Hoe kan t gebeuren, snap t niet.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Udo2001

Hoe kan t gebeuren, snap t niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 11:20

Na anderhalve week ziek te zijn geweest, is gelukkig mijn paardje in de tussentijd gereden. Dus donderdag er weer op, en er voor gekozen om zondag toch te starten. In alle vroegte op pad, aangekomen heerlijk los gereden hij stond er fijn aan en was lekker voorwaarts. Het was tijd om te starten, ik met vol goede moed de ring in. Het begon al gelijk, meneer had iets gezien wat hij eng vond. Normaal is hij heel koel in het hoofd en zal hij nergens van opkijken, maar nu zag hij spoken. Dus bij veel onderdelen waarbij we net op dat enge punt waren werd t proefje verstoord. Had een slecht gevoel over de proef, maar denk dan hij is nog jong (4 jaar) we hebben geen haast t kan gebeuren. Vervolgens moet ik bij dezelfde jury nogmaals een proefje rijden, nog even tussendoor hem scherp gemaakt en weer de ring in. Ik had een heel ander paard, super aan mijn hulp en kon hem op een fijne manier langs dat "enge" stuk rijden. Ik weer super tevreden, zo was ie erweer, blij dat ik het op de goede manier had afgesloten. Nou komt het 1e proef kreeg ik 182 punten, en de 2e proef Verward 178 punten, ben met stomheid geslagen. Soms weet je echt niet meer wanneer je het goed doet. Wie heeft zoiets ook welleens meegemaakt, kan me voorstellen als je 2 verschillende jury's hebt dat dit kan gebeuren maar dit??? Huilen

mariellede

Re: Hoe kan t gebeuren, snap t niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 13:42

Misschien dat jouw gevoel toch heel anders is als het beeld.
dat hij onder jouw niet lekker voelt maar dat het beeld er goed uitziet of met veel bravoure waar de jury van houd ?
ach het gaat om je eigen gevoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 16:50

Het blijft een jurysport Knipoog

Ik had gister precies hetzelfde, voor de fijnste proef 178 en de slechtste proef 182, weet ook niet hoe ze gepunt heeft. Maar zet je er overheen, het blijft toch zo en kan je niks aan veranderen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 16:57

Soms jureer ik wel eens een proefje waar ik iemand een wp geef, maar eigenlijk vond ik het helemaal niet zo winstwaardig. Punten terugdraaien, dat doe ik niet. Maar onbewust kan je in de 2e proef iets strenger zijn, iets wat je in de 1e proef niet zo erg afstrafte, straf je dan harder af omdat het je al stoorde in de 1e proef, in de 2e proef valt het je dan eerder op.
Ik zou niet ontevreden zijn met je 4jarige paardje, draai in je hoofd je punten om, en volgende keer rij je hem meteen op scherp.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 18:32

Storm76 schreef:
Soms jureer ik wel eens een proefje waar ik iemand een wp geef, maar eigenlijk vond ik het helemaal niet zo winstwaardig. Punten terugdraaien, dat doe ik niet. Maar onbewust kan je in de 2e proef iets strenger zijn, iets wat je in de 1e proef niet zo erg afstrafte, straf je dan harder af omdat het je al stoorde in de 1e proef, in de 2e proef valt het je dan eerder op.
Ik zou niet ontevreden zijn met je 4jarige paardje, draai in je hoofd je punten om, en volgende keer rij je hem meteen op scherp.

Idd, maar is dat dan niet de omgekeerde wereld??? Dan wordt je eigenlijk gestraft op iets wat beter ging??? Nou, ja ik leg me er wel bij neer want zal de laatste zijn die er slecht om slaapt. Maar soms weet je niet meer wat goed of fout is.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 18:33

soms zegt je gevoel andere dingen dan dat de jury ziet

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 18:39

dipstaartje schreef:
soms zegt je gevoel andere dingen dan dat de jury ziet

Niet alleen mijn gevoel, ook het commentaar van mede stalgenootjes.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 18:52

Udo2001 schreef:
Idd, maar is dat dan niet de omgekeerde wereld??? Dan wordt je eigenlijk gestraft op iets wat beter ging??? Nou, ja ik leg me er wel bij neer want zal de laatste zijn die er slecht om slaapt. Maar soms weet je niet meer wat goed of fout is.

Het is ook niet goed, zo hoort het ook niet te gaan.
Maar toch gebeurt is wel eens, gelukkig niet vaak bij mij, maar het gebeurt wel eens.

Ik zeg ook niet dat het bij jou is gebeurd, maar het is mogelijk en zou een verklaring kunnen zijn.
Soms voel je dingen ook anders dan dat ze eruit zien. Of je hebt een paar grotere fouten gemaakt in je 1e proef, maar de onderdelen die je goed reed, reed je weer een stuk beter dan in de 2e proef en daar kreeg je hogere punten voor. Dat kan ook een verklaring zijn.

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 18:56

Het is menselijk hoor Storm75, denk ook niet dat je iemand erop aan kunt vallen, Udo2001!

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 19:06

_Inga schreef:
Het is menselijk hoor Storm75, denk ook niet dat je iemand erop aan kunt vallen, Udo2001!

Pardon???? Ben ik iemand aan het aanvallen??, jezus er kan ook nooit een discussie worden gevoerd zonder dit soort opmerkingen.
Ik ben gewoon verbaasd, mag dat al niet meer??. Dacht dat je een mening mocht hebben in Nederland. Het is goed dat er juist een jury hier reageert, zo kun je bepaalde onduidelijkheden beter begrijpen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:14

Udo, ik voel me niet aangevallen hoor Lachen
Inga bedoelt het denk ik anders, misschien een verkeerde woordkeuze. Ze bedoelt dat je nu niet meer naar iemand (jury) toe kan gaan om uitleg te krijgen over het voorval. Daarom is het juist goed dat je het hier op bokt vraagt.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 19:16

Storm76 schreef:
Udo, ik voel me niet aangevallen hoor Lachen
Inga bedoelt het denk ik anders, misschien een verkeerde woordkeuze. Ze bedoelt dat je nu niet meer naar iemand (jury) toe kan gaan om uitleg te krijgen over het voorval. Daarom is het juist goed dat je het hier op bokt vraagt.

Nee, want die zijn meestal (op sommige na) gevlogen alvorens de uitslag er is.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:21

Dat gebeurt wel ja, maar in principe moet een jurylid een half uur wachten nadat haar laatste deelnemer uit de ring is. Maar als de jury nog bezig is, kan je haar natuurlijk niet storen. Of als de prijsuitreiking erg laat is, kan een jury ook niet altijd wachten.
Zelf probeer ik te wachten tot na de prijsuitreiking van mijn laatste rubriek, maar het is ook mijn vrije dag en ik werk ook 40 uur per week, daarbij wil mijn vriendje ook nog een beetje aandacht... Juryleden zijn ook drukke mensen.
Als je nog weet wie je jury was, wil ik wel voor je opzoeken wat haar nummer is, dan kan je altijd even bellen als je het echt dwars zit. Hopelijk krijg je dan een antwoord waar je iets aan hebt, maar weet wel dat een jury een hele hoop paarden op een dag ziet!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 22:29

Ben ik nou de enige die denkt 'Wees blij met die ene winstpunt?' Bloos .
Ik heb het ook vaak genoeg meegemaakt dat mijn gevoel niet overeen kwam met de punten, zowel in positieve als negatieve zin. Wees dus blij met je winstpunt zou ik zeggen, volgende keer beter Lachen

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 22:54

Aranel schreef:
Ben ik nou de enige die denkt 'Wees blij met die ene winstpunt?' Bloos .
Ik heb het ook vaak genoeg meegemaakt dat mijn gevoel niet overeen kwam met de punten, zowel in positieve als negatieve zin. Wees dus blij met je winstpunt zou ik zeggen, volgende keer beter Lachen

Nee hoor zeker niet, ben hartstikke blij met winst Haha! Haha!

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 00:42

Ik heb dat ook eens, dat ik de proef waarbij hij heerlijk liep geen winst had en de andere proef wel..
Misschien wat al eerder is gezegt;
De jury had je bij je eerste proef iets te mild aangepakt en prongelijk had je toch winst. Toen hij/zij dat zag heeft ze bij de tweede proef kritischer gekeken en toen had je net geen winstpunt.
Want 182 is net wel en 178 net niet, misschien dat je de jury had kunnen vragen waarom hij/zij zo gejureerd had? Nu is het natuurlijk te laat maar misschien dat je dat voor de volgende keer in je achterhoofd kunt houden!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 07:59

Ach, het blijft toch jurysport.
Het kan best zijn dat je eerste proef er uiteindelijk ondanks de storingen toch beter uit zag voor de jury omdat er bv. met meer impuls gereden werd.
Misschien was je 2e proef een beetje mat. Ik heb het vaak dat als mensen voor zichzelf denken een ontspannen proef gereden te hebben, dat het er dan nogal 'suf' uit ziet en ik dus lang niet zoveel punten kwijt kon als mensen 'menen' te moeten krijgen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 15:14

Ik heb dat gevoel ook een keer gehad bij een vriendin. Eerste proef was het beste gereden, dat gevoel had zij en ikzelf dacht er ook zo over.
Uitslag eerste proef, ergens rond de 165 punten. Domper. 2de proef......ergens tussen de 185 en 190 punten (meen 187). Ook hetzelfde jurylid. Er stond wel veel bijgeschreven, en achteraf snapten we de beoordeling van die jury wel. Staat er op jouw coupon niets bijgeschreven?

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 19:16

Neonlight schreef:
Ik heb dat gevoel ook een keer gehad bij een vriendin. Eerste proef was het beste gereden, dat gevoel had zij en ikzelf dacht er ook zo over.
Uitslag eerste proef, ergens rond de 165 punten. Domper. 2de proef......ergens tussen de 185 en 190 punten (meen 187). Ook hetzelfde jurylid. Er stond wel veel bijgeschreven, en achteraf snapten we de beoordeling van die jury wel. Staat er op jouw coupon niets bijgeschreven?

Bij de 1e proef stond dat ik een mooi een zeer goed bewegend paard heb en ik niet te fel moest reageren als mijn paard schrikt, want hij moet vertrouwen krijgen (mijn paardje is eerder brutaal dan dat ik hem gerust moet stellen, haha)
Bij de 2e proef stond dat ik niet te veel moest jagen, (heb hem idd voorwaarts gehouden, maar voor mijn gevoel niet over zijn tempo en zijn concentratie bleef ook op mij gericht)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:41

de jury heeft er dus wel een heel duidelijke reden voor, en daar kun je het wel of niet mee eens zijn, maar dat is een ander verhaal.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 00:32

Het lijkt er dan inderdaad op dat de jury dat "jagen" harder afgestrafd heeft dan het schrikken. Dat is dan inderdaad de reden van de jury geweest, en dan kan er bij ieder onderdeel zo een puntje afgehaald zijn.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 09:02

Udo, waar zat je verschil dan in qua punten.
Heb je in de 2e proef bv een paar grote fouten gemaakt met een 3 of 4 tot gevolg. Dan kan je dus wel beter gereden hebben maar in punen lager uitkomen.
Zag je onderin terug in je punten dat je paard beter aan de hulpen was?
Merkte je zelf dat je paard niet goed aan de hulpen was maar voor de jury was dit niet als zodanig te herkennen.
Jammer dat je dit niet even met de jury hebt kunnen bespreken.

En een opmerking van "ach het is een jurysport", wat heb ik daar een hekel aan. Het gejureerde moet op zijn minst uit te leggen zijn en daarom ook te volgen voor de combinatie. Anders heeft het naar mijn mening niets met jurysport te maken maar met onkunde jury om combinatie.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 13:13

Je kunt er wel een hekel aan hebben, maar het blijft gewoon een feit dat dat zo is.
Ik jureer zelf ook altijd naar eer en geweten met veel commentaar erbij. Neemt niet weg dat ik zelf ook wel eens verbaasd ben over mijn gevoel en de punten die ik terug krijg.
Ik denk dat iedereen die start dit wel herkent. En dat bedoel ik niet alleen in negatieve zin maar zeker ook in positieve zin, alleen hoor je daar zo weinig mensen over.
Over een heel jaar genomen krijg je imo toch gewoon de punten die je verdient, de ene keer te veel en de andere keer te weinig.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:27

Volgens mij moet je met dressuur niet gaan vergelijken. Het valt dan altijd vies tegen. Zelf maandje geleden 2 proeven gereden, 1e proef liep ze netjes, maar tikkie braaf! 2e proef kwam de showkikker naar boven en swingde ze door de bak heen. Haha! Met een tevreden gevoel eraf gestapt. 1e proef een 2e prijs... 2e proef, laatste!! Ik was met stomheid geslagen en iemand van de organisatie is zelf naar de jury gegaan om te vragen of ze de goede coupon wel had ingevuld. Hierdoor ga je toch met een rot gevoel naar huis.

Heb besloten voor mezelf, gewoon tevreden zijn als het goed ging ook al vallen de punten tegen! keep on smiling! Bloos

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 19:20

Daantjuh88 schreef:
Volgens mij moet je met dressuur niet gaan vergelijken. Het valt dan altijd vies tegen. Zelf maandje geleden 2 proeven gereden, 1e proef liep ze netjes, maar tikkie braaf! 2e proef kwam de showkikker naar boven en swingde ze door de bak heen. Haha! Met een tevreden gevoel eraf gestapt. 1e proef een 2e prijs... 2e proef, laatste!! Ik was met stomheid geslagen en iemand van de organisatie is zelf naar de jury gegaan om te vragen of ze de goede coupon wel had ingevuld. Hierdoor ga je toch met een rot gevoel naar huis.

Heb besloten voor mezelf, gewoon tevreden zijn als het goed ging ook al vallen de punten tegen! keep on smiling! Bloos

Dat zowieso, ben blij het op een goede manier heb afgesloten dat is op dit moment voor zo'n jong dier toch het belangrijkste.
Alleen zo jammer, dat je het gewoon af en toe niet meer weet of je op de goede weg zit.