Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
En hoe kom je daar als wedstrijdruiter achter? Als je niet uit de buurt komt weet je dit niet en kun je ook geen afweging maken of je start of niet. Erg jammer dus. En dat terwijl er wel erg streng op entingen wordt gecontroleerd
Urielle schreef:Is dit niet alleen overdraagbaar door direct contact tussen paarden (waarvan er een de aandoening heeft) of mensen die de paarden hebben aangeraakt? Ik bedoel: ik raak op concours geen vreemde paarden aan en laat mijn paard ook niet snuffelen oid met anderen. Of is droes airborne?
*waar is de lijst met die ziektes trouwens?*
kohtje schreef:Jouw paard hoeft maar te snuffelen aan iemand zijn jas waar nog een beetje snot oid aan zit.
Urielle schreef:kohtje schreef:Jouw paard hoeft maar te snuffelen aan iemand zijn jas waar nog een beetje snot oid aan zit.
Maar dat soort dingen zijn op wedstrijd niet van toepassing. Ik bedoel: je zit niet aan vreemde paarden en je eigen beest moet ook van vreemde mensen afblijven. Dat vind ik iig echt not done op wedstrijd, maar misschien ben ik dan overdreven daarin?
Maar ik denk dat de kans dat mensen die bijv. onze binnenbak huren eerder droes en schimmel etc. mee brengen dan degene die toevallig zijn trailer naast de mijne heeft geparkeerd of die voor mij een frietje heeft gegeten aan dat tafeltje
Of ze aan mijn paard komen heb ik zelf in de hand (zal ze ook nog tegenvallen trouwens, mijn paard heeft het niet zo op vreemden
). De eventuele mits en maar die ik zie is de prijsuitreiking te paard maar die zijn er in de basisdressuur zelden.
Bij springwedstrijden staat de hele meute gewoon gezellig bovenop elkaar.... Ook het idee dat droes ed jouw paard niet zullen raken ivm met voldoende weerstand; sommige mensen hebben ook nog jong spul of andere paarden met minder weerstand thuis. Die wil je toch ook niets mee naar huis geven?
Citaat:Als soorten of categorieën van dieren, produkten of voorwerpen waarvan het vervoer is verboden van gebouwen en terreinen waar een kenteken als bedoeld in artikel 22, eerste lid, van de wet is geplaatst, worden aangewezen:
a. bij runderpest, brucellose, tuberculose ten gevolge van M. tuberculosis en M. bovis, Afrikaanse varkenspest, rabies, kwade droes, virale paardeëncefalomyelitiden, infectieuze anemie, miltvuur, vesiculaire stomatitis, besmettelijke bovine pleuropneumonie, Teschener-ziekte, vesiculaire varkensziekte, bovine spongiforme encefalopathie, blue tongue, pest van de kleine herkauwer, Rift Valley koorts, schape- en geitepokken, nodulaire dermatose, enzoötische hemorragische ziekte bij herten, psittacose en Amerikaans vuilbroed:
alle soorten of categorieën van dieren, voertuigen, vlees of kadavers van voor de ziekte vatbare dieren, diervoeders, materiaal, afval, uitwerpselen, strooisel, mest of andere voorwerpen welke dragers van smetstof kunnen zijn;
b. bij mond- en klauwzeer: alle soorten of categorieën van dieren, voertuigen, vlees of kadavers van herkauwers of varkens, diervoeders, gereedschap, voorwerpen of andere stoffen welke dragers van smetstof kunnen zijn;
c. bij klassieke varkenspest: alle soorten of categorieën van dieren, voertuigen, vlees of kadavers van varkens, diervoeders, gereedschap of andere voorwerpen en afvallen welke dragers van smetstof kunnen zijn;
d. bij Afrikaanse paardepest: paardachtigen of kadavers van paardachtigen;
e. bij vogelpest en pseudo-vogelpest: alle soorten of categorieën van dieren, voertuigen, vlees of kadavers van pluimvee, duiven en loopvogels, diervoeders, materiaal, afval, uitwerpselen, strooisel, eieren of andere voorwerpen welke dragers van smetstof kunnen zijn;
f. bij infectieuze zalmanemie, infectieuze hematopoïetische necrose en virale hemorragische septikemie: levende of dode vissen, eieren, gameten, voertuigen, diervoeders, gereedschap, voorwerpen of andere stoffen welke dragers van smetstof kunnen zijn;
g. bij dourine: paardachtigen;