[HK] B-debuut in 2016

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 08:55

Ik ga zondag weer op pad. Vorige week niet kunnen rijden door werk zoveel was ik ingepland. Dus deze week maar even hard oefenen.

Urielle

Re: [HK] B-debuut in 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 09:01

Succes alvast. Mijn heupbanden zijn nog niet goed genezen en mijn rug reageert wisselend, dus ik doe niks behalve mijn werk voor Bokt en leren voor mijn examens.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 09:04

Verstandig! Hopelijk ben je snel weer de oude.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 09:06

Ik hoop het ook, anderzijds: het is wel weer fijn voor mijn examens :+

Sanne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 11:03

ik mag zaterdag al om 10 uur starten :) ik hoop dat mijn schimmel zich een beetje schoon houd :')

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 11:53

Succes Sanne96! En natuurlijk veel plezier!

Beterschap Urielle! Wel fijn voor je examens idd :)

Hier vanochtend weer naar de HA geweest omdat ik steeds minder energie krijg ondanks m'n medicijnen. Helaas heeft de HA geen flauw idee wat het kan zijn, dus nu maar 2 weken afwachten en dan doorverwijzen. Baal echt als een stekker. Ik heb zoveel zin om weer leuke dingen te kunnen doen, maar het lukt gewoon niet met m'n energie. Hebben jullie een idee wat ik kan doen om de tijd door te komen? Lezen en bokken is na een tijdje te vermoeiend, sporten al helemaal en praten ook al snel. Misschien een serie kijken? (Heb nog nooit series gekeken. M'n dagen zitten normaal veel te vol voor series. Aanraders?) Of misschien ga ik knutselen/tekenen. Nog andere ideeën?

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:01

Wat balen zeg, Maaike! Qua tijdsbesteding, jezelf een keer verwennen en een boek kopen, lekkere badschuim halen en even gaan badderen met een boek? Of een film huren, serie's kijken is ook tijdrovend :')

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:08

Boek lezen gaat helaas heel moeilijk. Kan m'n aandacht nergens bij houden en kan de verhaallijn heel moeilijk volgen. Film huren is wel een goed idee! Eigenlijk houd ik helemaal niet van films en series, ik kan totaal niet stilzitten maar misschien moet ik het toch eens proberen ;) Thanks voor je snelle en lieve berichtje iig :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:15

Greys Anatomy of Game of Thrones ofzo helemaal vanaf het begin. Dan ben je iig wel even bezig :-
Wel rot hoor.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:40

Zo bij mij is de kop eraf. Gisteren eerste officiële wedstrijd gehad met Izz.
Ze was iets gespannen en nadat ze in eerste proef niet wilde aangaloperen en een tik kreeg zwaar gepikeerd. 2de proef met spanning wel alles correct kunnen rijden. 178 en 189 :D over 2 weken springen en over 3 weken weer starten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:53

Idd Game of thrones :j . En ik weet niet of je van kleuren houdt Maaike maar kleurboeken voor volwassenen vind ik zelf ook erg leuk om te doen als ik tijd over heb.

Mizsz_Kitty: gefeliciteerd met je wp!

rebecc1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:57

Beterschap Maaike!

Ik ga zaterdag voor het eerst starten, dan moet ik toch proef 3 en 4 rijden? En 3 als eerst?

Sorry, ik ben een totale leek op dit gebied en ik moet ook nog als eerste starten zaterdag...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:10

Gefeliciteerd Kitty!

Even een vraagje trouwens aan mensen in dezelfde situatie:
Mijn merrie is groot, lang en nog erg slap en, zeker wanneer ze moe is, gaat ze (te) laag lopen in de aanleuning. Ze kruipt er niet achter, maar ze wordt een beetje hangerig enzo en laat zich gewoon op mijn hand vallen tot borsthoogte of zelfs nog lager :oo . Nou is dat in de training simpel, ten eerste een teken dat het tijd is om te stoppen :+ maar ten tweede maak ik dan een ophouding dat ze even van mijn hand afkomt en dan tik ik met mijn been om de impuls te herstellen en haar hogerin te krijgen. Het is op zich een probleem wat zichzelf oplost als ze sterker wordt natuurlijk dus ik zit er niet mee in, typisch groene paardenissue.
Maar ik ben benieuwd hoe jullie zoiets aanpakken in de proef, gewoon teugels kort houden en hoger in je hand laten hangen ten behoeve van de continuiteit van de aanleuning? Of herstel je het net als in de training met het risico op een hele reeks vijven waar ze dus even onrustig is in de aanleuning omdat ik haar hoger instel dan? Of rij ik haar gewoon laag door? Of hou ik haar thuis tot ik haar stabiel in de oprichting kan rijden?

Ben benieuwd wat jullie zouden doen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:36

Ik zou het wel corrigeren. Chaplin ging heel erg hangen, die moest je er ook even uit rijden met een tikje en een ophouding. Gaf wel een flinke verstoring dan, maar hij leert er niks van als we hem zo door lieten lopen.

Chabliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:42

@urielle
hmm moeilijk..
ik zou sowieso zorgen dat je niet te lang/te zwaar inrijd, gewoon lekker lang en lag en veel buigingsoefeningen doen zodat ze lekker los word en op het einde van het inrijden de "kracht" erin rijden, dus wat hoger ingesteld en meer op de achterhand zodat ze dat niet de hele tijd al heeft moeten doen maar dat je het wel al hebt geoefend.
Als het toch tijdens de proef gebeurd zou ik haar toch een stukje proberen op te nemen. Hoeft niet meteen op standje grandprix maar niet lang en laag. zolang ze ongeveer met haar neus op de hoogte van haar borst zit met hoofdje op de loodlijn is het volgensmij al goed. zeker bij een B proef. (die doe je toch?)
Mijn paardje loopt zelf nog wel tegen de hand aan als ik hem opneem na het halsstrekken, wat hij overigens wel heel goed doet. Mijn 'korte termijn oplossing' (om het zo maar even te noemen) is om hem zo hoog mogelijk in te stellen, maar de teugels niet echt korter te maken, dus dan rij ik hem een stukje met me handen te hoog eigenlijk. maar daarna moet je al snel terug naar de stap en middenstap dus dan neem ik hem daarna gewoon op. vind dat beter dan die kop omhoog!
Hoop dat dit helpt! :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:03

Jij corrigeert ook gewoon nog in de proef Susan? Want als ze moe is zakt ze dus echt na drie, vier passen terug omlaag. Dus het is dan veel corrigeren, ziet er natuurlijk niet uit :o
Terwijl ze echt wel netjes loopt als ze nog fit is.

Dat losrijden doe ik idd altijd zo Chabliss, ook bij de M paarden nog, omdat ik een losse rug heel belangrijk vind. Ik moet idd B maar in de regio lopen de winnende paarden toch al wel netjes in de oprichting.

Hmmm, misschien toch maar thuis houden tot ze wat verder is en het allemaal makkelijk volhoudt.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:39

Ik laat het juist in de proef gaan. Helemaal als je weet dat het door vermoeidheid komt, en niet uit ongehoorzaamheid. Tussen de proeven door stap ik dan met een lang teugeltje, en de 2e proef hebben ze vaak weer wat energie. Maar liever wat hangeriger maar wel braaf, dan moeten corrigeren terwijl ze eigenlijk heel gehoorzaam is.

Wat betreft tijdverdrijf Maaike, kun je wel legpuzzels leggen? Ik had een app op mijn telefoon en ben nu zo verslaafd dat ik een echte heb besteld.

Chabliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 16:02

fijn om te horen! soms zie je mensen na 10 minuten zo'n paard al in de krom trekken, ieeh |(

Maar als ze echt gaat hangen, ik ben daar best streng voor. Wat ik doe, is drijven en veel kleine, best scherpe halve ophoudingen maken met me buitenhand. (maak zelf je definitie van scherp natuurlijk) Houden ze er snel genoeg mee op. Ik loop er niet aan te rukken ofzo hoor, en het is misschien ook niet ideaal om in de proef te doen, maar dat is eigenlijke elke correctie niet natuurlijk.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 16:52

Probleem is alleen dat bij moeie paarden een halve ophouding niet meer doorkomt. Wat Rivka zegt, in de training weet je dat hij tijd is om nog even te corrigeren en dan te stoppen. In de proef ermee stoppen is ook weer zo wat.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:07

Urielle: dat speelde bij mijn man :j hij doet dat wel gewoon, corrigeren in de proef. Toen we Chap net hadden kende hij alleen stap en galop, was puur op springen gereden. Bespiering was ook heel slecht toen we hem kochten. Daarom vond hij een constante aanleuning erg moeilijk. In het begin dus ook wel regelmatig zonder winst thuis gekomen, Chaplin werd dan loperig en ging erg hangen, waardoor hij enorm op de voorhand viel. Niet corrigeren maakte het alleen maar erger. Hij heeft nu veel meer balans en kan ook veel beter van achteruit lopen. Aanleuning is dus ook veel constanter nu. Ik moet dus zorgen dat ik hem bij het inrijden goed voor elkaar heb, dan kom ik in theorie zo de proef door. Maar vaak verpest ik het zelf door veel te veel te willen doen :+

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:22

Succes alvast zaterdag Sanne!

Gefeliciteerd met je wp Mizs_Kitty!

Hangerige paarden, vervelend is dat.
Mijn vp heeft dat niet zo, heel af en toe wat zwaar in de hand alleen.

Ik maak waarschijnlijk 14 februari mijn debuut :D
Eerste wedstrijd bij ons is de 17e, maar dan ga ik helaas op uitwisseling met school :P

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:58

Wij hebben ook ons debuut dit jaar!
Spannend

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:05

Ik moet nog een witte rijbroek, grrr

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:07

Divoza of zo geen mooie aanbieding?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:08

Weet ik niet, moet nu eerst 20 euro weten te fixen voor een hamsterkooi. Daarna komt de wedstrijdset.