Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 10:26

Ik lees al een poosje mee. Ik ben zelf tegen het online gebeuren, in die zin; voor mij hoeft het niet.
Het is een beetje kampioen in eigen achtertuin voor mijn gevoel.
In elke sport heb je te maken met omstandigheden dat je moet kunnen presteren buiten je eigen omgeving.

Pol; Interessant! Ik wil niet perse uitgaan van het slechte van de mens, maar kijk alleen al naar het hele corona gebeuren. Mensen houden zich niet aan regels ....

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 10:36

Marietje35 schreef:
Ik lees al een poosje mee. Ik ben zelf tegen het online gebeuren, in die zin; voor mij hoeft het niet.
Het is een beetje kampioen in eigen achtertuin voor mijn gevoel.
In elke sport heb je te maken met omstandigheden dat je moet kunnen presteren buiten je eigen omgeving.

Pol; Interessant! Ik wil niet perse uitgaan van het slechte van de mens, maar kijk alleen al naar het hele corona gebeuren. Mensen houden zich niet aan regels ....

Het gaat wat te ver of topic om hier echt op in te gaan. Maar de volgende vragen komen dan bij me op:
1. wat is er mis met kampioen in eigen achtertuin zijn? Stel je haalt degelijke punten in je eigen achtertuin? en Je word daar blij en gemotiveerd van. Wie heeft daar last van? Het paard? Want daar zou mijn eerste zorg naar uit gaan? Jij? Hoe dan? En waarom is dat erg?
2. kijk eens in je omgeving en ga een turven. Hoeveel mensen zie jij 'slechte' dingen doen met hun paard? En hoeveel mensen zie jij vooral goed dingen doen met hun paard? Heb je dan een twijfel groep over? En hoeveel van die mensen van die twijfel groep zijn ook écht écht slecht bezig? Of is het vooral een kwestie van interpretatie van wat jij goed of slecht vind?
En hoeveel van de 'slechte' zaken kun je voorkomen met wel of niet online rijden? En hoeveel 'goede' mensen beperk je daarmee? En is het dat waard?

En Juist corona is een mooi voorbeeld. Dat kun je ook echt tegen een heel ander licht houden. Maar dan zou je eens wat stukken uit het boek moeten lezen. Hoeveel nieuwswaarde hebben al die mensen die braaf niet gaan winkelen en afstand proberen te houden tijdens hun wekelijkse boodschapjes en dan ook nog voor de zekerheid maar gewoon een mondkapje op zetten.

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 10:44

@ Pol; Daar is op zich helemaal niets mis mee, iedereen moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt.
Echter, hier hangt natuurlijk wel meer aan vast dan enkel kampioen in eigen achtertuin worden en dat je dan daar motivatie uit haalt. Ik noem een promotie, predicaten etc etc. Hoeveel waarde houdt dat dan?

Ik lees hier ook veel over het feit dat het laagdrempelig is om wedstrijden te gaan rijden. Diverse redenen; maar dan haal ik even als voorbeeld aan geen vervoer. Ja, dat maakt het wel lastig natuurlijk. Maar aan de andere kant, als je echt iets wilt ...
Ik laat ook heel veel om op wedstrijd te kunnen (of eigenlijk om een paard te houden) Dat is een keuze, uiteraard die ieder voor zich moet maken. Maar moet de bond dan overal maar rekening mee gaan houden? Je hoeft geen wedstrijden te rijden, dat is een keuze.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 10:47

Marietje35 schreef:
@ Pol; Daar is op zich helemaal niets mis mee, iedereen moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt.
Echter, hier hangt natuurlijk wel meer aan vast dan enkel kampioen in eigen achtertuin worden en dat je dan daar motivatie uit haalt. Ik noem een promotie, predicaten etc etc. Hoeveel waarde houdt dat dan?

Ik lees hier ook veel over het feit dat het laagdrempelig is om wedstrijden te gaan rijden. Diverse redenen; maar dan haal ik even als voorbeeld aan geen vervoer. Ja, dat maakt het wel lastig natuurlijk. Maar aan de andere kant, als je echt iets wilt ...
Ik laat ook heel veel om op wedstrijd te kunnen (of eigenlijk om een paard te houden) Dat is een keuze, uiteraard die ieder voor zich moet maken. Maar moet de bond dan overal maar rekening mee gaan houden? Je hoeft geen wedstrijden te rijden, dat is een keuze.

En voor hoeveel ruiters is dat een reden om wedstrijden te rijden en punten te verzamelen? 5%
Dat is althans waar ik op uitkom als ik in mijn omgeving kijk. En dan heb ik echt een bovengemiddeld aantal wedstrijd ruiters die minimaal Z rijden in mijn kennissenkring.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 10:49

Maar waarom mogen anderen er dan niet op hun manier van genieten? Gewoon laagdrempelig, B t/m L2, helemaal niet spannend. Wellicht dat het juist gaat motiveren om wel die auto en trailer aan te schaffen en wedstrijdlid worden. Waarom moet dat voorbehouden zijn aan de mensen met een trailer?

Er worden ook geen lijsten opgemaakt, dus wat betreft kampioen is helemaal geen sprake van. Het is rijden met een doel en daar, van derden, feedback op krijgen. Fijn toch dat het laagdrempelig is en voor meer mensen bereikbaar?

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 10:53

@ Pol; Geen idee, daar durf ik geen uitspraak over te doen, maar ik vrees wel dat het meer is dan je denkt.

@ Sakura; Dat zeg ik niet! Nogmaals; iedereen moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt.
Wat ik wel vind, is dat je als bond niet overal maar rekening mee kan gaan houden. Dat geldt voor elke sport.

PSvanLot

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 10:53

Ze zullen nu vooral druk zijn uit te zoeken hoe de reguliere wedstrijden stand kunnen houden.

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 10:58

Dat denk ik ook, daar zit een veel grotere druk achter.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 11:03

Overal is wel een groot begrip, je pakt best een grote groep mee die anders buiten de boot valt. Mensen die niet laadbare paarden hebben, mensen die vooruit willen zonder teveel stress voor het paard, mensen die geen vervoer hebben, mensen die rustig de merries na de dracht op willen pakken, etc.

Ook een groep die wel belangrijk is voor je organisatie en de sport, lidmaatschap, startkaart, startgeld.

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 11:05

Dat klopt, alleen waar trek je de grens?
Het lijkt wel een beetje de tendens van tegenwoordig, niemand hoeft zich meer aan te passen maar de wereld past zich aan aan de (individuele) mens.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 11:09

Nou bij zo'n grote groep en met de resultaten van het voorjaar, denk ik dat het best een mooi idee is naast de wedstrijden. We hebben gezien dat de deelnames op de reguliere wedstrijden niet achteruit gaan en dat de online wedstrijden zo vol zaten. Dat laatste nam af met het vrijgeven van wedstrijden, maar er bleef nog een grote groep over.

1.600 online starts zonder wedstrijden en ruim 600 met wedstrijden per week, dat vind ik geen kleine groep om je op aan te passen.

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 11:11

Maar is dat representatief? Als er geen Corona was geweest, hadden er dan nog zoveel aan meegedaan?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 11:13

[quote="Marietje35"]@ Pol; Geen idee, daar durf ik geen uitspraak over te doen, maar ik vrees wel dat het meer is dan je denkt.

en die zijn dan onzichtbaar in mijn omgeving? Ik sta hier echt midden in de plaatselijke paardensport. Vanuit vrienden, kennisssen, grote stallen en als organisatie. En dan kom ik tot hooguit 5% laat het 10% zijn als ik heel wilde doen. Die een ander belang hebben bij het rijden van wedstrijden dan het eigen plezier.

En dan: Het was ook maar tot het M2. En daar kun je maar weinig winnen volgend mij.

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 11:19

Ik kan alleen zeggen wat ik zelf zie, maar ik zou bijna zeggen gelukkig maar dat het in jouw omgeving dan ander is!

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 11:30

Marietje35 schreef:
Maar is dat representatief? Als er geen Corona was geweest, hadden er dan nog zoveel aan meegedaan?

Ik denk het wel, met name voor de lagere klassen is dit een mooie instap. Scheelt een hoop kosten als je op dat moment geen auto en trailer hebt en niet weet of het wat voor je is. Waarom zou je het dan niet gaan door ontwikkelen? Er zijn genoeg kosten aangemaakt, dus waarom geen 15-20k aan opbrengsten per maand hieruit gaan pakken als organisatie? Het is momenteel al niet een makkelijke tijd.

Het raakt je toch op geen enkele manier negatief? Waarom dan niet de anderen, die wellicht niet in dezelfde situatie als jou zitten, hen niet deze manier van sport bedrijven gunnen?

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 11:35

pol013 schreef:
Ik hoop dat ze het bureaucratische geneuzel weer even parkeren als de persconferentie vanavond zo uit gaat pakken als nu door schemert.
Zou fijn zijn als ze dan weer gewoon snel schakelen en mogelijk maken wat mogelijk gemaakt kan worden.....Maar goed, dat is mijn bescheiden mening.

Overigens ben ik bezig in een aardig boek wat wel relevant is voor een thema wat hier ook steds terug komt. Heb je veel regels een controle nodig om mensen en het gareel te houden? Of kun je de teugels ook iets laten vieren en uitgaan van het goede in mensen?
https://decorrespondent.nl/demeestemensendeugen
Ik was overigens vaak al kamp 'de meeste mensen hebben goede bedoelingen'. En ben dus vóór een rol voor online wedstrijden.

Ik heb dit boek al een paar keer voorbij zien komen, maar je hebt me overgehaald om hem nu echt te bestellen. :D
Hoewel ik altijd al wel geloof in 'het voordeel van de twijfel, totdat het tegendeel bewezen is'

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 11:49

Sakura789 schreef:
Ik denk het wel, met name voor de lagere klassen is dit een mooie instap. Scheelt een hoop kosten als je op dat moment geen auto en trailer hebt en niet weet of het wat voor je is. Waarom zou je het dan niet gaan door ontwikkelen? Er zijn genoeg kosten aangemaakt, dus waarom geen 15-20k aan opbrengsten per maand hieruit gaan pakken als organisatie? Het is momenteel al niet een makkelijke tijd.

Het raakt je toch op geen enkele manier negatief? Waarom dan niet de anderen, die wellicht niet in dezelfde situatie als jou zitten, hen niet deze manier van sport bedrijven gunnen?

Het is absoluut geen kwestie van wel of niet gunnen/negatief raken, maar voor iedereen dezelfde factoren.
Ik neem als vb de voetbal; een wedstrijd thuis en een wedstrijd uit zodat je voor beide ploegen hetzelfde voor- en nadeel hebt.
En om te zeggen mooie instap; daar zijn al best wat dingen voor uitgevonden; onderlinge wedstrijd, oefendressuur.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:07

Ik neem mijzelf even als voorbeeld hier hoor!

Ik wil heel graag beginnen met de wedstrijden met mijn huidige bijrijdpaard.

Alleen 1 probleem, ik ben helaas nog steeds gigantisch afhankelijk van iemand met vervoer. (Die heb ik dus niet). Ik heb zelf een auto die 2 paarden kan en mag trekken, helaas nog steeds geen BE rijbewijs, op het moment ook geen geld voor om weer een poging te doen. Kost al snel hier in de omgeving +-400 euro.

Hier in de omgeving geen mensen die (tegen vergoeding) willen en kunnen rijden.

Daarnaast zitten we op dit moment met veulens, dus het is voor mij super fijn om online te mogen starten.

Ik wil uiteraaaard ook weg en op vreemd terrein rijden, omdat ik dat ook erg leuk vind, maar als je afhankelijk bent van anderen is dat verdomde lastig.

Dus voor mij zou het een uitkomst zijn.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:13

Dat is toch totaal onvergelijkbaar met voetballen.

En voetbal is rond en altijd met dezelfde afmeting. Elk paard is anders, elke combinatie is anders. Sommige kunnen op hun eigen terrein wedstrijden rijden (waarom zou dat wel kunnen en filmen + opsturen dan niet?). Soms heeft een wedstrijdterrein springbalken, soms een juryhokje, soms publiek met een paraplu. Dat is voor iedereen anders, zelfs binnen dezelfde wedstrijd. Soms zelfs als je twee keer een proefje op dezelfde plek aan het rijden bent.

Een mooie instap met punten is anders dan zonder punten. Het lijkt juist wel een kwestie van gunnen. Wat maakt het nou zo'n probleem dat iemand voor een netjes proefje thuis, of op de vereniging een punt ontvangt naar aanleiding van een net filmpje? Wat voor negatieve invloed heeft het op jou? Maar goed, volgens mij gaan we hier niet echt uitkomen. Agree to disagree.

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:19

Ik vind dat wel vergelijkbaar, het is in heel veel sporten zo. Neem tennis; wissel je ook van service beurt en ook van kant van het net, dat is allemaal om het zo eerlijk mogelijk te houden. Dat is in de paardensport niet anders. Helemaal 100 % identiek gaat niet lukken, het kan de 1e 10 minuten droog zijn en daarna met bakken uit de lucht komen, maar zo is het in elk geval zoveel mogelijk gelijk voor iedereen.

Daarbij komt; op "vreemd" terrein moet je presteren onder bepaalde druk. Je hebt maar 1 poging en dan moet het goed zijn. Je laat ook zien dat je je paard dusdanig onder controle hebt onder die omstandigheden.

Nogmaals; het is echt geen kwestie van wel/niet gunnen, maar wel zo gelijk mogelijk voor iedereen.
Haha ja, agree to disagree. :D
Laatst bijgewerkt door Marietje35 op 13-10-20 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:19

Ik denk de KNHS het nu druk heeft met wat anders aangezien het sluiten van binnensport accommodaties inmiddels ook op de routekaart staat...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:20

Ik ben alleen benieuwd of er nu wel een oplossing komt voor alle mensen die wel een startkaart hebben, maar niet mee (kunnen) doen aan de online proeven. Een fijne oplossing voor een klein gedeelte,maar er valt ook een heel groot gedeelte buiten die wel betalen en al langere tijd lid zijn. Hogere klasses, springen, eventing, mennen...

Ik doe zelf niet mee online, omdat het voor mij geen nut heeft. Punten niet nodig, ervaring wel en dat zit voor mij niet eens op andere terreinen, maar wel de spanning van mezelf en andere combinaties en die tijdsdruk bijvoorbeeld. Juist het gedeelte dat je mist dus helaas. Oké, ik start ook nooit maar 1 proef haha, tenzij het selectie is en wil juist alle proeven kunnen laten beoordelen ipv maar 1. Dat vind ik ook wel nadeel aan online, oneindig dezelfde proef.

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:25

Ik hoop echt dat de KNHS/FNRS het zo kunnen houden zoals het nu is, ik heb wel goede hoop aangezien het geen contact sport is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:30

Marietje35 schreef:
Ik hoop echt dat de KNHS/FNRS het zo kunnen houden zoals het nu is, ik heb wel goede hoop aangezien het geen contact sport is.

Heb je de routekaart gelezen? Daarmee mag je blij zijn al ze binnensport accommodaties nog niet meteen sluiten.

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:32

Nee, maar er wordt nu zoveel gespeculeerd, ik wacht het wel af wat er vanavond gezegd wordt.