Even gauw ertussendoor, moet vanavond maar even goed bijlezen.
Citaat:
Wat noem jij intens? Ik rijd bv een ponietje, nou bakwerk vind hij niks aan, maar buiten zijn we altijd behoorlijk intensief bezig. Stijle heuvels op in galop, heel voorzichtig naar beneden voetje voor voetje, een boomstammetje meepakken, slingerpaadjes in galop, op een spannend stukje de galop wat verzamelen, etc.
We hebben dan geen enkel niveau, trainen nooit in de bak, springen ook niet hoog, maar rustig en risicoloos (wat betreft belasting van pezen etc) zou ik het ook niet noemen.
Die ruiters moet je er dan ook nog bijnoemen.
B Als jij dit met je paard allemaal doet, dan is hij dus 1 van die paarden, die wel net als sportpaarden behoorlijk wat risico loopt. Volgens mij geef ik heel duidelijk aan, dat ik het heb over het recreatiepaard met een veel minder intensief leven dan een sportpaard. Verder vind ik jouw paard, als het zo intensief bereden wordt, ook onder een sportpaard hoort.... Sort of eventing/endurance???
Volgens mij moeten we ook de term recreatiepaard definiëren, voor mij valt wat gypsy beschrijft onder mijn gebruikelijke training. Hier is het bos erg zwaar, heuvelachtig en mul, duin nog een tandje erger. Als ik een stukje ga rijden is het minimaal 1,5 uur, waarvan een uur over dergelijk terrein, verder stappen draven en galopperen over het asfalt. Daar worden de pezen enorm sterk van, en dan bouwen ze een prima conditie op. Maar voor mij is dat een basisconditie, geen enorm geweldige conditie. Als ik een flinke rit ga maken dan zijn we minstens 2 a 3 uur weg, en dan hebben we ook de dagritten nog. Dat is voor mij recreatief rijden
en dat geldt voor de meeste recreatieruiters hier in de omgeving.
Als we gaan springen ga ik meestal eerst een half uurtje het bos in, dan zijn ze lekker los en gaan we daarna nog een uurtje springen (les).
Wedstrijdrijden valt voor mij ook grotendeels nog onder de noemer recreatief.
Dus de recreatieve paarden hier, worden doorgaans intensiever 'getraind' dan de dressuurpaarden (hoewel je hier ook veel gemixt hebt). Ik beschouw mijn paard niet als een sportpaard, wat mij betreft hoort een paard dit toch minimaal wel te kunnen. Maar als er een ander meegaat, dan moet ik mijn rit erop aanpassen omdat die beesten het simpelweg afleggen. Laatst had ik 2 sgw-ers mee op pad naar het strand, dat is een rit van bij elkaar ongeveer 2,5 uur. Het was die dag erg warm en mijn paard was in eerste instantie niet vooruit te branden omdat ze het te heet had in de wintervacht (dat was die ene dag in februari/maart dat het 20 graden was ofzo). Dus ik dacht dat ze het niet zou redden, haar conditie was toen ook nog niet al te best imo. Zodra ze in het duin was en de wind haar afkoelde was er niets meer aan de hand, en hoewel ze de 2 volbloeden op het strand niet bijhield, was zij mooi wel degene die op de terugweg met heel veel energie meters voor ze liep zonder ook maar te zuchten, terwijl die andere 2 het bijna niet meer trokken.
Sorry voor de wat late reacties hoor
Laatst bijgewerkt door hyppolyte op 08-08-11 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt