L2 proeven, ik snap het niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

L2 proeven, ik snap het niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 22:13

Mjah.. na een heerlijke ochtend oefenen ben ik tot de conclusie gekomen dat ik de proeven 13 en 14 niet snap Clown
Ivm dat ik zaterdag en zondag 4X moet starten, is het wel handig om dit te weten, dus vandaar mijn vragen aan de " profs" hier Ja

eerste punt: bij proef 14 staat op een bepaald moment dat ik van E-F moet afwenden en het punt erna zegt dat ik op de AC lijn moet halthouden. betekent dit dat ik tijdens de EF oefening dus op die lijn moet halthouden?
of moet ik die oefening uitrijden en bij A afwenden richting C? ( maar daarna staat er niets over welke richting ik uit moet Nagelbijten / Gniffelen )

Ook wilde ik weten hoe jury's de overgangen willen zien.
er staat bijvoorbeeld dat ik bij B moet afwenden, en op X moet halthouden en achterwaarts moet gaan. daarna voorwaarts in draf.
Wil de jury de overgang duidelijk zien ( dus bv in de wending van B netjes die overgang rijden in stap en dan op X halt, en na achterwaarts eerst enkele passen stap en dan wegdraven)
Of juist niet, dus meteen halthouden en meteen wegdraven zonder overgang naar stap?

ik hoop dat men het antwoord weet, zodat ik van de week nog een paar keer kan oefenen Ja

magic_lover

Re: L2 proeven, ik snap het niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 22:17

je 1e vraag is idd op de a-c lijn halthouden in de oefening, in dit geval dus E-F van hand veranderen.

en dat laatste gelijk wegdraven, niet eerst weer stappen.

Verbeter mij als ik het niet goed heb, maar voor zover ik weet is het op deze manier Ja

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 22:19

De eerste is inderdaad op de AC lijn halthouden, dus niet eerst van hand veranderen om vervolgens af te wenden en daar halthouden.

De tweede is meteen naar draf, niet eerst stappen Lachen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 22:21

haa die eerste oefening hadden we in ieder geval goed gegokt Haha!

@ nijn: ehm.. je bent op dat moment toch bezig met van hand veranderen? E-F rijden IS van hand veranderen?

2de punt vind ik ook lastig, vandaar de vraag.
in mijn gedachten zijn overgangen goed voorbereiden en laten zien heel belangrijk, dus met stap erbij, maar aan de andere kant, L2 is weer meer actiever, dus zonder overgangen in stap.
Voor mijn paard verder geen probleem, die kan dat prima, maar ja.. weet niet wat men liever ziet Nagelbijten / Gniffelen
dus de stand is al 2 man die denkt dat je de stap moet overslaan?
Laatst bijgewerkt door Lowara op 28-09-08 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 22:22

Inderdaad tijdens het afwenden van E naar F op de AC-lijn halthouden.
En bij B afwenden in draf en daarna netjes gaan halthouden. In principe zonder stap maar beter een stappasje en een mooi gereden overgang dan dat je hem erin trekt. Ook met wegrijden, liever vlot in draf maar beter via een stappas maar wel netjes door zijn lijf dan dat je hem erin trapt en hij zijn rug gaat weg drukken. Het streven is dus naar een vlotte overgang maar het is belangrijker dat je paard goed door zijn lijf blijft lopen.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 22:27

Lowara schreef:
haa die eerste oefening hadden we in ieder geval goed gegokt Haha!

@ nijn: ehm.. je bent op dat moment toch bezig met van hand veranderen? E-F rijden IS van hand veranderen?

Dat zeg ik toch ook, niet éérst van handveranderen (Van E naar F) om vervolgens bij de C af te wenden en daar halt te houden...

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 22:35

ik snap wat je bedoeld Ja

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 22:57

Nou het halthouden is inderdaad zoals beschreven is.
Het achterwaards en dan voorwaards in draf dat ligt een beetje aan hoever je paard daarin is.
Mijn paard vond dat een hele moeilijke oefening, dus ik deed altijd weer 2 pasjes stap naar voren en dan draf.
Anders krijg ik z'n sterrekijker moment... haha

Als je paard iets verder in de africhting is en je weet dat je dat kan, kun je ook "meteen" aandraven.

Maar het belangrijkste is de harmonie tussen paard en ruiter, ze zien veel liever een nette overgang naar de draf doormiddel van 2 pasjes stap dan een slordige overgang naar de draf meteen vanuit het halthouden.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 08:56

Klopt helemaal wat hierboven geschreven wordt, in de L2 mag je overgang nog steeds door de stap heen zijn, overigens wordt dit dan liever gezien bij een overgang terug dan bij een overgang voorwaarts. Dus je overgang naar het halt via pasje stap, en proberen actief weg te draven.

Gisteren nog één in de ring die probeerde vanuit de draf vol in de rem te gaan om halt te houden, het werd een sliding stop (heb ik er ook bij laten zetten...) en dat levert een vier op. Maak je die overgang via de stap en hou je keurig halt, kan dat zomaar een 7 of 8 zijn!

Die andere is duidelijk he? Het is tijdens het van hand veranderen halthouden op AC lijn, dus waar je de AClijn kruist.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 09:11

Volgens mij mogen de overgangen tot de M progressief zijn en mag er dus een stappasje tussen zitten.
Zoals Daantjuhh al zei hangt het af van de mate van africhting wat je in jouw geval het beste kan doen..
Aangezien je net van de L1 komt is het misschien een optie op de eerste paar keer met stappasje en daarna zonder te doen als voorbereiding op de M1

Judibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 11:08

Karin leert het in de les zo, dat ze draf-halt doet, dan achterwaarts en vanuit achterwaarts weer direct weg in draf. Al zie je in de praktijk bij veel mensen vanuit achterwaarts eerst nog een paar pasjes stap ertussen.

En die eerste vraag weet je inmiddels Tong uitsteken

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 15:23

ik snap die EF nog steeds niet hoor..
dan sta je toch krom op de AC lijn?

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 15:31

Je wend schuin van E naar F en zodra je op de A-C lijn komt hou je halt,
je staat dan idd met de kont naar de E en het hoofd naar F gericht Knipoog

wel recht in het lichaam, maar schuin op de lijn Clown