Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:57

pol013 schreef:
Marietje35 schreef:
Ik lees al een poosje mee. Ik ben zelf tegen het online gebeuren, in die zin; voor mij hoeft het niet.
Het is een beetje kampioen in eigen achtertuin voor mijn gevoel.
In elke sport heb je te maken met omstandigheden dat je moet kunnen presteren buiten je eigen omgeving.

Pol; Interessant! Ik wil niet perse uitgaan van het slechte van de mens, maar kijk alleen al naar het hele corona gebeuren. Mensen houden zich niet aan regels ....

Het gaat wat te ver of topic om hier echt op in te gaan. Maar de volgende vragen komen dan bij me op:
1. wat is er mis met kampioen in eigen achtertuin zijn? Stel je haalt degelijke punten in je eigen achtertuin? en Je word daar blij en gemotiveerd van. Wie heeft daar last van? Het paard? Want daar zou mijn eerste zorg naar uit gaan? Jij? Hoe dan? En waarom is dat erg?
2. kijk eens in je omgeving en ga een turven. Hoeveel mensen zie jij 'slechte' dingen doen met hun paard? En hoeveel mensen zie jij vooral goed dingen doen met hun paard? Heb je dan een twijfel groep over? En hoeveel van die mensen van die twijfel groep zijn ook écht écht slecht bezig? Of is het vooral een kwestie van interpretatie van wat jij goed of slecht vind?
En hoeveel van de 'slechte' zaken kun je voorkomen met wel of niet online rijden? En hoeveel 'goede' mensen beperk je daarmee? En is het dat waard?

En Juist corona is een mooi voorbeeld. Dat kun je ook echt tegen een heel ander licht houden. Maar dan zou je eens wat stukken uit het boek moeten lezen. Hoeveel nieuwswaarde hebben al die mensen die braaf niet gaan winkelen en afstand proberen te houden tijdens hun wekelijkse boodschapjes en dan ook nog voor de zekerheid maar gewoon een mondkapje op zetten.

Als jury had en heb ik nog steeds mijn bedenkingen bij videoproefjes. Zou graag zien dat de winstpunten gereden op reguliere wedstrijd/meetmoment een meerwaarde t.o.v. de videoproef winstpunten krijgen.
We kunnen helaas niet altijd uitgaan van het ''goede'' van de mens. Vandaar dat er een Algemeen en een discipline reglement is opgesteld.
Het is gewoon een net iets andere tak van dressuursport(met een soort aangepast reglement), en dat was regelmatig te merken met de eerste meetmomenten. Snelle video promotie naar de M en dan valt het op wedstrijd toch vaak wat tegen.
Laatst bijgewerkt door CharleyT op 13-10-20 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Imke95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:58

Sakura789 schreef:
Nou bij zo'n grote groep en met de resultaten van het voorjaar, denk ik dat het best een mooi idee is naast de wedstrijden. We hebben gezien dat de deelnames op de reguliere wedstrijden niet achteruit gaan en dat de online wedstrijden zo vol zaten. Dat laatste nam af met het vrijgeven van wedstrijden, maar er bleef nog een grote groep over.

1.600 online starts zonder wedstrijden en ruim 600 met wedstrijden per week, dat vind ik geen kleine groep om je op aan te passen.

Ik ben ergens toch wel benieuwd wat de gemiddelde score was van de online wedstrijden afgelopen voorjaar per klasse! En of er een verschil in zit toen de "reguliere" wedstrijden weer van start mochten na de lockdown.

Dee_Es

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 13:37

Er hebben heel veel mensen hier hun punten gedeeld en van wat ik me kan herinneren had het gros dezelfde punten online als op een echte wedstrijd of zelfs iets lager (je krijgt meestal geen voordeel van de twijfel online).

Het punt van alles gelijk houden slaat nergens op want de online proeven zijn geen competitie, er wordt geen klassement opgemaakt.

De ruiters die ik tegen kom in de B en L rijden over het algemeen echt voor zichzelf en voor de lol. Ze willen graag dat winstpuntje halen en weten waar ze nog op moeten oefenen. De competitie heeft voor hen heen prioriteit en dan zijn die online proeven echt een uitkomst. Er is echt een grote groep ruiters zonder vervoer/ die hun lease of verzorgpaard niet mogen vervoeren. Is het niet een uitgesproken kans als KNHS om met deze ruiters in contact te komen?

Ik heb voor de L2 een ruiter naar een andere losrijbak zien rijden voor een gewone wedstrijd, slof er om, instructrice midden in de bak en die ging er vervolgens met een prijs vandoor. Hoort niet, mag niet maar het gebeurt alleen het is een uitzondering. Het gros van de ruiters houdt zich keurig aan de regels ook als er geen ringmeester in de buurt is. Zo ook voor de online proeven. Zal er een keer iets gebeuren wat niet mag? Ja vast, maar je gaat het toch niet voor het gros van de mensen verpesten om dat er een enkeling tussen zit die zich niet weet te gedragen?

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 13:54

Het gaat toch niet alleen maar om competitieverband en een klassement, uiteindelijk is het doel toch (neem ik aan) promotie en daarvoor heb je die winstpunten nodig.
Zo kom ik ook weer aan; waar leg je de grens. Want wat is het volgende?

En ja, wat jij beschrijft Dee_es gebeurt inderdaad, helaas. En hoe vaak er niet instructie op het paard rijdt (de hele week) en dan de ruiter zelf op wedstrijd gaat. Ja wie hou je dan voor de gek? Alleen jezelf maar!
Als je dat wilt doen, lekker doen hoor zou ik zo zeggen.

Ik haalde al enkele andere sporten erbij, maar neem een schoolexamen, dat krijg je ook niet mee naar huis en kijk maar wanneer je het inlevert deze week ....

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 14:00

Ik weet niet of een schoolexamen nou zo'n goed voorbeeld is om je standpunt te ondersteunen, want afgelopen schooljaar zijn de examens gewoon helemaal niet doorgegaan...

De wereld veranderd, niet alleen door corona maar sowieso. Ik denk dat dit een mooie en logische vervolgstap is in de wedstrijdwereld eerlijk gezegd. Ik heb zelf in ieder geval met veel plezier 'online' gereden en ik zou dat graag in de toekomst weer/blijven doen :j

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 14:02

Ik bedoelde ook in het algemeen he, niet perse omdat er nu corona is.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 14:03

Maar Marietje35, er zijn legio mensen Z2 of ZZL geworden zonder maar een keer van het erf af te gaan omdat er op hun terrein veel wedstrijden werden gereden. Hoeveel waarde heeft dat dan?
Het paard rijdt immers steeds zijn rondje in de eigen vertrouwde omgeving.

Of de paarden met een winstpunt in het Z die een keer op een wedstrijd door een handige amazone zijn uitgebracht om de verkoopprijs even op te drijven. Dat zegt toch ook niets?

Er zijn legio dingen te verzinnen die het lastig maken om het behaalde nivo op waarde te schatten.

Nu krijgt degene die lastig met vervoer zit een keer een break, ik denk dan alleen, leuk voor hun!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 15:59

Helemaal eens met je Ingvdh maar dat zijn de discussies die hier al de hele tijd gevoerd worden. Non argumenten in mijn ogen want ik ken zat van die stallen waar wekelijks wedstrijden zijn en je idd zo doorkunt stomen zonder maar 1x van het terrein af te zijn geweest. Zegt mij niets over het niveau van het paard maar goed dat zegt een klassificatie me sowieso niet want in mijn ogen zegt dat niets over het paard. Elke handige ruiter stuurt m een paar proeven door maar dat betekent nog niet dat de huis tuin en keukenruiter er zo mee wegrijdt.

Maar goed, ik zie net de routekaart voorbij komen met de melding dat we inmiddels opgeschaald zijn naar niveau 4, zeer ernstig en daar staat bij: Wedstrijden voor volwassenen en kinderen verbieden. Ik denk zomaar dat we daarnaartoe gaan. En iksnap best dat mensen willen starten maar ik denk ook dat ze niet altijd stilstaan bij de benodigde inzet van de vrijwilligers......en die lopen echt meer risico dan die individuele starter.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 16:07

Onze wedstrijd afgelopen weekend liep volgens mij goed qua corona regels. Dan is er ook minder risico voor vrijwilligers (mijn moeder is de 1e die ermee stopt als ze zich wel risico vindt lopen). Maar het moet wel mogen... En er moet natuurlijk wel begrip zijn dat vrijwilligers kunnen zeggen dat ze niet willen, plus dat de starters wel moeten luisteren naar de regels van de organisatie. Ik hoop heel erg dat het door kan blijven gaan voor ons, aar geloof er niet meer in. Wij hebben dan alleen denk ik ook een probleem als er weer beperkingen komen op aantal mensen boven de 18 in de bak. 1 buitenbak is niet te gebruiken in de winter, de lessen zullen dan ook wel buiten moeten? En als er dan maar 2 personen in een (buiten)bak mogen lopen wij wel enorm vast op stal.

Ik heb trouwens altijd paarden gehad die op eigen terrein minder makkelijk waren _O- Want die hekjes horen niet in de bak en die trailers horen daar niet, of reclameborden. En zo stil hoort het ook niet te zijn. :+ Maar wel met je eens, Daffodil. Ik zie het bij mij al, ik rol overal leuk doorheen met maar 2 keer per week rijden, mijn moeder op hetzelfde paard gaat minder makkelijk. Zelfs als ik 's ochtends al gestart had en zij 's middags in dezelfde banen moest.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 16:09

Aanstaand weekend zou ik weer op dressuurwedstrijd gaan, maar die werd afgelopen weekend al afgelast i.v.m. de corona maatregelen. -O-
Als de online proeven nu terug komen dan ga ik eraan mee doen. Als het inderdaad t/m het L2 is kan de schade toch ook niet heel hoog zijn? Het is niet alsof er kampioenschappen worden georganiseerd of dat er paarden een predicaat binnen slepen tot dit niveau.
Bij de stalgenoten die online wedstrijden reden en de afgelopen tijd weer echt op wedstrijd zijn geweest zie ik inderdaad ook weinig verschil in hoe er gepunt wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:38

Wedstrijden mogen dus niet meer..

TaraMariska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:46

Nu de wedstrijden weer niet mogen hoop ik dat de onlinewedstrijden weer terugkomen. Ik vond het heel leuk om te doen!

Het feit dat mensen bepaalde regels aan hun laars lappen denk ik dat te verwaarlozen is. Als je een wedstrijd op ander terrein hebt zie je ook niet hoe het paard normaal dagelijks getraind wordt. Dat kan net zo goed met een scherp bit, strakke slof of puntig spoor zijn.
Al die dingen gebeuren sowieso wel, of er nou online wedstrijden zijn of niet.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:48

Yvank_ schreef:

Waar haal je die informatie vandaan?
Die conclusie kan ik niet trekken uit de persconferentie.... en de knhs heeft op hun website staan dat ze zo spoedig mogelijk met een update komen over wat de nieuwe maatregelen voor de paardensport betekenen.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:49

Hier staat duidelijk dat wedstrijden verboden zijn. Van de site van de rijksoverheid

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:50

linda2008 schreef:
Yvank_ schreef:

Waar haal je die informatie vandaan?
Die conclusie kan ik niet trekken uit de persconferentie.... en de knhs heeft op hun website staan dat ze zo spoedig mogelijk met een update komen over wat de nieuwe maatregelen voor de paardensport betekenen.

Euhm dat is luid en duidelijk gezegd? Rutte zei het letterlijk! Kinderen tot 18 jaar mogen wél sporten in teamverband géén wedstrijden. Volwassen mogen alleen maar individueel sporten met max 4 op 1,5 meter géén wedstrijden.

Dus dat doet ook de deur naar meetmomenten dicht.

Staat hier ook gewoon

Afbeelding

Wat is hier niet duidelijk aan? Sporten max 4 mensen géén wedstrijden

Ook op de FAQ van de Rijksoverheid over sport staat duidelijk:

Zijn wedstrijden en toernooien toegestaan?

Nee. Wedstrijden leiden tot veel extra reisbewegingen en sociale contacten. Daarom is besloten om voorlopig alle wedstrijden stil te leggen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-10-20 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:51

Afbeelding
Zie onder sport. Geen wedstrijden uitgezonderd topsport.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:52

xSannee schreef:
Hier staat duidelijk dat wedstrijden verboden zijn. Van de site van de rijksoverheid

[ [url=m/SJkvKP.png]Afbeelding[/url] ]

Ben ik dan zo kippig? Of wil ik iets niet inzien?! :') Ik hoorde dit;

Afbeelding

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:53

Maar dat is NOS? Wat ik post is van de rijksoverheid. Lijkt me een betrouwbare bron :+

In jouw foto staat ook geen wedstrijden meer voor kids toch? Dan geldt dat al helemaal voor boven de 18 haha.

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:54

Afbeelding

Evenementen zijn verboden met uitzonderingen van wedstrijden ....

Snap er ook helemaal niets meer van

Anoniem

Er is duidelijk gezegd wedstrijden voor iedereen verboden zijn! Alleen kinderen mogen nog in teamverband sporten. Volwassenen sowieso niet meer.

Anoniem

De uitzondering zijn prof wedstrijden! Dat is ook benoemd.... Alleen in de paardensport kennen we daar geen onderscheid in.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:57

Ik hoorde dat competities niet doorgaan. Hoe dat zit met wedstrijden in de paardensport en andere sporten is me uit het verhaal niet duidelijk geworden.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:58

Naomi_Haffie schreef:
[ [url=m/OA2Z5L.png]Afbeelding[/url] ]

Evenementen zijn verboden met uitzonderingen van wedstrijden ....

Snap er ook helemaal niets meer van
Als je een alinea lager gaat dan lees je wat er van sporten nog mag.

Wedstrijden zoals betaald voetbal mogen nog wel.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 21:14

Nou sorry maar ik vind het mega onduidelijk. Een meetmoment is toch geen wedstrijd? En paardrijden is toch geen teamsport? Op mij kwam het over alsof meetmomenten nog wel mogelijk zouden moeten zijn. Maar misschien wil ik dat wel gewoon graag horen. Ik ben benieuwd naar de knhs update, dan weten we het tenminste zeker.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 21:16

Maar ik snap niet zo goed waaruit je op maakt dat het alleen teamsporten betreft? Dat is helemaal niet zo. Gaat om alle sporten.

En daarnaast mag je als volwassen met max 4 personen sporten individueel en in teamverband op 1,5 meter afstand.

Dat is natuurlijk niet haalbaar met een meetmoment?