen inschrijven bij een rijvereniging?

Bij rv Any Dale in Muiden, staat er op de prijslijst wel een ''start coupon/inschrijf biljeten''.. wat is dat dan?

als je onderlineg rijd hoef je je niet in te schrijven bij vereniging
bij officiele wel
met een coupon kan je je aanmelden

zoek eens met google op hun site, staat alles uitgelegd

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 20:56

Nee ik wil dan wel officeel..

Dus ik hoef alleen een start kaart aan te vragen van 42 euro nog wat, en dan kan ik gewoon mee doen wanneer ik wil?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:00

Uit de FAQ van dit forum:

Lielle schreef:
Voor het eerst officieel starten
Om mee te doen aan officiële wedstrijden is het volgende nodig:

* Je moet lid zijn van een rijvereniging of ponyclub.
* Je paard of pony moet correct ingeënt zijn tegen influenza.
* Je paard of pony moet een paspoort hebben.
* Je moet over een startkaart en startcoupons beschikken.
* Je pony (als je tenminste bij de pony's start) moet een geldig meetcertificaat hebben.

Hoe vraag ik een startkaart aan?
Voor het aanvragen van een startkaart is het volgende nodig:
* lidmaatschap van een rijvereniging of ponyclub
* duidelijk en volledig ingevuld startkaartaanvraag (verkrijgbaar bij je vereniging)
* duidelijk en volledig ingevuld mutatieformulier personen (als je nog geen startkaart hebt; dit is verkrijgbaar bij je vereniging)
* duidelijk en volledig ingevuld mutatieformulier paard/pony (als je paard/pony nog niet geregistreerd is bij de KNHS; dit is verkrijgbaar bij je vereniging)
* kopieën van de pagina's in het paspoort met het registratienummer, de afstammings- en identificatiegegevens en het transpondernummer

Je stuurt al deze informatie op naar de KNHS. In sommige gevallen doet de rijvereniging dit voor je, overleg het dus even.

Hoe vraag ik startcoupons aan?

Startcoupons kun je alleen aanvragen indien je in het bezit bent van een startkaart. Er bestaan ook blanco startcoupons; hier staan verder geen gegevens op vermeld van jezelf en je paard. Deze coupons worden vaak door handelsstallen gebruikt.

Bij het aanvragen van je startkaart bij de KNHS krijg je ook een setje coupons toegestuurd. Als deze op zijn, kun je nieuwe bijbestellen. Dit kan op de website van de KNHS, je krijgt ze dan thuis gestuurd. Je vindt de link op
http://www.knhs.nl -> Service & Bestel -> Bestellingen --> Nabestelling startcoupons

Soms doet ook het verenigingssecretariaat dat, dat hangt af van het soort vereniging waarvan je lid bent. Als je het niet zeker weet, kun je het beste even je eigen club bellen.

Moet ik lid worden van een vereniging?
Ja, dat is verplicht. Er zijn verschillende soorten verenigingen; bij sommige clubs bevat het lidmaatschap ook lessen en gebruik van de manege; ook kan het zijn dat de vereniging je inschrijft voor wedstrijden. Andere clubs kennen dit juist helemaal niet; het lidmaatschap is dan beperkt tot soms korting op hun wedstrijden en het voldoen aan de eis van de KNSH dat je lid moet zijn van een vereniging. De contributie kan dan ook variëren van circa 25 € (voor een 'administratieve club' tot meer dan 100 euro als je ook les krijgt. Sommige verenigingen stellen ook als eis dat je meehelpt bij verenigingsactiviteiten.

Voor verenigingen in jouw regio kun je kijken op op de regiosites van de KNHS: http://www.knhs.nl/News.asp?ID=8090&Pca ... omStyle=11

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 21:04

superr! nu snap ik t.. Kan ik dit ergens terug vinden?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:08

Zoals gezegd, gaat een startkaart via rijvereniging altijd voor de KNHS, terwijl FNRS-wedstrijden via de manege gaan. Daar is geen startkaart voor nodig maar een ruiterpaspoort. Overigens is dit wat anders dan onderlinge wedstrijd want bij FNRS-wedstrijd is altijd een officieel jurylid van buitenaf en je krijgt de punten geregistreerd in je ruiterpaspoort (en op gezette tijden een diploma Clown )

Verschil met FNRS-wedstrijden is, dat je op een veel lager niveau kan beginnen. het loopt van beginnersniveau tot M-niveau.
Bovendien wordt bij de FNRS-wedstrijden alleen de rijkunst van de ruiter beoordeeld terwijl bij de KNHS ook het paard beoordeeld wordt. kan je heel goed rijden, maar heeft jouw paard geen goede gangen, haal je nooit mooie cijfers.

Als je geen eigen paard hebt, is het nog niet zo'n raar idee om FNRS te beginnen. Als je nl. F8 bent (en dat kan vrij snel want je mag maximaal F6 beginnen en met 2 zgn promotiepunten mag je al naar een hogere klasse) dan kan je een zgn. manegestartkaart aanvragen.
Je mag dan met (wisselende) manegepaarden aan KNHS-wedstrijden meedoen en je zit dus niet aan 1 paard vast.
Met F8 mag je dan B starten, met F12 mag je L1 starten en met F20 mag je M1 starten.

Zelf heb ik een blauwe maandag gestart met een officiele startkaart met mijn tinker maar het viel me erg tegen. Hoewel mijn toenmalige tinker braaf zijn oefeningetjes deed en netjes aan de teugel liep, is er in de 3 wedstrijden die ik gehad heb, geen winstpunt behaald.
Door ziekte van mijn paard ben ik ermee gestopt en met mijn huidige tinker rijd ik FNRS-wedstrijden. Bevalt me goed, de sfeer is ontspannener en toch zit er iets van wedstrijdelement in.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 05-01-09 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:09

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:10

EEH...er staat een link onderaan het bericht van Simmie...ik neem aan dat je die kan aanklikken.
Mocht je nu echt nog ergens mee zitten dan wil de manege waar je rijd je denk ik best wel helpen met de formulieren enz.
Succes met je wedstrijden he!!

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 21:38

to beantsje; ik heb een verzorg paard kan ik daarmee ook starten met de fnrs? en hoe kom ik aan zo een paspoort?

sorry hoor maar ben echt een leek op dit gebied!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:44

Als het een verzorgpaard is, dan moet je denk ik met de eigenaar gaan praten, Vraag die eerst eens of het paard gechipt is, zo niet dan moet dat toch eerst gebeuren wil je een startkaart gaan aanvragen. Daar zijn natuurlijk wel kosten aan verbonden en vraag de eigenaar dus of hij die wil betalen of betaal dat zelf natuurlijk.
Bij de FNRS mag je ook zonder een paspoort starten. Bij de KNHS niet.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:02

Het gaat bij de FNRS niet om het paardenpaspoort maar om het ruiterpaspoort.
Als TS bij een FNRS-manege rijdt, kan ze via de manegehouder eenvoudig een ruiterpaspoort aanvragen. Volgens mij kost dat 14 euro per jaar. Stuk goedkoper dan KNHS-startkaart. Je bent dan trouwens via de FNRS wel lid van de KNHS en je krijgt ook het kwartaalblad van de KNHS.
Je mag dan in principe met elk paard een FNRS wedstrijd rijden. Meestal gebeurt dit op de eigen manege maar soms ook op andere maneges. Bij ons komen ook altijd een paar mensen van buitenaf de FNRS-proefjes rijden.
Zelf rijd ik met mijn eigen paard FNRS-proefjes op onze eigen manege.

Dit kan dus heel gemakkelijk met je verzorgpaard, juist omdat bij de FNRS-proefjes niet naar het paard wordt gekeken maar naar de ruiter. Er wordt ook niet gevraagd naar het paardenpaspoort of entingen etc.

Besluit je ooit (na de F8) om via de FNRS een manege-startkaart aan te vragen voor officiele KNHS-wedstrijden, dan hoef je geen lid te worden van een rijvereniging.

Enne - dit zijn geen domme vragen hoor!

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 22:46

Maar ik liet me net vertellen dat je ALTIJD ld moest zijn van een vereniging, dat hoeft dan NA de fnrs niet..

Waar letten ze bijvoorbeeld op? op je houding? het aansporen? enz enz? rijd je dan wel gewoon een proefje uit het ''boekje'' zeg maar..

Hoe werkt dat met punten dan enz? krijg je te horen waar je geplaatst wordt? welke groep zeg maar..

En een tink van 1.63 valt ie onder de paarden? =P

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 23:09

Hij is trouwens wel gechippt, (volgens mij)

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 08:25

ch_ntii123 schreef:
Maar ik liet me net vertellen dat je ALTIJD ld moest zijn van een vereniging, dat hoeft dan NA de fnrs niet..

Deze snap ik ff niet. Hoe bedoel je NA de Fnrs? Als je van de FNRS overstapt naar de KNHS moet je ook lid worden van een rijvereniging. En wil je FNRS starten dan moet je een ruiterpaspoort hebben bij de manege waar je rijdt (kan dus ook al je eigen paard hebt of verzorgpaard, FNRS hoef je niet per se met manegepaard te rijden)

ch_ntii123 schreef:
Waar letten ze bijvoorbeeld op? op je houding? het aansporen? enz enz? rijd je dan wel gewoon een proefje uit het ''boekje'' zeg maar..

Bedoel je nu FNRS of KNHS? Ze letten op allebij hetzelfde alleen ligt de nadruk bij de FNRS meer op de ruiter en bij de KNHS op de hele combinatie. En de FNRS heeft een eigen proevenboekje en theorieboek voor je theorieexamens.

ch_ntii123 schreef:
Hoe werkt dat met punten dan enz? krijg je te horen waar je geplaatst wordt? welke groep zeg maar..

Je krijgt voor elk onderdeel een punt en dat bij elkaar opgeteld geeft de plaatsing. Je niveau en of je paard/pony hebt maakt uit welke rubriek je ingedeeld wordt.

ch_ntii123 schreef:
En een tink van 1.63 valt ie onder de paarden? =P

Ja natuurlijk, wat dacht je dan, pony's?

En stratkaart en coupons moet je zélf aanvragen, maar dat gaat VIA je rijvereniging.

Maar als ik je vragen zo lees is het denk ik handiger om eens bij ene wedstrijd in de buurt te gaan kijken hoe zo'n dag gaat. Of probeer met iemand mee te gaan die op wedstrijd gaat. Dat maakt het al een stuk duidelijker denk ik.

hcSugarbabe

Re: Verschil KNHS/FNSR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 23:50

de knhs is voor de eigenpaarden en fnrs is voor de onderlinge, dus manege paarden of mensen met eigen paarden die nog niet officieel starten.

Vippie

Re: Verschil KNHS/FNSR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 08:39

hcSugarbabe schreef:
de knhs is voor de eigenpaarden en fnrs is voor de onderlinge, dus manege paarden of mensen met eigen paarden die nog niet officieel starten.

FNRS is niet onderling maar ook officieel hoor (anders kun je niet met een manegepaard overstappen naar de KNHS met een manegestartkaart). Onderlinge wedstrijden zijn wedstrijden die niet nder KNHS of FNRS vallen en zonder officiele jury verreden worden.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 23:38

Vippie schreef:
Deze snap ik ff niet. Hoe bedoel je NA de Fnrs? Als je van de FNRS overstapt naar de KNHS moet je ook lid worden van een rijvereniging. En wil je FNRS starten dan moet je een ruiterpaspoort hebben bij de manege waar je rijdt (kan dus ook al je eigen paard hebt of verzorgpaard, FNRS hoef je niet per se met manegepaard te rijden)

Je kunt met een geldig ruiterpaspoort na de promotiepunten te hebben gehaald van de F8 proeven (FNRS) een startkaart aanvragen voor de KNHS-wedstrijden.Als je het niveau F12 met succes het afgerond mag je overstappen naar de KNHS klasse B of L1. Om officieel deel te mogen nemen aan deze wedstrijden heb je een manegestartkaart nodig. Deze kun je aanvragen bij de KNHS. Je hebt hier wel een geldig ruiterpaspoort voor nodig. Deze manegestartkaart geeft je het recht om deel te nemen aan B en L1 proeven met verschillende paarden. Je hebt dus geen vast paard nodig.

Om te promoveren van de B naar de L1 en van de L1 naar de L2 heb je minstens 20 winstpunten nodig.

Als je wilt of moet promoveren naar de L2 moet je een combinatiestartkaart aanvragen. Deze startkaart is gebonden aan 1 paard en je mag officieel dus ook alleen met dit paard starten op een wedstrijd.

Vanaf het moment dat je KNHS L2 proeven gaat starten moet je lid zijn van een landelijke rijvereniging.

Als je F20 hebt afgerond, ben je M1 startgerechtigd. (maar jouw paard moet dat dan ook zijn!)

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 08:48

beantsje schreef:
Als je F20 hebt afgerond, ben je M1 startgerechtigd. (maar jouw paard moet dat dan ook zijn!)

Je kunt maximaal L1 instromen bij de KNHS!! Dat was zo en dat blijft zo, ongeacht of je F20 bent.

En promoveren van B-L1 is gewoon met min. 10wp voor zover mij bekend. Of is dat ook gewijzigd (ze zijn in ZH het eea vergeten te melden nl aan wijzigingen bij de treugkomdag)