Op je paard de ring in komen verplicht???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LGarabians

Op je paard de ring in komen verplicht???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 18:15

hallo iedereen,

Vandaag voor het eerst in 2 maanden weer op wedstrijd, nu moest ik mijn eerste proef in een binnenbak doen, geen probleem natuurlijk. Buiten was het losrijden. Dus ik stuur mijn vriend alvast naar voren met de opdracht, ga eens kijken of ik te paard de bak in kan rijden. Vriend komt terug, zegt stap maar af want ik denk dat het niet gaat.

Ik ben namelijk een keer op wedstrijd achterover mijn paard af gegaan omdat ze door een hele smalle en lage deur moest, zat wel gebukt, maar ze vond het spannend en nam een sprong omhoog en naar voren waardoor ik dus met mijn hoofd bleef hangen en er achterover af ging, wat mijn vriend als toeschouwer gezien heeft, en tja dat is echt heel naar om te zien gebeuren. Dus Hij is nu heel voorzichtig met deuren en ik op een paard Knipoog

Dus ik van mijn paard afgestapt, moest eerst door de stallen voordat ik bij de deur van de bak kwam, daar aangekomen zag ik dat het makkelijk had gekund om te paard te gaan, maarja stond er al naast, loop dus de bak in, mijn voorganger was nog een rondje aan het stappen, stap op, meld me aan, voorganger gaat de bak uit, rijd nog een rondje en begin mijn proef.

Reed niet zo'n nette proef, maarja dat kan gebeuren. klaar, te paard weer naar buiten, volgende proef (wel goed) buiten gereden, prijsuitreiking.... ga op mijn coupons kijken, staat er als commentaar op mijn eerste proef alleen maar
TE PAARD DE RING IN KOMEN met te paard onderstreept en verder dus nergens commentaar...

Nu vraag ik me dus af, is het verplicht om te paard de ring in te komen, snap dat dat in het M en het Z wel zo handig is Haha! maar ik rijd L2, wie o wie kan me helpen hiermee, want had echt het gevoel dat de jury boos was hierom en daarom verder geen commentaar had gegeven op mijn coupon. Kon hem helaas niet meer spreken.

Nikka

Re: Op je paard de ring in komen verplicht???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:18

Ik weet het niet zeker, maar logischerwijs zou het wel mogen. je proef start namelijk pas als je bij A binnenkomt.

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:18

Ik kan geen antwoord geven op je vraag maar was je eerste proef helemaal niet gejureerd (geen punten)?

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:20

Heb het mij ook al afgevraagd, persoonlijk had ik wel even toegelicht waarom ik het had gedaan. Daar kan een jury alleen maar begripvol op reageren imo. Ik denk niet dat het verplicht is, hoewel...

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:23

Volgens mij verplicht om op je paard de ring in en uit te gaan.

anouska2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:47

Ik weet niet of het verplicht is maar ze kunnen er ook geen punten voor aftrekken lijkt me. Als ik de ingang te laag vind stap ik ook af. heb hier nog nooit commentaar op gehad.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 19:05

Geen idee of het mag of niet, maar ik heb het ook ooit gedaan, paard moest losrijbak uit door een deur met direct erachter een smalle ingang de ring in. Hij vloog uit de losring en durfde niet meer in de ring door de deuren. Toen ben ik voor het behoud van mijn knietjes ook ff afgestapt hoor.
Veiligheid voor alles! Hopelijk volgende keer wat meer begrip van de jury.
Ben wel nieuwsgierig of iemand de regels weet.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 19:08

Volgens mij is het niet verplicht en ik vind dat ze het ook niet voor kunnen schrijven aangezien het idd heel gevaarlijk kan zijn onder een lage deur door te rijden!

Waarom heb je na je eerste proef niet de jury om uitleg gevraagd?

LGarabians

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 20:14

KiekKiek schreef:
Ik kan geen antwoord geven op je vraag maar was je eerste proef helemaal niet gejureerd (geen punten)?

De proef was wel gejureerd hoor, maar ik had niet zo'n beste proef neer gezet, en ik vind het dan altijd fijn om bij de punten te kunnen lezen waarom / wat er fout gegaan is. Normaal heb ik dat toch altijd wel bij een 5 of lager, maar had hier ook echt drieeen, en sommige weet ik echt niet wat ik nou fout heb gedaan, want die stukjes gingen voor mn gevoel juist goed (oa middengalop)

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 20:17

ik denk wel dat het mag eigenlijk. je zou'bij wijs van spreken maar een shire hebben van 1.98 en de deur is 2 meter....

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 20:17

gewoon de jury even negeren in dit geval, veiligheid boven alles dan maar een pissige jury is nog altijd beter als jij tegen de grond.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 22:46

Bij het springen bestaat zo'n regel in ieder geval wel.
Heb ooit twee manches foutloos gesprongen, en na de tweede manche (indoor) afgestapt, terwijl mijn "groom" de buitendeur opende, om de ring uit te gaan. Een ouder van een deelneemster (concurrent...) ziet dit, en kaart het aan bij de jury, en later de ringmeester. Klopt... amazone is in de ring afgestapt, en is bij deze dus gediskwalificeeerd..... (overigens laffe manier om je kind te laten winnen, maar goed)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 06:40

je moet te paard ring betreden of verlaten.
Indien de deur te laag is, heeft kan daar geen enkel probleem van gemaakt worden. Maar wel van de vraag, wanneer is de deur te laag?

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 07:44

Romy18 schreef:
gewoon de jury even negeren in dit geval, veiligheid boven alles dan maar een pissige jury is nog altijd beter als jij tegen de grond.

Dat lijkt me sowieso, eigen veiligheid eerst. Sommige bakdeuren zijn nu eenmaal niet prettig om doorheen te rijden.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 08:33

Precies, wat mij betreft kan een jury die daar een probleem van maakt de pot op, liever 2 hele knietjes of hoofd en een paar punten minder.

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 08:43

Volgens mij mag dat wel idd ja.. Als de ingang te smal of te laag is, zou ik 't zelf ook doen..
En wat de anderen ook al zeiden: "veiligheid voor alles!!"

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 08:48

Grapige vraag, ik heb er eigenlijk nooit zo over nagedacht. Het word wel tijd, want zondag ga ik mijn stuiterbal van 1.72 voor het eerst starten. Ik ben 1.80 en samen zijn we dus best groot. Onder een deur van 2 meter gaan we niet door, helemaal niet omdat hij uit het niets kan stuiteren. Ook onder een deur, hij meent namelijk dat hij een shet is.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 08:51

jury schreef:
je moet te paard ring betreden of verlaten.
Indien de deur te laag is, heeft kan daar geen enkel probleem van gemaakt worden. Maar wel van de vraag, wanneer is de deur te laag?

Maar......wordt daarmee niet het daadwerkelijk beginnen en eindigen van je proef bedoeld??

Het is namelijk heel typisch dat de indoorregiokampioenschappen sinds jaar en dag gehouden worden in Oude Tonge, waar je met een paard boven de 1.75 dus echt never nooit niet van de ene binnenbak naar de wedstrijd ring kan! Ik heb een paard van 1.84 en ik ga toch zeker niet riskeren dat we klem komen te zitten? Overigens start ik daar dus uberhaupt niet, want ik vind het gewoon te laag om doorheen te moeten.

Ik kom regelmatig op wedstrijdterreinen waar de doorgangen niet hoog genoeg zijn en dan vraag ik om een andere deur (soms is er nog wel een grote deur maar dat is "lastig"). En soms mag je daardoor zoals me in Ridderkerk gebeurd is, niet meer losrijden tussen je proeven omdat je dan maar in de buurt van die deur moet blijven....logica van niets, maar goed.

Ik zou het geen enkel punt vinden als ik zit te jureren en iemand komt met zijn paard aan de hand de ring in, stijgt op en gaat aan de gang. Moeten ze niet eerst een rondje aan de hand door de ring gaan lopen, want dat is niet grappig....

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 08:54

Irma_Maandag schreef:
Bij het springen bestaat zo'n regel in ieder geval wel.
Heb ooit twee manches foutloos gesprongen, en na de tweede manche (indoor) afgestapt, terwijl mijn "groom" de buitendeur opende, om de ring uit te gaan. Een ouder van een deelneemster (concurrent...) ziet dit, en kaart het aan bij de jury, en later de ringmeester. Klopt... amazone is in de ring afgestapt, en is bij deze dus gediskwalificeeerd..... (overigens laffe manier om je kind te laten winnen, maar goed)

Maar als je na de finish valt dan zit je toch ook niet meer op je paard Knipoog
Maar dan telt je ronde wel.
Iig heb ik wel eens gehad dat ik vlakna de finish alsnog eraf stuiterde..... En dan moet je toch ook gewoon weer opstappen? Haha!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 08:55

hahah en ik heb zo n boef die niet van de ene bak naar de andere wil. Laatst nog meegemaakt. Startte op eigen manege.
Binnen losrijden, buiten de proef. Ik ging erop van binnen richting buitenbak en volgens mijnher (mijn paard Haha! ) werd het hekje van de bak niet snel genoeg open gedaan waardoor hij opeens bedacht geen zin meer te hebben. Er lag een heuvel zand (voor een 2e buitenbak die toen gemaakt werd) en stond al met zijn voorbenen bovenop (1,5 m hoog ofzo) en reken maar niet dat je dan ook nog íets kunt doen want dan gaat hij steigeren. Via de zandheuvel stonden we bovenop het terras (0,80 cm hoger). Ben afgestapt, heb mijnheer via zandheuvel weer meegenomen de ring in waar ik moest starten, ben doodleuk opgestapt, rondje gegaloppeerd (hartslag even laten zakken) en toen mocht ik mijn proef beginnen.
Mijnheer de jury, die normaal met een vrij sjago uitstraling zit te beoordelen heeft hartelijk kunnen lachen erom hoorde ik van de schrijfster (zag er ook wel enigszins humoristisch uit). En tja...dan rij je Z2.
Mijn paard heeft wel meer van dit soort grappen en volgende keer: ik stap in de ene ring gewoon af en in de volgende op en wat ze ervan vinden zal mij een biet zijn. Dan neemt mijnheer of mevrouw de jury mijn paard maar even over en doen zij het even voor Haha!
Nee, het gaat erom wat je toont in de oefeningen vind ik.

Dat commentaar mag er wel op als je door het af- en opstijgen veel tijd verspilt want tja, ze hebben zich wel aan een programma te houden maar verder vind ik: niet mee bemoeien en alle veiligheid voorop!!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 09:17

Moest je nu ook echt in de ring zelf opstappen of was het nog in bv. een losrijgedeelte naast de ring?

Ik snap niet zo goed wat je suggestie ermee te maken heeft dat het voor M en Z anders is dan bv. de L2. Te paard is te paard de ring in en dat wordt wel degelijk verwacht eigenlijk (lees anders voro de zekerheid de reglementen erop na)

Overigens begrijp ik dat je te paard erdoor kon en alle anderen hebben dat waarschijnlijk ook gedaan. Behalve jij en dan kun je ook niet echt meer spreken van een onveilige situatie en uitzondering waarbij het echt niet anders kon.

Alhoewel ik me goed kan voorstellen dat het een tegenvaller is dat je daardoor geen commentaar bijgeschreven hebt gekregen, maar misschien is de jury sowieso niet zo van de teksten Knipoog

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 09:22

Elk paard is anders Bienotje, en wat op het ene paard veilig is, kan op een ander paard wel gevaarlijk zijn.

Wie heeft er last van als iemand voor zijn eigen veiligheid even afstapt en snel weer opstapt?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 09:30

Zo heeft ook niemand last van rijden met bruine laarzen, maar ook dat is op wedstrijden niet toegestaan..

Nogmaals, ik weet niet wat expliciet in de reglementen staat maar volgens mij is afstijgen in de ring (bewust of ongewenst) niet toegestaan.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 09:33

Ik weet het ook niet hoor, maar het líjkt me toch geen probleem, als het maar niet tijdens de proef zelf is??
Wat is daar het probleem nou van?

Ook zoveel mensen die in de ring snel nog een rondje rijden met de zweep in de handen en het bij A afwenden snel buiten de ring gooien...

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 09:35

Met zwarte laarzen rijden brengt geen gevaar met zich mee. Dus er is geen reden om persé met bruine te willen rijden.

Daarentegen is er wel een goede reden om bij een paniekerig paard even af te stappen met het doorgaan van een deur de ring in.