[HK]Wedstrijd springende bokkers.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Re: [HK]Wedstrijd springende bokkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 11:39

Oefening baart kunst.
Op lage sprongen kun je niet heel snel zo in de weg zitten dat het fout gaat, op een braaf paard en dan maar oefenen.
Verlichte zit kun je eerst zoals Lithya zegt gewoon oefenen in galop, afwisselen met zitten en verlichte zit en weer zitten etc.

Goede feedback erop helpt ook enorm.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 12:08

Goldie schreef:
De ene foto die ik van mezelf zie denk ik, ooh best aardig en de andere denk ik neeee dit kan echt niet :=

Nou ja, dat dus. Ook het ene parcours komt hij totaal niet uit en zit ik dan weer voor en dan weer achter de beweging. Het andere parcours voelt dan weer heel soepel. Destijds toen ik na mijn val hulp kreeg zei die vrouw dat ik veel sneller naar voren moest. Daarna had ik de clinic van Teun en die zat juist van 'wachtrn-wachten-wachten...' Dus ik ben ook totaal niet meer zeker van wat goed is. Zelf zie ik mensen veel meer liggen op hun paard dan ik doe, maar het voelt (behalve als mijn timing niet klopt) niet alsof ik hem echt in zijn rug zit .

Ik zal een foto plaatsen, de eerste die lacht krijgt een permanente ban :') (grapje uiteraard voor de meelezers)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 12:13

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 12:18

Ik zit er af en toe ook als een halfmalle op maar rij toch in het ZZ :')

Wat ik er zo aan zie is dat je je balans aan de teugels probeert te vinden waardoor je rechtop zit en de teugel daardoor (te) strak houdt. Probeer de balans goed vanuit je benen te laten komen. Beugels mogen als ik naar de eerste foto kijk ook wel een stuk korter, dan wordt het voor jezelf ook een stuk makkelijker om de balans te houden.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 12:23

Ik ben bezig met No Stirrup november, de hele maand zonder beugels rijden. Dat doet ook wonderen voor je zit. Je lijkt een beetje te verkrampen in je houding, kan je wel goed je balans houden als je in verlichte zit rond gallopeert? In galop staan-zitten is erg goed voor je balans.

Je moet niet voor je paard uit gaan zitten maar ook niet achter blijven. :+ Beugels een gat of wat korter zie ik ook Myrthe :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 12:25

Dank je wel. Is er nog iets speciaals wat ik kan doen om mezelf te helpen?
(beugels zitten sinds de eerste foto twee gaatjes korter, dat is vijf korter dan mijn dressuurbeugels, beter nog meer inkorten?)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 12:27

Ik sluit me bij ze aan. Je mag wat meer met je bovenlichaam mee en wat minder strak in je hand blijven. Wel contact houden maar niet erop steunen. Als je je beugels korter doet merk ej denk ik wel gelijk verschil dat je vanuit je benen meer steun hebt

Urielle

In galop kan ik in bakans blijven, in draf verlichte zit vind ik wel heel lastig, dan ga ik automatisch half lichtrijden 8)7

mistid

Mirthe O:)

In uitjes zonder beugels en teugels springen. Of eerst zonder teugels. Gewoon een rij neerzetten en na de eerste teugels los.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 12:36

Ga ik straks eens proberen :j
Op welke afstanden voor een D pony? Hoop wel dat ik hem kan houden zonder teugels, hij is nogal geneigd om full speed rond te gaan :=

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 12:36

Sluit mij ook aan bij de bovenstaande. Ik vind je paard ook echt een plaatje om te zien!

Oh god Eva, doe het je niet na :P Krijg al spierpijn bij het idee haha

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 12:40

Je rijdt hem tussen de paarden he? Ik zou het eerst op 3 meter zetten en even aankijken, paar keer gewoon doorheen rijden en als dat goed gaat het spulletje loslaten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 13:06

Thnx!
Ja idd tussen de paarden maar een dubbel is knutselwerk hahaha. Dat is altijd ergens een klein stapje bij.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 13:18

Ik sluit me ook volledig aan met wat hier boven staat!
Ik heb veel gehad aan zonder beugels rijden. Verbeterd je balans ook heel erg. Ben begonnen met aan de longeerlijn en dan teugels los en voeten uit de beugels. Eerst denk je dat je er af valt, maar later kan je daar echt je balans wel in vinden. Tot de dag van vandaag heb ik daar nog baat van.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 14:29

Zo zat ik er een paar jaar geleden ook op met springen Urielle, teveel dressuur gereden.
Echt tips heb ik niet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 15:47

Iedereen bedankt!
Ben net even aan de knutsel gegaan.
Handen los was geen probleem, had ook zelf niet het idee dat ik daar op steunde aangezien mijn instructeur me heel hard afgeleerd heeft om mijn handen naar zijn oren te steken. Maar je weet nooit, van de ene fout in de andere, dus wou het getest hebben.

Wel merk ik dat ik bij gewoon in verlichte zit rondgalopperen dat ik mijn rug heel erg vastzet om balans te houden. Boven de sprong (althans de huppeltjes van net) doe ik dat niet, maar als ik probeer meer in elkaar te gaan en kont naar achteren dat ik in de landing de lepel tegen mijn kont krijg :o Iemand een idee wat ik doe?

Zonder beugels gewoon rijden zou geen issue moeten zijn, ik stap wel eens voor de gein op zonder zadel en dat gaat, hoewel het strekken in draf niet briljant zit. Ik zit dan wel in stoelzit vind ik.

Beugels had ik een gaatje korter, bij twee gaatjes schoven mijn knieen voor de wrongen dus dat zat niet lekker. Misschien dat dat op een springzadel beter kan?

We knutselen lekker verder :j

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 16:03

Ik sluit mij ook aan bij de rest. Mocht je meer balans hebben zou je naar mijn mening ook iets meer mogen knikken in je heup maar wel iets holle rug.

Ik zou denk ik ook op zoek gaan naar een spring zadel. dressuur zadels kun je lastig je knie buigen en daardoor krijg je denk ik ook de je je been als het ware strekt boven de sprong en je heup minder buigt.

Beetje lastig verhaal vanaf telefoon

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 16:04

Dit is een veelzijdigheidszadeltje, wintec.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 18:46

Ja dan maak je je vermoedelijk bol boven de sprong in plaats van hol.

Is je pony braaf? Anders in galop in de verlichte zit. Handen opzij. Handen op je rug. Handen op je hoofd. Werkt ook mooi met springen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 19:22

Zonder beugels springen raad ik niet aan, daar ga je juist van verkrampen vind ik.

Te plat erop gaan liggen maak ik mezelf ook schuldig aan O:)

De tip van in-uitjes of lijntjes springen zonder handen vind ik wel een goeie.
:= Bij mij werkt het beste om te verbeteren mezelf er elke keer aan herinneren hoe ik het wil doen en dit hardop uit te spreken. :D Ik prutsmuts mezelf zo rustig een heel parcours door....

Dat begint al voor de start... Goeie galop, ritme houden door de wending, laatste stuk niet meer gaan corrigeren maar wachten tot de sprong bij me komt, voor me uit kijken naar de volgende hindernis en niet naar de voorste paal, dicht bij het paard blijven, er staat geen 1.60 dus ook niet plat erop gaan liggen, landen in de goeie galop, veren in de beugels en druk erop houden. 8)7 En dat dus eindeloos herhalen tot je niet meer in de oude fouten vervalt. En dan verzin je wel weer iets nieuws om fout te doen, tenminste ik wel :Y) :+

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 18:10

Iemand een idee?

Ik moet in het donker rondjes om de schuren stappen, maar lang niet alles is verlicht. Kan wel overal werk led lampen neerzetten maar die zijn niet zo goedkoop in aanschaf O:) . Ik zoek dus een goede straler die ik of op m'n cap of op het kopstuk kan maken. Op fb had ik een vest gezien bij Bianca Schoenmakers maar dan zit het hoofd denk ik in de weg aps je de grond wil kunnen zijn. Ik heb al wat rondgezocht maar kan het perfecte ding eigenlijk niet vinden. Moet eigenlijk iets van een zaklamp zijn maar dan met een veel breder bereik. Wel dat formaat. En gemakkelijk een half uur mee kunnen gaan zonder bijladen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 18:16

Kun je geen lichtslangen van de action ophangen?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 18:34

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 19:04

Die zijn idd aardig fel ^

Vandaag met Gismo balkjes gedraafd. Van 3 naar 20 achter elkaar. Deed het super braaf!

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 19:25

Urielle schreef:
Kun je geen lichtslangen van de action ophangen?

Gaat niet, is niet overal stroom en dan heb ik ruim 200 meter slang nodig :+

Die hardlooplamp is misschien wel wat!

Buhh balkjes neerleggen en weer opruimen is zo'n ellende aan balkjes draven haha :P