Allemaal 6-jes en geen commentaar op protocol..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

femskie

Allemaal 6-jes en geen commentaar op protocol..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 23:44

Hallo!

Ik als groentje in de wedstrijdsport heb net mijn vierde wedstrijd achter de rug. Ging op zich best wel aardig (ben altijd erg streng voor mezelf..) maar ik had toch wel verwacht dat er net een winstpuntje in zou zitten. Mijn vader zei dat we beter hadden gereden dan de laatste keer en toen hadden we 188 punten.
En nu dus 175... allemaal 6-jes, 3 x een 5, 1 x een 4 en 2 x een 7. De 4 was verdiend, de 5-en heb ik me over verbaasd (middendraf, anders een 7!) maar die 6-jes zonder commentaar!! Waarom krijg je nou een 6 en niet een 7? Volgens mij had ik mijn paard constant in de aanleuning, ietsje meer opgericht, ze liep mooi recht... Geen idee wat er mis kan zijn geweest.

Hebben jullie hier een idee bij? Zou mijn paard niet spannend genoeg lopen, met van die zwaaibenen voor en een achterhand die niet genoeg doet ofzo?? Tong uitsteken

Hoor het wel!

Evelijn

Re: Allemaal 6-jes en geen commentaar op protocol..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:49

Tja.. dressuur is een jurysport... wen er maar aan. Het zal je wel vaker gebeuren dat je het gevoel hebt lekker gereden te hebben en je niet over de 180 komt. Andere keren denk je wat een knudde proef en heb je zomaar een winstpunt te pakken.
Ik zou met 4 wedstrijdjes je nog niet zo druk maken en lekker blijven rijden.

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:54

Je zou je proef een keer kunnen filmen om te kijken hoe het beeld er uit ziet. Wellicht kun je zelf nog puntjes ontdekken die beter kunnen zodat je van de 6 een 7 kan maken. Wel jammer dat er niet zo veel commentaar op je coupon stond, daar kun je over het algemeen zinnige tips uithalen Lachen

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:59

Ja ik kan zelf ook nooit zo veel met een 6-jes proef, ik snap heus wel dat sommige proeven gewoon matig goed zijn en dus 6en verdienen, maar ik heb zelf eerlijk gezegd liever een paar 4-en erbij en dan wat 8-en. Dan zie je tenminste duidelijker verschil, helaas is dit in realiteit niet altijd even makkelijk voor de jury Knipoog
Zelf erger ik me ook enorm aan een coupon zonder ook maar enig commentaar. Als jury kun je áltijd wel iets verzinnen, en als er niets op aan te merken is, zet je er voor mijn part: "Goede proef" onder. En 4en en 5en zonder commentaar vind ik helemaal irritant.

Maarja, jurysport zeggen we dan maar Knipoog

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 00:06

Bedankt voor de snelle reacties!

Ja, natuurlijk al vaker gehoord: dressuur is een jurysport. Maar dan dacht ik altijd: er zal toch wel enige logica in zitten..haha! Laat me hier ook niet door ontmoedigen hoor. Op naar de volgende wedstrijd!

@Anieke89: de laatste keer is mijn proef gefilmd en dat was inderdaad vrij verhelderend. Deze keer had ik verzuimd om de batterijen voor de camera op te laden en kon er dus niet gefilmd worden, helaas.. Echt een gemiste kans dat er geen commentaar op coupon stond, daar zou je zo fijn mee aan de slag kunnen! maar ja...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:18

Als een jury veel 6en geeft vind ze/hij de proef vaak een beetje slaapverwekkend. Alles net netjes genoeg, maar niet flitsend. Misschien was je paard wat matter dan anders, te braaf zeg maar.
Niet te veel van aantrekken, gewoon verder gaan en volgende keer weer filmen.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 00:29

Hihihi...slaapverwekkend! Tja, dat zou natuurlijk kunnen. Ik moest ook na een meisje rijden die een heel mooie proef had neergezet met een swingende vos. Zij had dan ook 190 punten en daarmee de eerste prijs. Meisje rijdt erg goed en is met B+15 absoluut klaar voor een stapje hoger. En dan kom ik daar dus na.. Knipoog

Ja, ga absoluut weer filmen inderdaad! Bedankt Sizzle!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 09:23

levine schreef:
Ja ik kan zelf ook nooit zo veel met een 6-jes proef, ik snap heus wel dat sommige proeven gewoon matig goed zijn en dus 6en verdienen, maar ik heb zelf eerlijk gezegd liever een paar 4-en erbij en dan wat 8-en.

Dus als jij echt allemaal zessen rijdt heb je liever daarna een protocol met allemaal vieren en achten???

En dan ga jji daarna niet zeggen: sodeju, waarom heb ik daar een 4 voor? Zo slecht was het niet?
Of: wat een domme jury, geeft me gewoon een 8 en zo geweldig was het niet.... Clown

Dat vind ik gewoon onzin. Als jij allemaal zessen rijdt (en dat doen heel veel ruiters) dan behoor je ook zessen te krijgen. Als jij graag die vieren en achten wilt, rij ze dan ook! Knipoog

Wat betreft de TS; het is wel vervelend als je geen commentaar krijgt. Vooral bij een 5 en een 6 zou je dat wel moeten krijgen. Een 4 of een 8 is meestal wel overduidelijk en dan snap je zelf ook nog wel wat er mis was of juist heel goed ging.
Het zou kunnen dat je jury een schrijver had die niet zo snel was of nog erg jong. En dus al moeite had met het opschrijven van de punten. Als mij dat overkomt dan laat ik meestal aan het einde iets algemeens opschrijven, maar heel veel kun je er anders niet aan doen.

Maniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:24

Ik ben het met bovenstaande post eens, het is vaak jammer als je 5 en en 6en rijd en daar geen commentaar op krijgt. Maar de betere jury's vind ik toch wel degene die laag en hoog punten, als je dat verdient hebt.
Volgende keer beter en probeer anders een keer je proef te laten filmen? Misschien ontdek je dan dingen die beter kunnen als je de proef terugziet.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:24

Dat had ik de 1e proef van mijn 1e wedstrijd ook, dat is echt vervelend.
Het was bij mij 177, maar hoe weet je nou wat je moet verbeteren als er geeneens commentaar bij staat? Slapen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:45

Soms lukt het ook echt niet om commentaar erbij te zetten.
Ik scheef vaak bij een vriendin die mij altijd een heel boek liet schrijven, maar soms val je gewoon stil. Dat zijn de combinaties waarbij het allemaal net goed genoeg gaat met geen echte fouten, maar die ook nog lang niet klaar zijn voor de volgende stap. Dat kan bijvoorbeeld een wat slap paard zijn of een ruiter die net niet geconcentreerd genoeg of te voorzichtig zit te rijden. De zogenaamde saaie proef. Je zit daarna te brainstormen hoe je dat nou eens duidelijk moet maken en soms laat je dat ivm met tijdgebrek dan maar zitten omdat de opmerking : flitsender rijden nou eenmaal ook niet altijd gewaardeerd wordt aangezien je dan weer klagende ruiters krijgt die komen zeuren dat ze juist van hun instructeur de rust moeten bewaren oid.
Met een beetje meer tadaaa de ring in komen en met wat meer impuls in ieder geval de AC lijn opkomen kan al genoeg zijn om de jury wat blijer te stemmen.
Ga zelf maar eens serieus een hele ochten bij de B of L1 staan en ook echt proberen op elk onderdeel te concentreren dan zal je zien hoe vaak het voorkomt dat je denkt: tja, niet echt geweldig maar ook niet fout, dan maar een 6.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:30

Hoe graag ik ook probeer te vermijden dat iemand met zo'n protocol naar huis gaat, soms het gebeurt dat dus wel. Ik zorg er daarentegen wel ALTIJD voor dat zo'n protocol overladen staat met commentaar, want ik vind het simpelweg niet kunnen om iemand met zo'n protocol naar huis te sturen zonder commentaar, dan laat je als jury zijnde wel ernstig een steek vallen!

Commentaar is als iemand echt bijna alleen voor zessen rijdt, zeer makkelijk te geven, zorg dat je een snelle schrijver bij me hebt en iemand gaat nog steeds niet met de punten die hij of zij zou willen hebben naar huis, maar weet dan wel waar het aan ligt!

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 17:28

Ik raak er nu wel een beetje van overtuigd dat mijn proef te saai was en net niet goed genoeg maar ook niet slecht genoeg. Een beetje commentaar als: "probeer iets flitsender te rijden" of " werk aan rechtrichten" (weet ik veel..) had al ietsje geholpen.

Heb over de betreffende jury nog wel vernomen dat ze wel vaker zulke protocollen afgeeft. Tja, wat doe je daar nou mee he?

lida_wouters

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:02

Allemaal 6-jes is inderdaad niet zo fijn, je kan beter een 4 of een 7 krijgen met commentaar erbij,
misschien volgende keer eventjes vragen aan de jury als je dit nog een keertje hebt?

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:26

femskie schreef:
Ik raak er nu wel een beetje van overtuigd dat mijn proef te saai was en net niet goed genoeg maar ook niet slecht genoeg. Een beetje commentaar als: "probeer iets flitsender te rijden" of " werk aan rechtrichten" (weet ik veel..) had al ietsje geholpen.

Heb over de betreffende jury nog wel vernomen dat ze wel vaker zulke protocollen afgeeft. Tja, wat doe je daar nou mee he?

Zoals je zelf al zegt: Flitsender rijden Clown

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 00:11

_10_ schreef:
femskie schreef:

Zoals je zelf al zegt: Flitsender rijden Clown

Nee tien, een jury hoort gewoon niet zulke protocollen af te geven! Ligt dus niet aan de ruiter, want ach een zes is een zes maar daar hoort een vrachtlading aan commentaar bij! TS klaagt niet over te lage cijfers maar over alleen maar zessen zonder commentaar en dat vind ik schandalig.....

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 00:17

Scum schreef:
levine schreef:
Ja ik kan zelf ook nooit zo veel met een 6-jes proef, ik snap heus wel dat sommige proeven gewoon matig goed zijn en dus 6en verdienen, maar ik heb zelf eerlijk gezegd liever een paar 4-en erbij en dan wat 8-en.

Dus als jij echt allemaal zessen rijdt heb je liever daarna een protocol met allemaal vieren en achten???

En dan ga jji daarna niet zeggen: sodeju, waarom heb ik daar een 4 voor? Zo slecht was het niet?
Of: wat een domme jury, geeft me gewoon een 8 en zo geweldig was het niet.... Clown

Dat vind ik gewoon onzin. Als jij allemaal zessen rijdt (en dat doen heel veel ruiters) dan behoor je ook zessen te krijgen. Als jij graag die vieren en achten wilt, rij ze dan ook! Knipoog

Wat betreft de TS; het is wel vervelend als je geen commentaar krijgt. Vooral bij een 5 en een 6 zou je dat wel moeten krijgen. Een 4 of een 8 is meestal wel overduidelijk en dan snap je zelf ook nog wel wat er mis was of juist heel goed ging.
Het zou kunnen dat je jury een schrijver had die niet zo snel was of nog erg jong. En dus al moeite had met het opschrijven van de punten. Als mij dat overkomt dan laat ik meestal aan het einde iets algemeens opschrijven, maar heel veel kun je er anders niet aan doen.

Ik denk dat wij elkaar niet helemaal snappen Knipoog Wat ik bedoelde is dat ik veel meer kan met een proef met wat wisselendere punten (ja dan moet ik daar wel naar rijden, net wat je zegt... maar je maakt mij niet wijs dat een pony bokt, bijna de ring uit vliegt en stil staat in de galop nog een 6 kan krijgen, en ja dit is mij overkomen, en ja, dan heb ik toch écht liever een 4 Knipoog ). Daar heb je toch veel meer aan Knipoog

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 00:18

@Daffodil, betreft het commentaar ben ik het met je eens Knipoog

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 00:20

daffodil schreef:
Hoe graag ik ook probeer te vermijden dat iemand met zo'n protocol naar huis gaat, soms het gebeurt dat dus wel. Ik zorg er daarentegen wel ALTIJD voor dat zo'n protocol overladen staat met commentaar, want ik vind het simpelweg niet kunnen om iemand met zo'n protocol naar huis te sturen zonder commentaar, dan laat je als jury zijnde wel ernstig een steek vallen!
Commentaar is als iemand echt bijna alleen voor zessen rijdt, zeer makkelijk te geven, zorg dat je een snelle schrijver bij me hebt en iemand gaat nog steeds niet met de punten die hij of zij zou willen hebben naar huis, maar weet dan wel waar het aan ligt!

Afgod

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 00:27

Ohja, scum, als ik 4-en rij ben ik het er in 99,99% van de gevallen mee eens Knipoog En geloof het of niet, maar ik heb eerder dat ik zeg: deze 5 had een 4 moeten zijn dan andersom Knipoog Want een 4 krijg je niet zomaar en dan weet jij als ruiter ook heus wel dat je fout zit Knipoog

daffodil: ik ben het met je eens, ook bij een 6-en proef kan een hele hoop commentaar Knipoog

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 10:50

[/quote]
Zoals je zelf al zegt: Flitsender rijden Clown[/quote]

Nee tien, een jury hoort gewoon niet zulke protocollen af te geven! Ligt dus niet aan de ruiter, want ach een zes is een zes maar daar hoort een vrachtlading aan commentaar bij! TS klaagt niet over te lage cijfers maar over alleen maar zessen zonder commentaar en dat vind ik schandalig.....[/quote]

@_10_: Ik bedoelde met mijn vertwijfelde vraag "Wat doe je daar nou mee?" meer dat als een bepaald jury-lid erg vaak laat zien dat ze dergelijke 6-jes protocols zonder commentaar afgeeft, of daar niet iets mee moet worden gedaan in de zin van aanspreken van dat jury-lid door de ruiter maar misschien ook door de KNHS. Misschien moet ze gewoon een aanwijzing krijgen dat je als jury het eigenlijk niet kunt maken om dergelijke protocollen af te geven? Ik weet het niet hoor. Dus ik dacht: misschien weten jullie hoe je hiermee om gaat.
Dat ik misschien wat spectaculairder moet gaan rijden, tja dat kan. Maar ik geloof niet dat een B-proef al zo flitsend eruit hoeft te zien. Het is immers de basis en geen M of Z-niveau.

@daffodil: helemaal correct. Ik zou graag willen wat de reden van al die zesjes is en mis het commentaar zodat ik het de volgende keer beter kan doen.

DebOptimaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:16

Het is altijd een beetje moeilijk waarom je een 6 krijgt en geen 7. Het is een goed idee om je proeven te filmen, zodat je zelf terug kunt kijken. Hoe je dingen voelt, is niet zoals ze er altijd uitzien en andersom. Het scheelt ook echt per jury hoe je beoordeelt wordt. Ik heb regelmatig al gehad dat ik zelf heel ontevreden was en mijn vriend dit gevoel bevestigde en dat we toch een winstpunt hadden. Ook andersom hebben we al vaak genoeg meegemaakt. Je doet hier helaas weinig aan. Je kunt overigens wel aan de jury vragen hoe of wat, want deze moeten tot een half uur later aanwezig blijven voor eventuele vragen van ruiters. Niet iedere jury schrijft er veel bij. Ik heb zelfs al vaak meegemaakt dat bij een 5 of 4 geen uitleg staat en dat is helemaal vervelend als je niet weet waarom je dat punt hebt gekregen.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:17

ik rijd nu al 3 jaar mee, en nog word ik ziek van die 6jes

geef me een 8 of een 4! ben ik veel gelukkiger mee

of dezelfde jury die op 2 proeven totaal andere cijfers geven op mijn houding en zit, op effecten van de hulpen

en bij de ene proef een 6 op stap geven, en bij de andere een 7

mag toch niet?

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 20:01

_Lott schreef:
ik rijd nu al 3 jaar mee, en nog word ik ziek van die 6jes

geef me een 8 of een 4! ben ik veel gelukkiger mee

of dezelfde jury die op 2 proeven totaal andere cijfers geven op mijn houding en zit, op effecten van de hulpen

en bij de ene proef een 6 op stap geven, en bij de andere een 7

mag toch niet?

Hoezo mag dat niet? Ik zit echt niet elke proef hetzelfde op mijn paard hoor De ene keer moet ik er veel meer aan rijden, en is effect van de hulpen en houding en zit lager dan een proef waarbij ik bij wijze van spreke alleen maar hoef te sturen omdat alles zo fijn gaat. Idem voor het cijfer voor de stap. Misschient stapte je paard de ene keer wel veel fijner door zijn lijf dan de andere keer Lachen

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:53

daffodil schreef:
Nee tien, een jury hoort gewoon niet zulke protocollen af te geven! Ligt dus niet aan de ruiter, want ach een zes is een zes maar daar hoort een vrachtlading aan commentaar bij! TS klaagt niet over te lage cijfers maar over alleen maar zessen zonder commentaar en dat vind ik schandalig.....

Vrachtlading vind ik in dit verband wel heel erg overdreven. Heb je wel eens gedacht aan de schrijfster? Haha.
Zonder gekheid; een proef hoort een proef te zijn. De jury de beoordeler, het is niet de bedoeling dat een protocol een geschreven instructie is. Je hoort je paard gewoon goed aan elkaar te hebben. De proef is alleen om het te laten zien vind ik. Tuurlijk gaan er dingen anders; je hebt zelf spanning, je paard heeft spanning, er gaat iets fout, etc.
Jury's die veel zesjes geven, vinden je proef gewoon niet flitsend. Er zijn zo weinig mensen die echt lekker die proef doorkomen. Netjes en flitsend... Zonde gewoon. Lekker actief rijden. Veel mensen rijden op safe; dúrf te rijden!