Karl66 schreef:Adil, normaal gesproken is het de gewoonte dat je als nieuwe ruiter je eigen kür met eigen muziek en eigen choreografie maakt. De choreografie van de vorige ruiter gebruiken is de uitzondering en niet de gewoonte. Ik verbaas me er hier vooral over dat een aantal mensen het wel de normale manier van werken blijkt te vinden.
Trouwens patenten hebben met intelectueel eigendom te maken en die moeten aangevraagd worden. Bij artistieke producten als een choreografie praat je over copyright en dat is iets wat niet aangevraagd hoeft te worden, maar wat je hebt. Het is hoogstens de vraag in hoeverre wettelijk gezien er copyright op een kür rust. Maar dan praat je nog steeds over juridisch gelijk t.o.v. moreel gelijk.
Maar het einde van het verhaal is dat hij vooral zichzelf heeft gehad hiermee. Dressuur blijft een jurysport en daarin speelt beeldvorming nou eenmaal veel meer dan een sport als springen, waarbij alleen naar het aantal balken en de tijd gekeken wordt.
Gewoonte, dat is leuk...Is dat zo? Is dat een ongeschreven regel? Of zou het dat voor jou zijn, Karl.
Zolang het juridisch oke is kan ik me om alle andere dingen echt niet druk maken...