[***] schreef:MyWishMax en Loes1996, het is natuurlijk afhankelijk van hetgeen je paard aankan. Een paard dat slap is en nog weinig balans heeft help je niet met over de schouder weglopen is mijn ervaring.
Ik neem het wijken zeker mee in de training, maar dan meestal vanaf de hoefslag naar binnen en daarbij minimale stelling, ik wil graag dat ze zo recht mogelijk in het lijf blijft en vooral "schaart", daarbij is het fijn om tijdens het wijken eens van stelling te wisselen, zo werk ik heel voorzichtig naar het appuyeren.
Wat jullie omschrijven als echt even over de buitenschouder knallen doe ik ook weleens, maar dan altijd in een schouderbinnenwaarts over 5 sporen met flink wat halsbuiging.
Qua wijken, probeer ik ook nog weleens op de A-C lijn van links naar rechts te wijken en dan weer terug. 3 passen voor mijn linkerbeen, 3 passen voor mijn rechterbeen en dat de hele A-C lijn. Ik kan dan altijd goed voelen naar welke kant het lastiger gaat. Dit doe ik overigens in stap, draf en soms in galop. Wel alles met een zo recht mogelijk paard, hooguit wat stelling vanuit de kaak, maar geen halsbuiging.
Veel binnenhoefslag rijden is ook een hele mooie oefening.
Mijn paard gaat richting de 15 en is zeker niet slap wordt fanatiek getraind en heeft ook wel de bespiering die daarbij hoort (mijn kleine bodybuilder
). Heeft ook met een andere ruiter (toen ze nog wat jonger was M gelopen) dus in principe zou ze het moeten kunnen. Dat over de buiten schouder knallen doe ik zelden overigens.
Ik wil het liefst natuurlijk dat ze zo recht mogelijk blijft en veel schaart, maar goed hoe leer je dat scharen aan? Als ze het in een SB, traver allemaal wel gewoon kan...maar het in het wijken vertikt?
Ik wijk vaak heen- en weer en probeer ook langzaam aan richting het appuyement erbij te pakken, maar ook daar loop ik tegen het scharen aan.