Dressuur en/of springen met menbit??????

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lovelyd

Dressuur en/of springen met menbit??????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 10:21

hoi,

Ik vraag mij af of je bij dressuur en/of springwedstrijden met een menbit mag rijden.

Mijn verzorgpony loopt ook voor de kar en ik wou het eigenlijk eens proberen (mijn vriendin heeft het bij haar fries).

Maar als ik op wedstrijd niet met dat bit mag rijden vind ik het onlogisch om er thuis wel mee te rijden want dan wil hij straks op een normale trens niet meer zo lekker lopen.

Mijn vriendin rijd met menbit met tweeteugels eraan..(1 door de bitring en de andere door het laatste haakje) meer omdat ze dat mooi vind lijken als dat het echt een functie heeft.

Maar mag er op wedstrijd mee gereden worden??

djodjodjo

Re: Dressuur en/of springen met menbit??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 10:24

Nee, dat mag volgens mij niet. Maar waarom wil je dat? Ook omdat je het mooi vind? Op een normale trens is een stuk makkelijker voor jou en fijner voor je paard.

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 10:29

djodjodjo schreef:
Nee, dat mag volgens mij niet. Maar waarom wil je dat? Ook omdat je het mooi vind? Op een normale trens is een stuk makkelijker voor jou en fijner voor je paard.

ik wil zelf ook wel met een trens rijden hoor maar vond het opzich best mooi lijken met een menbit en aangezien de pony voor de kar helemaal geweldig loopt en zelf super het bit opzoekt zei de eigenaar dat we het mischien maar eens moesten proberen. Nou heb ik gezegt dat ik er even over zou denken omdat als ik er geen wedstrijden mee mag rijden het totaal geen nut heeft.

Hij loopt op een trens ook goed hoor daar niet van.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 10:34

zoek het na in de reglementen zou ik zeggen!
Volgens mij mag het ook niet maar ik rijd zelf geen wedstrijden. Maar volgens mij zijn er toch echt wel strenge regels mbt bit gebruik!
Ik vind het trouwens erg apart om dubbele teugels aan een menbit te hangen (op laatste gaatje werkt erg sterk in!!) omdat het mooi is... Beetje rare redenatie imo.

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 10:39

lovelyd schreef:
..vond het opzich best mooi lijken met een menbit ...

Omdat je het mooi vindt?! Vooral niet gaan doen. Een menbit is veel scherper als een normale trens en ik ben er helemaal tegen om het "voor het mooi" te gaan gebruiken. Je moet je paardje niet hard in de mond gaan maken als het gewoon nergens voor nodig is.

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 10:47

djodjodjo schreef:
lovelyd schreef:
..vond het opzich best mooi lijken met een menbit ...

Omdat je het mooi vindt?! Vooral niet gaan doen. Een menbit is veel scherper als een normale trens en ik ben er helemaal tegen om het "voor het mooi" te gaan gebruiken. Je moet je paardje niet hard in de mond gaan maken als het gewoon nergens voor nodig is.

ik snap het niet helemaal dan waarom dan wel met mennen??????

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 10:49

ik ben zelf ook neit van plan om met 2 teugels te gaan rijden hoor maar met 1tje

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 10:56

Met mennen wordt zo'n bit wel gebruikt omdat je veel verder van je paard zit en het dus veiliger is om hem beter onder controle te houden..

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 11:01

horselove154 schreef:
Met mennen wordt zo'n bit wel gebruikt omdat je veel verder van je paard zit en het dus veiliger is om hem beter onder controle te houden..

oh op die manier logisch eigenlijk.....

Bedankt.

ik denk dat ik gewoon bij een trens blijf want als ik aan een menbit op wedstrijd toch niks heb waarom zou ik er dan mee gaan rijden en mischien zelfs de boel verpesten???

wel bedankt voor de reactie's.

P.S. ik wil ook het beste voor mijn paard hoor Knipoog

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 11:35

Fijn dat je het bij een gewoon bit gaat houden Lachen En bij mennen heb je enkel je bit en stem (en evt. zweep) om je paard op te laten reageren. Bij normaal rijden heb je natuurlijk nog je zit en beenhulpen (waar je het eigenlijk mee zou moeten kunnen redden, maar dat terzijde Knipoog)
Volgens mij is dat de rede dat bij mennen vaak een scherper bit gepakt wordt.

Succes met je paardje iig! Lachen

aalblas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 13:13

Volgens mij mag je in B t/m M dressuur wel met een stang rijden, maar niet met een menbit waarmee je een hefboom effect hebt.
Op de website van de KNHS kun je onder het kopje KNHS > reglementen het wedstrijdregelement van de verschillende disciplines downloaden. Daarin staan de bitten die je mag gebruiken.

immaculate

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 13:15

probeer het met een gewoon bitje idd eerst

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 15:27

Regelementsvraag.