starten met schimmel, droes etc+KNHS

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

raket

starten met schimmel, droes etc+KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 11:27

Ik heb met de KNHS contact gehad over het wel of niet mogen starten met een paard dat op een stal staat waar een droes besmetting heerst.

En wat schetst mijn verbazing??? Je mag van de KNHS gewoon op wedstrijd met droes, schimmel, luis, schurft je noemt het maar op. Het mag alleen niet als de ziekte op de lijst van meldplichtige ziektes staan. Ik heb gevraagd waarom ze daar geen afspraken over hebben. Tenslotte beslist de KNHS welk kleur jasje je mag dragen, hoe groot het logo op je dekje mag zijn etc...

Het antwoord was dat de KNHS een sportbond was en wat dat er nu precies mee te maken heeft weet ik nog steeds niet.
Ik heb gevraagd of de term "happy athlete " er ook niet voor staat dat je je paard zo gezond mogelijk houdt, dus niet onnodig blootstelt aan risico's (andere paarden met besmettelijke ziekten). De KNHS heeft namelijk paardenwelzijn als stokpaardje (en dat is verder prima!!! maar op deze manier dragen ze dat niet uit!!!

Ik ben nog steeds geschokt dat dit dus zo maar mag van de KNHS.
Ik heb nog het Ministerie van Landbouw gebeld, daarna kreeg ik een ander nummer, en uiteindelijk kwam ik uit bij een dierenarts van het VWA. Die was het volkomen met mij eens, maar kon geen (schriftelijke) mening uitten richting de KNHS. Reden daarvoor is dat hij dus bij het Ministerie werkt.

Ik ben dus wel van plan stappen te nemen richting de KNHS. Ik wil dat ze de regelgeving aanpassen. Ik snap dat het niet altijd te controleren is, maar van de grote stallen in de regio is meestal wel bekend als er wat heerst.
Het gaat toch gewoon om paardenwelzijn??

Dus als er iemand goede ideeen heeft over hoe dit verder aan te pakken dan sta ik hier volledig open voor.

Kylan

Re: starten met schimmel, droes etc+KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:36

Volgens mij was altijd de regeling dat je als een paard op stal droes had 4 weken niet van het terrein af mocht. Over schimmel ed. zijn volgens mij geen regels, maar bij droes weet ik toch wel vrij zeker.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:40

Ik heb eens afgezegd voor een wedstrijd omdat er bij ons op stal droes was. Ik moest gewoon betalen want wie zegd dat droes besmettelijk is Koe

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 11:41

Toch heb ik het nagevraagd bij de KNHS en volgens de KNHS mag je gewoon op wedstrijd. Je mag zelfs een wedstrijd organiseren met besmettelijke ziektes op stal, zolang deze ziekte maar niet is opgenomen in de lijst van meldplichtige ziektes.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:44

Hmm, dat is i.p. ook zo met Rhino. Ik zit in de wedstrijd commissie van een PSV en wij hebben er ook wel eens mee te maken gehad. Wij hadden een menwedstrijd maar op 7 km afstand was er een rhino uitbraak. Wij hebben de wedstrijd toen afgezegd, voornamelijk omdat rhino een vrij lange incubatietijd heeft. Er zouden veel mensen uit die omgeving starten. Stel je nu eens voor dat iemand van de 'uitbraakstal' (en met een besmet paard) de week ervoor een ander paard op wedstrijd heeft aangestoken welke vervolgens bij jou wedstrijd komt rijden! Wij vonden de gezondheid van de paarden van onze deelnemers belangrijker. Wij hebben ook intensief overlegd met twee dierenartsen, de ene zag het probleem niet zo, de ander vond ook dat we een verstandige beslissing hebben gemaakt. Deze Veearts vertelde ook dat een wedstrijd in Harmelen, waar letterlijk een eindje verderop een geïnfecteerde stal was, wel gewoon doorging. Koe En hoe kom je daar als wedstrijdruiter achter? Als je niet uit de buurt komt weet je dit niet en kun je ook geen afweging maken of je start of niet. Erg jammer dus. En dat terwijl er wel erg streng op entingen wordt gecontroleerd Koe

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 12:05

Dat vind ik dus ook. De KNHS heeft tig regeltjes, wat voor jasje je aan mag etc. (dat zal je paard verder worst wezen), entingen moeten in orde zijn, maar bij zoiets maken ze geen statement.

En als jij degene bent die zo netjes is om wedstrijden af te zeggen kost je dat nog een zak duiten ook, je krijgt je inschrijfgeld niet terug.
Want je mag tenslotte starten van de KNHS,
De dierenarts sdie ik uiteindelijk sprak vond het ook een risico om grote groepen paarden bij elkaar te hebben, ivm muteren van ziektes en het steeds moelijker behandelbaar worden daardoor.
Ik vindt het erg jammer van de KNHS, maar de vraag is wat kun je er tegen doen???

Hoe weet je als wedstrijdruiter nog wanneer je wel verantwoord weg kan en wanneer niet??

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:18

Is dit niet alleen overdraagbaar door direct contact tussen paarden (waarvan er een de aandoening heeft) of mensen die de paarden hebben aangeraakt? Ik bedoel: ik raak op concours geen vreemde paarden aan en laat mijn paard ook niet snuffelen oid met anderen. Of is droes airborne?
*waar is de lijst met die ziektes trouwens?* Bloos

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:51

Urielle schreef:
Is dit niet alleen overdraagbaar door direct contact tussen paarden (waarvan er een de aandoening heeft) of mensen die de paarden hebben aangeraakt? Ik bedoel: ik raak op concours geen vreemde paarden aan en laat mijn paard ook niet snuffelen oid met anderen. Of is droes airborne?
*waar is de lijst met die ziektes trouwens?* Bloos

Jouw paard hoeft maar te snuffelen aan iemand zijn jas waar nog een beetje snot oid aan zit.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 12:57

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:58

kohtje schreef:
Jouw paard hoeft maar te snuffelen aan iemand zijn jas waar nog een beetje snot oid aan zit.

Maar dat soort dingen zijn op wedstrijd niet van toepassing. Ik bedoel: je zit niet aan vreemde paarden en je eigen beest moet ook van vreemde mensen afblijven. Dat vind ik iig echt not done op wedstrijd, maar misschien ben ik dan overdreven daarin?

Dat briesen begreep ik altijd dat ze dan wel echt neus aan neus moeten staan bijna, dus dat er geen risico was als je bijv. elkaar tegemoet komt en een van de paarden briest. Tenminste, dat is mij altijd verteld. Ik heb het toen eens gecheckt bij de DA omdat ik vermoedde dat er op stal droes was en de stalhouder van destijds ontkende dat. (en ik wist het eigenlijk bijna zeker). Maar ik wist dus niet of dat opging voor alle vormen droes.

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:01

Urielle schreef:
kohtje schreef:

Maar dat soort dingen zijn op wedstrijd niet van toepassing. Ik bedoel: je zit niet aan vreemde paarden en je eigen beest moet ook van vreemde mensen afblijven. Dat vind ik iig echt not done op wedstrijd, maar misschien ben ik dan overdreven daarin?

Jij misschien wel, maar er zijn genoeg mensen (en dan voornamelijk personen die meegaan met een ruiter) die wel aan andere paarden zitten.

Ik zou het erg fijn vinden als het in de regels komt te staan en strafbaar wordt gesteld.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 19:44

En snotjes etc. kunnen ook aan een hek komen zitten vlak voor het de ring in gaan en vervolgens hangt er iemand anders op. Sommige dingen zijn overdraagbaar via handen, dus dan zou het ook van aan een tafel zitten kunnen komen etc.

Maar de hele stelling voor mij is eigelijk of de KNHS er iets aan moet doen??
Er wordt niet heel veel gereageerd dus ik ben bang dat het niet zo leeft.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 20:44

Ik vind de kans dat een paard het zo oploopt eigenlijk verwaarloosbaar klein. Als mijn paard droes zou hebben wordt ie niet eens gereden hoor, begrijp me niet verkeerd Knipoog Maar ik denk dat de kans dat mensen die bijv. onze binnenbak huren eerder droes en schimmel etc. mee brengen dan degene die toevallig zijn trailer naast de mijne heeft geparkeerd of die voor mij een frietje heeft gegeten aan dat tafeltje Knipoog Of ze aan mijn paard komen heb ik zelf in de hand (zal ze ook nog tegenvallen trouwens, mijn paard heeft het niet zo op vreemden Tong uitsteken ). De eventuele mits en maar die ik zie is de prijsuitreiking te paard maar die zijn er in de basisdressuur zelden.
Droes en schimmel slaan mn toe bij paarden met heel weinig weerstand dus over het verloop maak ik me ook niet heel erg druk eigenlijk.
Als er een verbod op komt, kan ik er prima mee leven maar ik denk dat je het echt niet ondervangt (Mogen alleen paarden niet starten die het zelf hebben? Of ook als het op stal heerst en het paard dus mogelijk geinfecteerd zou kunnen zijn? En wat als het nou niet bekend is bij de ruiter? En bijv. bij schimmel, die sporen kunnen maanden zo niet jaren op je spullen overleven terwijl je paard zelf geen schimmelplekken meer heeft. Plus dat mensen op grote stallen bijna altijd wel een geval van schimmel of een of ander virus hebben, mogen die dan niet meer op wedstrijd of alleen als hun eigen paard echt besmet is? Maar wat dan met paarden die zo'n lichte infectie doormaken dat het paard licht verkouden is en niet meer dan dat?)

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 23:15

Ik denk dat het voor het algemene welzijn van paarden beter is als virussen niet te veel gaan muteren en dus niet te veel voorkomen.
Ik maak me gewoon zorgen omdat er tegenwoordig erg veel paarden zijn en er ook nieuwe ziektes kunnen ontstaan.
Ik vind schimmel en droes an sich niet eens onoverkomelijk, maar is het niet het beste om te voorkomen ipv te genezen??
Ik sta al jaren op een grote stal (12 jaar) en in die tijd konden we 1 keer niet op wedstrijd vanwege zieke paarden, wat dus van de KNHS wel had gemogen. Du wat dat betreft valt het wel mee)
(we hebben natuurlijk in die tijd ook nog de MKZ en varkenspest gehad)

Je hoeft niet altijd te weten dat je paard ziek is. Ik ken iemand die op wedstrijd ging, het paard wat sloom vond, dacht dat ze te lang had losgereden en dat paard had toendertijd wel degelijk droes (nog zonder dikke klieren of neusuitvloeiiing), dus waterdicht gaat het zeker niet zijn en bewijskracht zal moeilijk worden, maar als er op een grote stal iets heerst weten we dat toch altijd wel van elkaar???
Waarom onnodig risico lopen voor een proefje??

Bovendien zijn meerdere dierenartsen het met me eens.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 11:08

Ik vind het eerlijk gezegd belachelijk dat de KNHS doodleuk zegt dat je mag starten. Tegelijkertijd realiseer ik me dat het niet makkelijk zal zijn sluitende regels te formuleren maar dit zou ons (of eigenlijk de KNHS) niet tegen moeten houden een poging te wagen.

Juist zolang mensen denken dat het risico op overdracht verwaarloosbaar klein is is er behoefte aan regelgeving. Want je kunt wel binnen je eigen hokje denken, direct contact tussen paarden is niet altijd 100% te voorkomen. Denk bv aan een losgebroken paard of de ruiter die net iets te vroeg met zijn stuurloze jonge paard op wedstrijd verschijnt. Daarnaast ben ik het wel eens met de gedacht dat een snotje via kleding een eind komt. Grooms en toeschouwers komen echt wel eens met andere paarden in aanraking. Over prijsuitreikingen; de wereld bestaat niet alleen uit basisdressuur.. Bij springwedstrijden staat de hele meute gewoon gezellig bovenop elkaar.... Ook het idee dat droes ed jouw paard niet zullen raken ivm met voldoende weerstand; sommige mensen hebben ook nog jong spul of andere paarden met minder weerstand thuis. Die wil je toch ook niets mee naar huis geven?

We weten het inderdaad meestal wel van elkaar als er "iets" heerst op een stal. Nu wordt dat best vaak in een doofpotje gestopt omdat er soms paniekerig op gereageerd wordt door de omgeving. Ik zou me voor kunnen stellen dat de KNHS een meldplicht invoert voor stallen waar wedstrijdruiters staan. Lijstje publiceren op de KNHS site en evt beboeten als blijkt dat stallen "iets" hebben en het niet hebben gemeld. (Ik zie de zwakte hiervan, want hoe zou dit moeten blijken, kliksysteem?). Daarnaast lijkt me het (bewust) schaden van de gezondheid van jouw of iemand anders paard ook iets waar de KNHS iets mee zou kunnen? Voorlichting over dit soort ziektes is blijkbaar ook geen overbodige luxe, ik denk dat mensen best gewezen mogen worden op de risico's.

Mijn conclusie is dus dat de KNHS hier zeker iets mee zou moeten. Daarnaast vind ik wel dat ruiters/stalhouders ook hun eigen verantwoordelijkheid dienen te nemen. Als je weet dat je een risico zou kunnen vormen voor je omgeving hou je paard dan lekker thuis. Ga niet bij andere paarden op visite en wees eerlijk als op je stal iets besmettelijks heerst zodat anderen zich ook aan kunnen passen....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:19

Ik heb een tijd op een stal gestaan met heel veel handelspaarden plus nog eens een opfok erbij en daar was er echt altijd wel een tussen met schimmel of een virusje. Ook heb ik dus wel meegemaakt dat ikzelf het ernstige vermoeden gehad dat er een paard droes had en dat werd dus idd ontkend. Ook weet ik nog dat er een paard in de gang schimmel had en dat werd toen zo zorgvuldig mogelijk stilgehouden door de pensionhouder. Toen mijn eigen paard schimmel had, heb ik op mijn staldeur gezet dat hij schimmel had en niet aangeraakt mocht worden (ben ik sowieso niet blij mee, als er vreemden op onze huidige (kleine) pensionstal komen, vraag ik ook altijd om niet aan de paarden te komen ivm het risico op ziekenoverdracht). Maar dat is er toen afgewassen. Ik heb toen een doosje van imaverol aan mijn deur gebonden, maar ja, niet iedereen weet wat imaverol is Knipoog
Als mijn eigen paard ziek is, neem ik hem sowieso niet mee. Ook schimmel ed is toch een teken dat hij niet helemaal fit is dus dan blijft hij gewoon thuis. Maar als ik rekening moet gaan houden met al die andere paarden op stal dan vrees ik dat ik echt nooit meer wegkan. Daarnaast ga ik ook nog wel eens ergens anders rijden, een clinic volgen, of naar de les. Ik ga echt niet horen of er daar schimmel of droes oid heerst verwacht ik.
Ik zou echt niet zien hoe je dit gereglementeerd en eerlijk kunt ondervangen. Voorlichting lijkt me wel heel goed.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 15:54

Het lijkt mij heel moeilijk om het echt uit te sluiten.
Gewone 'verkoudheidsvirussen' zijn ook besmettelijk, als je dan op een wat grotere stal staat, kun je met een beetje pech het hele jaar het erf niet af, omdat er altijd wel een paard iets zou mankeren.
Zeker op een stal met veel handelspaarden, zoals Urielle hierboven aangeeft, weet je ook niet altijd of paarden wel of niet iets onder de leden hebben.

En bijvoorbeeld schimmel springt echt niet zomaar van paard tot paard over en ik ga geen dekens, etc van iemand anders lenen op wedstrijd.

Het op stap gaan met je paard is überhaubt een vergroot risico op het oplopen van besmettelijke ziekten.

Ik denk dat het heel moeilijk echt in regels te vangen is, maar ik vind wel dat er op zijn minst een advies opgenomen kan worden in de regels dat bij bewezen droes/rhino, etc, er geen wedstrijden georganiseerd moeten worden.
En daarnaast hebben stalhouders én deelnemers ook een eigen verantwoording.

DebOptimaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 16:07

Ik meende ook dat je met droes niet op concours mocht! Maar wat slecht, je gaat er toch vanuit dat als je op concours gaat, dat je geen hoge kans hebt op een dergelijke infectie! Beetje vreemd dat de KNHS hier niets mee doet... Misschien wordt dat toch eens tijd, omdat ik je stukje helemaal begrijp en dat je inderdaad verwacht dat dit soort dingen ook bij de KNHS liggen om te regelen. Maar stel dat ze dit in gaan voeren, hoe moet het gecontroleerd worden. Dat zijn natuurlijk dan ook wel randvoorwaarden als je dit invoert. Maar ik ben het helemaal met je stelling eens!

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 17:00

Je kan als je vermoed bij de pony's dat ze hoger zijn dan de klasse waar ze in starten een pony laten over meten, de kosten zijn dan alleen voor klager als deze ongelijk blijkt te hebben.

Je kunt zoiets doen. Omdat er meestal toch wel naar buiten komt als er egrnes op grote stallen zeker zieke paarden zijn om een dierenarts dat te laten onderzoeken.

Alleen al het feit dat de KNHS het verbied maakt het mogelijk om door sociale controle in de gaten te houden of dit wordt nageleefd.

Nu mag het gewoon, dus je kunt gewoon doen waar je in in hebt.
Ik ken dus iemand die goed was voorgelicht door de dierenarts en toch op wedstrijd ging. Ze werd geweigerd omdat wij als vereniging hadden afgemeld en bekend was dat ze bij ons stond.
Vervolgens schrijft ze ergens anders in en start daar.
Dit is alweer een hele poos geleden, maar de regelgeving is niet veranderd.

Je mag dus starten, de eigenaar van het terrein mag je overigens wel verbioeden op zijn terrein te komen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:39

Maar sociale controle is ook heel gevaarlijk.
Er wordt nergens zoveel geroddeld als in paardenland.
Als iemand vermoed dat er ergens misschien een besmettelijke ziekte heerst, dan hoor je als je drie gesprekspartners verder bent dat een verkoudheid bij 1 of 2 paarden op een stal is opgeblazen tot een epidemie waaraan de hele stal lijdt en waaraan er al minstens 1 is doodgegaan.

Zulke verhalen kunnen stallen een enorm slechte naam geven, want men denkt toch al gauw, waar rook is, is vuur.

Ik vind sociale controle dus een vrij gevaarlijk middel om in te zetten.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 21:50

Ik bedoel eigelijk meer dat als je het verbied je een regel hebt om op terug te vallen. En omdat "men" de roddels wel kennen over stallen waar wat heerst zal degene die zich nu niet aan de dierenarts adviezen houdt zich nog eens achter de oren krabben, omdat die ook weet dat er veel gekletst wordt.

Een extra stok achter de deur. Natuurlijk kun je dit op geen enkele manier waterdicht krijgen, maar zoals de KNHS er nu mee omgaat is ook niet echt top.

ForEverHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:26

volgensmij als je met je paard die droes heeft op een wedstrijd komt dan wordt die perdierekt verwijdert.''1'' omdat ze in de meesten gevallen geen risico nemen met de anderen paarden . en ''2'' omdat het gewoon zielig is vergeleken met de andere paarden , en zij willen geen slechte naam behouden maar juist een goeie !

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:34

Ik heb hele andere ervaringen met de KNHS door een recente (vermoedelijke) uitbraak van Rhino in onze regio.
Meteen werden alle wedstrijden in het besmette gebied ( in Zeeland easy vast te stellen vanwege de eilanden ) afgelast tot nader orde en werd aan alle KNHS aangesloten ruiters het dringende verzoek gedaan hun paarden niet te verplaatsen, ook niet voor les, buitenritten etc. Alles in overleg met de betrokken veeartsenpraktijken
Maatregelen werden aangekondigd via regiosite, alle secretariaten kregen de brief met het verzoek leden te informeren, en veel stallen hebben het ook onder de niet KNHS-leden doorgegeven ( was mijn ervaring en verzoek aan de leden van onze vereniging in ieder geval ).
Misschien dat ze in Ermelo er geen strakke regelgeving voor hebben, maar in onze regio is er dus wel degelijk aandacht voor, en voor zover ik het kon zien werden de verzoeken ook opgevolgd.
Maatregelen werden opgeheven toen de regio van de veeartsen groen licht kreeg.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:55

Ik heb nog even verder onderzoek gedaan, vond het nogal een apart standpunt namelijk.

In het algemeen wedstrijdreglement is wel opgenomen dat elke deelnemer zich moet houden aan de gezondheids en welzijnswet voor dieren.
Onder deze wet hangt de ' nadere regelgeving: BESLUIT VERVOER VAN EN NAAR BESMETTE OF VAN BESMETTING VERDACHTE GEBOUWEN EN TERREINEN

Citaat:
Als soorten of categorieën van dieren, produkten of voorwerpen waarvan het vervoer is verboden van gebouwen en terreinen waar een kenteken als bedoeld in artikel 22, eerste lid, van de wet is geplaatst, worden aangewezen:

a. bij runderpest, brucellose, tuberculose ten gevolge van M. tuberculosis en M. bovis, Afrikaanse varkenspest, rabies, kwade droes, virale paardeëncefalomyelitiden, infectieuze anemie, miltvuur, vesiculaire stomatitis, besmettelijke bovine pleuropneumonie, Teschener-ziekte, vesiculaire varkensziekte, bovine spongiforme encefalopathie, blue tongue, pest van de kleine herkauwer, Rift Valley koorts, schape- en geitepokken, nodulaire dermatose, enzoötische hemorragische ziekte bij herten, psittacose en Amerikaans vuilbroed:
alle soorten of categorieën van dieren, voertuigen, vlees of kadavers van voor de ziekte vatbare dieren, diervoeders, materiaal, afval, uitwerpselen, strooisel, mest of andere voorwerpen welke dragers van smetstof kunnen zijn;

b. bij mond- en klauwzeer: alle soorten of categorieën van dieren, voertuigen, vlees of kadavers van herkauwers of varkens, diervoeders, gereedschap, voorwerpen of andere stoffen welke dragers van smetstof kunnen zijn;

c. bij klassieke varkenspest: alle soorten of categorieën van dieren, voertuigen, vlees of kadavers van varkens, diervoeders, gereedschap of andere voorwerpen en afvallen welke dragers van smetstof kunnen zijn;

d. bij Afrikaanse paardepest: paardachtigen of kadavers van paardachtigen;

e. bij vogelpest en pseudo-vogelpest: alle soorten of categorieën van dieren, voertuigen, vlees of kadavers van pluimvee, duiven en loopvogels, diervoeders, materiaal, afval, uitwerpselen, strooisel, eieren of andere voorwerpen welke dragers van smetstof kunnen zijn;

f. bij infectieuze zalmanemie, infectieuze hematopoïetische necrose en virale hemorragische septikemie: levende of dode vissen, eieren, gameten, voertuigen, diervoeders, gereedschap, voorwerpen of andere stoffen welke dragers van smetstof kunnen zijn;

g. bij dourine: paardachtigen;

Ik ben geen veearts, maar volgens mij staat dus in de wet dat er in ieder geval geen vervoer mag plaatsvinden bij bepaalde aandoeningen. Waarschijnlijk staat er nog wel meer in over samenkomst oid, maar ik heb nu geen tijd om dat op te zoeken. In die zin is het dus wel letterlijk verboden om met besmette paarden op pad te gaan, ook op wedstrijd. Alleen is het niet de KNHS die dit moet handhaven maar de regering.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:58

En kwade droes is niet de droes die in Nederland voorkomt.
Dit slaat op de meldingsplichtige ziekten en daar horen de 'gewone huis-tuin-en-keuken-droes' en rhinopneumonie niet bij.