Oh top Ambre, als je éénmaal zover bent gaat het snel, de rest komt dan ook zo. Ik ga van vrijdag tot vrijdag mijn vaste club mensen les geven. Ze wilden eigenlijk langer zodat ik ook naar andere delen van Afrika kon maar daar heb ik nu in het zomerseizoen geen tijd voor, dus nu hebben we een noodoplossing bedacht voor mijn vaste lesklantjes, want die wilden héél graag nog eens les voor de kampioenschappen.
Fijn als mensen je zo waarderen Jenny! Mijn probleem met de eners was altijd dat mijn timing voor de wissels een beetje aan de late kant was waardoor ik uiteindelijk wat achter liep. Dat in combi meteen lauwe knol maakte dat ik nooit verder kwam dan 7 wissels. Mijn pony is knap heet dus die leert dat wel!Maar nu waren ze ook echt mooi,kwam natuurlijk doordat ze zo lekker losgewerkt en vlug gemaakt was met de les. Nu 6 weekjes huiswerk doen en dan weer lessen!
wauw, Jenny! Dat is echt wel geweldig!! geniet er maar van en kom gezond en wel terug!!
Wissels om de pas... ik zou in de knoop geraken vrees ik
Net toch Aristo nog gereden. Hij liep al veel vlotter, ik heb telkens een stukje appuyement en dan recht zetten en middendraf gedaan. Ook heel veel terug naar stap geschakkeld voor een paar stappen en weer weg. Ik zou het hier eens moeten filmen, want hij voelde nu echt wel als "zelftrekker" aan
Wat mij erg geholpen heeft met de omdepassers is de Flexchairtraining. Ik bleek toch een kleine beperking in mijn linkerheup te hebben waardoor ik iets traag was. Toen die was losgemaakt kreeg ik na een paar weken heel veel last van mijn andere heup. Bleek die ook niet helemaal vrij te zijn! Toen ze die ook had behandeld was het ineens veel beter. Het laatste zetje kwam van het neppaard op het Global Dressage Forum waar je op kon rijden. Daar kon ik alles mee, maar de wissels om de pas gingen ook daarop de mist in omdat ik in mijn oude fouten verviel (ik vertrouwde er niet op dat mijn paard het deed en ging dan veel te grote hulpen geven). Toen ik éénmaal door had dat een computer het altijd doet als je het zelf goed doet, ging het op dat neppaard goed en ben ik thuis net gaan doen of mijn paard een computergestuurde plastic pony was En wat denk je? Hij kon ze veel beter dan ik dacht!
Zo jullie gaan ineens hard zeg. Heb zo goed als alles bijgelezen. Iets over meeting en jureren en naar Zuid-Afrika. Iedereen heel veel plezier en geniet ervan. Het weer wordt wat koeler dat is wel lekker, vind ik persoonlijk.
Hier hobbelen we nog een beetje rond. Doe als ik rij 1 wissel naar links en 1 naar rechts mits ze in 1x goed gaan natuurlijk, maar ze gaan nu eigenlijk sneller goed dan hiervoor. Er zit natuurlijk geen druk achter omdat we toch ergens volgend jaar pas weer gaan starten. Eerst ik moet bevallen en daarna Unique.
Lieuwkje_90
Geplaatst: 07-08-13 09:00
Wow, wissels om de pas... * DroomDroomDroom *
Flexchair lijkt me echt iets goed Kan je dat hier in de buurt ergens Jenny? En weet je of ze dat bij alle trainingsweken doen? Ik ga nl. in oktober de wedstrijdgerichte trainingsweek doen bij Micha en Wim Ernes..
Wissels gingen al een hele tijd goed, en ik trok dan gisteren mijn stoute schoenen aan en zei tegen lesgever: ik wil op wedstrijd gaan. Lesgever moest lachen en zei: oké, we zullen eens oefenen. Ik mocht wissels doen op een bepaalde letter. Ging natuurlijk langs geen kanten Ik moest er nadien ook wel mee lachen. Lesgever is al een maand aan het zeggen dat ik nog moet wachten en een beetje geduld moet hebben. En ja, hij heeft gelijk gekregen Haha, ochja, nog een beetje geduld dan maar!
Wat knap ambre! Fijn als je zo kan verbeteren in de les!
Ik heb gisteren veel aandacht besteed aan losrijden. Veel stelling, schakelen en uiteindelijk nog even opgepakt voor de galop. Het enige wat ik gedaan heb was galopperen op de binnenhoefslag en goed rechtstellen, dan van hand veranderen en in de contragalop blijven op de binnenhoefslag totdat hij volledig kalm was (hij denkt dat hij moet gaan wisselen..). Ging vrij snel ontspannen dus dit ga ik zeker vaker mee pakken. Eerst werd ik zo gek van hem dat ik de oefening nauwelijks meer deed. Dan bleef ie maar rennen en hupsen. Heethoofd! Al met al lekker gereden. Vanavond weer zo rijden en dan pak ik de wissels is m'n les dit weekend pas weer mee.
paardenmiep
Geplaatst: 07-08-13 09:25
Wow naar ZA om les te geven, super tof zeg Heel veel plezier alvast
Ik heb toevallig afgelopen maandag mijn eerste flexchair consult gehad, ik wist van mezelf dat ik veeeel meer met mijn rechterheup deed dan mijn linkerheup, dus dat er wel het een en ander moest gebeuren. En ik had gelijk, in plaats van mijn linkerheup te gebruiken (wat ik een tijdje niet heb gedaan ivm een kreupel linkerbeen voor een half jaar) gebruik ik of mijn rechterheup om mijn linkerheup er in te gooien, of ga ik mijn bovenlichaam er maar in gooien Ik vond het een fijne oefening op de flexchair, je leert toch weer voelen wat je precies moet doen. Ik heb oefeningen meegekregen voor thuis, en als ik terug kom van Engeland ga ik nog een keer om te kijken of er al verbetering in zit of dat er nog wat moet gebeuren Kon gisteren met rijden wel meteen merken dat ik beter begon te zitten. Ik raad het iedereen aan om te doen!
Lien, ik kan je haar echt aanraden. Ze zit in Noord Brabant dus vanaf jullie niet zoo ontzettend ver, en je hoeft telkens maar één keer en dan een aantal weken oefenen, en meestal ben je na een keer of vier wel een heel eind op weg. Ik zie soms dat fysiotherapeuten die geen verstand hebben van paardrijden het nu ook geven en dan vind ik de resultaten wel wat minder. Dan is het meer "loswerken" maar minder op paardrijden gericht. Saskia rijdt zelf iets van Z2 en die weet door al haar training geven bij Academy Bartels precies wat je bij welke oefening moet doen en voelen.
Nee meestal geeft ze je gewoon oefeningen mee waar je op je paard op moet letten, ik weet niet meer precies wat ik per keer betaalde, ik geloof 35 euro voor een half uur. In het begin is het wat moeilijk omdat je niet weet of je het wel goed doet thuis, maar als je dan de volgende keer terug komt zie je echt wel verbetering en dat je gemakkelijker bepaalde oefeningen kan doen, en door dat zelfvertrouwen ga je dan ook weer sneller vooruit de volgende keer.
Misschien ook leuk als winteractiviteit voor de Z2 bokkers? IPV een clinic met paard?
vur
Geplaatst: 07-08-13 19:47
Ben ik voor in. Ik vond de eerste keer 1 uur toch wel best prijzig, maar toch de moeite waard. Dus in clinicvorm is misschien iets voordeliger en net zo leerzaam.