sportpaard hoort niet op weide?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:08

opisop_shop schreef:
zolang de accomodatie goed is voor jouw paard en jouw wensen, maakt het toch niet uit welk niveau je paard loopt? Of heb je perse een binnenbak nodig vanaf de Z bijvoorbeeld, of een stapmolen? ;)
Volgens mij maakt dat toch niet uit? Het gaat erom dat je paard er happy is en jij voldoende trainingsmogelijkheden hebt?

Een paard dat de hele dag buitenloopt hoeft niet perse de hele dag te vreten, ligt eraan op wat voor weide je hem hebt (of zet m in een grote paddock), en of hij maatjes heeft, die van mij speelt ook lekker veel dus staat niet de hele dag te staan hoor, en dat terwijl hij onbeperkt ruwvoer heeft.

Die van mij staan de helft van de tijd de doezelen. We hebben ztripbegrazing, dus vol vreten wordt toch wel enigszins aan banden gelegd.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:10

Electra63 schreef:
Anoeska schreef:
Ik wil het niet aan een bepaald type ruiter ophangen, maar ik ben het wel met Tendance eens dat het hier op bokt wel lijkt: "hoe minder ervaring, hoe meer commentaar".

Soms staan dat soort dingen wel eens in het profiel.
Sommige bokkers weten alles beter, maar als je dan in het profiel kijkt, blijkt het tegendeel.
Als je ze daar dan op wijst, dan wordt ineens het profiel gewijzigd. :D

En Tendance weet wel wie ik bedoel, al zie ik het heel vaak op Bokt.

Ik zou eigenlijk uit nieuwsgierigheid wel eens willen weten op wie jij nou doelt? Zelf heb je geen profiel en zo zijn er meer in dit topic die weinig van zichzelf laten zien. ;)

Electra63

Re: sportpaard hoort niet op weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:13

Zoals jij weet, mag je hier op Bokt geen namen noemen, want dan is het een persoonlijke aanval en krijg je een OW of Ban.
Mijn profiel is inderdaad leeg, mijn familie is nl. de enige met die naam in Nederland en ik wil niet via internet herleid kunnen worden.
Maar als jij goed in mijn berichten lees, kan je daar genoeg uit halen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:14

Haha ik weet wie ze bedoelt en als je lang genoeg rondkijkt op bepaalde topics, dan kom je er vanzelf achter, wie we bedoelen!!!

Ik heb wel een profiel!! Iedereen weet daardoor ongeveer wie ze voor zich hebben, maar ook van daaruit weten ze natuurlijk niet alles...
Dus ja.... Wat zegt een profiel nu helemaal...????

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:16

Mindim schreef:
Lopen zich de hele dag vol te vreten, tenminste dat denk ik als ik hoor dat het wordt vergeleken met een atleet die de hele dag op de bank ligt te luieren en zich vol zit te eten >;)

Hmmm, die van mij eet, slaapt, speelt, rent, drinkt, loopt, doet eigenlijk van alles, maar ik kan toch echt zeggen dat hij niet alleen maar staat te eten, hoor. ;)

En wat de een in 2 a 3 (of 4, whatever) maaltijden achter elkaar op mag eten op stal, mag de mijne de hele dag bij elkaar zoeken op het land. Ik voer hem alleen in de wintermaanden en het voorjaar hooi bij, want er is nu genoeg te vinden voor ze op dat enorme stuk land. Maar naast eten doen ze nog zoveel meer. Voor mensen die denken dat paarden alleen maar staan te eten op het land; kom eens een paar uurtjes bij ons op het land zitten kijken, naar wat een kudde zoal doet op een gemiddelde dag (en/of avond/nacht). ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:18

Electra63 schreef:
Zoals jij weet, mag je hier op Bokt geen namen noemen, want dan is het een persoonlijke aanval en krijg je een OW of Ban.
Mijn profiel is inderdaad leeg, mijn familie is nl. de enige met die naam in Nederland en ik wil niet via internet herleid kunnen worden.
Maar als jij goed in mijn berichten lees, kan je daar genoeg uit halen.

Ik heb ook een achternaam, waarvan mijn familie de enige in NL is. Maar je hoeft je achternaam toch helemaal niet te gebruiken? Echt, het maakt mij niet uit, hoor, wat je doet qua profiel. Dat is jouw eigen beslissing. Ik hoef ook niet zo nodig herkend te worden, maar aan de andere kant maak ik geen geheim van waar ik voor sta hier op bokt. :)
Mensen die mij kennen, herkennen mij echt wel uit mijn profiel en al zeker mijn paard. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:19

Nee, als ik bij beroep paardenfokker in vul en de rest leeg laat, kijkt men dan anders tegen je aan?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:21

Tendance schreef:
Haha ik weet wie ze bedoelt en als je lang genoeg rondkijkt op bepaalde topics, dan kom je er vanzelf achter, wie we bedoelen!!!

Ik heb wel een profiel!! Iedereen weet daardoor ongeveer wie ze voor zich hebben, maar ook van daaruit weten ze natuurlijk niet alles...
Dus ja.... Wat zegt een profiel nu helemaal...????

Je weet nooit wat de toekomst brengt. :D
Maar door mijn vorige werkgever ben ik een beetje huiverig voor mijn naam op internet en vooral social media.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:22

Twiggy2008 schreef:
Hmmm, die van mij eet, slaapt, speelt, rent, drinkt, loopt, doet eigenlijk van alles, maar ik kan toch echt zeggen dat hij niet alleen maar staat te eten, hoor. ;)

En wat de een in 2 a 3 (of 4, whatever) maaltijden achter elkaar op mag eten op stal, mag de mijne de hele dag bij elkaar zoeken op het land. Ik voer hem alleen in de wintermaanden en het voorjaar hooi bij, want er is nu genoeg te vinden voor ze op dat enorme stuk land. Maar naast eten doen ze nog zoveel meer. Voor mensen die denken dat paarden alleen maar staan te eten op het land; kom eens een paar uurtjes bij ons op het land zitten kijken, naar wat een kudde zoal doet op een gemiddelde dag (en/of avond/nacht). ;)

Oorspronkelijk kwam het bankhangen en volvreten van Daydream 77, ik reageerde er enkel op via een post van opisopshop :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:24

Ik krijg helaas mijn naam niet uit mijn profiel verwijderd en daar baal ik best van.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:28

Mindim schreef:
Oorspronkelijk kwam het bankhangen en volvreten van Daydream 77, ik reageerde er enkel op via een post van opisopshop :D

Haha, Mindim, snap ik, hoor.... :D
Ik weet dat mijn paard zijn kostje zelf bij elkaar moet zoeken, dus maak me niet druk over gegraas e.d. Bovendien zie ik hem zoveel meer doen dan eten. Hij rent en speelt ook veel. Heeft echt een vaste rol in de kudde. Zo gaaf om te zien! :j

Electra, mij maakt het geen moer uit wat men leest van mij. Ik zeg wat ik vind en wat ik kwijt wil en als het iemand niet bevalt, jammer dan. Geldt ook voor mijn werkgever, al is mijn werkgever niet zo geinteresseerd in paarden. :+
Weet wel dat ik al een aantal jaren meelezers heb (niet eens vanuit de paarden), maar ook dat boeit me allang niet meer. Mensen die voor mij niet belangrijk zijn, daar kan ik me gewoon niet meer druk over maken. Maar mijn achternaam is onbekend hier, hoor. Die is alleen bekend bij mensen die ik in real life ken. En dat hou ik ook graag zo. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:32

Die van mij galoppeert aardig wat af en speelt veel, met dit gladde weer sta ik wel met mijn handen voor mijn ogen, want hij is nogal een lomperd. Maar onberkt eten mag niet van me, dan wordt ie te dik en dat is in combi met eczeem funest.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:34

Even gauw ertussendoor, moet vanavond maar even goed bijlezen.

Citaat:
Wat noem jij intens? Ik rijd bv een ponietje, nou bakwerk vind hij niks aan, maar buiten zijn we altijd behoorlijk intensief bezig. Stijle heuvels op in galop, heel voorzichtig naar beneden voetje voor voetje, een boomstammetje meepakken, slingerpaadjes in galop, op een spannend stukje de galop wat verzamelen, etc.
We hebben dan geen enkel niveau, trainen nooit in de bak, springen ook niet hoog, maar rustig en risicoloos (wat betreft belasting van pezen etc) zou ik het ook niet noemen.
Die ruiters moet je er dan ook nog bijnoemen.

B Als jij dit met je paard allemaal doet, dan is hij dus 1 van die paarden, die wel net als sportpaarden behoorlijk wat risico loopt. Volgens mij geef ik heel duidelijk aan, dat ik het heb over het recreatiepaard met een veel minder intensief leven dan een sportpaard. Verder vind ik jouw paard, als het zo intensief bereden wordt, ook onder een sportpaard hoort.... Sort of eventing/endurance???

Volgens mij moeten we ook de term recreatiepaard definiëren, voor mij valt wat gypsy beschrijft onder mijn gebruikelijke training. Hier is het bos erg zwaar, heuvelachtig en mul, duin nog een tandje erger. Als ik een stukje ga rijden is het minimaal 1,5 uur, waarvan een uur over dergelijk terrein, verder stappen draven en galopperen over het asfalt. Daar worden de pezen enorm sterk van, en dan bouwen ze een prima conditie op. Maar voor mij is dat een basisconditie, geen enorm geweldige conditie. Als ik een flinke rit ga maken dan zijn we minstens 2 a 3 uur weg, en dan hebben we ook de dagritten nog. Dat is voor mij recreatief rijden :j en dat geldt voor de meeste recreatieruiters hier in de omgeving.
Als we gaan springen ga ik meestal eerst een half uurtje het bos in, dan zijn ze lekker los en gaan we daarna nog een uurtje springen (les).

Wedstrijdrijden valt voor mij ook grotendeels nog onder de noemer recreatief.
Dus de recreatieve paarden hier, worden doorgaans intensiever 'getraind' dan de dressuurpaarden (hoewel je hier ook veel gemixt hebt). Ik beschouw mijn paard niet als een sportpaard, wat mij betreft hoort een paard dit toch minimaal wel te kunnen. Maar als er een ander meegaat, dan moet ik mijn rit erop aanpassen omdat die beesten het simpelweg afleggen. Laatst had ik 2 sgw-ers mee op pad naar het strand, dat is een rit van bij elkaar ongeveer 2,5 uur. Het was die dag erg warm en mijn paard was in eerste instantie niet vooruit te branden omdat ze het te heet had in de wintervacht (dat was die ene dag in februari/maart dat het 20 graden was ofzo). Dus ik dacht dat ze het niet zou redden, haar conditie was toen ook nog niet al te best imo. Zodra ze in het duin was en de wind haar afkoelde was er niets meer aan de hand, en hoewel ze de 2 volbloeden op het strand niet bijhield, was zij mooi wel degene die op de terugweg met heel veel energie meters voor ze liep zonder ook maar te zuchten, terwijl die andere 2 het bijna niet meer trokken.

Sorry voor de wat late reacties hoor ;)
Laatst bijgewerkt door hyppolyte op 08-08-11 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:36

Mindim schreef:
Die van mij galoppeert aardig wat af en speelt veel, met dit gladde weer sta ik wel met mijn handen voor mijn ogen, want hij is nogal een lomperd. Maar onberkt eten mag niet van me, dan wordt ie te dik en dat is in combi met eczeem funest.

Bij ons valt het land echt erg mee en het is nog wel veengrond. Wat scheelt is dat het een enorm stuk land is, denk ik. Het is echt niet nat te noemen (het valt hier ook erg mee qua regen). Sam mag ook geen onbeperkt eten, maar het land is gelukkig vrij schraal momenteel. Ik moet hem dagelijks trainen, dan hou ik het goed in de hand met zijn conditie. :)
Eczeem lijkt me zo'n gedoe.... Ben er ook wel eens bang voor geweest dat Sam dat zou krijgen (zijn moeder, een Fjord, had een lichte vorm), maar godzijdank gaat het hartstikke goed, nergens last van! (*afkloppen*)

We hebben er twee gehad met eczeemdekens. Eentje staat nu bij mijn vriendin thuis en de ander is helaas verdronken met deken om in een sloot een paar jaar geleden. ;( Dat was echt een vreselijk tragisch drama. ;( ;( ;(

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:38

Oh get wat naar zeg! We hebben hier ook een eczemer en dat terwijl we echt vlakbij het strand zitten 8)7. Ik gebruik tegenwoordig derfen, werkt als een tierelier :j.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:40

Het ligt er ook aan waar je je paarden hebt hoor. We zitten op vette klei. Dus mensen die hun paard op stal houden, zou ik op het ogenblik ook liever loslaten in de bak dan in de wei.
De sportpaarden staan nu ook niet buiten hier in de buurt. Met mooi weer staan ze wel in de wei. Of de toppers er ook staan durf ik niet te zeggen.

Wij hebben alles afgezet met driedubbel draad en extra zware stroom, dus hier gaan ze de sloot niet zo snel in :D

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 19:08

Mijn wei is momenteel zelf al een sloot :P

Bij mij staat alles het hele jaar 24-7 buiten, of in de wei (3/4 hectare), of in de loopstal-erf-paddock (oppervlakte totaal iets van 500mtr2.) Maar ik realiseer me heel goed dat ik die mogelijkheid ook heb. Wat ik vooral bedoelde in mijn vorige bericht is dat je vroeger niemand hoorde over weidegang moet, en nu moet het 24 uur. Ik denk dat een paard wat bijvoorbeeld 's morgens om een uur of 10 de wei op gaat en aan het eind van de middag eraf, met soortgenoten staat en dan de nachten op stal, het helemaal prima vind.

Zo heb ik ze zelf ook gehouden toen ik nog intensiever reed. In de echte winter kwam hij helemaal niet op de wei. Dat wilde ik niet meer, dus nu deze oplossing. Behalve de zomers, dan stond hij altijd al buiten.

Ik vind overigens ook dat iedereen moet kijken naar zijn eigen schema, wat past bij hem en het paard. Mensen die alleen naar hun eigen straatje kijken heb ik geen goed wordt voor over, het dier moet ook altijd zijn eigen tijd hebben, juist ook die sportpaarden die iedere seconde super gehoorzamen en topprestaties leveren. Maar of dat nu 6 uur of 20 uur weidegang per dag is, dat maakt niet heel veel uit. Een kwpn met superdun vachtje zeiknat van het zweet weer buiten knikkeren in de winternomdat hij zonodig 24 uur buiten moet staan, is ook niet altijd de beste optie. En dat heeft niet veel te maken met goed droogstappen, die van mij stapt zichzelf ook niet droog, zelfs niet na 1-2 uur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 21:42

Mindim schreef:
Lovely schreef:
Die ruimte heeft men hier op bokt gekregen en als je goedbedoelend die ruimte wat wil inperken dan word je door de moderators op je vingers getikt omdat iedereen recht heeft op een mening en kennelijk ook op de manier waarop men die wil opdringen.

Maar even voor de mensen die weten hoe het moet: ik ben op zoek naar een stal voor een 10 jarig paard dat in de sport M2 moet lopen. Ik wil veilig en verantwoord met hem kunnen werken, dus als iemand een geschikte stal weet in de buurt van Amsterdam, dan hoor ik het graag :).

Mag ik vragen wat je bedoeld met : "voor de mensen die weten hoe het moet".

Vraag eens aan de Z2 ruiter, misschien kan die een stal aanbevelen, ik zal het als recreatieveling niet durven :')

Aan een Z2 ruiter heb ik niet veel, ik vraag het toch hier?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 21:47

Lovely schreef:
Mindim schreef:
Mag ik vragen wat je bedoeld met : "voor de mensen die weten hoe het moet".

Vraag eens aan de Z2 ruiter, misschien kan die een stal aanbevelen, ik zal het als recreatieveling niet durven :')

Aan een Z2 ruiter heb ik niet veel, ik vraag het toch hier?

Misschien een topic openen over dat onderwerp? Heb je meer kans op slagen dan hier in het topic over of een sportpaard op de wei moet ja of nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 21:50

Mindin, nee, ik denk dat het prima in dit topic past. Zoals gewoonlijk gaat het in dit topic over het zou moeten en daarom vraag ik direct om advies voor een goede stal bij mij in de buurt. Maar als niemand dat weet, tja... dan neem ik maar aan dat het maar beperkt gesteld is met de kennis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 21:53

Lovely schreef:
Mindin, nee, ik denk dat het prima in dit topic past. Zoals gewoonlijk gaat het in dit topic over het zou moeten en daarom vraag ik direct om advies voor een goede stal bij mij in de buurt. Maar als niemand dat weet, tja... dan neem ik maar aan dat het maar beperkt gesteld is met de kennis.

Wat kortzichtig hoor, niet iedereen woont in omgeving Amsterdam, dus als men geen antwoord heeft is dat niet meteen een gebrek aan kennis. Ik woon enkele provincies verder, als ik rond Amsterdam had gewoond, had ik je met plezier een fijne stal aangeraden ;) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:02

Dan is de vraag dus niet voor jou bedoeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:05

Lovely schreef:
Dan is de vraag dus niet voor jou bedoeld.

Daarom zeg ik, open een topic, krijg je meer reacties dan hier, vast ook van degenen 'die weten hoe het moet'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:07

Of: als je het antwoord niet weet en niks toe te voegen hebt, houd je er dan buiten :).

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:16

Lovely schreef:

Nee dat ligt niet aan beperkt gesteld met de kennis, maar je verwacht toch niet dat bijvoorbeeld iemand uit Meppel met tips komt voor jou???

En ik ben het wel met Mindin eens! Open een topic met de vraag: Goede stal in omgeving van Amsterdam? Dan heb je echt meer kans van slagen.
Nu ben je aan het afgeven op Mindin, terwijl die het goed bedoeld!
Laatst bijgewerkt door Tendance op 08-08-11 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt