Met je pony tussen de paarden starten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

littleroosie

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 20:45

Afbeelding

Jaja hier ook al :D Wij moeten de 23e weer starten, heb er zin in want de laatste tijd is hij echt stukken beter geworden.

Jammer van de punten LuffB, wat vond de jury vooral verbeterpunten?

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 23:08

Welke klasse ga je starten littleroosie?

Op bijna elk onderdeel was als het kon of nek als hoogste punt of opgerichtheid onderstreept (of beide waar dat kon). Correcte aanleuning was ook een populaire. bij sommige onderdelen impuls. Onderaan: mist gedragenheid en oprichting.

Ik zeg niet perse dat ik het er mee oneens ben, maar als je de protocol leest denk je haast alsof hij overal echt een te lage hoofd hals houding had en rond sjokte als een beginner pony haha. Misschien waren we dat in de ogen van de jury ook.
Maar zelf vind ik dit beeld qua houding niet verkeerd

Afbeelding

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 09:26

Fijn beeld maar aangezien je Z start kan ik me wel vinden in de commentaren. ‘T is een beeld van een jonger paard, zou in B/L zeker fijn gepunt worden. Maar geen opgericht of verzameld paard.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 09:28

Jammer is dat toch altijd, als je gevoel en de punten zo ver uit elkaar liggen :\ De foto zegt mij niet zoveel, zo achter een hek maar als jij vindt dat jullie fijn gereden hebben dan is dat veel meer waard dan een paar punten van een jury die liever wat anders ziet. Niks van aantrekken hoor :(:)

Ik heb vanmiddag weer les. Even kijken hoe het gaat en daarna ga ik weer kijken of ik een leuke wedstrijd kan vinden om op te geven :)

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 10:27

@Luff we starten nog lekker in de B, gaan in januari L1 starten. Ik heb Vino nog niet zo lang en hij was echt heel groen.
Heb je een stukje film van het rijden? Ben wel benieuwd :)

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 13:55

Poekkie schreef:
Fijn beeld maar aangezien je Z start kan ik me wel vinden in de commentaren. ‘T is een beeld van een jonger paard, zou in B/L zeker fijn gepunt worden. Maar geen opgericht of verzameld paard.

Hi Poekkie, kan je dan aangeven dat jij anders zou willen zien? Oprecht geïnteresseerd en wil graag leren.
Ikzelf vind het fijn om lengte in de hals te bewaren en heb het gevoel dat als ik hem korter in de hals zou rijden of probeer nog meer echt alleen zijn oren het hoogste punt te laten zijn, hij wel meer bovenin zou komen, maar niet meer de verbinding maakt over zijn rug en/ of juist heel kort en strak wordt in de hals.
Ook heb ik stukjes waar hij veel swung toont, maar wel vertraagd omdat hij meer tijd gebruikt in landing/ afzet zeg maar. Dat kan denk ik al snel als impuls verlies over komen, maar rij ik hem voorwaartser, dan verlies ik weer een deel van de swung (Heeft ook zeker te maken met het feit dat hij nog sterker moet worden en ik handiger moet worden, maar wie weet heb jij nog een andere visie erop.

Zoals gezegd, ik ben het er niet perse mee oneens, maar vind hem ook niet super laag/ neerwaarts zoals de protocol naar mijn idee was ingevuld.

We gaan er iig verder mee aan de slag, volgende maand weer nieuwe poging.

@Noisy; het rondje voor de ervaring was inderdaad prima genoeg en ik lig ook niet perse wakker van de jury. Vind het altijd fijn dat ze hun werk doen en als ze het niet goed genoeg vinden, vinden ze het niet goed genoeg. Hoe is je les gegaan en heb je een wedstrijd kunnen vinden om op te geven?

@littleroosie: er is wel gefilmd, maar in rechtopstaand beeld bij de C, zonder dat er in is gezoomd op een mistige dag met veel hekwerk in beeld. Conclusie, er is niet zo heel veel op te zien.
Ik hoop dat ik volgende week een deel van mijn training kan filmen

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 17:27

@LuffB: ik begrijp de struggle hoor, heb zelf o.a. een ouderwetse haf met korte hals en breed lijf en daar is het idd gewoon veel moeilijker bij om een correct plaatje met impuls en nageeflijkheid te laten zien dan met mijn KWPN.

Toch vind ik bij jouw paard deze in contact lopen maar niet nageeflijk. Ik heb ook niet het idee dat hij de achterhand er echt onder brengt en ben benieuwd hoe de verruimingen er uit zien. Ik zou deze persoonlijk toch ronder rijden maar nog niet hoog instellen en blijven oefenen op verzamelen en verruimen. Wat je vertelt over de swung is wss vooral krachttekort: het niet kunnen volhouden en niet in combi met oefeningen. Dat komt wel, maar die beschrijving bevestigt wel ergens dat het Z nog iets te hoog is voor deze combi. (Voor ons ook hoor, ik start volgend jaar wss in M bij de haflingers en oefenwedstrijden en N1 bij de officiële dus als BE en NL vergelijkbaar zijn rijden wij lager dan jij. Wij krijgen geen commentaar op aanleuning of ruggebruik meer maar impuls blijft hard werken en wisselt nog veel van proef tot proef).

Nu zeg ik dit wel allemaal op basis van 1 foto die ook nog redelijk onduidelijk is. Echt eerlijk is dat eigelijk niet. Als jij en je instructrice een ander gevoel of een andere mening hebben is dat prima. Jullie zien en voelen natuurlijk veel meer dan die ene foto.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 19:30

Poekkie schreef:
@LuffB: ik begrijp de struggle hoor, heb zelf o.a. een ouderwetse haf met korte hals en breed lijf en daar is het idd gewoon veel moeilijker bij om een correct plaatje met impuls en nageeflijkheid te laten zien dan met mijn KWPN.

Toch vind ik bij jouw paard deze in contact lopen maar niet nageeflijk. Ik heb ook niet het idee dat hij de achterhand er echt onder brengt en ben benieuwd hoe de verruimingen er uit zien. Ik zou deze persoonlijk toch ronder rijden maar nog niet hoog instellen en blijven oefenen op verzamelen en verruimen. Wat je vertelt over de swung is wss vooral krachttekort: het niet kunnen volhouden en niet in combi met oefeningen. Dat komt wel, maar die beschrijving bevestigt wel ergens dat het Z nog iets te hoog is voor deze combi. (Voor ons ook hoor, ik start volgend jaar wss in M bij de haflingers en oefenwedstrijden en N1 bij de officiële dus als BE en NL vergelijkbaar zijn rijden wij lager dan jij. Wij krijgen geen commentaar op aanleuning of ruggebruik meer maar impuls blijft hard werken en wisselt nog veel van proef tot proef).

Nu zeg ik dit wel allemaal op basis van 1 foto die ook nog redelijk onduidelijk is. Echt eerlijk is dat eigelijk niet. Als jij en je instructrice een ander gevoel of een andere mening hebben is dat prima. Jullie zien en voelen natuurlijk veel meer dan die ene foto.

Bedankt voor je reactie en de moeite.
Ik vind de balans inderdaad echt heel lastig, hij komt er nu misschien soms met het neusje wat uit, maar het is ook een pony die heel snel kin op zijn borst klapt als je hem ronder probeert te rijden. Lengte in de hals behouden, in combinatie met wel vanuit achter over de rug en hem in mijn hand laten duwen ipv andersom, is het allermoeilijkste. Over de benen in de oefeningen is hij verder heel correct.
De aanleuning is dan ook waar we in de training voornamelijk op focussen. Het ideaal plaatje zijn we zeker nog niet. Verruimingen gaan inderdaad ook heel lastig.

We zijn verder inderdaad nog heel groen in deze klasse, Ik was voor Tuck nooit verder gekomen dan het L1 dus het is zowel nieuw voor mij als voor hem. We hebben in 2021 met nog de oude proeven onze punten in het Z1 gehaald en toen ik meermaals 65% of meer wist te scoren hebben we 2 wedstrijden Z2 gereden. De eerste wedstrijd beide proeven een winstpunt, de wedstrijd erna net niet ivm missende wissels. Vervolgens heeft een schieffel en wat persoonlijke zaken ons een lange tijd uit de roulatie gehouden. We zijn weer iets langer dan een half jaar wat serieuzer aan het trainen (nadat we eerst een paar maanden aan opbouwen hebben gewerkt). Daarnaast gaat veel aandacht naar springen/ eventing/ dagen spelen op de wei/ paddock. Dat we daardoor nu nog niet helemaal klaar lijken voor het Z2 is dus ook niet zo erg.

En netjes van je hou je de post afsluit. Als ik film materiaal heb dat een beetje te beoordelen is zal ik het de volgende keer delen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 20:40

Het ziet er in elk geval vriendelijk uit, de rest komt wel met de tijd. Vooral veel plezier hebben in het rijden ook, altijd belangrijker dan die puntjes :)

Wij blijven hier zelf ondertussen ook oefenen op de verzameling en de verruiming. Galop stap blijft voor ons heel moeilijk, vooral het gaan zitten in galop en zo de overgang maken lukt nog niet goed. Als je daar tips voor hebt altijd welkom :)

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 21:25

@Poekie, galop stap op een kleine volte rijden. Je maakt achter elkaar de overgang stap-galop, 1 a 2 passen galop en dan weer terug.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 21:33

Galop stap is ook een van de dingen waar je lang mee kan stoeien, komen zoveel stukjes bij kijken.

Veel inderdaad werken aan het schakelen in de galop. Een fijne oefening waarbij het paard vaak goed mee gaat denken is bijvoorbeeld 4 galopsprongen gewone galop, 4 galopsprongen middengalop, 4 galopsprongen gewone galop, 4 galop sprongen verzamelde galop, 4 galopsprongen gewone galop en dan weer naar midden galop. Doordat je hetzelfde ritme aanhoudt gaat het paard meedenken in het opschakelen en terug schakelen. Daarnaast maak je het achterbeen sterk door ook weer naar voren te schakelen en zorg je dat je geen sprongverlies krijgt door te lang in een kleine galop te blijven hangen.

Voltes in galop en vergroten en verkleinen kan fijn zijn om meer te gaan sluiten.

De overgang aftellen helpt mij ook beter bij het timen van de hulpen. Vanuit verzamelde galop 3, 2, 1, tellen en bij elke tel de galopsprong kleiner te maken en bij 1 de hulp doorzetten voor stap.

Ook galop halt kan helpen, ook al kan je die nog niet correct uitvoeren. Het kan het paard helpen met het terug denken/ zichzelf afremmen op jouw hulpen.

Ook ken ik mensen die bijv de galop stap overgang doen vlak voor ze op de hoefslag zijn, zodat het hek/ de bakwand kan helpen bij het afremmen. Dat kan zowel op een volte en dat ze het laatste stukje naar de hoefslag wat meer richting het hek toerijden ipv doordraaien of door af te wenden en voor het links of rechts afslaan naar stap gaan.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 21:36

We doen het nu altijd met voltes, soms ook met de kant van de bak gebruiken idd. Maar het tellen van de passen en daarop schakelen kende ik nog niet. Goede tips! Ga opzadelen en ze al meteen even proberen :o

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 18:10

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 18:17

Wat leuk! Gefeliciteerd!

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-23 18:55

Superleuk en goed gedaan! *\o/*

Ctje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 14:09

SandraWierda schreef:
Vandaag ons Spring debuut gehad *\o/* 50cm gesprongen en 2x foutloos en als kers op de taart 2x 1ste prijs gewonnen. Volgende keer gaan we 60cm proberen :j

Filmpje van ons 2de rondje :D
https://youtu.be/a0O3-qQ_d6o?si=90UeqFM4GetmimFU

[ [url=m/qelUiS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat goed! Gefeliciteerd hoor. Op naar de 60 cm

Ctje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 14:25

Zijn er van hier ook nog mensen die meegedaan hadden aan de 2 daagse indoor SGW de mortel? Zag in de BB nog een haflinger en 1 andere pony rijden. Mijn dochter haar laatste wedstrijd bij de pony's zit er op. Dat was dus bij SGW de Mortel. Geen prijs en met haar ene pony uitgesloten van de cross omdat ze 1 hindernis voorbij reed, maar de jury zag dat niet dus toch het parcours verder uitgereden i.p.v uitgebeld. Met de andere pony foutloos en werd ze 14de van de 35. Ze was tevreden en daar gaat het om.
Alleen had ze bij de ene jury 7,5 en 8,5 enz en bij de andere alleen maar 6en. en dat ze te langzaam reed Dat was bij meerdere zo. Zo ook bij degene die 1ste was. Die reed een mooi tempo want die had ik gefilmd. Haar moeder had mijn dochter gefilmd en zei dat ze ook netjes en met een goed tempo gereden had en die had ook dat punten verschil. Heel apart.

Dat was dus de afsluiting van de ponytijd..... vind het wel een dingetje moet ik zeggen....

Maar inmiddels heb ik haar opgegeven bij indoor zeeland tussen de paarden voor het B. Maar nu twijfelt ze dus om toch eerst BB te doen i.p.v B. Is er hier wel eens iemand naar indoor Zeeland geweest? is bij de Kroo of zo iets. Wat raden jullie aan toch de B te doen of eerst BB proberen? Is voor het eerst tussen de paarden.

Ik wens iedereen een fijne jaarwisseling en een goed, gezond en gelukkig 2024

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 14:50

Als ze zelf twijfelt waarom dan niet gewoon eerst een keertje BB starten :j

Ctje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 15:57

SandraWierda schreef:

Ze weet het zelf niet goed. Ze wilde eigenlijk bij de pony's door naar het L maar dat deed ze maar niet i.v.m. dat haar dressuur niet zo best is. En naar wat ik gisteren heb gezien is het L-pony's B paarden.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 16:25

Ctje5 schreef:
SandraWierda schreef:

Ze weet het zelf niet goed. Ze wilde eigenlijk bij de pony's door naar het L maar dat deed ze maar niet i.v.m. dat haar dressuur niet zo best is. En naar wat ik gisteren heb gezien is het L-pony's B paarden.

Dan zou ik lekker eerst een keertje BB starten om even aan de afstanden te wennen etc en dan als dat lekker ging de keer erna B starten

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 19:49

Ik start af en toe bij de Kroo, op zich voor Zeeland wel een sterk dressuurveld.
Gewoon doen waar ze zich prettig bij voelt, met eerst eens BB starten is nog niks verloren

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 23:08

Super leuk Sandra, gefeliciteerd met je fijne wedstrijd en de plaatsingen!
Wanneer staat de 60 cm op de planning?

Ctje; helaas blijft ook in B de cross soms niet helemaal te volgen door de stijl punten, vaak zoeken ze niet alleen naar een gelijkmatig tempo, maar ook naar een wat hoger dan basis tempo ritme. Stel dat je vanuit hetzelfde tempo springt als dat je normaal een spring parcours springt, zijn er jury's die vinden dat dat te langzaam is.
Ikzelf heb vaak stijlpunten in moeten leveren door beugellengte (vonden jury's vaak te lang). Uiteindelijk overstag gegaan en korter gegaan en kreeg idd betere stijlpunten daarop.

De B paarden is inderdaad L pony's in de eventing. Ik zou voor nu zeggen, geef lekker de BB op in zeeland. Jullie zijn er nog niet eerder geweest, dus weten ook niet hoe het gebouwd staat (vriendelijk of wat pittiger) en dan kan je beter altijd voor vertrouwen gaan. BB paarden staat vaak gelijk aan B pony's op wedstrijden.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 23:22

LuffB schreef:
Super leuk Sandra, gefeliciteerd met je fijne wedstrijd en de plaatsingen!
Wanneer staat de 60 cm op de planning?

Dank je, eigenlijk nog geen idee, ze schrijven hier niet zo vaak de lagere klasses uit voor de paarden. We moeten ook nog echt even verder oefenen, Mellow heeft nog maar beperkt spring ervaring. Maar vandaag tijdens de springles hebben we voor het eerst 70cm gesprongen *\o/* We worden met springen ook steeds beter een team, maar we hebben nog wel even wat km’ers nodig zeg maar :D

Foto van afgelopen weekend
Afbeelding

Ctje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 15:08

LuffB: Ja, dat klopt. Bij mijn dochter ook vaak op het protocol dat de beugels te lang zijn idd. Ze zit naar mijn idee al vrij kort (bovenste gaatje) Moet ze dan als een jockey gaan zitten? vraag ik me dan wel eens af. Agelopen week was het bij de ene jury te lang en bij de andere top haha. Met de andere pony waren de beugels bij beide te lang. Terwijl ze in precies hetzelfde gaatje zaten als bij de andere pony. Heel apart.

en hoe ze soms jureren, is in het B ook geen peil op te trekken. Bij de ene wedstrijd heeft ze 8 en 9 en de andere wedstrijd dus 6-en met nog een behoorlijk verschil tussen de 2 jury's dus soms is dat lastig in te schatten.

Ze had het idd al over om toch voor het eerst BB te gaan starten in Zeeland. Dan pakt ze Alphen-Chaam B want daar hebben ze geen BB. Voor de eventing ruiters hier is dit een aanrader. Staat vrij laag en vriendelijk gebouwd en mooi door het bos.

Sandra: Ik ben ook aan het zoeken geweest naar de wat lagere klasse. Ik heb er aardig wat gevonden vanaf 70 of 80 cm. Van 30 tot 60 cm idd wat minder.
Ik zag ook wel dat waar ze met de pony's naar toe ging in Oosteind, dat die bij de paarden vanaf de 1 meter pas begint. Dus die valt in ieder geval voorlopig af. We beginnen maar met de wat kleinere wedstrijden voordat we naar de echt serieuze gaan.

Ik denk dat het misschien ook beter is om eerst met de 80 cm weer te beginnen met de pony die dus 1 meter sprong bij de pony's? Of zou dat niet zo'n verschil maken voor bij de paarden behalve de dubbel dan die wat meer uit elkaar staat?

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 17:20

Wij gaan 13 januari weer starten. Op een locatie waar we nog nooit zijn geweest en dat vind ik dan toch altijd weer spannend. Hoe zit het met parkeren, waar moet je heen voor losrijden, is er een ringmeester etc. :+