Citaat:
[***]: vandaag met je tips aan de slag gegaan! En ik heb me toch een portie lekker gereden ! Mocht je nog meer ideeën hebben voor een jong, slap paard: graag! Ik ben niet de beste dressuurruiter (train ook eigenlijk te weinig) dus vind het altijd fijn om iets concreets te hebben om mee aan de slag te kunnen.
Ha leuk om te horen dat het jou en je paard heeft geholpen!
Leuk filmpje van Vinnie. Je zult het vast wel vermeld hebben, maar hoe oud is hij? Hij is inderdaad groot en nog een serieuze slungel zo te zien.
Mijn merrie 5 is aan de korte (compacte) kant, maar mist ook nog de nodige kracht. Aanspringen in galop, doe ik nu door haar flink in draf lekker voorwaarts te rijden en dan heel voorzichtig mijn galophulp geven zodat ze er eigenlijk per ongeluk invalt. Dan hooguit 5 meter galop en dan draf en halstrekken. Dit kun je steeds verder uitbouwen. Belangrijk is wel dat je hem recht houdt. Dus tussen 2 teugels en 2 benen. Mijn paard wil graag op de linkerschouder vallen, dus dat is een aandachtspunt.
Wat bij die van mij ook goed helpt zijn schijnovergangen en dan vooral van draf naar bijna stap. Probeer de schijnovergang te rijden door gewoon je bovenlichaam iets naar achter te brengen, je handen blijven gewoon op dezelfde afstand van je buik en gaan dus iets mee naar achter, ga wat zwaarder zitten en als hij ook maar iets vertraagd breng je je bovenlichaam weer naar voren (handen blijven nog steeds op dezelfde afstand van je buik, dus gaan ook iets mee naar voren) en vraag je hem iets voorwaarts. Meestal reageren ze al op je bovenlichaam anders een klein beetje kuit erbij. Als hij wel in stap valt, niet boos worden, maar gewoon heel rustig weer aandraven, ontspanning opzoeken en dan weer een keer proberen.
Ook het volte sluiten en openen werkt prettig. Bij het volte openen NIET naar buiten wijken, dan lopen ze voornamelijk weg over de schouder, maar gewoon spiraalsgewijs je rondje weer wat groter maken.
lindamutsers, ik heb precies hetzelfde gehad bij mijn paard. Less is more!
Allemaal succes dit weekend!