Hoe proefgericht rijd jij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Remember

Hoe proefgericht rijd jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 13:12

Sinds ik een andere instructrice heb ben ik mijn proeven veel geconcentreerder en bewuster aan het rijden. Ik leer en rijd ze ook uit mijn hoofd, zodat ik me alleen maar op mezelf en paard hoef te concentreren. Dat bevalt me ook echt héél erg goed!
De hoeken worden consequent door gereden, uitgestrekte gangen doorgereden écht tot de letters, overgangen veel duidelijker gemarkeerd (dan maar met het risico dat er iets mis gaat), appuyementen duidelijk voorbereid en ingezet en ga zo maar door.

Nu valt het me op dat er over het algemeen zó slordig gereden wordt Nagelbijten / Gniffelen , en ik denk dat veel mensen een hoop punten laten liggen op dit soort dingen.

Vandaar dus mijn vraag hoe bewust je je proef rijdt en hoe secuur? Of is dat iets waar je nog veel verbetering kunt halen?

WenK

Re: Hoe proefgericht rijd jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:39

Als eht paard fijn te rijden is kom ik toe aan proefbewust rijden. Heb ik punten die ik nog wil verbeteren (zoals dat ze een tijdje erg veel impuls verloor zodra ik de ring in kwam) ben ik daar mee bezig en rijd ik de oefeningen vaak iets minder zorgvuldig.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:42

Hmm niet eens heel erg.. Als ik weet dat ze de oefeningen kunnen en doen, waarom er verder aan prutsen? Keer mee nemen in de training uiteraard, Ik oefen de proeven eigenlijk ook nooit, hooguit voor mn voorlezer een keer met nieuwe proeven.
Ik werk liever mijn paard elke dag los, zodat ze fijn te rijden is, dan dat we als een plank door de baan gaan (Even grof genomen natuurlijk)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:44

Als ik overga naar een nieuwe klasse merk ik altijd wel dat ik nog wat moet wennen en dan vaak iets slordiger rij. Als ik de proeven meer 'door heb' rij ik veel relaxter en netter. Het enigste wat een beetje beroerd blijft is de uitgestrekte en middendraf, ons grootste struikelblok. Het is maar zelden dat ik die echt keurig van letter tot letter kan rijden.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:47

Sinds ik bij mijn nieuwe instructrices zit merk ik gewoon dat er zo veel meer uit is te halen. Hoeken goed doorrijden had ik nooit echt over nagedacht, reed ze net als iedereen, totdat ik door mijn oortje hoorde 'dit is geen manegeles hoor Clown '. Ook dingen waar ik voorheen tevreden mee was, moet gewoon goed worden en beter bevestigd.
Merk wel dat ik in de loop der tijd makkelijker ben geworden, in de B was ik in het begin heeeel erg gefocussed om de proeven uit mijn hoofd te leren, hard te oefenen, kijken waar ik punten op kon scoren. En dat is in de loop der tijd weer vermindert, moet ik echt weer eens mee beginnen want merk wel dat ik punten laat vallen op dingen die helemaal niet nodig zijn en dat is echt zonde!

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:54

Te weinig. Bloos

Dat weet ik van mezelf. "Vroeger" kende ik alle proeven uit mijn hoofd en reed regelmatig de proefjes en verbeterde mezelf daarin. Tegenwoordig ben ik vooral met loswerken bezig en daar kunnen de B proefjes me nou eenmaal niet bij helpen. Toch merk ik op concours dat ik daar last van heb (al start ik niet veel meer, de dresuur tenmisnte)

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 14:12

Joto schreef:
Hmm niet eens heel erg.. Als ik weet dat ze de oefeningen kunnen en doen, waarom er verder aan prutsen? Keer mee nemen in de training uiteraard, Ik oefen de proeven eigenlijk ook nooit, hooguit voor mn voorlezer een keer met nieuwe proeven.
Ik werk liever mijn paard elke dag los, zodat ze fijn te rijden is, dan dat we als een plank door de baan gaan (Even grof genomen natuurlijk)

Ik heb het niet over thuis, maar echt ín je proef Knipoog . Als je ziet hoe slecht sommige mensen hun proeven doorsturen (niet eens omdat ze hun paard niet voor elkaar hebben, maar gewoon écht slordig!), dat is gewoon enorm zonde!

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:39

Ik rij punctueler naargelang het rijden goed gaat (en het niveau van de proeven). Bij de lage proeven lukte het mij met een relatief eenvoudig paard toch voor de concurrentie te komen doordat ik mooi op de letter enzo reed. Nu heb ik het daar echt moeilijker mee, vooral in het begin van het jaar, toen kwam alles zo snel, ik reed de pirouettes en wissels maar achter elkaar en had amper tijd om goed voor te bereiden laat staan op de netheid te letten :p Aan de concurrentie die met die oefeningen speelt kan je merken dat zij wel al veel meer met zo'n zaken bezig zijn. Ruiters beseffen te weinig dat dat wel degelijk het verschil kan maken vaak denk ik... Ik weet het wel, maar vind het soms lastig aan alles tegelijk te denken Lachen Maar goed, we zien al minder knalrood of een jaar geleden dus er zit beterschap in :p

rsstables

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:04

Probeer zo net mogelijk op letters te rijden, maar zonder dat het ten koste gaat van je rijden. Dat zie ik namelijk ook vaak gebeuren.

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:08

ik heb nu een heel jong paard onder mijn kont, die rijd ik neit erg netjes bordje van bordje, maar vooral ontspanning, en de voltes wel mooi rond etc :0 haal ik prima punten mee ! ik wil gewoo ndat ze eerst alles beetje leerd, de ervaring op doen,

dan als ze er eenmaal aan gewend is ga ik wel erg proefgericht rijdne, !

Met mijn vorige z pony deed ik dan ook echt strekken van bordje tot bordje etc.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:18

Ik rijd soms te slordig, ben te snel afgeleid en ben niet echt perfectionistisch.. Ik weet dat ik er een hoop punten door laat vallen. Alleen ik heb vaak gewoon een hoop geluk!

Ik weet ook dat ik daardoor vaak wel in de prijzen rijd maar vaak geen 1e prijs rijdt.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:24

Het is verschrikkelijk als je ziet hoeveel mensen op wedstrijd rijden in de proef. Zo slordig, niks netjes afwerken, paard wordt de wendingen doorgetrokken en zo kan ik nog even doorgaan.

Toen ik zelf nog B, L1 reed reed, reed ik ook niet altijd netjes. Echt door mijn privéinstructrice en nu door mijn privéinstructeur ben ik veel netter gaan rijden, zowel thuis als op concours.

Op wedstrijd ben ik met het losrijden alleen met mijn pony bezig en ga niet op anderen letten. Ik wil mijn pony goed voor elkaar hebben voordat ik de ring in moet, dat hij op mij let en niet de kop omhoog steekt en gezellig in het rond aan het kijken is. In de proef let ik ook op waar ik heen moet, op mijn pony en niet wat er buiten de ring gebeurd.
Ik ken die proef ook altijd uit mijn hoofd, vind ik zelf fijner rijden, je weet wat er komen gaat en dat kan ik me goed erop voorbereiden.

Thuis en met les rijd ik niet heel erg proefgericht. Ik neem soms wel wat punten uit de proef mee die minder gaan.

Nu ik op deze manier rijd, merk ik dat mijn punten op wedstrijd een stuk hoger zijn dan voorheen.

Lois28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:37

In de training rijd ik nooit proefgericht, ik werk eigenlijk alleen aan de basis en natuurlijk wel de gevraagde oefeningen, om deze te verbeteren zoals het wijken, uitgestrekte gangen, overgangen etc. Maar ik oefen zelden in de training de gehele proef, deze leer ik uit mijn hoofd of ik kijk even de dvd. Ik merk wel hoe fijner ik mijn paard aan het lopen heb, hoe beter en vooral hoe netter de proef zelf gaat!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:58

Ik doe ongeveer hetzelfde als Lois28, thuis lekker losrijden en de proef niet rijden.

In de proef hangt het heel erg van de stemming van mn paard af hoe ik rij.
Als ze nogal prikkelig is dan hou ik het simpel en probeer zonder haperingen het einde van de proef te halen.
Is ze goed geconcentreerd dan ga ik ook voor de nette hoeken, recht afwenden en op de bordjes rijden Ja

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:10

Hmmm, volgens mij hebben jullie het over mij Bloos Als er iemand slordig is dan ben ik het helaas... Ik raffel mijn figuren regelmatig af en ben behoorlijk snel afgeleid. Erg jammer, ik laat hier zeker punten mee liggen... Aan mijn merrie ligt het niet, die is eigenlijk vrij gemakkelijk te sturen. Het is toch een kwestie van spanning bij mij, ik wil nog wel een snel van mijn proef afzijn. Mijn merrie is nog behoorlijk nerveus op wedstrijd en wil dan weleens flink gespannen raken, ik ben dus vaak al blij als ik haar gewoon relaxt kan houden. Nu het steeds fijner gaat moet ik me toch echt een gaan concentreren op het netter rondsturen van mijn proef.

Ik train overigens niet echt proefgericht. We zijn nu net L1 gestart dus als ik een beetje weet hoe de proef gaat dan is dit voldoende. Mijn paard gaat al snel voor zichzelf denken als je de proeven te veel gaat oefenen.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:12

MarchaL schreef:
Hmmm, volgens mij hebben jullie het over mij Bloos Als er iemand slordig is dan ben ik het helaas... Ik raffel mijn figuren regelmatig af en ben behoorlijk snel afgeleid. Erg jammer, ik laat hier zeker punten mee liggen... Aan mijn merrie ligt het niet, die is eigenlijk vrij gemakkelijk te sturen. Het is toch een kwestie van spanning bij mij, ik wil nog wel een snel van mijn proef afzijn. Mijn merrie is nog behoorlijk nerveus op wedstrijd en wil dan weleens flink gespannen raken, ik ben dus vaak al blij als ik haar gewoon relaxt kan houden. Nu het steeds fijner gaat moet ik me toch echt een gaan concentreren op het netter rondsturen van mijn proef.

Ik train overigens niet echt proefgericht. We zijn nu net L1 gestart dus als ik een beetje weet hoe de proef gaat dan is dit voldoende. Mijn paard gaat al snel voor zichzelf denken als je de proeven te veel gaat oefenen.

Ligt dat afgeraffel e.d. dan niet aan je spanning bij jou? Ik bedoel, je paard kan gespannen zijn en als jij dat dan ook bent.... ?

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:15

Ashley__ schreef:
Ligt dat afgeraffel e.d. dan niet aan je spanning bij jou? Ik bedoel, je paard kan gespannen zijn en als jij dat dan ook bent.... ?

Beide, nu waarschijnlijk meer bij mij als bij haar Knipoog In het begin wilde mijn merrie nog weleens raar uit de hoek komen op wedstrijd. De afgelopen keren is ze echter erg braaf maar merk ik dat IK nog weleens denk dat ze iets wil doen. Mijn paard is extreem gevoelig voor mijn spanning en gaat dan ook direct op slot. En terecht overigens, als ik er zelf opzit als een plank hoef ik niet veel meer van haar te verwachten Knipoog Jammer is het wel, ik moet gewoon leren om mijn gedachten bij haar te houden en bij het rijden, juist niet denken aan ''wat als''. Thuis kan ik zeer geconcentreerd en concequent rijden, op wedstrijd raffel ik echter te veel af...

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:17

Dat is zeker jammer. Heb je niet een manier dat je aan je spanning gaat werken? Of is het blijvend?

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:18

Ik rij over het algemeen vaak wel proef gericht. Maar meestal oefen ik echt even de proefjes goed door, en dan echt perfect.
Maar omdat mijn pony nog niet helemaal snapt dat je netjes tot de letters door moet verruimen, ga ik gerust nog een half rondje door enzo. Ik moet soms echt heel overdreven duidelijk tegen hem zijn, maar dat is dan natuurlijk niet echt proefgericht Tong uitsteken
Ik train hem wel een beetje anders dan dat ik hem in een proef rijd eerlijk gezegd.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:21

Ashley__ schreef:
Dat is zeker jammer. Heb je niet een manier dat je aan je spanning gaat werken? Of is het blijvend?

Ik denk dat we gewoon veel op wedstrijd moeten gaan. Ik ben nu pas een maandje of 3 echt fanatiek met wedstrijden bezig, mijn paard is hiervoor nog nooit uitgebracht op wedstrijd. Volgens mij wist ze niet wat haar overkwam, de eerste paar wedstrijden zorgde dit voor erg veel spanning. Het gaat steeds beter, mijn paard wordt steeds relaxter. Nu ik zelf nog Clown

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 10:38

Ik merk juist dat ik tijdens de proef doordat ik zo 'punctueel' aan het rijden ben, veel meer tot echt rijden toe kom. Bijv. schouderbinnenwaarts, leuk als je van de hoefslag op de korte zijde af komt zeilen en hem meeneemt in een SB (vaak komt die hoefslag precies bij de letter uit, je mist dus 6 meter!), maar door de hoek, even extra aan je binnenbeen zetten geeft zo'n veel betere inzet. Ook omdat ik precies weet wat er komen gaat kan ik daar veel beter op inspelen en voorbereiden.

Ik heb het trouwens wel alleen over de proeven rijden op wedstrijd, want thuis ben ik vooral bezig met hem fijn aan de hulpen krijgen en gymnasticeren, dan lukt het op wedstrijd ook wel Vork. Rijd weleens wat lijntjes door uit de proef om te kijken wat er minder goed gaat en hoe we dat aan kunnen pakken, maar hele proeven niet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:16

Bij mij hamert mijn man er heel erg op dat ik netjes de hoeken door rijd en dat ik ook goed op de letter rijd. Zelf ben ik namelijk niet zo punctueel. Laatste wedstrijd heb ik goed naar hem geluisterd en moest toch toegeven dat je het meteen terugziet in de punten. Nu werk ik er thuis ook goed aan, om netjes te rijden omdat ik merk dat het paard daardoor ook veel beter op mijn hulpen gaat reageren. Oefeningen uit de proef doe ik thuis ook, maar omdat ik in de B start is dat ook wel logisch, die figuren en oefeningen uit de proef zijn zo basis dat je ze eigenlijk altijd wel meeneemt in het rijden. De hele proef oefenen heb ik ooit 1 keer gedaan maar dat leverde bij mij alleen maar heel veel spanning op waardoor het heel slecht ging op wedstrijd. Als ik dat niet doe ga ik ook met veel minder spanning op wedstrijd, dus dat doe ik niet meer.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:40

Ik rij ontzettend slordig vrees ik, ik krijg het zelfs op mijn coupon: 'paard loopt fijn, jammer van de slordige proef' Bloos
Sinds ik op trainingsweek bij Bartels ben geweest en Tineke heel confronterend vroeg in de lessen: Waar ben je nu? Wou je daar zijn? Wat ben je daar aan het doen? en eigenlijk iedereen een beetje schaapachtig keek van: ik reed zomaar wat ben ik wel bewuster gaan rijden. Ook met de jonge paarden is het nu hoeken in, mooie voltes rijden, een rechte middellijn, op de letter afwenden ipv zomaar wat ronddweilen en ik hoop wel dat ik daar straks op wedstrijd ook de vruchten van pluk.
Wat ik vooral heel moeilijk vind is mijn paard met veel impuls door de baan rijden en toch exact rijden. Als ik exact rij, gaat het nu nog altijd ten koste van de impuls en dat vind ik zo zonde!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:48

Thuis rijd ik absoluut niet proefgericht. Over het algemeen rijd ik ook alles bij elkaar nog geen 10 rondjes hoefslag. 90% binnenhoefslag, bedenk mijn eigen hoeken of rijd ovalen. Soms pak ik bewust een stukje hoefslag, om bijvoorbeeld een proef-onderdeel te oefenen die op de binnenhoefslag net niet lekker uit komt. Volte's worden geplaatst wanneer ik hem goed heb voorbereid, dus dat is weinig op de letter.

Desondanks probeer ik in mijn proef juist heel erg netjes te rijden. Hup de hoek in, nog verder de hoek in voor een diagonaal, geen grote dweilbocht bij E-afwenden, maar een scherpe hoek. Maar soms kan die proef me ook weer eens weinig schelen en stel ik de opleiding van mijn paard voorop. Bij een slechte overgang naar draf, neem ik hem nog wel eens terug naar stap en doe de overgang overnieuw.
En inderdaad die impuls erin houden. E-M van hand veranderen doen we altijd stiekem in een middendraf, voor de middendraf even extra terug op het achterbeen

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:55

Confronterend topic..want ook ik rijniet bewust netjes. Te vaak snel het bochtje door moeten.zitten rommelen en dus niet nejes uitkomen enzo..