Z2 debuut, wie nog meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Re: Z2 debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:45

Maar als hij aan je binnenbeen is dan kun je daar toch gewoon op blijven? Zorg in ieder geval dat je ritme niet vertraagd want dan kom je nergens meer.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:45

Katja schreef:
Als je paard gehoorzaam is dan maakt hij niet zomaar een wissel en als hij ongehoorzaam is dan kun je dat beter oplossen voor je Z2 bent. Daar mogen ze ook niet maar te pas en te onpas wisselen. Vind dat veel mensen te lang wachten met het aanleren van de wissels en daarna er teveel mee bezig zijn. Een jong paard wat fijn aan de hulpen staat wisselt vaak vrij makkelijk.
Mijn vijfjarige loopt zonder na te denken drie wissels op een diagonaal en is tegelijk heel safe in de contra.

Nee ik begrijp heel goed dat hij ook in het Z2 natuurlijk niet mag wisselen wanneer hij dat zelf wil. Maar toch zie je heel veel paarden in de contragalop of na de uitgestrekte galop omwisselen (in het Z1). Ik wilde dat risico niet lopen omdat mijn paard gewoon teveel meedenkt. Hij kan heel netjes contragalopperen en dat wilde ik niet "verpesten" door alvast met de wissels te beginnen. Nu heeft hij het nooit in z'n hoofd gehaald om te gaan wisselen. Nu met de voorbereidingen naar het Z2 hoop ik dat de wissels zodanig kan bevestigen dat hij netjes wacht op de hulp. Maar in het Z1 was ik daar nog niet zo mee bezig.

Maar goed, dat is denk ik wel voor ieder paard verschillend. De 1 heeft een ander karakter dan de ander.

Vanquish bouwt zelfs nog spanning op als ik lichtrij en dan een volte ga doorzitten (oefening in de B!!). Omdat hij denkt dat hij dan moet aangalopperen := :')

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:48

Ik heb ook heel bewust gewacht hoor Sharon. Ik had in het Z1 nog nooit een wissel gesprongen. Heb daarna bewust ervoor gekozen om geen wedstrijden te rijden totdat de wissels voldoende bevestigd waren. Armani is ook pas 7 dus al had ik een jaar voor de wissels uit moeten trekken dan was er echt geen man over boord geweest.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:58

Ik heb toch ook bewust gewacht met de wissels hoor.. Ben Z1 gestart met het gedacht 'eerst maar eens zien of ons dit lukt'. Nu bleek dat helemaal niet zo moeilijk maar kom. Omdat zowel ik als paard nog geen ervaring hadden met wissels hebben we gewoon gewacht tot nu het seizoen gedaan is om ermee te beginnen. Saar is 7j.. Als ik er nu een half jaar of langer aan moet spenderen.. Tjah, dan is ze ook nog maar 8.. dan hebben we hopelijk nog 10 jaar om verder te komen dan Z2 :D

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:08

Wanted en lienbono die gedachte had ik ook. Ik ben niet zo'n type die twee klasses verder denkt. Ben blij met wat ik behaald heb en iedere keer dat we mogen promoveren is dat mooi meegenomen. Ik ben ook van plan alle tijd aan de wissels te schenken die nodig is. Als dat een half jaar of langer duurt, vind ik dat niet erg. We hebben geen haast :)

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:13

Ik denk al wel verder.. Buiten de wissels kent ze eigelijk alles al van St. george. Maar ja, zonder de wissels sta je natuurlijk nergens :D Da's dan heel tof dat we een pirouette kunnen rijden, maar dan gaan we die op wedstrijd toch nooit moeten tonen :P

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:17

Haha, maar in ieder geval wel gaaf dat het kan!! Bepaalde oefeningen deed ik wel al eerder. Toen ik M1 reed was ik al met travers en appuyementen bezig. Maar dat is ook omdat hij dat gewoon heel makkelijk doet en daar niet heet van wordt.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:21

Zo, mijn lijstje Z1 voor dit jaar is afgerond: de 2e december, de 16e en de 30e en dan vol goede moed het nieuwe jaar in: op naar het Z2! Moet nog 1 puntje, 6 proeven dus ik ga er vanuit dat dat wel moet lukken.
En als ik dan lekker scoor: over naar het Z2!

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:24

Leuk Pieteritus! Fijn dat je e.e.a. hebt kunnen plannen, zodat je (hopelijk) dit jaar het Z1 lekker kan afsluiten.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:26

Ik hoop het ook dat het Z1 dan verleden tijd is, maar dan moet ik wel eerst écht overtuigend rijden, met punten boven de 220. En anders blijf ik nog even doorrijden. Maar ik denk wel dat het Z2 prettiger rijden is.

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:49

Pieteritus1 schreef:
Ik hoop het ook dat het Z1 dan verleden tijd is, maar dan moet ik wel eerst écht overtuigend rijden, met punten boven de 220. En anders blijf ik nog even doorrijden. Maar ik denk wel dat het Z2 prettiger rijden is.

Dat hoor ik ook vaak van Z2 ruiters, dat Z2 makkelijker is omdat je dan niet altijd meer de eenvoudige wissel heb en de vliegende makkelijker is ofso :P
6 wedstrijden meot dat puntje denk ik wel te halen zijn hoor!

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:47

Wat een goede tips hier! We kunnen wel een clinic organiseren bij horseyfries of Katja! :D Genoeg ervaring om ons wisselleken te helpen! :)

Ik ben ook pas nadat ik mijn punten had en een tijd geen wedstrijden gepland begonnen met de wissels, sommige worden er toch wel gespannen van en om dan in zo'n voor je paard "onzekere" periode nog te starten vind ik ook niet heel eerlijk, ik loop meestal toch wel tegen een moment aan voordat de wissels bevestigd zijn dat ze zelf meegaan denken en springen....

loveSaros

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:51

haasje20 schreef:
Hoi allemaal, ik kom vast stiekem even om het hoekje kijken. Ben nu op de helft met mijn punten en thuis lukken de wissels al vrij constant. Afgelopen weekend Z1 gestart in Nieuwerkerk aan de Ijssel, met iemand uit dit topic zag ik ;)

Dat was ik :)
Had je lekker gereden?

romy46

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:58

Ik ben voor een clinic ;)

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:33

Ja clinic!! Goed idee Anouk! J)
Iemand een locatie beschikbaar :P Lijkt me serieus leuk om te doen en dan is het ook gelijk een meeting! :D

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:57

Heel goed idee! Een leuke clinic, maar niet te duur he :o ?? Ik had mijn punten binnen voor het Z1, en toen pas begonnen met de wissels. Ik wilde nog 1 keer buiten Z1 rijden, en ja hoor 2 wissels in mijn proef. En op plaatsen waar ik ze nog nooit geoefend had. Hij kwam wat achter mijn been in de contra, ik rijd wat meer naar voren en daar kwamen de wissels, tot 2 keer toe :o Foutje....

miranda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 08:56

Super leuk idee Anouk een clinic, maar wat vinden horseyfries of katja ervan?

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 10:34

Ik doe mee met de clinic :D Als het niet te ver weg is..

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 10:37

Altijd leuk om te doen :))

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 10:52

lienbono schreef:
Ik doe mee met de clinic :D Als het niet te ver weg is..

Daar sluit ik mij bij aan!

beemst36

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 10:57

Ik lees alvast stiekem mee, moet nog wel wat punten in de Z1.. maar wil ook graag meedoen aan de clinic als het niet te ver weg is!
Verder heb ik 2, 8 en 16 december wedstrijd staan, en dan op naar 2013!

haasje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:02

loveSaros schreef:
haasje20 schreef:
Hoi allemaal, ik kom vast stiekem even om het hoekje kijken. Ben nu op de helft met mijn punten en thuis lukken de wissels al vrij constant. Afgelopen weekend Z1 gestart in Nieuwerkerk aan de Ijssel, met iemand uit dit topic zag ik ;)

Dat was ik :)
Had je lekker gereden?

Nou na het minder fijne losrijden in de blubber was ik al blij dat ik redelijk normaal mijn proefjes kon rijden hihi. Paard is nog erg groen dus er zaten nog wel wat foutjes in maar wel hele goede stukken ook!

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:10

Hoi beemst36. Leuk dat je mee leest! Hoeveel punten heb je nu in het Z1?

Als we echt een clinic willen organiseren, moeten we serieus op zoek gaan naar een goede locatie die centraal ligt. Het eerste wat in mij op komt is PSV St. Hubertus in Lisse (Zuid Holland). Dit is een mooie indoorlocatie en die baan kan gehuurd worden.

Maar voordat we op de zaken vooruit lopen: wie wil er uberhaupt een clinic geven?

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:14

Nou.. ik denk dat m'n papie niet zo ver gaat rijden met mij :D Voor mij is dan 2u30 rijden. Al zal het natuurlijk moeilijk zijn om een locatie te vinden die dicht in de buurt is voor iedereen.

We kunnen ook een buitenstaander vragen? Dan kunnen Jenny en Katja zelf meerijden.. (Zullen ze ook wel leuk vinden denk ik :D)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:16

Als het om begin volgend jaar gaat vind ik het super leuk om les te geven. Van 25 januari tot grofweg juni zal ik niet kunnen rijden vanwege een operatie en bijbehorende revalidatie.