Z2 debuut, wie nog meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DaisyB94

Re: Z2 debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 17:46

@horseyfries dat is waar maar over het algemeen is het wel makkelijker om te springen heb ik gehoord hihi. En ik hou van excuusje voor mezelf te verzinnen dat de wissels zo moeilijk zijn XD
Vind je uitleg ook superfijn!

Wissels gaan steeds beter alleen hij springt af en toe zelf over en dan is het een goede wissel doet die dan ook heel makkelijk... wil ik hem laten springen wil het af en toe mislukken XD ik denk dat het kom omdat ik het zelf heel moeilijk vind en dan te veel nadenk en slecht voorbereid... iemand tips of dergelijk?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 17:48

Blijf je wel stil bovenop zitten? Want als je het zelf moeilijk vind heb je vaak de neiging om met je lichaam te gooien of draaien in de wissel, en als je zegt dat hij hem goed springt als hij uit zichzelf overspringt dan vraag ik me af of jij hem niet stoort.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 17:55

Soms helpt het ook om mee te tellen voor je wissel. Als je telt doe je dat bijna altijd automatisch op het moment dat het binnenvoorbeen op de grond komt (dus linkervoorbeen bij linkergalop) dat is ook het moment dat je de hulp moet geven.

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 17:55

jaa dat vraag ik mij ook af :p .. het ligt zoiezo aan mezelf en ik heb wel de neiging om druk te gaan bewegen met mijn lichaam... naar voren enzo... miss echt goed letten op mijn eigen hulpen wat ik nou doe

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 17:58

Wat mij helpt is net te doen of mijn paard een computer is waarvan ik alleen met mijn been een knopje in moet drukken om te laten wisselen, dan blijf ik mooi rechtop zitten. Hoe meer ik ga twijfelen of hij het wel doet of niet, hoe meer ik ga gooien met mijn bovenlichaam (en hoe slechter het nog gaat ;) )

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:01

Dat gaan we morgen even uitproberen!

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:48

Vandaag is er iemand komen kijken, en heeft een filmpje gemaakt. Hij gaf mij de tip om de wissel meer te bevestigen. Het liefst een lijntje met 2 of 3 wissels. De waarde stijgt aanzienlijk als ze makkelijk wissels springen. Ik ga dus gewoon lekker verder trainen, en hopen dat ik het helemaal door ga krijgen!

miranda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 09:30

Bedankt Katja en Horseyfries.
Ik ga deze oefeningen zeker meenemen.

Anouk sorry heb je proeven niet gezien.
Mijn vriendin starte als laatste in de klasse Z2 dus heb niet veel proeven gezien.
Bedankt voor de complimenten over onze accomodatie.

Spannend Udo.
Maar worden ze daar niet heet en ongeduldig van om een lijntje met 2 of 3 wissels te laten springen?

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 09:45

Udo: Ik neem aan dat je bedoelt dat je pas een serie gaat springen als je paard het kunstje van de wissel snapt?
Ik zie anders niet echt de toegevoegde waarde van meerdere wissels achter elkaar proberen als de eerste al een probleem word omdat je paard de wissel nog niet goed beheerst. Of zie ik het nu verkeerd?

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:03

Tot nog toe een stille meelezer, heb net de punten om Z te mogen starten, maar vind dat er goeie tips worden gegeven hier.
@Jenny: Naar aanleiding van je tip ben ik even op je site gaan kijken, en kwam tot de ontdekking dat mijn instructrice (W.ilma) bij jou lest, en B.odien komt van oorsprong bij ons van de club haha. Het kwartje viel even!

haasje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:06

Hoi allemaal, ik kom vast stiekem even om het hoekje kijken. Ben nu op de helft met mijn punten en thuis lukken de wissels al vrij constant. Afgelopen weekend Z1 gestart in Nieuwerkerk aan de Ijssel, met iemand uit dit topic zag ik ;)

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:08

Welkom Maessie en haasje

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:10

Odenxia, tuurlijk moeten eerst de enkele wissels voor elkaar zijn. Hoe moet ik anders een lijntje door rijden?? Dus dat word nog eventjes heel goed oefenen!

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:26

Ik ben er ook weer! Veel bijleeswerk zeg :+

Onze wissels gaan thuis echt super en dan kan ik al een kleine serie rijden (3 wissels om de 4). In de proef weet Armani inmiddels precies waar de wissels komen en daardoor heb ik soms wat moeite om een goede takt te behouden. Wissels zijn wel goed, maar mogen wat vloeiender.

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:31

Nja, tegenwoordig verbaast niets me meer. Ik zie regelmatig, mensen om me heen een poging doen om een wissel te springen met hun paard terwijl ze nog niet eens correct kunnen wijken bij wijze van.
Doel hier natuurlijk niet op jou, maar in het algemeen dat ik nergens meer van op kijk.

Maar komt vast wel goed Udo. Als je eenmaal een correcte wissel kan rijden, dan volgt een serie vast snel.

Met Urban probeer ik af en toe ook wel eens om de zoveel passen te wisselen. In het begin werd hij er heel druk van omdat hij de bedoeling niet snapte dat hij weer terug moest wisselen. Dus eerst heb ik heel veel galopsprongen er tussen gereden, gewacht tot hij ontspande en daarna weer een wissel. Nu gaat het steeds beter en kan ik steeds sneller de wissel rijden. Om de 5 a 6 passen gaat goed nu, maar soms raak ik zelf de draad kwijt en loopt het in de soep haha. Dan zie je bij Urban ook direct een vraagteken boven zn hoofd.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:33

Fijn dat hier zoveel (bruikbare!) tips worden gegeven.. Echt handig voor de wissel-leken onder ons :D (waaronder mezelf)

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:48

Welkom haasje en maessie. Wat leuk dat dit topic gevolgd wordt vanwege de tips :D
Haasje is lees dat jij al wissels rijdt met je paard. Heb je daar geen last van in je Z1 proeven? Dat hij teveel mee denkt? Daar was ik met mijn paard namelijk erg bang voor en daarom heb ik gewacht met de wissels tot ik het Z1 uit was.

Wanted wat fijn dat Armani nu netjes wisselt. Leuk hoor!

Udo spannend hoor, die kijkers steeds. Succes ermee (nogmaals)!

Odenxia, cool dat je al aan de gang gaat met de series. Zo vet! Haha! Hopelijk komen wij ook ooit zo ver. Het ziet er zo mooi uit als je dat kan :)

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 11:00

Haha.. Sharon het klinkt heel leuk, maar het ziet er voor mn gevoel nog niet leuk genoeg uit.

Horseyfries, heb nog een vraag aan jou. Ik ben bezig met de arbeids piroutte, maar Urban wil uit zich zelf graag de piroutte klein maken. Hij vind dit erg makkelijk. En makkelijker als de piroutte op arbeids grootte te houden. Heb jij een tip hoe ik de piroutte als een arbeids piroutte kan houden?
Als hij hem klein springt, blijft hij wel vlug en springt de piroutte mooi door. Eigenlijk best knap, maar het lukt me moeilijk om hem groot te houden zeg maar.

haasje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 12:58

sharon_quiz schreef:
Welkom haasje en maessie. Wat leuk dat dit topic gevolgd wordt vanwege de tips :D
Haasje is lees dat jij al wissels rijdt met je paard. Heb je daar geen last van in je Z1 proeven? Dat hij teveel mee denkt? Daar was ik met mijn paard namelijk erg bang voor en daarom heb ik gewacht met de wissels tot ik het Z1 uit was.

Nee hoor, ik heb de wissels eigenlijk al 2 jaar terug aangeleerd, maar laat het af en toe een tijdje liggen en pak het zo nu en dan weer eens mee. Paard vindt het een leuk spelletje maar snapt dat hij het niet zomaar mag doen. Ja hij is in de proef weleens gewisseld, maar dat kwam doordat ik te gespannen was. Was vooral bang dat ik na het Z1 snel de wissels aan moest gaan leren en dat het dan een stress oefening zou worden.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:00

Als je paard gehoorzaam is dan maakt hij niet zomaar een wissel en als hij ongehoorzaam is dan kun je dat beter oplossen voor je Z2 bent. Daar mogen ze ook niet maar te pas en te onpas wisselen. Vind dat veel mensen te lang wachten met het aanleren van de wissels en daarna er teveel mee bezig zijn. Een jong paard wat fijn aan de hulpen staat wisselt vaak vrij makkelijk.
Mijn vijfjarige loopt zonder na te denken drie wissels op een diagonaal en is tegelijk heel safe in de contra.

Ook al was de vraag niet aan mij odenxia mijn oplossing zou zijn om iedere keer als hij kleiner wil draaien aan mijn binnenbeen een klein stukje voorwaarts eruit te rijden en dan weer verder te gaan. Als hij te klein draait dan is hij onvoldoende gehoorzaam aan je binnenbeen. Kun je wel makkelijk travers rijden op een volte van een meter of 10?

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:05

Katja, Ja wat jij zegt doe ik dus ook. Als hij te klein word iets voor mn binnenbeen opzij zeg maar. Het is niet zo dat hij er door heen valt, maar hij vind het gewoon makkelijker om de piroutte klein te draaien ipv de grootte van een arbeidspiroutte. Ik denk dat het in mn voor bereiding al fout gaat. Kan het zijn dat ik hem teveel door verzamel, moet ik hem iets ruimer laten galoperen? Hij maakt een prachtige piroutte maar voor het ZZL is het gewoon te klein en te gesloten.

Is je paard eens ijverig is het weer niet goed :+ Arm ding..

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:17

Ik bedoel niet zijwaarts zetten maar echt een heel klein stukje eruit en iets voorwaarts rijden. Alsof je met de achterhand weer naar het punt van de grotere cirkel wilt rijden.

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:26

Ik denk wel dat we hetzelfde bedoelen. Ik schreef het alleen iets anders. Begrijp wat je bedoelt, maar wat ik hier boven al schreef ik denk dat het bij de inzet al fout gaat. Hij wil al te klein draaien bij de eerste sprong in de piroutte. Als ik de diagonaal op rij, zelf meer terug ga zitten, Urban meer verzamel, binnenhand luchtig, buiten hand vangt op, dan inzetten, dan is hij dus al heel klein.
Misschien moet ik minder doen? Meer naar voren galopperen? Minder verzamelen?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:28

Ik denk dat je vooral heel goed zelf moet weten welke lijn je aan wilt houden. Als hij gehoorzaam is dan kun je zelf de juiste lijn kiezen. Blijft je ritme wel goed?

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:34

Ik wil hem groot springen, dus wat dat betreft heb ik mn lijn gekozen :D
Alleen lukt het me niet hem groot te laten springen.