sperriempje af->mond open?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Micha_

sperriempje af->mond open?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 20:07

Ik heb eigenlijk geen idee waar dit moet staan Nagelbijten / Gniffelen

Het is een halve wedstrijd vraag maar toch ook weer harnachement.
Mijn die probeert altijd haar mond open te doen als ze iets moeilijk vind/geconcentreerd bezig is.
Normaal heb ik een sperriempje wat dat tegen houd. Maar laatst reed ik toevallig even een stukje zonder sperriem omdat ik haar wat had laten eten, en bang was mijn sperriem kwijt te raken. Toen liep ze veel lekkerder, en ging makkelijker nagefelijk lopen.
Máár ze gooit dus wel haar mond open als we aan het rijden zijn, wat ook waarschijnlijk nog wat verzet is. Maar ik wil dus zonder sperriempje blijven rijden omdat ze dan lekkerder loopt, en wat is nou het verschil met haar mond dichtsnoeren zodat ze hem niet open kan doen of het sperriempje er af en mondje open.

Nu komt het er op neer dat ik binnekort een wedstrijd heb (onderling dat wel) maar nou was mijn vraag eigenlijk wat ik beter kan doen, sperriempje er op of eraf en mondje open?
Zou de jury me er op afrekenen als ze haar mond open doet? In feite probeert ze het zelfde mét sperriem maar dan zie je het niet. Ook geen oplossing dus.

femmiel

Re: sperriempje af->mond open?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:09

Goeie vraag.
Bonny heeft ook een sperriempje,ik weet zelf niet of ze zonder sperriempje anders loopt..???
maar is het sperriempje egt voor dat ze de mond niet op en kunnen doen,of ook in de zin van meer controle..??

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:13

heb je de tanden al een laten nakijken?
misschien komt het bit vervelend tegen een kies aan en kan hij die aanraking ontwijken door zijn mond open te houden.
misschien eens zien of hij zijn mond ook open doet als je hem een keer probeert zonder bit te rijden?

sperriem is oa ook om het bit op de goede plek te houden dacht ik. (?)

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 20:17

Ik gelooof dat binnekort de tandarts weer op stal komt, zal ik even melden dat ik ook wil dat er naar gekeken word, want dat is ondertussen wel weer een jaartje geleden. Dus mag sowieso gebeuren.

Ik denk dat als ik zonder bit rijd het niet veel effect heeft (heb geen bitloos hoofdstel) omdat ze dan bijna geen druk voelt.

Ik weet verder eigenlijk ook niet waar dat ding voor dient Clown

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:37

Door de mond te openen, probeert het paard de druk te ontwijken. Dit kan door vanalles komen, verkeerd bit, tandprobleem, moeilijkheidsgraad of wat dan ook, of gewoon om het werk proberen te ontwijken en dus simpelweg niet meewerken. In het laatste geval kan een neusriem dit verhelpen. Niet door de mond dicht te snoeren maar middels het idee dat het paard drukt voelt door de neusriem wanneer het paard zijn mond opent en geen druk meer voelt wanneer hij zijn mond dicht doet, de beloning.

Sperriem erbij, zelfde soort functie?

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 22:03

Ja ik weet in mijn geval wel bijna zeker dat het is om het werk te ontwijken, heb nogal een slimme tante die elke keer wel iets nieuws verzint om onder het 'moeilijke' werk uit te komen.
Ze probeert ook haar tong uit te steken/over het bit te leggen. Dit doet ze echter niet als ze geen sperriem heeft.

Wat denken jullie? Dat ik erg afgerekend word bij de jury als mijn pony haar mond open heeft? Want met de sperriem om probeertje ze het nog steeds.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 23:46

Afgezien van je aanleuningsprobleem mag je met een hoofdstel dat is ontworpen met sperriem, niet zonder sperriem starten. Dan moet je een hoge Engelse neusriem kopen.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 08:53

Het is een onderlinge wedstrijd, zullen ze daar dan ook moeilijk over doen?
En wat bedoel je verder met aanleuningsprobleem Lachen ?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 09:10

Misschien zullen ze bij een onderlinge wedstrijd iets minder moeilijk doen, maar je hoort met een compleet tuig te rijden, en in jouw geval is dat, met sperriem.

Wat Urielle bedoelt met aanleuningsprobleem is de mond openen. Dit is een aanleuningsprobleem. En de jury zal je er ook punten voor in mindering brengen.

Keesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 13:47

Urielle schreef:
Afgezien van je aanleuningsprobleem mag je met een hoofdstel dat is ontworpen met sperriem, niet zonder sperriem starten. Dan moet je een hoge Engelse neusriem kopen.

Precies. Dit is een rijtechnisch probleem, of je sperriem er wel of niet aan zit moet niet uitmaken wbt het mond open doen.
Een sperriem heeft namelijk niet als hoofddoel om je paard zn mond dicht te snoeren zodat de jury niet ziet dat hij eigenlijk de hele tijd zijn mond open wil doen en dus in verzet komt.
Bovendien mag je op een officiele wedstrijd niet starten met een hoofdstel waaraan aan de neusriem een lus voor de sperriem zit als die sperriem er niet aan zit.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 13:49

Ja als ze echt fijner blijft lopen zonde sper ga ik ook wel kijken voor een hoofdstel met een hoge neus riem. Of misschien houd ze op een gegeven moment wel haar mond dicht.

Ohzo, ja maar dat probleem heb ik ook mét sperriem alleen word het dan een beetje weggemoffelt,
Keesje: Het maakt ook geen verschil met wel of niet open doen dat komt misschien niet duidelijk over in mijn begin post, met sperriem probeert ze het ook, maar lukt het haar dus niet helemaal. En gaat ze een andere manier uit proberen om onder het werk uit te komen waardoor ze minder lekker loopt.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 13:53

Enkelgebroken bit/trens?
Die kunnen nog wel eens in het verhemelte prikken en dan is de logische "volgorde" voor een paard om zijn mond open te doen zodat het niet meer prikt.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 14:00

Als ze dat probleem ook heeft als de sperriem eraan zit is er iets mis met je aanleuning. Voel je dan niet wanneer je paard zijn mond opendoet?

Keesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 14:28

_Micha_ schreef:
Ohzo, ja maar dat probleem heb ik ook mét sperriem alleen word het dan een beetje weggemoffelt,
Keesje: Het maakt ook geen verschil met wel of niet open doen dat komt misschien niet duidelijk over in mijn begin post, met sperriem probeert ze het ook, maar lukt het haar dus niet helemaal. En gaat ze een andere manier uit proberen om onder het werk uit te komen waardoor ze minder lekker loopt.

Dat zeg ik toch ook?
Er is hier dus sprake van een aanleuningsprobleem, dit valt niet op te lossen door het al dan niet rijden met sperriem aan je neusriem.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 14:45

Equidea schreef:
Enkelgebroken bit/trens?
Die kunnen nog wel eens in het verhemelte prikken en dan is de logische "volgorde" voor een paard om zijn mond open te doen zodat het niet meer prikt.

Nope dubbelgebroken,
Ik weet dat mijn aanleuning niet helemaal goed is (Houd mijn handen niet goed stil, maar dat komt ook mede omdat zij heel onrustig is in haar hoofd. Stukje voor stukje gaat dit al iets beter maar het is een oude gewoonte die er moeilijk uit gaat)
Echter doet ze dit ook bij mijn instructrice en elk ander persoon wat op haar rijd, ze probeert over het algemeen het liefst onder haar werk uit te komen. Liever lui dan moe.
Hier moet dus ook aan gewerkt worden van mijn kant( zijn wel al een lange tijd mee bezig)
Maar het is waarschijnlijk ook een stukje onwil van mijn pony (ik kan niets zeker zeggen tot de tandarts naar haar heeft gekeken)

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 15:27

Paard is onrustig met het hoofd omdat jouw hand onrustig is..

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 15:33

Ze word extra onrustig door mijn hand ja, maar ook met mensen die hun handen wel stil houden is ze op het begin onrustig met haar hoofd.
Op een gegeven moment houd ze haar hoofdje wel stil, maar omdat mijn handen niet stil zijn blijft ze onrustig dat klopt ja.

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:42

je moet gewoon 1x proberen sommige fijner met sommige zonder

Chris_Luxz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:25

Tijdelijk een hanoveraanse neusriem proberen. @ vingers ruimte en ze leert haar mond wel dichthouden op het moment als jij er "aan komt"
Succes!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:33

Dichtsnoeren is niet de oplossing, gewoon aan je houding werken zal een hoop onrustigheid wegnemen denk ik.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 10:01

Ik was ook helemaal niet van plan haar dichttesnoeren, dat heb ik plaats hier juist een topic omdat ik dat níét wil.

Verder zijn we al een hele tijd met mijn houding/spanning bezig, maar dat is niet in een dag verbeterd omdat ik geneigd ben in mijn oude gewoontes terug te vallen.

wisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 16:24

en dat is bij iedereen zo, begint met veel oefenen en dat doe je. Vind het al heel goed dat je je bewust ben van je eigen fouten en de schuld niet legt bij je paard! Kunnen veel een voorbeeld aan nemen.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 12:56

Mijn pony trek ook haar tong omhoog zodat ik geen controle meer heb , dat hebbben we vandaag tijdens de les zonder sperriempje extra goed kunnen zien. Mijn instructrice was het helemaal met me eens dat ik 'm er maar even af moet laten, want dichtsnoeren is natuurlijk geen optie. Dit is de manier die bij haar past.

We hebben vandaag ook een ander bitje geprobeerd een D-trens met rubber, ze strok al veel minder haar tong omhoog.

Wisse: Ja wie hou ik anders voor de gek? Lachen het is heel frustrerend dat het zo langzaam vooruit gaat, maar het is wel míjn probleem dat ik mijn handen niet stil kan houden/te gespannen zit. Mijn pony heeft ook haar moeilijke puntjes maar dit is míjn moeilijke punt.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 13:01

Heb je je hoge neusriem ook te strak? Ik heb bij iemand op stal gestaan die hetzelfde probleem had. Ze heeft de neusriem en sperriem toen 2 gaatjes losser gedaan en het was over