meting, paard gekrompen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sirius_

meting, paard gekrompen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 13:25

Mijn paard is gemeten op 159 bij de oude eigenaresse, die heeft ook gestart als 160.
Mijn bijrijdster is 15, rijdt in de selectieles op zaterdag met pony's. Ze zou als enige in de paarden moeten starten dus hebben we een meting aangevraagd.
Er is iemand van de KNHS gekomen, die heeft hem officieel gemeten vandaag, en daar zijn ze op 155 uit gekomen. Hij mag nu dus officieel tussen de pony's starten is ons verteld.

Klopt dit wel? Of krimpen paarden als ze ouder worden? *LOL* Geen idee. Vind de overgang van paard naar pony redelijk groot?
Niet dat ik t erg vind, zij kan nu lekker tussen de pony's starten Knipoog

Billy

Re: meting, paard gekrompen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:28

Als een paard slecht gereden wordt en vast zit kan hij zomaar 5 cm krinpen als zn rug aangeraakt wordt.
Of je meter heeft gefraudeerd om jou terwille te zijn en zo een paard bij de ponies te kunnen laten starten.

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:28

Is die bij de oude eigenaresse officieel gemeten of geschat?
Mijn paard was ook 1.54m maar toen hij weer gemeten werd kromp hij uit angst in een dus toen was hij nog maar 1.51m.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 14:03

Billy schreef:
Als een paard slecht gereden wordt en vast zit kan hij zomaar 5 cm krinpen als zn rug aangeraakt wordt.
Of je meter heeft gefraudeerd om jou terwille te zijn en zo een paard bij de ponies te kunnen laten starten.

geen van beiden t geval. Hij wordt niet slecht gereden en zit niet vast, er is ook niet gefraudeerd, hij kon er gewoon niet meer van maken

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 17:42

Meting op laten nemen in zijn paspoort en bij de pony's gaan starten. Waarschijnlijk is hij de vorige keer niet serieus gemeten en ik gok erop dat die meting ook niet in zijn paspoort staat?
Als je er problemen mee krijgt, kan je hem altijd nog na laten meten. Maar ik vraag me sowieso af of er ooit wel eens iemand kijkt of de stokmaat klopt bij de aangevraagde startkaart?

irisjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 17:56

het kan ook zo zijn dat je paard met een beentje naar achter stond, of niet helemaal recht ofzo. daar kunnen ze ook kleiner van worden met het meten! Knipoog

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 21:53

Ik heb geen idee of ze er naar kijken we merken t wel.
Maar ik neem aan dat iemand die officieel meet voor de knhs wel kijkt of ie recht staat met zn benen Knipoog

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:57

Sjonniej schreef:
Meting op laten nemen in zijn paspoort en bij de pony's gaan starten. Waarschijnlijk is hij de vorige keer niet serieus gemeten en ik gok erop dat die meting ook niet in zijn paspoort staat?
Als je er problemen mee krijgt, kan je hem altijd nog na laten meten. Maar ik vraag me sowieso af of er ooit wel eens iemand kijkt of de stokmaat klopt bij de aangevraagde startkaart?

Hij is nooit serieus gemeten (het betreft mijn 'ex-paard'), hij staat in het KWPN veulenboek en is nooit op de stamboekkeuring geweest. Vandaar ook geen metingsgegevens op paspoort/stamboekpapier. Maar ik ben er zelf echt van overtuigd dat hij paardenmaat is en dat er een oogje toe is geknepen i.v.m. de leeftijd van je bijrijdster. Gekrompen is hij sowieso niet, daar hoef je je geen zorgen over te maken. Knipoog
Ik hoop alleen voor je bijrijdster dat mede-wedstrijdruiters hem niet als paard gaan bestempelen op de wedstrijden en daar negatief over gaan praten, want ikzelf zie in hem overduidelijk géén pony, of er nu een groot of klein iemand opzit. Ik geloof nl. écht niet dat 'ie 1.55 m hoog is.

Maaike__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 08:40

Jurga schreef:
Sjonniej schreef:

Hij is nooit serieus gemeten (het betreft mijn 'ex-paard'), hij staat in het KWPN veulenboek en is nooit op de stamboekkeuring geweest. Vandaar ook geen metingsgegevens op paspoort/stamboekpapier. Maar ik ben er zelf echt van overtuigd dat hij paardenmaat is en dat er een oogje toe is geknepen i.v.m. de leeftijd van je bijrijdster. Gekrompen is hij sowieso niet, daar hoef je je geen zorgen over te maken. Knipoog
Ik hoop alleen voor je bijrijdster dat mede-wedstrijdruiters hem niet als paard gaan bestempelen op de wedstrijden en daar negatief over gaan praten, want ikzelf zie in hem overduidelijk géén pony, of er nu een groot of klein iemand opzit. Ik geloof nl. écht niet dat 'ie 1.55 m hoog is.

Mijn moeder was erbij toen nimondro gemeten werd.
De KNHS meter zei meteen toen hij nimondro zag: ' dat is overduidelijk een pony.
Ik hoef eigelijk niet te meten maar, ik moet hem toch even meten' en er kwam echt 1.55 uit! Bloos

dus nimondro is een pony!! Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 09:58

Sommige paarden tonen groter dan ze zijn. Zo start iemand in mijn rubriek (mennen) met een connemara-pony, als je hem ziet staan zou je hem minstens 1.52 geven. Beestje blijkt echter maar 1.46 te zijn en dus bij de pony's te horen.

Is de eerste meting opgenomen in het paspoort incl. stempel van een ponymeter? Zonee, dan zie ik al helemaal geen probleem.