Vraag over proef B4

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Challie_xxx

Vraag over proef B4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 12:37

Ik heb een vraagje over proef B4.

Hoe rijd je een halve grote volte links CX?

Is dat gewoon C-X-B-M?

Apple

Re: Vraag over proef B4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 12:38

In de proef is het halve grote volte C-X gevolgd door een halve grote volte X-A . Je rijdt dus eigenlijk een halve grote acht.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 12:39

Een hele grote volte rijd je C X C een halve grote volte dus C-X.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 12:41

Gewoon een helft van een 8 rijden.
Halve grote volte links C-X, gevolgd door een halve grote volte rechts X-A. Op X even omstellen van linker- naar rechterstelling.
En erom denken dat je voltes groot genoeg blijven...

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 12:41

Niet stoppen na het lezen van dat stukje - volgende punt er ook even bijlezen. X-A halve grote volte rechts. Een heeel grote S dus. Een proef is een geheel, niet allemaal losse onderdelen Knipoog

Challie_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 12:52

oke bedankt voor jullie antwoorden.
Is er misschien een tekeningetje van Haha!

Challie_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 12:56

o zie het al, het is inderdaad een hele grote S.
Ga thuis meteen even oefenen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 20:41

Ben je er al uitgekomen?
Ik namelijk niet, ik plaats dit hier omdat mijn topic op slot is gegaan.

Er staat een proef B3 (heb even een willekeurige gepakt).
* Dan punt 6 tot en met 8: C-X halve grote volte, gevolgd door: X-X Grote volte links, gevold door, X-C halve grote volte links.
bedoelen ze hiermee gewoon dat ik een volte moet maken bij C? (Zoals in de oude proeven: A-X-A, grote volte of C-X-C grote volte).

Nu heb ik daar een antwoord op gekregen maar het is nog niet geheel duidelijk, want hoe maak je die halve voltes?
Ik begrijp nu dat je 2 keer een volte moet rijden, maar die halve voltes daarin snap ik niet.
Laatst bijgewerkt door Marchador op 28-09-08 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 20:44

Misschien anders makkelijk uitgelegd:
Als je linksom rijdt:
E afwenden, en dan bij B rechterhand.
En dan alle hoeken heeeeel erg afsnijden zodat het voltes worden. Haha!
Dus alleen op X een paar passen rechtuit ipv de hele E-B lijn.

Zo moet het dus eigenlijk niet, maar misschien is het zo beter te begrijpen? Zo niet, dan meteen vergeten wat hier staat!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 20:47

@ asjemenou, Ik snap niets van je uitleg...Sorry
C halve grote volte... Moet niet moeilijk zijn en daarna een gewone grote volte die niet bij C begint maar bij X, (XCX). Je rijdt dus eigenlijk anderhalve grote volte...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 20:49

Marchador schreef:
Ben je er al uitgekomen?

Er staat een proef B6 (heb even een willekeurige gepakt).
* Dan punt 6 tot en met 8: C-X halve grote volte, gevolgd door: X-X Grote volte links, gevold door, X-C halve grote volte links.
bedoelen ze hiermee gewoon dat ik een volte moet maken bij C? (Zoals in de oude proeven: A-X-A, grote volte of C-X-C grote volte).

Nu heb ik daar een antwoord op gekregen maar het is nog niet geheel duidelijk, want hoe maak je die halve voltes?
Ik begrijp nu dat je 2 keer een volte moet rijden, maar die halve voltes daarin snap ik niet.

Jij moet gewoon je 8 inzetten bij C. Dan doe je halve grote volte, omstellen op X, volte naar A, kom je bij X weer omstellen en maakt je de halve grote volte naar C af.
Makje Lachen

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 20:50

Simpel gezegd is in proef B 6 C-X een halve volte, dan begin je zodra die halve volte eindigt, gelijk je nieuwe volte bij X. Dus X-C-X. Je maakt dus eigenlijk 2 voltes. Dus géén grote S zoals in proef B 4!

asjemenou

Tja, hoe zeg je anders wat een halve grote volte is:
Een grote volte die je maar voor de helft rijdt, lijkt me vrij duidelijk. En er dan nog een volte de andere kant op erachteraan, en die rij je ook maar voor de helft.

Vraag het anders een keer met de les, iedereen kan het een keer voor je voordoen, met of zonder paard.

Marchador

Puur niet de hoeken doorrijden dus als ik het goed begrijp?

Even nu hoe ik ze zie, twee keer een volte bij C dus Clown
Bij de eerste halve grote volte rijd ik de eerste hoek door, dan de tweede waar de volte begint die hoek rijd ik niet door.
Dan bij X begin ik de eerste grote volte en kom ik daar terug is er weer een halve grote volte, dus de eerste hoek rijd ik niet door, De tweede hoek rijd ik wel door.

??

Rianne, maar dan heb je een 8 toch?
En zij hebben het er in die proef niet over dat je langs de A komt.
Ik dacht namelijk ook dat ik die 8 moest maken, maar dan klopt het volgens mij niet.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 20:51

Challie_xxx schreef:
oke bedankt voor jullie antwoorden.
Is er misschien een tekeningetje van Haha!

Afbeelding

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 20:51

Bedankt voor jullie antwoorden, volgens mij begint het mij nu helder te worden.. pff jeetje wat een gedoe zeg Clown

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 20:57

Marchador schreef:

Ik weet niet welke proef B6 jij hebt maar in de B6 van dressuurproeven.nl staat geen volte zoals jij het benoemd http://knhs.nl/objects/00001175.pdf

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 20:58

Heb ik zo mijn best gedaan, en ben ik nog te laat!
Hier toch mijn creatie, ben helaas niet zo goed met paint..
Ben tig keer overnieuw begonnen.

Afbeelding

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 21:00

Sorry, het was proef B3 Bloos

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 21:15

Marchador schreef:
Sorry, het was proef B3 Bloos

oh, die is heel makkelijk.
je maakt gewoon inderdaad 2x een volte bij de c maar pas vanaf het punt na de X laat je het paard de hals strekken een hele volte en dan de rest van de 2de volte die je over hebt maak je weer de teugels op maat.

dus vanaf c de volte inzetten, dan vanaf de x halsstrekken, dan weer naar de c ( met lange teugel) dan vanaf C nog volte met de teugels lang tot aan de X en dan daarna de teugels weer oppakken en je volte tot C afmaken.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 09:22

Ja, niet zo moeilijk, 2 x een grote volte bij C en dan van X tot X hals laten strekken. Je begint dus met halsstrekken halverwege de eerste volte en eindigt dan weer halverwege de 2e volte. Wel er goed op letten dat je volte bij het 'teugels op maat maken' op de 2e helft van de laatste volte, dat je volte wel even rond/groot blijft als met het halsstrekken...

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 10:10

RianneH schreef:
Marchador schreef:
Ben je er al uitgekomen?

Jij moet gewoon je 8 inzetten bij C. Dan doe je halve grote volte, omstellen op X, volte naar A, kom je bij X weer omstellen en maakt je de halve grote volte naar C af.
Makje Lachen

hmm, dat klopt niet. Wat ze daar willen is dat je in feite 2 voltes bij C rijd. Eerst 0.5 volte, dan een hele (vanaf x gerekent dus, kom je langs a, eindig je weer bij x) en dan de laatste 0.5 volte. De reden dat ze het zo vragen, is dat ze willen dat je een een volte lang je paard laat halsstrekken. Maar om het makkelijker te maken voor de ruiter, zorgen ze dat je voor en na het halsstrekken al op dezelfde volte zit, zodat je goed kan voorbereiden, zonder nog echt van richting of gang te moeten veranderen.
Je doet dus gewoon 2 voltes bij c, en halverwege laat je je paard de hals strekken simpel gezegt.

Bij de halve 8 staat er duidelijk eerst linksom halve grote volte, en dan rechtsom halve grote volte zoals in de plaatjes hierboven.