Ervaring met sportpsychologen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Ervaring met sportpsychologen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 20:41

Ik ben heel erg benieuwd of er hier mensen zijn die wel eens naar een sportpsycholoog geweest zijn.

Zo ja, naar wie en wat zijn je ervaringen? Had je er ook echt wat aan?
Uiteraard mag het ook per PB.

Ik heb het niet over clinics of workshops, ik bedoel echt een 1 op 1 benadering.

Vonkie2009

Re: Ervaring met sportpsychologen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:18

Hoiiiiii Fitzroy, ja ik! Ik heb de sessies van Sanne Beijerman. Zij is geweldig OK dan! ! Het heeft me enorm geholpen met name in het concentreren Bloos Ik kon zelfs wedstrijden rijden waarbij ik onder de proef met andere mensen aan het praten was (toeschouwers wel te verstaan) en dan had ik hele gesprekken. Toen ik vorig jaar ZZ-Zwaar ging starten (en eigenlijk al lang daarvoor) vond ik dat dat toch echt niet meer kon op dat niveau. Via Alex van Silfhout heb ik haar telnr gekregen en heb ik sessies bij haar gevolgd. Het voordeel van Sanne is dat zij zelf ook op hoog niveau rijdt en dat kan ze dus meenemen in de sessies. Ze weet dus hoe het gaat in de paardensport.
Een echte aanrader dus. Als je wilt heb ik wel een telefoonnummer voor je.

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 14:23

Dit is iets wat ik ook wel wil weten.
Afgelopen zondag ben ik tijdens mijn eerste proef heel de tijd bezig geweest om te ontdekken of er nog bekenden in de kantine zaten Bloos Het resultaat was gek genoeg nog niet eens zo slecht, maar ik zou me toch graag meer willen gaan concentreren tijdens de proef. De site van Sanne Beijerman zag er trouwens heel goed uit...Misschien dat zij in de toekomst ook wat voor mij kan gaan betekenen!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:29

Ik wil het ook wel weten,ik heb het precies andersom namelijk.Ben overgeconcentreerd en hoor en zie niets meer tijdens het rijden,met als gevolg dat ik een te hoge druk op mezelf leg en spanning in mijn lijf krijg wat weer slecht is voor mijn rijden.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 09:04

Weinig ervaring dus tot nu toe.
Misschien is het ook wat overdreven in de basiswedstrijdsport?

Ik heb Sanne inmiddels gemaild en die vraag ook voorgelegd.

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:34

Ik denk dat het niet uitmaakt wat je rijdt. Als je je op de een of andere manier niet op de juiste manier concentreert dan heeft dat nadelige gevolgen voor je rijden. Dat komt uiteraard op elk niveau voor. Ook in de lagere klassen had ik al meerdere mensen eens gevraagd om me uit te leggen hoe ik me moest concentreren, maar dan kreeg ik als antwoord: Ja gewoon afsluiten voor je omgeving Cool , maar ja dat is gemakkelijk gezegd. HOE doe je dat dan? Uiteindelijk toch maar eens de stap gezet en ik ben er erg blij mee, ik had het alleen jAAAAAAAAren eerder moeten doen. Haha! waarschijnlijk als ik het jaren eerder had gedaan, had ik nog betere resultaten neer gezet door dat ik meer met de proef bezig was ipv met de omgeving. Uiteraard is de sessie niet alleen bedoeld voor mensen die zich NIET concentreren, maar ook voor mensen die dat juist teveel doen!
Ik weet dat een heleboel prominente ruiters en amazones sessies volgen bij een sportpsycholoog als Rico Schuyers en Sanne Beijerman. Die doen het vast niet om er niet beter door te gaan rijden.
Waarschijnlijk roept het woord psychologie bij de mensen nog iets op van gek zijn of zo, maar sportpsychologie is zoveel meer dan dat.... (het lijkt wel alsof ik aandelen heb Rolleyes maar dat is (helaas) niet zo hoor).
Fitzroy je krijgt vast snel antwoord van Sanne.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:39

Er staat een heel interessant artikel over Sanne en Mara de Vries in de Hoefslag, misschien heb je daar wat aan.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 12:35

Ik heb alleen ervaring met workshop vanuit de Universiteit. Wel echt een cursus uit 9 delen waarin veel aspecten aan bod kwamen en je dmv huiswerkopdrachten en de daaraan gerelateerde persoonlijke begeleiding er wel veel dieper op in kon dan bij een standaard workshop.

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:59

even nieuwsgierig Fitzroy..... is er nog een update?? Haha!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 07:37

Ja, de update is dat het veel te duur is voor een basissportruiter Knipoog
Heb via MP nu eerst het boek "Winnen door de kracht van positief denken" van Jane Savoie op de kop getikt en ben daar maar in begonnen. Haha!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 10:24

Dat is inderdaad wel een punt Knipoog Daarom ging ik ook voor die cursus met uni korting Haha!
Maar das een goed boek Ja en die van Rico Schuijers ook (mentale training in de sport)

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 17:28

ik ga binnenkort beginnen bij een sportpsygoloog, omdat ik te veel eisen aan me zelf stel tijdens de wedstrijd, en me paard reageerd hier nogal heftig op.

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 20:54

ik heb even een vraagje waar vind je zo'n sportpsygoloog?

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:00

Fitzroy schreef:
Heb via MP nu eerst het boek "Winnen door de kracht van positief denken" van Jane Savoie op de kop getikt en ben daar maar in begonnen. Haha!

In welke richting moet ik dan ongeveer gaan denken qua prijs?

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 23:19

Fitzroy schreef:

haha ja dat kan natuurlijk ook. Het mag dan duur zijn, maar je hebt er als het goed is de rest van je leven iets aan en niet alleen bij het paardrijden natuurlijk. Je kunt het immers ook in het "gewone" leven gebruiken. Haha!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 03:15

Het thema doelen stellen (en dan vooral hoe doe je dat goed, hoe motieer je jezelf daarmee, wat is oor jou haalbaar en toch uitdagend enz) kom ik bijvoorbeeld dagelijks in mn werk weer tegen...

Wat ik toen aan prijzen tegen kwam was rond de 75 euro per uur trouwens... En ook al gebruik je t in dagelijks leven ook, dat is geld wat ik persoonlijk (op dit moment in mijn leven) niet heb. (Lang lee die cursus dus toen)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:16

Fitzroy schreef:

Ken het boek. Heb het ook. Kun je best wel wat aan hebben, maar het kost wel veel moeite als je het alleen wilt doen. Want je moet ook nog inzicht zien te krijgen hoe het voor jou werkt, want er staan allerlei technieken in en alles door elkaar proberen werkt niet. Knipoog