help...waar moet je op letten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

help...waar moet je op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 17:55

ik ga in 2009 wedstrijden rijden
en vroeg me af
waar je op moet letten
met inrijden en wedstrijd zelf enzo.

verder wil ik ook graag weten
wat er bij jullie vaak fout gaat
met de wedstrijden ....

hoor het graag! Pling
Laatst bijgewerkt door _Bitje_ op 25-12-08 18:10, in het totaal 3 keer bewerkt

_Bitje_

Re: HELP!! Ga wedstrijden rijden!! Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 18:02

Ik heb trouwens WEL les Pling
Laatst bijgewerkt door _Bitje_ op 25-12-08 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

levine

Re: HELP IK MAG WEDSTRIJDEN RIJDEN(:!!!!HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 18:04

les nemen?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 18:05

Rustig aan, je topic staat er net 8 minuten. Knipoog
Reacties komen heus wel maar vooral op kerst moet je niet verwachten dat de reacties binnenstromen. Lachen

Werken aan je overgangen. Knipoog
Heb je les? Weet je instructeur van je probleem?

Chantal_34

Re: fout

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 18:06

hallooo.

ik ga ook starten in 2009.
maar mijn pony doet dat ook vaak.
je moet zorgen dat je hem met inrijden al onder controle hebt.
&
ik heb ook les.
door die lessen gaat het steeds beter.

ciaooo. Pling

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 18:06

Je hoeft je tekst niet weg te halen, een Mod had het gewoon verplaatst. Knipoog

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 18:07

ja dat weet ze,
maar ik wou ook bokkers vragen om te vertellen waar je op moet letten en waar je meestal de fout in gaat

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 18:10

Ik zou zeggen: probeer bij het inrijden een gang uit te kiezen waarin je paard lekker ontspant en goed los laat, ga dan vervolgens lekker wat overgangen en figuren rijden. En voor in de proef: een paar dingen die gewoon tot de basis behoren:

* Nette houding, inclusief hakken laag.
* Hoeken rijden
* Op de letter rijden
* Figuren en overgangen netjes en secuur rijden

naja zoiets

Edit: Hier gaat naar mij mening al het meeste fout. Dan zie je kinderen inrijden op een paard waar je u tegen zegt, en die pony's lopen dan geweldig mooi aan de teugel, maar vervolgens komen ze dan de ring in, en rijden geen enkele hoek, slordige figuren en slordige overgangen. Dat is zonde Knipoog

PokerFace.x

Re: help...waar moet je op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 20:23

Bij het inrijden je paard onder controle houden, ook in de wedstrijden.
Zorg dat je 1 bent met je paard, en controleer of je houding juist is.
Overloop alles kort wat je in de les geleerd hebt en zorg natuurlijk ook dat je paard goed ingereden is.
Vooral niet stressie worden, blijf relaxt en alles gaat goed Lachen
Succes!

_M_arieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 21:14

Bij het inrijden je paard de baas zijn
vooral proberen te rijden hoe je thuis ook rijd,
dat wil bij mij nog wel eens mis gaan doordat ik zelf teveel spanning op bouw, en dat overdraag aan mijn pony.

Als je een schrikkerige pony hebt, misschien wat oeffenen met enge dingen, paraplu ofzo.
ik moest laatst ook rijden in de stromende regen, en dan wil diegene die voorleest ook wel droog staan! Lachen
niet zo handig als je pony er dan bang voor is.

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:44

Met losrijden:
Zorg dat je stijgbeugels gelijk zitten! En geen draaien in je teugels.
Zorg dat je paard goed en snel op je hulpen reageert
veel tempo wisselingen
wendingen etcetc.

De proef zelf:
let op je houding, handen goed rechtop, rug recht.
goed door de hoeken rijden!
onthoud wat er ook gebeurt, jij doet nu je hobby, dit is allemaal voor de lol. dus relax n_n
Zorg ook dat je in 1 tempo blijft lopen, niet tesnel en niet te sloom!

zet 'm op ^^

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:49

levine schreef:
Ik zou zeggen: probeer bij het inrijden een gang uit te kiezen waarin je paard lekker ontspant en goed los laat, ga dan vervolgens lekker wat overgangen en figuren rijden. En voor in de proef: een paar dingen die gewoon tot de basis behoren:

* Nette houding, inclusief hakken laag.
* Hoeken rijden
* Op de letter rijden
* Figuren en overgangen netjes en secuur rijden

naja zoiets

Edit: Hier gaat naar mij mening al het meeste fout. Dan zie je kinderen inrijden op een paard waar je u tegen zegt, en die pony's lopen dan geweldig mooi aan de teugel, maar vervolgens komen ze dan de ring in, en rijden geen enkele hoek, slordige figuren en slordige overgangen. Dat is zonde Knipoog

Helemaal mee eens!!
Als je goed je figuren rijdt en op de letter, scheelt al zoveel.
Er wordt vaak te veel afgeraffelt in de proeven.
Rijd ieder onderdeel op zich!!! Als het ene fout gaat, dan moet je gewoon verder gaan naar het volgende onderdeel. Niet je hele
proef is dan verknoeid. Helaas zie je regelmatig dat als er 1 ding fout gaat, de rest ook gaan afraffelen.
niet doen!

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:52

Voor dat je op weg gaat: controleer of je alles hebt, het liefst dubbel, het komt erg vaak voor dat mensen spullen vergeten en vaak heb je geen tijd om terug te rijden. Verzeker je ervan dat je je paspoort en startkaart bij je hebt en vergeet geen geld mee te nemen.
Het is ook handig om de proeven die je moet rijden uit te printen en te plastificeren: grotere letters en na 1 regenbui zijn je proefjes nog leesbaar, wat bij een proevenboekje niet zo is.

Voor de proef: Zorg dat je minstens een uur van te voren er bent, als het programma dan inloopt ben je nog op tijd en je hebt alle tijd om op te tuigen en los te rijden, dat scheelt een heleboel stress.
Verder, zorg ervoor dat je de bakregels kent in een inrijbak, niets is zo irritant als iemand die in de ronte rijdt terwijl die niet weet wie er voorrang heeft en dus gewoon voorrang neemt, je wilt niet weten hoe vaak het mij gebeurd dat ik ineens vol op de rem moet omdat er iemand het leuk vind om mij af te snijden.
En de gouden tip: Rij los zoals je thuis ook losrijdt, laat je niet beïnvloeden door stress of een gebrek aan tijd, doe het zoals je het thuis ook doet.

Tijdens de proef: Sla de hoeken niet over, denk aan je stelling en buiging, zit rechtop en rij je figuren uit. Je rijdt oefening voor oefening en ga een figuur niet afraffelen omdat het volgende eraan komt, neem overal de tijd voor. En omdat 1 ding niet goed gaat, betekent het niet dat je hele proef verknalt is, dus laat je daar niet door beïnvloeden. Als iets niet goed gaat, laat je hoofd dan niet hangen, maar zet je extra in om iets anders wél goed te doen zodat je die punten kan compenseren.

nadeche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:43

ik vond het rond maken van het paard moeilijk.
maar oefening baart kunst blijf ik zeggen!

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:15

Zorg gewoon dat je thuis je paard tijtechnisch al op orde hebt. Zodat je niet in de ring nog van alles moet gaan trainen. Thuis train je, op wedstrijd rijd je los en laat je zien wat je thuis hebt getraind.

Ik rijd zo ongeveer 20 - 25 minuten van te voren in, dan lekker voorwaarts en dan lekker voltes rijden, los en spieren warm maken.

Ik ben beeld denker, dus voordat ik op wedstrijd ga en ik denk dat ik alles in de kofferbak heb ga ik alles na. Dan 'zadel' ik mijn paard dus op.. wit dekje, zadel, singel, hoofdstel, zweep dus checken, heb ik alles. Ik doe altijd het zweetdeken om als ik heen ga, de halsdeken leg ik wel nog in de auto. Dan 'kleed' ik mezelf aan laarzen, cap, jasje, broek, plastron, blouse en witte handschoenen. Broek, plastron en blouse doe ik meestal al aan en de laarzen doe ik wel aan maar neem altijd even schone sokken en schoenen mee, loopt wat fijner. In de zomer neem ik ook nog even een fris t-shirt mee (en deo) Ga ik na of ik alles heb voor het inschrijven, ik heb alles in een tas dus dat is makkelijk, als ik die maar mee heb.

De dag van te voren tank ik altijd en zet de trailer als het kan er vast achter, zal maar net niet lukken op de dag, knotjes doe ik meestal een dag van te voren, slaapt een stuk fijner.

Een lezer, ik heb het liefste iemand mee die me leest, anders moet je daar iemand gaan zoeken.

Wat er wel eens fout gaat.
- Ben een keer mijn jas vergeten, gelukkig ken ik veel mensen en heb een kunnen lenen
- Verkeerde proef geleerd, dus kijk goed in je boekje
- Te laat er op zitten zodat ze te fris was, of juist te vroeg zodat ik d'r niet meer vooruit kreeg
- Hoestbui krijgen tijdens de proef, ik moest stoppen, kon er niks aan doen, de jury vond het gelukkig niet erg.. Clown

Have fun, ik begin volgend jaar ook weer!