sportpaard hoort niet op weide?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: sportpaard hoort niet op weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:18

Nu begrijp ik er niks meer van, mogen jullie een keer advies geven en opeens probeert iedereen zich er onderuit te draaien.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:22

Lovely schreef:
Nu begrijp ik er niks meer van, mogen jullie een keer advies geven en opeens probeert iedereen zich er onderuit te draaien.

Waar ben je mee bezig? Ik geef advies over dingen waar ik iets van weet, niet over dingen waar ik geen kennis van heb.
Ik snap niet waar je op uit bent, maar misschien kun je dat uitleggen... Heb ook nog een stukje aan mijn vorige bericht toegevoegd.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:26

Sportpaard of een "normaal"paard...

Een paard is een paard en moet paard blijven.. Dus lekker de wei op ;)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:28

Het is áltijd gejaag en gedonder in de wei, ook mijn paard haal ik dagelijks met een wondje oid er uit.. Ook ik heb er over na zitten denken om dan maar op stal te laten staan.. Daarvoor heb ik hem niet laten ruinen, een paard hoort niet 24/7 op stal.... Ik vind dat een paard gewoon overdag na buiten moet, desnoots alleen in een weitje,

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:29

Lovely schreef:

Ik begrijp jou wel, maar helaas ben ik niet bekend in de omgeving van A'dam.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:31

WhySoWhite schreef:
Het is áltijd gejaag en gedonder in de wei, ook mijn paard haal ik dagelijks met een wondje oid er uit.. Ook ik heb er over na zitten denken om dan maar op stal te laten staan.. Daarvoor heb ik hem niet laten ruinen, een paard hoort niet 24/7 op stal.... Ik vind dat een paard gewoon overdag na buiten moet, desnoots alleen in een weitje,

Dat is dus ook not-done volgens de welzijnswet.
Die wondjes neem ik voor lief, dat heeft die van ons ook, die staat met een aantal dominante ruinen, waaronder hijzelf :D

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:32

Electra63 schreef:
Lovely schreef:

Ik begrijp jou wel, maar helaas ben ik niet bekend in de omgeving van A'dam.

Ik begrijp de vraag ook zeker wel, maar de drukte die lovely er omheen maakt niet.
Je kunt niet verwachten dat iedereen altijd een mening heeft. Die heb ik namelijk niet als ik er geen kennis over heb en dan heb ik dus ook niet de behoefte om advies te geven.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:33

Mijn ruin, merrie en shet (ruin) klooien heerlijk met z'n 3tjes aan in het land en hebben nooit wondjes...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:34

Ik denk, dat Lovely ook dat eeuwige gezeur op Bokt over dressuur/sportpaarden zat is, maar ik kan het mis hebben. :D

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:37

Waarom perse over dressuur/sportpaarden. Bokt is toch voor 80% gezeur en 20% informatief???
Of heb ik dat niet goed begrepen?

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:39

Electra63 schreef:
Ik denk, dat Lovely ook dat eeuwige gezeur op Bokt over dressuur/sportpaarden zat is, maar ik kan het mis hebben. :D

De beste oplossing lijkt me dan om dat soort topics niet open te klikken... Niet om dit soort vreemde acties te starten. Ik ben al jaren bezig geweest een stal te vinden waar ik m'n paarden kan ouden zoals ik dat wil in m'n eigen omgeving.. Laat staan dat ik er een in Adam weet. Denk dat dit voor de meesten hier geldt. Weet dondersgoed wat ik wil, maar het is een hele kunst om dat te vinden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:40

Tendance schreef:
Mijn ruin, merrie en shet (ruin) klooien heerlijk met z'n 3tjes aan in het land en hebben nooit wondjes...

Paarden zijn bij ons onderverdeeld in geslacht en grootte. Die van ons is dit jaar overgezet van de wei met kleine ruinen (tot 1.63) naar de wei met grote ruinen (boven de 1.63) omdat hij samen met een andere ruin erg dominant aanwezig was. Ach, het hoort erbij, al zijn de wondjes soms vervelend en lelijk. Ik noem hem dan ook vaak Rambo, naar zijn "oorlogsverwondingen".

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:41

Het is dan inderdaad zo heerlijk als je de enige bent op stal met 3 hectare land!!! Ik heb het dus gevonden!!!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:42

Electra63 schreef:
Tendance schreef:

Paarden zijn bij ons onderverdeeld in geslacht en grootte. Die van ons is dit jaar overgezet van de wei met kleine ruinen (tot 1.63) naar de wei met grote ruinen (boven de 1.63) omdat hij samen met een andere ruin erg dominant aanwezig was. Ach, het hoort erbij, al zijn de wondjes soms vervelend en lelijk. Ik noem hem dan ook vaak Rambo, naar zijn "oorlogsverwondingen".

Haha die van mij is lomp en heet dus LEO!! Die kan echt gaan lopen en dan niet in de gaten hebben, dat jij aan de andere kant van het touw zit.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:48

die van mij heeft gelukkig nooit wondjes, maar speelt ook niet ruig en staat erg hoog in rang.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:49

Tendance schreef:
Waarom perse over dressuur/sportpaarden. Bokt is toch voor 80% gezeur en 20% informatief???

Ik ga niet meer antwoorden voor Lovely, ik ken haar verder niet. :D
Maar ik vind dit soort topics ook altijd gezeur en vaak vol vooroordelen.
Niet iedereen heeft de mogelijkheid zijn paard 24/7 buiten te zetten en niet iedereen wilt dat. Dat betekent niet dat die paarden het slecht hebben. Net zoals niet ieder paard die 24/7 op de wei staat het per definitie geweldig goed heeft.
Bij mij in de buurt zijn er weinig stallen die én faciliteiten én weidegang bieden, daarom staat ons paard 45 km van mijn huis af. De mogelijkheden die mensen in het oosten hebben, zijn er vaak niet of weinig in de Randstad/het westen. Dan kan je kiezen, of iedere dag een behoorlijke reistijd (al zijn er genoeg kinderen die een half uur naar school/paard moeten fietsen) en (benzine-)geld of op een stal staan die niet aan al je eisen voldoet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:50

Tendance schreef:
Het is dan inderdaad zo heerlijk als je de enige bent op stal met 3 hectare land!!! Ik heb het dus gevonden!!!

Maar jij woont in Meppel (of all places := ) en ik in Rotterdam.
Dat is het verschil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:51

Lovely schreef:
Of: als je het antwoord niet weet en niks toe te voegen hebt, houd je er dan buiten :).

Nou, laat ik de volwassene wezen en er verder niet op in gaan. Veel sterkte met het vinden van een fijne stalling :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:54

Electra63 schreef:
Tendance schreef:

Hier staat alles bij elkaar, alle rassen, leeftijden en maten. Mijn paard heeft vorig jaar een lel tegen haar bil gehad van een medepaard. Na 2 maanden ging het wat beter, maar joh ze heeft me daar toch kreupel van gelopen. Op dat soort momenten baal ik wel even van de weigenoten :(

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:55

Electra63 schreef:
Tendance schreef:

Niet iedereen heeft de mogelijkheid zijn paard 24/7 buiten te zetten en niet iedereen wilt dat. Dat betekent niet dat die paarden het slecht hebben. Net zoals niet ieder paard die 24/7 op de wei staat het per definitie geweldig goed heeft.
Bij mij in de buurt zijn er weinig stallen die én faciliteiten én weidegang bieden, daarom staat ons paard 45 km van mijn huis af. De mogelijkheden die mensen in het oosten hebben, zijn er vaak niet of weinig in de Randstad/het westen. Dan kan je kiezen, of iedere dag een behoorlijke reistijd (al zijn er genoeg kinderen die een half uur naar school/paard moeten fietsen) en (benzine-)geld of op een stal staan die niet aan al je eisen voldoet.

Dat denk ik inderdaad ook!!!
Er zijn meer dingen in het leven van een paard belangrijk.... Niet alleen het wel of niet of niet 24/7 in het land, maar ook HOE? En natuurlijk alle overige dingen die in een paardenleven van belang zijn!
Ik vind wel, dat je een goede reden moet hebben waarom je, je paard op een bepaalde manier houd.
Je moet een keuze hebben gemaakt voor je paard waar jij vrede mee hebt. Maar is wat de 1 doet dan goed en wat de ander doet niet?
Nee volgens mij doet iedereen zijn best. Tenminste bijna iedereen, want er zijn natuurlijk uitzonderingen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:57

Mindim
Ja, maar ik sta op een stal met ong. 100 pony's/paarden, dus vandaar dat de weiden zijn onderverdeeld in groepen.
Vorige week heeft een weidegenootje nog een klap tegen zijn kaak gehad, gelukkig verder niet ernstig, maar het is wel vervelend.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:58

Dan mogen ze blij zijn, want dat had natuurlijk veel erger af kunnen lopen. Wel goed trouwens, dat ze het in groepjes doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:00

Electra63 schreef:
Tendance schreef:

Ik hemel 24/7 ook niet op hoor. Als een paard overdag buiten kan staan met soortgenoten en in de nachten op stal, is het toch prachtig! Een van mijn paarden is oud en ik ben blij als ze in de herfst haar box weer heeft in de nacht. Ze wil graag liggen en dat doet ze niet in een zeiknatte wei met koude, dus dat zij met pokkeweer lekker binnen staat, ben ik een blij mens. Zij krijgt als het te gortig wordt in de herfst ook gewoon haar regendeken op. Het is niet allemaal zwart wit. Maar ik vind dat elk paard recht heeft op een dagdeel weide op zijn minst en op een eigenaar die daar toch moeite voor doet. Dat gewone gezonde paarden bang zijn voor de wei en soortgenoten en liever op stal staan, vind ik geen normaal gedrag en vaak is dit gewoon aangeleerd gedrag, door de dieren niet te gewonen aan een wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:00

Electra63 schreef:
Mindim
Ja, maar ik sta op een stal met ong. 100 pony's/paarden, dus vandaar dat de weiden zijn onderverdeeld in groepen.
Vorige week heeft een weidegenootje nog een klap tegen zijn kaak gehad, gelukkig verder niet ernstig, maar het is wel vervelend.

Ah, dan snap ik de onderverdeling :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:04

Ik ben het helemaal met je eens. Ik ben ook voor paarden op de wei/paddock en zeker ook met soortgenoten.
Maar voor sommige bokkers is alleen 24/7 wei, alleen maar goed genoeg. Net als die eeuwige discussies over ijzer, bitloos/bit, sporen e.d. Ik vind paardenvolk vaak maar jaloers en betweterig. :D