Met je pony tussen de paarden starten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Noisy

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-23 22:02

We zijn weer terug. Op wat rommeltjes na 2 fijne proeven gereden. De training heeft zich uitbetaald :)
We zijn 1e geworden met 192,5 en 2e met 197,5 *\o/*
Afbeelding

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 22:07

Noisy schreef:
We zijn weer terug. Op wat rommeltjes na 2 fijne proeven gereden. De training heeft zich uitbetaald :)
[ [url=m/lmi9mT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gefeliciteerd, mooie punten ook *\o/*

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 22:54

Noisy schreef:
[ [url=m/lmi9mT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gefeliciteerd! Hele mooie punten *\o/*

Ik mag morgen weer, twee rondes 70cm deze keer. Ben heel benieuwd, het is de eerste keer een binnen-springwedstrijd en mevrouw wad vandaag al bang voor de lichtvlekken op de grond in haar eigen bekende bak _O-

Ctje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 21:59

Hier ben ik weer. Mijn dochter zit inmiddels in de laatste pony wedstrijden deze maand. Er staat nog 1 springwedstrijd en nog 1 indoor eventing op de planning en dan is het toch serieus gedaan bij de pony's |(

Vandaag had ze ook een springwedstrijd en daar liep de vorige springlesgeefster van mijn dochter alles in de gaten te houden zeg maar. Zij is trouwens ook springjury. Dus ik ging even naar haar toe voor een gesprekje. Vertel ik dat we nu in de laatste maand bij de pony's zitten en we vanaf 1 Januari dus met de pony's bij de paarden gaan beginnen. Zegt ze dat zou ik echt niet doen, want dan zit je met de afstanden die niet goed uitkomen. Vervolgens zegt ze en de mensen met paarden zitten er niet op te wachten dat er pony's tussen rijden en dat soort dingen. Ik zou als ik jullie was de pony's verkopen en daar een leuk paard voor in de plaats terug kopen. Dat zorgt er dan weer voor dat de moed mij in m'n schoenen zakt, wat springwedstrijden betreft...... Mijn dochter zelf zegt dat ze zich daar niks van aantrekt.

Maar hoe gaat het nu met jullie allemaal? Rustig aan of nog vol op in de wedstrijden?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 22:10

Die had van mij echt de boom ingekund.

Dressuur is met een pony tussen de paarden werkelijk geen enkel issue. De “rotte” jury’s heb je altijd. Maar correct rijden is imo gewoon te belonen.

In het springen zal het wellicht geen makkelijke strijd zijn. Maar het is absoluut niet onmogelijk.
Ik weet niet in welke africhting de pony nu is, maar als je hem een pasje extra kan laten sluiten dan neem je een galop sprong extra. Als die dicht komt, dan moet je daar op leren anticiperen evenals als die in de dubbel een keer groot in komt en ik zie zeker in de B paarden nog zat mensen die van dichtbij nog geen afstand zien en die komen ook aan de overkant :+

In de cross is het sowieso geen probleem. Vaak lopen die klasses al door elkaar.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 22:15

Ctje5 schreef:
Hier ben ik weer. Mijn dochter zit inmiddels in de laatste pony wedstrijden deze maand. Er staat nog 1 springwedstrijd en nog 1 indoor eventing op de planning en dan is het toch serieus gedaan bij de pony's |(

Vandaag had ze ook een springwedstrijd en daar liep de vorige springlesgeefster van mijn dochter alles in de gaten te houden zeg maar. Zij is trouwens ook springjury. Dus ik ging even naar haar toe voor een gesprekje. Vertel ik dat we nu in de laatste maand bij de pony's zitten en we vanaf 1 Januari dus met de pony's bij de paarden gaan beginnen. Zegt ze dat zou ik echt niet doen, want dan zit je met de afstanden die niet goed uitkomen. Vervolgens zegt ze en de mensen met paarden zitten er niet op te wachten dat er pony's tussen rijden en dat soort dingen. Ik zou als ik jullie was de pony's verkopen en daar een leuk paard voor in de plaats terug kopen. Dat zorgt er dan weer voor dat de moed mij in m'n schoenen zakt, wat springwedstrijden betreft...... Mijn dochter zelf zegt dat ze zich daar niks van aantrekt.

Maar hoe gaat het nu met jullie allemaal? Rustig aan of nog vol op in de wedstrijden?

Oefenen op de dubbels, en je vooral niks aantrekken van wat de tegenstander er van vindt. dat de tegenstander er niet op zit te wachten is toch wel echt het slechtste excuus ooit

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 22:21

Ik sluit me helemaal aan bij Lumi. Wat de tegenstander vindt is echt hun probleem. Mijn ervaring is dat ook niet dat anderen daar iets van vinden. Van die jonkies die bokkend de inrijring doorgaan heeft iedereen veel meer last :=
Gewoon lekker doen, lekker genieten van je eigen pony en rit

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 22:23

Zeker in het begin zijn de dubbels op 2 galopssprongen voor paarden echt geen probleem voor pony's! Dan rijd je hem op 3 galopssprongen. Past voor mijn haflinger echt perfect. De dubbels op 1 galopssprong wordt dan wel een ander verhaal maar dat is oefenen en zien wat werkt voor de pony. Als het sluiten makkelijker is en hem dan op 2 rijden of flink naar voren rijden en kijken of 1 haalbaar is. Is pony afhankelijk. Verder in het parcour heb je echt geen moeilijkheden.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 22:45

Gewoon proberen toch! Je hebt niks te verliezen. En dat anderen er wat van vinden heb ik nog nooit gemerkt, beetje ouderwetse gedachte hoor.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 22:56

@Noisy; gefeliciteerd met je punten en prijzen

@roosje: gaaf hoor WE. Kan je meer vertellen hoe jullie daar zo in beland zijn en wat voor oefeningen jullie moeten doen?

Er zullen altijd mensen zijn die het gek vinden dat je niet mee doet met ''hoe het in hun ogen hoort''. Pony's verkopen en door naar de paarden. Maar dat zij het gek vinden, betekend niet dat het gek is.

Ik heb 100% liever mijn pony waarvan ik weet wat zijn kwaliteiten zijn, hoe makkelijk hij in de omgang is, hoe nuchter, in alle takken van de sport inzetbaar en eentje die me veilig houdt, dan een nieuw paard dat mijn ''toekomst'' zou moeten zijn maar waar ik niet gegarandeerd ben dat wat ik koop ook daadwerkelijk is wat ik wil/ nodig heb.

Ikzelf vind het super gaaf dat als mensen eerst een beetje denken van huh, wat doe je met die pony hier en vervolgens hem zien springen en hem super tof vinden en het juist gaaf en stoer vinden dat hij meeloopt tussen de paarden. Zoek mensen om je heen die vóór je zijn en laat de mensen die tegen zijn achter je. Je leert vanzelf welke afstanden voor jou en je pony fijn zijn en dat met een pony vaak beide afstanden mogelijk zijn, want pony's zijn handig!

Ik heb de afgelopen weken zelf ook weer springwedstrijden gehad, foutloos in de 1.00.
Vervolgens mij 1.05 debuut :D Als enige foutloos en dat met een pony :D Had daar 75 stijlpunten
Week daarop had ik weer wedstrijd, dit keer maar 1 parcours 1.00, deden in totaal 44 deelnemers mee, ik wist lang bovenaan te staan met 80,5 stijlpunt, maar uiteindelijk op de 4de plaats geeindigd.

Foto van de wedstrijd
Afbeelding

Mijn doel is voorbereiden op de regio kampioenschappen door nog wat springwedstrijdjes te doen en na de regio kampioenschappen 1.10 te gaan starten.

Ctje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 23:22

Saaams schreef:
Die had van mij echt de boom ingekund.

Dressuur is met een pony tussen de paarden werkelijk geen enkel issue. De “rotte” jury’s heb je altijd. Maar correct rijden is imo gewoon te belonen.

In het springen zal het wellicht geen makkelijke strijd zijn. Maar het is absoluut niet onmogelijk.
Ik weet niet in welke africhting de pony nu is, maar als je hem een pasje extra kan laten sluiten dan neem je een galop sprong extra. Als die dicht komt, dan moet je daar op leren anticiperen evenals als die in de dubbel een keer groot in komt en ik zie zeker in de B paarden nog zat mensen die van dichtbij nog geen afstand zien en die komen ook aan de overkant :+

In de cross is het sowieso geen probleem. Vaak lopen die klasses al door elkaar.

Met de ene pony zit ze momenteel in de 90 cm. Die is nog niet klaar voor de 1 meter. Die heeft zijn tijd echt nodig. Hij heeft nog regelmatig balken. Maar dat geeft niet. Alles op zijn tijd. Mijn dochter zegt regelmatig dat ze de dubbel te dicht op elkaar vindt staan en dat dat bij de paarden qua afstand waarschijnlijk beter uitkomt.
Met de andere pony springt ze momenteel 1 meter. Denk dat vandaag de 4de keer 1 meter was. Alle keren tot nu toe 1 balk. Maar het gaat steeds beter. mijn dochter vindt zelf 1 meter ook nog wat spannend dus daar moeten ze echt in groeien samen. Er wordt op 1 meter en de paarden afstanden getraind.

In de Eventing verwacht ik ook geen problemen. Dat is meestal heel een gemoedelijke sfeer op die wedstrijden.

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 14:35

Voor degenen die springen, wat zijn bij jullie wedstrijden de afstanden tussen de dubbels? Zowel degenen die voor paarden op 1 als 2 passen staan?

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 15:01

Ctje5 schreef:

Ik heb het gevoel dat je het mogelijke probleem groter maakt dan het is. Je hebt de pony’s, dus kleine moeite om gewoon volgend jaar bij de paarden te starten. Als je dochter (die dan dus inmiddels 18 jaar is) het dan niet bevalt kan ze toch hele goed zelf de het besluit nemen om toch op een paard over te stappen?

Je hoeft dus eerst niets aan te passen om gewoon te kijken hoe het gaat.

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 15:06

Ctje5: Voordat je WE wedstrijden wilt gaan rijden is eerst wat lessen of clinics rijden wel erg handig. Je moet de onderdelen op een beschreven manier rijden.

Noisy: nog gefeliciteerd met de eerste en tweede plaats! Mooie punten.

Luffb: wat een gave pony, mooie resultaten ook!

De WE sport hebben we ontdekt door kennismakingslessen vanuit de vereniging. Zo is het balletje gaan rollen haha.

Je rijd in de WE0 en WE1 een dressuurproef en een stijltrail. Tijdens de trail heb je verschillende obstakels zoals een brug, enkele slalom, 2/3 tonnen, bel etc. Je wordt beoordeeld op hoe je de onderdelen rijd.

Vanaf de WE2 heb je ook een speedtrail.

Dat is het in het kort haha, voor de specifieke uitleg/regels raad ik je aan het regelboek door te lezen: https://www.workingequitationholland.nl/regelboek.html

Over twee weken hebben we weer een WE wedstrijd. Erg veel zin in. Verder dit jaar geen dressuurwedstrijden meer, er is bijna niks in de buurt met de Z klasses.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 17:37

Sandra Wierda, ik ben het met je eens dat het een goed idee is om het gewoon een poosje te proberen. Kan er altijd nog voor iets anders gekozen worden.

@ Myrska, afstanden liggen soms ook aan de type hindernissen die er staan (2 stijltjes, oxer in, stijltje uit of stijltje in, oxer uit. Als de dubbel later in het parcours is, kunnen sommige bouwers ze ook nog net wat verder zetten omdat de paarden gedurende het parcours vaak steeds iets langer worden.
Maar op 1 galopsprong staan ze ergens tussen 7 en 8 meter en op 2 galopsprongen tussen 10 en 11.
Daar valt dan ook de landing en afzet in.

@Roosje; bedankt voor de informatie. Kan je ergens makkelijk terug vinden waar er clinics/ wedstrijden te vinden zijn? Of is dat gewoon op de website die je eerder ook al aanhaalt?

Ctje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 19:24

SandraWierda schreef:
Ctje5 schreef:

Ik heb het gevoel dat je het mogelijke probleem groter maakt dan het is. Je hebt de pony’s, dus kleine moeite om gewoon volgend jaar bij de paarden te starten. Als je dochter (die dan dus inmiddels 18 jaar is) het dan niet bevalt kan ze toch hele goed zelf de het besluit nemen om toch op een paard over te stappen?

Je hoeft dus eerst niets aan te passen om gewoon te kijken hoe het gaat.

We passen ook niks aan. Ze blijft gewoon haar pony's rijden. Ook tussen de paarden. Ze zegt zelf ik doe de pony's daar niet voor weg. Maar het gaf mij echt een rot gevoel gisteren. Zelfs mijn man die er totaal niks mee heeft zei ach zij weer, die heeft overal commentaar op. Niet naar luisteren.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 19:55

Heel verstandig van je man :j

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 21:11

Ik verbaas me een beetje over hoe makkelijk je van je stuk te brengen bent...
Dat je je dochter wilt beschermen tegen negatieve invloeden snap ik, maar zij wil met de pony's blijven rijden, die ze heeft gekozen omdat ze er gek op is...
Wat kan het jou dan schelen wat een ander er van vind?
Niet iedereen heeft dezelfde smaak, vind hetzelfde leuk etc.

Ik rijd met sabino vos hackney van 1.51m Z1 tussen de paarden, daar zal ook heus naar gekeken en over gepraat worden, want klein/kleur/beweging.
Heb ik daar last van? Nee, hun mening kost me niks, geen geld, geen energie...
Hooguit een beetje meer wilskracht om te laten zien dat het met dit type paard (pony) ook gewoon kan!
En ze gaat eind van de dag wel met mij mee naar huis, en of we 1e of laatste zijn, ik ben evengoed mega trots op en blij met haar <3

Waarom je oren laten hangen naar wat een ander vind?
Kop omhoog, schouders naar achter en laat ze lekker l*llen, jullie zijn blij met jullie beestjes en dát is wat telt!

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 22:23

different1 schreef:
Dat je je dochter wilt beschermen tegen negatieve invloeden snap ik, maar zij wil met de pony's blijven rijden, die ze heeft gekozen omdat ze er gek op is...

Ik rijd met sabino vos hackney van 1.51m Z1 tussen de paarden, daar zal ook heus naar gekeken en over gepraat worden, want klein/kleur/beweging.
Hooguit een beetje meer wilskracht om te laten zien dat het met dit type paard (pony) ook gewoon kan!
En ze gaat eind van de dag wel met mij mee naar huis, en of we 1e of laatste zijn, ik ben evengoed mega trots op en blij met haar <3

Kop omhoog, schouders naar achter en laat ze lekker l*llen, jullie zijn blij met jullie beestjes en dát is wat telt!

_/-\o_

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 10:25

Different mooi gesproken, amen!

Emoreoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 11:34

Een vriendin van mij sprong met haar D pony’s een aantal jaar terug 1.20 tussen de paarden. Zij gingen vaak genoeg met de 1e plek weer naar huis! Waren wel echt goede pony’s ook. Veel mensen konden het juist wel waarderen, die pony’s die relatief hoog meekomen in de springsport.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-23 13:31

different1 schreef:

Precies dit :j

Zijn jullie ook al een beetje in de kerststemming?
https://vm.tiktok.com/ZGeLrhwe2/

Afbeelding

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 14:52

Yep hier helemaal in de kerst stemming :j
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 18:10

different1 schreef:

Dit vind ik mooi gesproken! Denk dat dat inderdaad de attitude is die je een beetje moet hebben wanneer je met je pony tussen de paarden rijd

Wij waren vorige week weer in het M1 gestart, 1e proef mooi 187,5 Tweede proef kende ik niet zo goed (was de eerste keer die proef op wedstrijd en ik rijd altijd uit mn hoofd) dus ging ook wat twijfelend rijden, waardoor het geheel te braaf was en er kleine foutjes inslopen, 178,5

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 19:57

Ik ben absoluut niet kersterig, dus jullie zullen geen kerstfoto van ons voorbij zien komen.

@Emoreoa; 1.20 is ook mijn droom, mits pony het leuk blijft vinden en gezond blijft. Wel super gaaf dat het jouw vriendin gelukt is. Weet je toevallig ook welk ras/ afstamming dat was?

@Fangio, knap hoor, punt in het M1 erbij! En haast nog een punt in de 2de proef, ondanks dat je hem voor het eerst reed en uit je hoofd. Denk dat je daar alsnog hartstikke tevreden mee kan zijn.

Ik ben afgelopen weekend Z2 gestart na een tijdje niet meer in de dressuurring geweest te zijn. Helaas wilde de jury een ander beeld zien dan wat ik graag toon, dus vielen de punten tegen. Maar overal wel tevreden met de verbetering in de keertwenden, wissels en appyumenten, dat gaat een stuk makkelijker allemaal.
Hopelijk de volgende keer weer een jury die weer meer op dezelfde lijn zit.

Edit: ik was het er wel mee eens dat het niet perse WP waardig was, tenzij er positief gepunt was, maar deze punten waren lager dan ik had verwacht.