Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tennan

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 19:13

Wat gek Kaitlyn, is er een andere proef beoordeeld op jouw protocol?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 19:26

tennan schreef:
Wat gek Kaitlyn, is er een andere proef beoordeeld op jouw protocol?

Nee is wel het protocol met proef 10, maar die paar onderdelen (zijn er 4 in totaal) lijkt wel alsof ze niet keken, of naar het verkeerde onderdeel op de proef ofzo?
Verder kan ik mij ook volledig in de punten vinden, alleen snap ik die onderdelen dus echt niet...

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 19:26

_Anneruth schreef:
Gefeliciteerd Linda, mooie punten! Welke klasse rij je?

L1 :)

Kaitlyn, wat waren de punten? Staat jouw naam of combinatienr wel ingevuld op het protocol?

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 19:57

Imaginaerum schreef:
PSvanLot schreef:
Ik heb echt in de vorige online periode regelmatig een 1 moeten noteren voor travers en 3en voor keertwendingen.

Ik vraag me dan echt heel erg af wat je in die M2 komt doen.

Een 1 voor travers? :oo Hoe ziet een "travers" eruit als je een 1 geeft?

Heel simpel niet. Rijden gewoon recht uit.

Ik had vandaag hoofd naar buiten, achterhand op de hoefslag, hoofd naar buiten en achterhand van de hoefslag en 1 reed gewoon rechtdoor. Keert wendingen met verkeerde stelling en vooral de middenhand is populair. Cijfers varieerde van 1,5 tot 3. Kost gewoon zoveel punten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 20:22

Keertwendingen vind ik ook lastig _O- Daar kan gewoon een hoop misgaan, zelfs als ze tijdens training goed lijken. Beetje spanning erbij en het lijkt nergens meer op.

Travers heb ik op een paar filmpjes gezien, maar lijkt me heel moeilijk te beoordelen. Ik rijd het zelf vaak richting spiegel en dan is het goed, maar dat is niet vanuit de hoek van de jury. (maar ik start ook nog geen M2 met deze haha)

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 20:24

O gek zeg, Kaitlyn.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 20:26

Verkeerde stelling, geen lengte buiging en niet op 4 sporen is wel duidelijk. Vandaag leek het bij 2 donkere paarden en wat donkere filmpjes dat zij hun hoofd kantelden maar dat was wel slecht te zien

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 20:31

Ik ga morgen weer een online proefje rijden. Mijn wedstrijdkleding ligt al klaar, hoofdstel en chaps zijn gevet (morgen alleen nog zadel en schoenen toonbaar maken) en dan ga ik mijn pony ook nog knotjes maken.

Heb zelfs een nieuwe zelfgemaakte mega blingbling frontriem en een nieuw wit dekje en nieuwe witte broek. :)

De eerste keer dat ik een online proef reed had ik ook wedstrijd outfit aan en pony geknot. Laatste 2 proefjes niet gedaan, maar toch voel ik me dan bijna schuldig richting de jury dat we in onze normale kloffie verschijnen. Dus nu toch maar weer even die extra aandacht aan het uiterlijk besteden! Ook al krijg je er geen punten voor, toch rijdt het anders in een jasje dan in mijn normale shirt.

Hopelijk gaat de proef rijtechnisch ook goed morgen... ben heel erg benieuwd. Ik ga expres om 16u rijden, dan is het nog licht. Ik weet niet hoe het anders qua belichting uitkomt in de binnenbak.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 20:32

caro29 schreef:
Verkeerde stelling, geen lengte buiging en niet op 4 sporen is wel duidelijk. Vandaag leek het bij 2 donkere paarden en wat donkere filmpjes dat zij hun hoofd kantelden maar dat was wel slecht te zien

Ja, verkeerde stelling en geen LB valt wel op natuurlijk! Ik ben ook geen jury, alleen kijk ik vaak mee (en dan ben ik heel kritisch) alleen gaat het met deze filmpjes steeds meer opvallen hoe lastig sommige dingen te zien zijn. Ook sommige middengangen van de jury af, dan vond ik het lastiger dan een diagonaal of naar je toe. Op beeld toch heel anders als vanuit een hokje in het echt.
Donker paard en filmpje is wel heel lastig om die dingen te zien :j

Vind het alleen maar knap hoe de juryleden dit allemaal doen.

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 21:41

Ik rij L2 maar ik heb in de vorige periode wel eens op mn protocol gehad: "mooi in wedstrijdtenue!" en toen was de pony niet eens gevlochten. Dus ik denk zeker dat het gewaardeerd wordt!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 22:09

Imaginaerum schreef:
PSvanLot schreef:
Ik heb echt in de vorige online periode regelmatig een 1 moeten noteren voor travers en 3en voor keertwendingen.

Ik vraag me dan echt heel erg af wat je in die M2 komt doen.

Een 1 voor travers? :oo Hoe ziet een "travers" eruit als je een 1 geeft?

Gewoon niet, beetje halsbuiging en that's it. Beenzetting gewoon zoals ze hoefslag volgen.
Of stelling naar buiten en gebogen om het buitenbeen....

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 22:12

MyWishMax schreef:
Keertwendingen vind ik ook lastig _O- Daar kan gewoon een hoop misgaan, zelfs als ze tijdens training goed lijken. Beetje spanning erbij en het lijkt nergens meer op.

Travers heb ik op een paar filmpjes gezien, maar lijkt me heel moeilijk te beoordelen. Ik rijd het zelf vaak richting spiegel en dan is het goed, maar dat is niet vanuit de hoek van de jury. (maar ik start ook nog geen M2 met deze haha)

Waarom is het moeilijk te beoordelen? De eisen zijn eenvoudig en die zijn, ook op video, prima te zien vanaf C.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 22:45

Zo... Ik heb na tig proeven te beoordelen nu ook de eerste van mijzelf ingestuurd net. Ik ga er van uit dat ik niet voor donderdag punten terug heb :')

Op de overgangen van galop naar draf na mag ik niet klagen :') dus ik ben heel benieuwd O:)

wythlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 08:11

Die keertwendingen vind ik verschrikkelijk. Zo reden we ze prima in de training zo lukte het van de week rechtsom totaal niet. Ik krijg er ook gewoon spanning van om ze te rijden. Dus wij wachten gewoon nog even met starten, haha. Travers maak ik me dan weer geen enkele zorgen om. Die rijdt ze met twee hoefjes in haar neus.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 09:00

Mensen gaat met keertwendingen (en ook met travers) altijd zo spastisch scheef op hun paard hangen. Helemaal inknikken en opzij hangen, been optrekken, hand naar zich toehalen.
Ze kunnen spontaan niet meer rijden zodra dat onderdeel komt. Het heeft vaak te maken met het onafhankelijk kunnen geven van hulpen met verschillende lichaamsdelen. In deze oefeningen moet je met alle lichaamsdelen iets doen. Binnenbeen onderhoudt de buiging en zorgt dat hij niet naar binnen valt en ligt op de singel. Buitenbeen ligt terug en brengt de achterhand naar binnen. Buitenteugel heeft verbinding en onderhoudt de buiging samen met het binnenbeen en binnenteugel is iets van de hals en blijft soepel. En dan moet je nog je nageeflijkheid blijven aanvoelen en moet het paard in tempo en impuls gelijk blijven.
De meesten storten meteen in zodra ze ook maar denken dat het onderdeel eraan komt.
Keertwendingen laten ze dan benen staan en nog vaker draaien ze gewoon een beetje de achterhand opzij zodat je dus een wending om de middenhand krijgt. En dat zonder buiging, stelling en met een half ernaast hangende ruiter erop.
Hier ook heel vaak dikke onvoldoendes kunnen uitdelen voor die onderdelen. Het zijn zelden hoge cijfers in ieder geval.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 09:11

Keertwendingen zijn juist goed voor mijn punten, met elk paard :+

Ik vind dat je zowel in de keertwendingen als in de travers ziet dat veel paarden eigenlijk maar slecht aan het been zijn, niet om het been willen buigen. Vervolgens trekt de (verkrampte) ruiter het paard maar aan de binnenteugel om om het drama compleet te maken.

Ik vraag me bij veel combinaties ook af hoe zo ooit met keertwendingen begonnen zijn en welke instructeur vond dat ze het wel in de wedstrijd ring konden tonen.

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 10:17

Linda2008, gefeliciteerd echt super punten!

Mijn keertwendingen gingen ook de mist in tijdens de proef := Bij mij lag het een beetje aan de korte voorbereiding qua proefgericht trainen. In de training rijd ik ze vanaf een volte omdat het bij hem een bekend issue is dat hij zijn spilbeen snel laat staan en we dat willen oplossen. We kunnen ze wel goed, maar het mag nog meer bevestigd zijn. Reden dat ik toch M2 start is omdat ik in de M1 195+ scoor en hier meer van leer. Vind dat je ook best in een klasse mag groeien.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 10:30

Ik heb er eentje die heeft de verkeerde proef opgenomen. oeps.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 10:31

urosa schreef:
Linda2008, gefeliciteerd echt super punten!

Mijn keertwendingen gingen ook de mist in tijdens de proef := Bij mij lag het een beetje aan de korte voorbereiding qua proefgericht trainen. In de training rijd ik ze vanaf een volte omdat het bij hem een bekend issue is dat hij zijn spilbeen snel laat staan en we dat willen oplossen. We kunnen ze wel goed, maar het mag nog meer bevestigd zijn. Reden dat ik toch M2 start is omdat ik in de M1 195+ scoor en hier meer van leer. Vind dat je ook best in een klasse mag groeien.

Groeien in een klasse mag zeker, maar als je voor travers en keertwendingen dikke onvoldoendes scoort dan is er thuis eerst africhting nodig. Van de oefeningen in een proef niet, of foutief uit te voeren in de proef leer je het paard niets.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 10:38

Elke keer maar horten en stoten in een keertwending in de proef worden ze niet beter van. Imo moeten ze ze vanaf de volte echt kunnen dromen voor je ze een keer kleiner draait. Fouten voorkomen is makkelijker dan fouten corrigeren.

Fout gaan tijdens een proef is uiteraard wel anders dan een oefening gewoon niet beheersen.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 10:43

Word er nou eigenlijk nog een termijn aangehouden binnen wanneer je het resultaat ontvangt?

Volgens mij was het in het begin iets van 3 werkdagen, toen 5? En nu? Binnen een week oid?

Ik was vergeten m'n ordernr toe te voegen in de bijschrijving, dus de knhs geappt of het daarom wellicht nog niet binnen is, is ook nog vroeg dat weet ik, maar nog niks gehoord.

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 10:45

Hij is er al een keer Z1 mee geworden :+ Zijn ook maar 2 cijfers in een hele proef. Maar ik streef er wel na om het op te lossen natuurlijk

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 10:46

magic_lover schreef:
Word er nou eigenlijk nog een termijn aangehouden binnen wanneer je het resultaat ontvangt?

Volgens mij was het in het begin iets van 3 werkdagen, toen 5? En nu? Binnen een week oid?

Ik was vergeten m'n ordernr toe te voegen in de bijschrijving, dus de knhs geappt of het daarom wellicht nog niet binnen is, is ook nog vroeg dat weet ik, maar nog niks gehoord.

Dezelfde regels gelden, de termijn staat op paardrijden.nl :) (Weet het zelf even niet meer, is zo vaak veranderd )

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 10:55

PSvanLot schreef:
Ik heb er eentje die heeft de verkeerde proef opgenomen. oeps.

Dit is ook wel apart zeg, staat al zo duidelijk bij het inschrijven

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 11:20

Ik heb er van de week 12 in t L2 gehad dus kon niet meer missen qua proef.

Na een mislukte poging gistermiddag, met een paard dat om in eens dacht leuk te moeten zijn en te gaan stuiteren omdat er nu iemand bij de C stond, heb ik gister avond wel ok kunnen rijden. Ineens was iemand bij de C geen probleem meer _O-