dressuurproefjes help ik durf niet!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Valanee

dressuurproefjes help ik durf niet!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 14:21

weet niet of het hier goed staat...

de naam zegt het al een beetje..

ik durf niet mee te doen met dressuur proefjes
ben 14 jaar en rij nu al 5 jaar rij in gevorderd...
maar hoe verloopt zo'n dag met wedstrijdjes met dressuur en is het moeilijk en wie weet me te overtuigen want wil wel maar durf niet op mijn rijstel bekritiseert te woorden... wat asl ik nou niet goed genoeg rijd dan ga ik af ben ik bang...

groetjes Anouk

Mikk_

Re: dressuurproefjes help ik durf niet!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 14:24

Je doet het voor je lol, dus vooral niet gaan stressen: en wat als ik nou laatste word, of wat als het heel slecht gaat?
Als het echt heel slecht gaat lachen ze je echt niet uit. Dat kan iedereen gebeuren.

Gewoon lekker van de dag genieten en gewoon relaxed gaan rijden. Als je net zo rijd als dat je in de les doet gaat
de jury je ook echt niet afzijken enzo.

Dus ga het een keertje proberen, of ga eens kijken als de manege of rijvereniging waar je rijd een wedstrijd organiseert, zo
kan je ook kijken of je het gezellig vind ofzo..

Succes ermee Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 14:28

Is het FNRS of KNHS ?? Lachen

Valanee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 14:33

uhmmmm... volgens mij KNHS

Valanee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 14:33

@polly_hvj = heel erg bedankt voor je advies:)

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 14:35

Juist door kritiek leer je meer.
Gewoon lekker gaan rijden,niet teveel stress en rustig blijven.
Van te voren kan je het proefje al'n paar x rijden zo weet je wat je moet doen.

Mikk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 14:37

AnOuk: ik heb er zelf ook last van gehad, maar na het 1 keer geprobeert te hebben vond ik het gewoon echt superleuk.
Ik heb nou in totaal 9 wedstrijden gereden, en de laatste keer laatste geworden omdat paard een beetje de gekke
5 minuten had, maar het was niet erg. Ik kreeg een troostprijs en als je er zelf ook om kunt lachen is het al een heel stuk leuker.

Maar je moet wel in je hoofd houden dat het voor de gezelligheid is, en niet omdat je persee moet winnen ofzo Lachen

Gabrielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 14:39

Je weet zelf of je klaar bent voor een proefje neem ik aan.
Dus daar uit kun je oordelen of je wel of niet voor schut staat.
Je kunt wel zeggen je staat niet voor schut als je laatste word, maar geloof mij als je elke keer bij de laatste mensen eindigt dan denk je wel goh heb je dat meisje weer.
En dat is niet om je bang te maken, maar als je denkt dat je er niet klaar voor bent moet je het ook niet doen.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 14:40

hier thuis is er ook zoe eentje....... "dat zit daar iemand in een hok te kijken wat ik verkeerd doe!!" Tja, dat is een manier van benaderen, maar als je jezelf voor houdt dat er iemand zit met verstand van zaken die kijkt hoe ver je bent met de training van je paard en je dmv cijfers en opmerkingen tips kan geven waar je wat meer aandacht aan zou kunnen schenken, dan is het al heel anders. Maar ja, dat lukt hier thuis ook niet hoor. Gewoon doen, en veel doen, misschien eerst een oefenwedstrijdje?

Valanee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 14:49

@polly_hvj : maar was je dan niet heel zenuwachtig...

@Dav : maar hoe kan je dan oefenen op een manege paard/pony?? en hoe kom je eigelijk aan een proefje?

ben op dit gebied helemaal niet veel wetende (weet niet hoe ik het anders moet zeggen)
Heb wel een keer geprobeert met ponykamp en daar had ik een L1 proefje gereden (zonder ervaring met wedstrijden) en toen was me totaal cijfer een 6 maar is dat goed of heel slecht?? en toen was ik ook nog eens heel verkeerd gereden... have volte have baan ofzoiets weet niet meer wat het was (eeen half hartje??)

@texelse : dat gevoel heb ik nou eigelijk ook best sterk...

@Gabrielle_ : uit eigen ervaring of zie je dat gebeuren?? maar wanneer weet ik of ik er echt klaar voor ben?

Mikk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 14:52

Als je gemiddeld een 6 hebt in een L1 proefje zonder ervaring vind ik dat toch heel erg goed!
een 6 gemiddeld is bij officiele wedstrijden 1 winstpunt.

Proefjes kan je halen van internet, je kan vragen in de les of je een keer gaat oefenen.

Ik ben eigelijk altijd wel zenuwachtig voor wedstrijden, maar dat komt meer omdat ik een beetje faalangstig ben.
Maar je moet je er geen zorgen over maken.

Anouk: je kan de foto's + verhaal van mijn wedstrijd zien in het topic Red, Manegepaard@ wedstrijd (in mijn profiel staat een link)

Gabrielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 14:53

Nu ik hoger rijd gebeurd dat niet meer, maar vroeger toen ik nog in de B reed was er een meisje die elke keer laatste werd.
Daar werd zeer negatief over gepraat, overigens ook logisch, want als het niet lekker gaat train dan door tot het beter gaat.

Mikk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 14:55

Gabrielle: Bij ons op de manege word er niet gepraat als je een paar keer laatste word
Maar misschien komt dat ook omdat dit een manege is en dat officiele wedstrijden zijn.

Gabrielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 14:59

Polly, ik denkt dat een manege toch een beetje anders licht.
Op de echte wedstrijden KNHS, word er gewoon veel geroddelt over elkaar.
Ook mensen die vaak eerste worden worden afgekat, die kunnen ze namelijk niet uit staan.
Dan word er gezegt, van ja logisch als de trainer er elke week op rijd.
Terwijl dat misschien wel helemaal niet waar is. Knipoog
Eigenlijk moet je gewoon de schijt er aan hebben ik bedoel maar je doet het voor je eigen plezier.
Maar als je continu laatste word is die plezier er al snel af.

Valanee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 15:03

bij ons is het een megelmoes van wedstrijdjes manege en officiele wedstrijden...

Gabrielle_ : daar ben ik het wel mee eens... laatste woorden is na 3 keer echt niet meer leuk, lijkt me...

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 15:06

hebben een eigen paard...
het paard heet Icarus
Icarus loopt de Z2 Haha!
Icarus is een KNWP ruin
en is super lief....

ff uit je profiel gehaald.
Je hebt een eigen paard en je lest op manege pony?

Ook in de les word aandacht besteed aan proefje's en anders vraag je erom.
Datgene wat je in de les moet doen,doe je ook in je proef dus veel verschil is dat niet.

Gabrielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 15:10

Dav schreef:
hebben een eigen paard...
het paard heet Icarus
Icarus loopt de Z2 Haha!
Icarus is een KNWP ruin
en is super lief....

ff uit je profiel gehaald.
Je hebt een eigen paard en je lest op manege pony?

Ook in de les word aandacht besteed aan proefje's en anders vraag je erom.
Datgene wat je in de les moet doen,doe je ook in je proef dus veel verschil is dat niet.

Daar gaat het toch niet om?

Valanee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 15:15

owwww... kan wel door de grond zakken ben helemaal vergeten er bij te zetten dat me vader icarus omhoog heeft gewerkt! zal even alvast weer veduidelijken..

mijn vader heeft hem helemaal omhoog getraint... naar Z2 niveau en ik niet. ik zelf rijd hem nu een tijdje en heb hem overgenomen van me vader... hij heeft zijn laatste wedstrijd al gehad... met me vader
ik rij recreatief met hem...

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 15:18

Op wedstrijd ga je inderdaad kritiek krijgen maar door deze kritiek heb je weer iets om aan te werken Lachen. Ik geloof niet dat je 'kunt' af gaan op wedstrijden hoor... Iedereen is ooit eens begonnen en ik denk wel dat iedereen eens een paar wedstrijdflaters heeft begaan Haha!.

Je hebt in ieder geval een goed paard om wedstrijden te rijden... Ik denk dat je veel van het paard van je vader kunt leren Ja.
Succes meis!

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 15:19

Gabrielle_ schreef:

Was een vraag hoor.
Want als je zo'n paard hebt staan dan kan je daar toch kleine wedstrijdje's/proeven mee rijden zodat je ervaring opdoet.
Als het haar paard was,snap je't?

Gabrielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 15:24

Dav schreef:
Gabrielle_ schreef:

Was een vraag hoor.
Want als je zo'n paard hebt staan dan kan je daar toch kleine wedstrijdje's/proeven mee rijden zodat je ervaring opdoet.
Als het haar paard was,snap je't?

Ja ik snap hem. Lachen
Dacht even dat je op het verkeerde pad was, als je soms bokt ziet.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 15:25

Lovers Valt weer mee Haha!

Maar ts als je zo'n paard hebt staan en je rijdt erop,is het een idee om die eens mee te nemen op'n proefje.
Of een wedstrijd les van je vader volgen

Gabrielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 15:27

Dat is misschien wel een idee Dav.
Maar als ik de TS goed begrijp is zij nog een beginner, en meestal zijn KWPN'ers, die ook hoger dressuur lopen vaak niet de gemakkelijkste.
En dat lijkt me dan te gevaarlijk voor een beginner.

DebOptimaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 15:50

Ik heb in het begin met een blok in mijn maag mijn wedstrijden gereden. Iedereen had commentaar, niets ging goed en ik was praktisch altijd laatste. Maar doordat ik doorgezet heb en echt niet wilde stoppen, maar mezelf en mijn paard als combinatie wilde verbeteren, ben ik toch doorgegaan. Het was hard werken en het gaat nog steeds niet vanzelf, maar ondertussen is het rijden van wedstrijden één grote uitdaging geworden waar ik altijd naar uitkijkt. Ik ben andere instructie gaan nemen nadat ik verhuisd ben en het gaat zo goed, dat ik nu in 20 wedstrijden L1 17 punten bij elkaar heb gereden met als gevolg dat ik nu in januari L2 ga starten. Je leeftijd zegt helemaal niets, maar of je echt wilt. Het moet dus niet met tegenzin gaan, want dan leer je er ook niets van. En wat kan jou het schelen als je slecht rijdt? Dan weet je toch waar je beter aan kunt gaan werken? En wat nu als het juist heel goed gaat? Dat kan ook!
Ga voor jezelf eens na of je echt op concours wilt en als dat zo is, dan neem je alles wat daarbij hoort voor lief. Het is een groot leermoment en daar heb je de rest van je leven plezier van!

Valanee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 15:55

@dav : het is wel een goed idee en ik rijd ook wel op icarus maak ook buitenritten enzo maar wedstrijdjes kan die allemaal niet meer zo goed naja ik bedoel hij is al 19 en hij heeft inderdaad soms zo zijn buien en ik vind het heel moeilijk om hem in galop te krijgen gaat wel steeds beter:D

@debOptimaal : wow echt goed hoor dat je dat voor elkaar hebt gekregen... en dat het goed kan gaan was ik helemaal vergeten Bloos maar had je daar dan geen last van die drukte en mensen of is dat alleen maar heel gezellig

en nog even over de los rij bak... moet je dan een keer je proefje rijden of even zoveel mogelijk voltes gebroken lijnen en overgangen en tempowisselingen, handveranderen of iets heel anders?