Dressuurproeven 2016

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

carpediem007

Re: Dressuurproeven 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 12:00

van het weekend mee geweest naar een proefgerichte clinic .
Proef 21 moesten ze rijden , best pittig . alle onderdelen die er bestaan in de M2 zitten in deze proef .

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 10:18

Van het weekend heb ik de nieuwe F10 voorgelezen. Wat ik erg jammer aan deze proef vond was dat er 2x dezelfde figuren in voor kwamen.
b-x-e door een s van hand veranderen en daarna bij A een grote volte. Deze komt er 2x in voor.. had leuker geweest als ze hem daarna hadden omgedraaid. Dus e-x-b door een s van hand veranderen en dan bij C een grote volte...

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 11:52

carpediem007 schreef:
Proef 21 moesten ze rijden , best pittig . alle onderdelen die er bestaan in de M2 zitten in deze proef .

Ja, alleen wel maar 1 kant op.. Ipv zoals voorheen beide kanten SB of travers, vragen ze nu linksom SB en rechtom travers (of andersom). Ook zijn het kwartkeertwendingen ipv halve.

In veel opzichten iets lastiger, maar het kan soms ook in je voordeel uitpakken.

_FD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 12:05

renee16 schreef:
carpediem007 schreef:

Ja, alleen wel maar 1 kant op.. Ipv zoals voorheen beide kanten SB of travers, vragen ze nu linksom SB en rechtom travers (of andersom). Ook zijn het kwartkeertwendingen ipv halve.

In veel opzichten iets lastiger, maar het kan soms ook in je voordeel uitpakken.

Vind dit wel beter want je ziet nu meteen hoe de sb en hoe de travers zijn. Voorheen had je geluk als je goed sb kom maar niet goed travers kon. Nu kan dat niet meer en zien ze het allebei

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 20:54

xlisza schreef:
Vandaag voor het eerst proef 13 gereden. Jury gaf geen halve punten.
Was opzich wel een pittige proef, de onderdelen volgen elkaar snel op. Vooral dat stuk tussen M-C arbeidsdraf (vanuit galop) c-x halve volte hals strekken x-b rechtuit teugels op maat maken en B rechterhand. Het ging wel, maar het is toch allemaal even wennen.

Ik vond de proeven de tweede keer oefenen al veel fijner te rijden. Maar snel achter elkaar is het zeker :j

Enkel dat stukje X-B rechtuit en teugels op maat maken is echt onmogelijk :')

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 21:43

Damelza schreef:
xlisza schreef:
Was opzich wel een pittige proef, de onderdelen volgen elkaar snel op. Vooral dat stuk tussen M-C arbeidsdraf (vanuit galop) c-x halve volte hals strekken x-b rechtuit teugels op maat maken en B rechterhand. Het ging wel, maar het is toch allemaal even wennen.

Ik vond de proeven de tweede keer oefenen al veel fijner te rijden. Maar snel achter elkaar is het zeker :j

Enkel dat stukje X-B rechtuit en teugels op maat maken is echt onmogelijk :')

Hier hetzelfde haha! Ik voelde gewoon dat hij niet snapte waar we heen gingen, hij wilde namelijk de volte gewoon afmaken maar ik hield hem tegen :+

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 07:17

xlisza schreef:

Enkel dat stukje X-B rechtuit en teugels op maat maken is echt onmogelijk :') [/quote]

Hier hetzelfde haha! Ik voelde gewoon dat hij niet snapte waar we heen gingen, hij wilde namelijk de volte gewoon afmaken maar ik hield hem tegen :+[/quote]

Had precies hetzelfde met deze figuren, was zelf even wennen maar mijn paard had zoiets van wat wil je nou allemaal zo snel. Was voor ons gelijk l2 debuut. Denk dat ik maar vaak ga starten om te oefenen :)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 07:25

Ik vond dat het meest vreemde stuk in de proef. Vanuit galop direct halsstrekken. Normaliter halen we met gemak een 8 voor het halsstrekken, maar nu kwam het niet echt uit de verf doordat ik het A) nauwelijks voor kon bereiden en B) het is maar een klein piepstukje..

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 07:46

Zeker met een wat heet paard is het lastig.
Die van mij zakt normaal ook prima maar ik had hier na de galop te kort de tijd om de spanning af te vloeien.
Wel een mooie controle of ze correct aan de hulpen staan.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 08:48

Ik merk gewoon dat paardje niet helemaal snapt wat er moet gebeuren. Kwestie van veel oefenen denk ik, maar ik voel aan hem dat hij een beetje in de war raakt van al die verschillende oefeningen zo snel achter elkaar.

jesss_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 09:09

Goh ik ben dus niet de enige die moeite heeft met die oefening :+
Het voelt zo kort terwijl het toch tien meter is wat hetzelfde is als tussen E en H teugels op maat maken bijvoorbeeld. Alleen nu de extra moeilijkheid dat je daarna gelijk de andere kant op moet.
Nog even goed oefenen

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 09:13

Van E naar H is over het algemeen 14 meter, dus het is wel een stukje langer dan van X naar B.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 09:14

Ik denk dat de moeilijkheid vooral zit in dat je het rechtstellen en teugels op maat maken tegelijkertijd moet doen en dat op een kort stukje. Bij ons is dat iig wat lastig is en wordt het een prachtige slingerlijn :')

jesss_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 09:20

xSannee schreef:
Van E naar H is over het algemeen 14 meter, dus het is wel een stukje langer dan van X naar B.

Oh goed dat je het zegt. :)* Had ik even verkeerd berekend

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 10:38

Het is wel wat typisch dat het halsstrekken in het L2 het allerlastigste is, zelfs in de hogere klassen worden niet zulke rare lijnen gevraagd.

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 10:49

Kan iemand mij vertellen welke M2 proeven er moeten worden gereden deze maand? Ik heb mijn boekje niet bij de hand en op internet kan ik het ook nergens vinden

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 11:01

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 11:09

Stom, ik had daar gezocht maar heb er volledig overheen gekeken :+

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 11:16

Proef 21, hierin is het halsstrekken absoluut neit makkelijker dan in het L2 ;).

Heel stuk galop, contra, andere galop, contra, draf en dan meteen halsstrekken. En om eht dan helemaal lasting te maken. Voor K teugels op maat maken, A halthouden achterwaarts. Voor halthouden achterwaarts moet ik hem echt fijn bij elkaar hebben om dit voorwaarts en gesloten te laten zien. Nou ik red het niet in het stukje K-A.

Ook het hals strekken na een pittig gallop stuk, waar hij er goed aan moet staan, komt bij mij niet lekker uit de verf. Erg jammer, heef t mijn paard iets meer tijd, loopt zij hals strekken voor een 8.

Ik vind zeker de M proeven wel echt lijken of ze bewust alles zo snel achter elkaar hebben geplakt om maar zo veel mogelijk onderdelen in een zo kort mogelijke tijd te laten zien. de moeilijkheidsgraad lijkt me ook in het M2 hierdoor een stuk hoger liggen dan voorheen, terwijl ik begrepen had dat ze M1/M2 dichter naar elkaar wilde trekken (op zich zou je dit wel terug moeten zien omdat ze minder gedragenheid vragen)

carpediem007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 11:52

renee16 schreef:
carpediem007 schreef:

dat alles 1 kant op is, is wel fijn .
vind alleen dat er teveel oefeningen te snel achter elkaar inzitten , haast geen tijd om even adem te halen . weet niet hoe dit vroeger was in het m2

carpediem007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 11:57

renee16 schreef:
Proef 21, hierin is het halsstrekken absoluut neit makkelijker dan in het L2 ;).

Heel stuk galop, contra, andere galop, contra, draf en dan meteen halsstrekken. En om eht dan helemaal lasting te maken. Voor K teugels op maat maken, A halthouden achterwaarts. Voor halthouden achterwaarts moet ik hem echt fijn bij elkaar hebben om dit voorwaarts en gesloten te laten zien. Nou ik red het niet in het stukje K-A.

Ook het hals strekken na een pittig gallop stuk, waar hij er goed aan moet staan, komt bij mij niet lekker uit de verf. Erg jammer, heef t mijn paard iets meer tijd, loopt zij hals strekken voor een 8.

Ik vind zeker de M proeven wel echt lijken of ze bewust alles zo snel achter elkaar hebben geplakt om maar zo veel mogelijk onderdelen in een zo kort mogelijke tijd te laten zien. de moeilijkheidsgraad lijkt me ook in het M2 hierdoor een stuk hoger liggen dan voorheen, terwijl ik begrepen had dat ze M1/M2 dichter naar elkaar wilde trekken (op zich zou je dit wel terug moeten zien omdat ze minder gedragenheid vragen)

ik vind het van hand veranderen in midden galop en dan bij F Of K Arbeidsgalop en dan gelijk contra de bocht door ook best pittig .

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:05

Heel snel achter elkaar vind ik juist prettig. Mijn paard gaat klieren als je lange stukken niets doet.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:08

carpediem007 schreef:
dat alles 1 kant op is, is wel fijn .
vind alleen dat er teveel oefeningen te snel achter elkaar inzitten , haast geen tijd om even adem te halen . weet niet hoe dit vroeger was in het m2

Met een van 1.80+ had je daar ook niet vaak veel tijd voor.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:10

zijn d'r hier mensen die gestart zijn in de B met zowel de oude als de nieuwe proeven? Zit hier veel vershil in qua jurering voor jullie gevoel? Tuurlijk is het per jury anders, maar misschien is er een algemeen verschil te merken

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:11

carpediem007 schreef:
renee16 schreef:

ik vind het van hand veranderen in midden galop en dan bij F Of K Arbeidsgalop en dan gelijk contra de bocht door ook best pittig .

Dat vond ik inderdaad ook een hele lastige!!