[HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 15:19

Fleur wat een ontspannen foto's! Netjes hoor :)
Karin welkom, aparte kruising! Leuk dat je ook springt, wel jammer van de spanning hoor... Hopelijk gaat dat snel beter!

karin1994

Re: [HK]L1 Debuut 14-09-2013 / Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 15:29

dankjewel __Marloes

ja het is een kleintje, 1,64 maar een parcour van 1 meter kan hij makkelijk, we hebben genoeg punten om ook voor het springen naar het L te gaan :)

ja ik baal zelf ook erg van die spanning, daardoor kan ik er niet meer aan rijden, ontzettend vervelend, terwijl ik al echt jaren rijd, wel hobbymatig

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 00:50

Welkom Karin! Stoer paard heb je :j Spanning is heel herkenbaar, vandaar dat Burana ook aan de bach rescue bloesem zit, en ikzelf ook homeopathische pilletjes slik op wedstrijd, heb wel het idee dat het ons allebei helpt :)
Nou ben ik zelf nogal perfectionistisch, en heb ik een enorm gevoelig paard dus zo kunnen we elkaar heerlijk versterkten qua spanning, maar 't is echt km's maken wat bij ons werkt merk ik. 'T heeft het ons ook nog niet makkelijk gemaakt die spanning hoor, van de week m'n 4e keer L1 starten, en voor het eerst wp gereden, dus je bent niet de enige :(:)
En gaaf dat je ook springt inderdaad, dat wil ik ook nog heel erg graag met m'n paard, die er ook op gefokt is, maar bij gebrek aan hindernismateriaal op stal ligt die ambitie even niet zo hoog, als ik ooit m'n trailer bij elkaar gespaard heb wil ik gewoon wekelijks ergens op locatie lessen :)
En dankje, ben stiekem ook best blij met m'n wedstrijdoutfit, ondanks m'n zwarte zadel die er natuurlijk niet zo matchend is haha :P

Dankje Marloes, ben er zelf ook wel blij mee, ondanks dat ik nog heel erg veel verbeterpunten zie is het ook leuk om de verbetering en ontwikkeling te kunnen zien :)

Ik heb vandaag ook weer heerlijk gereden, zijn weer een paar kwartjes gevallen voor ons! Ik heb de L2 proeven ook maar vast uitgeprint om op stal te kunnen leggen, qua wp's zijn we er nog niet aan toe, maar ik wil d'r thuis gewoon eigenlijk al L2 klaar hebben, zodat we ook makkelijk door kunnen stromen als ik m'n punten heb. Ik had met de overgang B naar L1 al wel iets eerder mogen beginnen met de proefjes namelijk, ik was in het begin toch wat overdonderd, ondanks dat de verschillen eigenlijk weinig bijzonder lijken :=

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 17:01

Spammen mag altijd Fleur, gave foto's, hele leuke set inderdaad! Netjes. :D Heerlijk dat het rijden zo lekker ging. Inderdaad lekker vroeg beginnen. Heb je alleen maar profijt van!

Welkom Karin, wat jammer van de spanning en erg leuk paard. Weet je zelf waar die spanning vandaar komt? Ik had er zelf ook wel wat last van maar dat gaat bij mij vanzelf weg naarmate ik regelmatig en vaker ga starten gelukkig!

Ik merk doordat ik al het gedoe op stal (met veel mensen gepraat over het stoppen bij m'n huidige instructrice), nu behoorlijk onzeker ben over m'n rijden :o Woensdag paard dus vrij gegeven, donderdag gelongeerd, gister uurtje buiten gereden en vandaag er weer op. Lekker relaxed opgebouwd dus en het ging best wel fijn. Even niet nagedacht en gewoon lekker ontspannen gereden. Gelukkig dinsdag les van een nieuwe instructrice! Ga een paar keer bij haar lessen, ik ken haar manier van rijden/lesgeven al dus ik hoop dat het een match is natuurlijk! Hopelijk kan zij ook wat onzekerheid bij mij wegnemen zodat ik gewoon weer normaal kan rijden :)
Op dagen als vandaag dat ik het even niet meer weet is paardlief zo lekker knuffelig terwijl ze er normaal niks van moet hebben. Kan je vertellen dat dat wel een heel positief gevoel geeft haha <3 :+:

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:51

dankje Fleur_yen en AnnevM

ik had altijd het idee dat Bach niet hielp, maar misschien moet ik die pilletjes ook maar gaan proberen!
als je ooit de mogelijkheid hebt om te springen, zeker doen, vind het een zeer leuke afwisseling, en mijn paard vind het heel erg leuk!

tja, waar die spanning vandaag komt? de ontzettende drang om het goed te willen doen denk ik, ik ben nogal perfectionistisch en wil te net gaan rijden, daarnaast zit er sowieso al veel spanning in mijn lichaam volgens de bottenkraker, ik ben daar nu 4 of 5 keer geweest, hij heeft mij helemaal losgemaakt en ik moet zeggen dat het werkt!!

daarnaast rijd ik heel weinig wedstrijd, thuis ben ik sinds kort aan het filmen hoe het gaat, daar leer ik nu ook veel van, zal proberen een filmpje te plaatsen om te laten zien hoe het thuis gaat!

super dat je paardje daar zo op reageert met een knuffel! apart hoe goed ze dat aanvoelen.
ben je zo onzeker van je instructrice geworden? eens in de zoveel tijd een andere instructrice kan ook wonderen doen!

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 15:43

Lastig dat je alles goed wilt doen... Ik ken het wel maar de laatste tijd heb ik er gelukkig niet zoveel last meer van! Als je de mogelijkheid hebt gewoon wat meer proberen te gaan starten, dan krijg je wat meer ritme en dan denk ik dat het wel beter zal gaan!

Die van mij vindt springen ook helemaal geweldig maar omdat ik de galop nog niet volledig onder controle heb wil ik nog even wachten totdat ik dat wat meer ga doen omdat dat wel heel belangrijk is natuurlijk.

Nee komt absoluut niet door m'n instructrice! Meer doordat de één zegt dat ik m'n paard zo moet rijden, de ander zegt weer wat anders etc. Dus daarom ben ik blij dat ik dinsdag gewoon echt weer les krijg zodat ik me op één iemand kan richten en niet op wat de buitenwereld zegt :) Wel weer echt heel fijn gereden vanmiddag. Voor het eerst weel wijken en schouderbinnenwaarts meegepakt en dat ging lekker!

Rienie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 21:50

fleur_yen schreef:
Endurance is lange afstanden, deze waaraan ik mee ga doen is 25 km en de beoordeling gaat op hartslag en tijd die je erover doet. Hartslag wordt gemeten van tevoren, meteen na afloop en een halfuur later, zodat ze ook kunnen zien hoe snel het herstel is. En het werkt ook met winstpunten, als je promoveert naar de volgende klasse wordt de afstand langer ;) Maar heel veel meer weet ik er ook nog niet over hoor, 't is wel wat anders dan dressuur :P

Haha, dat het wat anders dan dressuur is, had ik wel verwacht! haha. *D
Klinkt wel leuk. Moet je onderweg ook nog wat doen? Of is dat een andere tak van de sport.

Wat een leuke foto's komen er weer voorbij en leuk dat er zich telkens nieuwe mensen melden in dit topic.

Ik vind zoiezo dat je altijd je eigen gevoel moet volgen en ook een fijn gevoel moet hebben bij degene die je les geeft. Het moet wel bij elkaar klikken.
Wat apart he, dat paarden zulke dingen zo goed aanvoelen. Dat ze dan extra knuffelig zijn.
Toen ik voor 2 jaar geleden thuis kwam te zitten, ivm bedrijf waar ik werkte dicht ging, was mijn paard echt zo lief en heerlijk te rijden. En heerlijk met elkaar uitwaaien en lange ritten maken. Heerlijk.

Nou hoe vreselijk en niet positief het afgelopen maandag ging, hoe goed en positief het gisteren ging.
Gisteren de eerste buitenwedstrijd weer gereden. Meteen 2 proeven. Buiten is toch echt wel super fijn om te rijden.
Inrijden ging al heel erg lekker, heb de tips van mijn instructrice meegenomen met inrijden en het werkte absoluut.
1ste proef was ze zo ontzettend fijn te rijden. Fijn in de aanleuning en goed aan de hulpen. Hals strekken deed ze ook een stuk beter. Nog niet helemaal goed, maar ze zakte al veel meer.
2de proef was voor mijn gevoel minder, kwa aanleuning ook. Het voelde allemaal wat slordiger en minder fijn. Resultaat 202 en 193 punten! Beide proeven was het goed voor de 1ste prijs!! Zo super blij!! *\o/*

Kun je nagaan hoe slecht het aan het begin van de week ging en hoe goed het aan de einde van de week gaat. Geen dag is hetzelfde in de paardenwereld.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 22:46

Ah wat lief Anne, super hoe ze dat aanvoelen he <3 Ben heel benieuwd naar dinsdag hoe het jullie bevalt! :j
Fijn dat het rijden nu ook weer lekker ging, volgens mij is deze reset van afgelopen weken niet verkeerd geweest voor jullie, je klinkt ondanks je eigen onzekerheid wel weer heerlijk tevreden over je paardenbeest :) En dan met weer wat meer houvast van die lessen gaat het helemaal lukken bij jullie *\o/*

Karin, of Bach echt helpt zou ik niet weten, 't zou bij ons ook kunnen dat we met meer km's sowieso al minder last hebben van spanning, maar 't kan weinig kwaad, dus ik blijf het voorlopig wel gebruiken denk ik :) Voor mijzelf heb ik passiflora complex (?) van A. Vogel, daarvan kan ik bij stressvolle momenten wel echt merken dat het helpt :j Filmen is sowieso altijd goed, ben benieuw naar beeldmateriaal als je wat kunt plaatsen :) En dat perfectionistische heb ik ook enorm, 't is heel lastig inderdaad, maar wat ik momenteel merk (en blijf zeggen, hihi) is dat die regelmaat gewoon echt enorm helpt. Ik ben sowieso eigenlijk veel meer springruiter dan dressuur, grote ambitie is eventing, maar dat soort dingen moet ik toch echt een trailer voor hebben, even doorsparen dus :D En ondertussen heb ik best lol met dressuur hoor :)

Rienie wat super zeg, wat een monsterpunten! _/-\o_ Outdoor vind ik ook veel fijner inderdaad. En super dat het ineens zoveel beter ging dan maandag!
En eigenlijk is het enige wat je moet doen met endurance gewoon de aangegeven route volgen :') 'T leek mij eigenlijk saai vorige jaar, maar stiekem is het toch erg leuk :D

Wij zijn vandaag ook weer op pad geweest, heerlijk gereden, gewoon lekker simpel m'n proeven rond kunnen sturen, zonder gehups, gestuiter en gestress. Erg blij en een heerlijk gevoel eraan overgehouden <3 Uiteindelijk vielen de punten iets tegen, 175 en 183 met een 2e plaats, eerste lintje in de L1 is binnen *\o/*
Heb het idee dat de ontspanning, aanleuning en basis nu steeds meer bevestigd begint te worden, iedere wedstrijd gaan we weer met sprongen vooruit, dus dan kunnen we nu echt wat meer gaan werken aan meer activiteit, op m'n protocollen staat eigenlijk altijd dat ik brutaler moet gaan rijden, maar zolang de ontspanning nog niet zo goed was hoefde ik daar niet aan te beginnen. Maar inmiddels heb ik het idee dat we hier steeds meer aan toe zijn, ik ben dus supertrots op Burana en stiekem ook wel op mezelf haha.

Agile

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:19

Hoi!
Ik meld me hier graag aangezien ik aankomende zondag mijn L1 debuut ga maken met m'n nieuwe paard. Hij wordt dit jaar 5 en afgelopen winter zijn we eigenlijk door de B gevlogen (met een pr van 225 *\o/* ) dus nu lekker naar het L1. We gaan dus ook voor het eerst outdoor starten, ben heel benieuwd hoe dat gaat aangezien meneer onbekend terrein altijd nog erg spannend vindt. Deze week nog goed oefenen, vooral middengalop op de volte en halthouden vanuit draf vinden we nog lastig.

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:55

Hallo allemaal!

Wat een superleuk topic :) Ik zou me hier ook graag bij willen voegen. Vorig weekend (5 april) heb ik met Parti (appaloosa-tuiger-kruising) onze eerste L1 wedstrijd gereden. Helaas heb ik erg veel last van wedstrijdspanning, maar gelukkig is Parti zo'n paard die gewoon zijn best blijft doen! We zijn daardoor door de B heen gevlogen! (niet zulke punten als 50_kirsten :P , maar wel altijd boven de 190 en minstens 3 winstpunten per wedstrijd)

Mijn instructrice is ook helemaal weg van Parti en zag het helemaal zitten in de L. Jammergenoeg was de jury het er minder mee eens, en kregen we 178 en 183. Alsnog 1 winstpunt, maar toch wel een beetje teleurgesteld. Gelukkig kreeg ik een ontzettende peptalk van mijn instructrice na de wedstrijd. Toen ik terugkwam op stal (punten had ik al geappt), was het eerste wat ze zei: "Waar zijn je protocollen?! Deze punten slaan helemaal nergens op! Gauw weer vergeten!". We gaan 25 en 26 april dus weer met goede moed onze allereerste buitenwedstrijd tegemoet!

Het wijken en duidelijke overgangen van/naar middengalop moeten we nog even aan werken, evenals het halthouden. Door mijn spanning blijft Parti vaak wat vasthouden in zijn kaken, en omdat hij al moeilijk wil halthouden vanuit stap, bouwt de spanning extra op en komt hij daarbij ontzettend tegen de hand.

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:21

Het wordt gezellig hier, leuk :D

Kirsten (?), jeeetje wat een punten, goed joh! Superleuk dat het zo goed gaat, dat belooft wat! Lekker km's maken. Welkom!

Nynke (?), gave kruising, heb je een foto? Netjes hoor en jammer dat jullie en de jury niet op een rechte lijn zaten... Volgende keer beter, inderdaad snel vergeten en altijd fijn als je instructrice erbij is! :)

Ja lekker he Rienie <3 Waaauw gaaf, dit blijven vasthouden! Gefeliciteerd! Ik kijk ook uit naar het moment dat ik weer kan starten, lekker buiten!

Fleur, ja echt heel lief! Jaa ik heb zelf het idee dat ik d'r vooral aan de hand volledig uit heb kunnen pluizen :') Geloof dat ik d'r nu echt door heb en weet wat ze nodig heeft op momenten dat ze zelf onzeker wordt of spanning opbouwt. Vandaag de ultieme test gehad: de vrachtwagen kwam de mesthoop legen terwijl ik aan het longeren + uitstappen (aan de hand) was. Alleen aan het begin spanning, even bij me gehaald en een paar rondjes grondwerk gedaan. Erna weer verder met longeren en geen probleem meer! Woeh super!! Trots op jezelf mag je ook zeker zijn. Heerlijke post! :D

Ik ben ook heel benieuwd hoe het morgen gaat. Ik heb er in ieder geval veel zin in! Ga vanavond fotograferen bij de staleigenaresse die ook les heeft van haar. Heb haar al vaker les zien geven maar dan weet ik een beetje wat ik kan verwachten. Heb nog een instructrice gevonden waarbij ik een lesje ga proberen zodat ik wat vergelijkingsmateriaal heb. Ik heb er in ieder geval wel weer vertrouwen in!

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:02

Achja het blijft een jurysport :')

En natuurlijk heb ik een foto!

Deze foto is van afgelopen 5 april na de wedstrijd. Parti mocht nog lekker even genieten in het land :o
Afbeelding

En tijdens ons B-debuut 11 januari
Afbeelding

Jullie mogen me gewoon Boukje noemen trouwens! ;)

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 23:45

Hee meer mensen in dit topic, gezellig :D Welkom Boukje en Kirsten! :)

Wat een punten zeg Kirsten, dat doe ik je niet na :o Het halthouden mag trouwens een progressieve overgang zijn, tenminste, dat las ik laatst op zo'n online artikel van Bit geloof ik ;)

Boukje wedstrijdspanning is herkenbaar hier in het topic haha, ik heb dan weer zo'n paard die daar juist erg gevoelig voor is, zo heeft het bij ons ook 3 wedstrijden geduurd voordat we puntjes reden in de L1. Gaaf paard heb je zeg, ziet er ook keurig uit op die rijfoto :j

Thanks Anne :D En wat fijn dat je in ieder geval op de grond al zo het licht heb gezien met d'r :) Is een super basis om weer lekker fanatiek aan de gang te gaan onder het zadel. Fijn dat je wat kunt vergelijken, lijkt me super spannend trouwens om bij nieuwe mensen te gaan lessen, maar ik denk niet dat het verkeerd uit gaat pakken voor jullie :j

Ik heb vandaag een fijne les gehad, Bu was net wat stukjes iets stug en kwam er soms net niet lekker doorheen, maar de paardjes staan ook net 2 dagen op het gras, dus wellicht dat ze wat last had van die overgang, en gister wedstrijd gehad, wat haar ook veel energie kost, maar ook hele lekkere fijne stukken gereden. L2 proefje een keer geoefend, viel niks tegen eigenlijk, waar ik de allereerste keer oefenen met m'n L1 proef meer bezig was met overleven dan met rijden, was dat nu eigenlijk helemaal niet het geval. Dus we gaan komende tijd lekker afwisselen met de proeven, ook zodat Bu m'n huidige proeven niet té goed leert kennen, ze denkt erg graag met me mee, stiekem vind ik dat heel lief, maar niet erg praktisch op wedstrijd :P

Nu hebben we komende 3 weken even geen dressuur en ik vind het nu ineens heel lang lijken, ik zat wel heerlijk in het ritme zo afgelopen 2 weekenden op pad gaan :j

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 08:37

zo wat een hoop nieuwe L1 starters! leuk, Welkom!!

fijn dat je les goed ging Fleur_yen, wat vond je van de L2 proef?
en een trailer lenen? heb je wel een goed basis dressuur voordat je gaat springen/eventen, ook heel belangrijk :D enne gefeliciteerd met je lintje, super leuk!

ja het is zeker lastig als je tegenstrijdige dingen word verteld in de les AnnevM, de een wil het graag anders zien dan een ander, ik vind het dan wel fijn dat je verschillende dingen leert en zo er achter kunt komen wat het beste werkt voor je beide, succes vandaag met je les!

wauw wat een punten 50_kirsten, succes zaterdag!!

ik heb chardon gister gelongeerd met een passoa, ben zowiezo een fan van longeren omdat ie dan heel snel ontspant en over de rug gaat lopen, maar dat bontje achter zn kont vond ie toch ontzettend raar, ik heb in een deuk gelegen gisteren, hij liep echt als een ezel door dat ding, wel ging hij er later super op lopen, had ik eerder moeten doen! _-:(

Agile

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:15

Bedankt allemaal! Ga vragen of iemand zondag wat foto's wil maken, dan kan ik mijn paardje aan jullie voorstellen! Oh en jullie mogen me gewoon Kirsten noemen inderdaad ;)
Anne, zonde dat je zo onzeker bent geworden over je rijden! Hopelijk klikt het met je nieuwe instructie, zowel qua rijden als persoonlijk. Ik heb dat met mijn instructie ook, daardoor durf ik sneller dingen te vragen of ter discussie te stellen waardoor ik veel meer leer.

Rijden jullie trouwens voor de eerste keer in de L of hebben jullie met een ander paard al eens L of hoger gestart?

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 18:43

Aaaargh hele post gemaakt, is ie opeens weg. Hier de iets kortere versie dus :')

Wat een gaaf paard Boukje! :D

Herkenbaar Fleur, aan de ene kant lekker om even 'rust' te hebben maar toch begint het weer te kriebelen. Die proeven komen goed joh, lekker bezig ben je! :)

Karin haha, ik ken het zo goed! Die van mij kan er ook echt niet normaal mee lopen maar dat komt omdat ze het dan doodeng vindt en dan vlucht ze ervoor :') Paarden...

Dit is mijn eerste paard, voorheen alleen maar manege-ervaring. Dus ook eerste keer dat ik L1 start!

Zo, ik heb het overleefd hoor! Ik vond het begin echt superspannend maar even uitgelegd wat er aan de hand was en al vrij snel aan de slag gegaan. Vooral de stap is heel erg verbeterd en ik ben super enthousiast! :D Heel blij met de manier van lesgeven en hoe Roos zich gedroeg. Ze kan het wel! Ik heb er weer helemaal zin in en zie het weer zitten. Volgende week dinsdag mogen we weer lessen! Ik ben echt helemaal happy :')

Even een fotootje:

Afbeelding

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 21:27

Karin wat fijn dat hij er zo lekker mee liep, en gelukkig dat je 'm nu ontdekt hebt, kun je er fijn mee aan de slag zo :) En een trailer leen ik nu voor m'n wedstrijden al, maar dan moet ik nog een kwartier heen en weer rijden om 'm daar te halen, en ik betaal diegene ook wat voor, en dat gaat wel in de kosten lopen als ik dat wekelijks wil doen naast m'n wedstrijden. Ik moet dan echt gewoon een trailer op stal hebben staan om wekelijks te willen lessen.
L2 proef vond ik eigenlijk niet enorm anders dan L1 eigenlijk, nou vind ik sowieso wel een verschil tussen die 4 proeven, 9 & 10 vind ik lastiger en sneller gaan dan 7 & 8. Hebben nu proef 11 gereden, 't ging nog niet helemaal van een leien dakje hoor, maar ze was sowieso al erg heet gedurende m'n les, en tijdens het oefenen van een nieuwe proef wordt dat er niet beter op. Maar ik vond qua tempo eigenlijk weinig verschil, doorzitten is wel even wennen, helemaal met de overgang naar middendraf en lichtrijden, daar moeten we nog even mee gaan knutselen. En verder krijg je wat minder tijd voor je overgangen natuurlijk, maar ik vind de verschillen met B en L1 groter dan met L1 en L2, puur naar de proeven kijkend, rijtechnisch gezien is doorzitten natuurlijk het grootste verschil :)

Kirsten ik ben benieuwd naar foto's :D Dit is ook mijn eerste paard waar ik L1 mee start, voorheen met m'n pony heb ik B gereden, maar dat was meer een springer, dus lag daar de focus ook op. Mijn huidige paard is ook springgefokt, maar heeft ook onwijs veel lol in dressuur :)

Anne wat super, mooie foto van jullie zeg! Top dat je zo lekker hebt kunnen rijden, zal vast een heerlijk gevoel geven :D

Ik heb hier lekker een rondje bos gedaan, even geoefend voor de endurance komende zaterdag. Qua conditie moet het helemaal goedkomen, 13 km gereden met erg veel draf en galopstukken, en mevrouw liep nog steeds te stuiteren toen we weer terug waren, zaterdag doen we 25 km, maar dat moet zonder problemen lukken :j Ze is als ik alleen rijd wel snel heet en stuiterig, maar we hebben vandaag even gewerkt om een paar duidelijke afspraken te bevestigen en dat pakte ze super op. Wel grappig om te merken hoe fijn die dressuurbasis dan ook is, gister hard gewerkt aan de overgang middengalop - arbeidsgalop, en ik kon nu in het bos ook merken dat dat makkelijker ging :)

Voor iedereen die het nog niet wist, jullie mogen mij gewoon Fleur noemen hoor :D Ik heb een lieve kwpn merrie van (bijna) 9, Burana (foto's in profiel), zijn begin dit jaar voor het eerst L1 gestart, vanwege erg veel last van spanning heeft het een paar wedstrijdjes geduurd voor we daadwerkelijk wat puntjes reden, en afgelopen weken hebben we ineens het licht gezien qua ontspanning, en zo zitten we nu dus op L1+3 (wat dus ook in m'n onderschrift staat :') ), maar dan hebben jullie wat meer achtergrondinfo van ons :))

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 12:20

AnnevM

wat fijn dat je les goed ging zeg!! op naar de volgende goede les *\o/*

Fleur, ja dan gaat het inderdaad in de koste lopen!
oke! ik moet ook mn L2 proeven gaan oefenen, ik vind het super fijn dat je dan mag doorzitten dat gaat bij mij stukken beter!

nou mijn les ging gisteren verschrikkelijk, het wou gewoon niet en kreeg naar mijn idee weinig aandacht, ik zit zelf na te denken over prive les, maar heb de stap nog niet gezet, al denk ik wel dat het stukken beter zou zijn als ik 1 op 1 les kon krijgen

nou kijk en huiver naar het filmpje van zaterdag, als iemand nog goede tips heeft voor het wijken en voor de middendraf, hoor ik dat graag!!

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 20:56

Ziet er goed uit Karin, stoer paard is het! Hij lijkt wel erg fijn in de aanleuning, 't zou wat mij betreft nog net iets actiever mogen allemaal, en in galop iets meer gesloten, maar dat zal vast lastig voor 'm zijn, hij is vrij groot volgens mij?
Priveles zou ik absoluut aanraden, ik zou niet weten wat ik zonder m'n instructrice zou moeten :P

Agile

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 15:50

Anne, mooi dat je les goed ging en je enthousiast bent. Lekker oefenen tussendoor en op naar volgende week!

Zelf zou ik niet weten wat ik zonder m'n les zou moeten haha en raad het ook zeker aan, zo kan je goed geholpen worden bij dingen waar je tegenaan loopt. Ik vind het zelf ook fijn om af en toe bij iemand anders te lessen, bijvoorbeeld een clinic. Je leert altijd wel iets waar je mee verder kan en een nieuwe blik op jou als combinatie kan nooit kwaad!

In je middendraf zie ik qua tempo wel verschil Karin, maar qua verruiming niet zo. Het kan helpen veel tempowisselingen (ook terug) te rijden en mocht je er aan toe zijn wat schouderbinnenwaarts mee te nemen om zo de achterhand te versterken. Daar komen immers je verruimingen vandaan.
Algemeen commentaar dat ik altijd met wijken mee krijg is niet te veel stelling, maar gewoon recht maken en houden, en je binnenhand goed voor je uit houden en niet tegen werken, omdat je dan ook het binnenachterbeen tegen houdt.
Je aanleuning ziet er trouwens heel stabiel uit, ook met overgangen en halthouden, fijn om te zien!

Zelf gister weer les gehad en wat meer gelet op mijn houding. Ik houd in wendingen of op voltes m’n eigen buitenschouder wat strak, bizar hoe veel fijner paard door de bocht ging toen ik deze mee draaide haha

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 09:02

Dankje Fleur! Enige nadeel als ik bij deze ga lessen is dat ik dan om de week mag... Bij m'n vorige mocht ik wel elke week maar deze vraagt meer dan het dubbele aan geld dus dat vinden m'n ouders dan te duur worden := Endurance lijkt me echt heel tof! Heel veel succes, ben benieuwd hoe het jullie bevalt!

Ziet er fijn en ontspannen uit Karin, maar het eerste wat ik dacht was inderdaad: actiever! Dat maakt het plaatje nog meer af, hij lijkt inderdaad erg fijn in de aanleuning! Balen dat je les niet goed ging maar ach, zulke dagen zitten er weleens tussen! Op naar de volgende les. Ik raad privéles echt aan. Heb een tijdje elke week groepsles én privéles gehad maar aan privéles heb ik gewoon veel meer. Vind niks vervelender dan als het bij jou even moeilijk lukt en dat er dan ook nog andere mensen zijn die hulp nodig hebben. Heb dus even een week zonder instructrice gezeten en van het idee alleen al raakte ik helemaal de weg kwijt :')

Kirsten, leuk hoe af en toe die kleine dingetjes zo'n groot verschil maken he! :D

De dag na m'n les gereden, ging eigenlijk wel fijn! Was even wennen om de les nu alleen in de praktijk te brengen maar voor mijn gevoel ging het al heel aardig! Had met m'n les heel wat stalgenoten langs de kant staan en allemaal vonden ze het er super uitzien dus dat is ook wel heel fijn.
Gister kwam een stalgenootje naar me toe om te vragen of ik eind mei mee wil doen met crossles. Dat staat dus echt op nummer 1 van de dingen die ik echt een keer wil doen met m'n paard. Was alleen bang dat ik niet mocht van m'n moeder. Ze is niet zo'n held maar het enige wat ze zei was: "Ga je gang, maar ik blijf thuis!" :') Dus dat lijkt me echt supervet! En morgen naar de paard & lifestyle masterclass. *\o/*

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 09:39

dankje fleur! hij kan heel fijn zijn in zn aanleuning, dan is het zo'n fijn en bewerkelijk paard!
hij oogt alleen groot, ik hoor het vaker, maar hij is maar 1.64 :')
hij mag zeker actiever, maar helaas loopt hij ook erg vaak onder me uit, daarnaast is het een echte buffel die ik dan niet meer kan houden, volgens mn instructrice moest ik hem eerst onder me gaan houden en dan naar activiteit gaan werken
heb al steeds meer zin in privéles zeg :))

ik wist niet dat verruimingen van binnenschouderwaarts kwamen! we kunnen het wel maar doen het vrij weinig, omdat we het wel lastig vinden, ik ga daar eens mee aan de slag, dankjewel voor de tip!
zo mooi van les dat je door kleine tips van je instructrice zo fijn kunt rijden, top dat het zo goed ging!

dankje anne :)) ja groepslessen zijn leuk, maar er zijn idd ook andere mensen, dat heb ik de laatste keer wel gemerkt, het lijkt me zo fijn om de instructrice helemaal voor jezelf te hebben :')
fijn dat er ook word gezegd dat het er goed uit zag, dat is ook wat waard!!
crossen is zeker een aanrader, na mijn idee kan dat een paard echt wel goed doen, duurt nog even maar veel succes en vooral veel plezier!!
en hoe was je paard&lifestyle masterclass?

Agile

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 09:37

Karin, ik lees net dat mn zin een beetje raar geschreven was, maar bedoelde dat de verruimingen vanuit de achterhand komen. Dus als je die sterker maakt door bepaalde oefeningen (waaronder dus sb) zal je daar voordeel mee hebben in je verruimingen.
Hoe was de masterclass Anne? Zag het programma en zag er heel leuk uit!

Gister had ik mijn L1 en outdoor debuut! Ging niet echt zoals gepland haha! Paard kan nogal heftig reageren op dingen die hij niet kent, en naast de bak waar we moesten losrijden stond een groot kippenhok. Dat was natuurlijk super eng en meneer kan dan heel overdreven wegspringen of op z’n achterhand gaan staan springen. Uiteindelijk wel iets rustiger gekregen, maar dan word ik zelf ook wel wat gespannen.
Toen de eerste proef in een bak die voor crosslessen altijd onder water wordt gezet, dus die was onwijs zwaar. M’n paard mist dan nog gewoon kracht om goed door die bodem te komen, dus steeds uit balans en verruimen lukte niet. De 2e proef was in een super fijne bak, dus ik wilde er helemaal voor gaan. M’n paard had net voor we bij A begonnen nog gemest, ging er even later een kraai op z’n mest zitten. Toen moest ik dus E afwenden en B rechterhand (recht op de kraai af) en dat weigerde die 4x. En dan ook heel dramatisch steigeren, omdraaien en wegrennen, dus heb uiteindelijk maar afgegroet.
Met de eerste proef bleek ik toch nog 3e met 187 punten, dus nu zijn we officieel L1 :) En om die 2e proef kan ik best wel lachen, typisch iets voor ons.
Indoor hebben we de eerste paar wedstrijden ook dit soort dingen gehad. Afgroeten omdat die niet langs van die witte hekjes durfde om een 20x60 baan af te zetten of niet langs het juryhokje. Hij is nog jong denk ik maar en voor het eerst dat die steeds naar vreemd terrein gaat. Indoor gaat nu helemaal goed, dus gewoon vaker doen dan gaat het ook buiten vanzelf goed.
Foto's zijn mislukt gister maar zal er vanavond wel een paar plaatsen gewoon voor het idee :)

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 09:55

Fijn zo'n goede les om ook echt op de details van jezelf te letten Kirsten! :j En super van je eerste proef, ondanks dat het niet super ging, en dat komt vast wel goed, gewoon lekker starten zodat hij kan wennen :)

Anne, superleuk om met crosstraining mee te gaan doen :D En fijn dat je nog lekker gereden hebt, om de week lessen zal wel even wennen worden, maar als je fijne tips krijgt, en ook echt handvaten waaraan je zelf kan gaan werken in de tussentijd moet jullie dat vast lukken :j

Karin, hij lijkt inderdaad groot haha, en als hij zo'n buffel kan zijn zou ik vooral heeel veel tempowisselingen rijden, zo kun je 'm actiever krijgen, maar ook juist werken dat hij op je zithulpen netjes terug komt :)

Hier heb ik een heerlijk en druk weekend gehad, zaterdag de endurance, 25 km in 2u en 3 min, met 12.3 km/h gemiddeld :D Heerlijk gereden, enige was dat het erg lastig was dat we een hele tijd 2 paarden in de verte voor ons zagen, daar werd Burana echt zenuwachtig van, toen begon ze ook enorm te hupsen en hinniken, maar dat kan ik haar ook niet helemaal kwalijk nemen, gaat natuurlijk volledig tegen d'r instinct in, ze kan sowieso nog wel snel onzeker worden, en dit triggert dat natuurlijk enorm. Uiteindelijk kon ik aanhaken bij iemand die mij achterop reed, en dat scheelde een heel stuk, toen hebben we weer heerlijk relaxt verder kunnen rijden :) Hartslag was allemaal helemaal goed, en na afloop had ze volgens mij nog wel even verder kunnen gaan, toppaard <3

En ik ga nog even spammen, hihi niet dat soort nette plaatjes wat hier meestal langskomt
Afbeelding

Nu deze week weer lekker even de dressuur oppakken, dat heeft een weekje even weinig aandacht gehad, maar daar verwacht ik weinig problemen mee :)
Gister nog een onwijs leuke workshop gehad bij Annemarie van der Toorn, m'n instructrice doet een opleiding bij haar, en ze organiseerden nu een lesdag voor hun cursisten, en hadden ze mensen nodig om op te oefenen, onwijs veel geleerd wbt grondwerk en loswerken, hoeveel je lichaamstaal en houding invloed heeft, helemaal geïnspireerd om hier ook mee verder te gaan met Burana :j

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 10:13

Wow Karin, ik had hem echt veel groter geschat! In jouw geval zou ik echt overgaan naar privéles. Ben benieuwd hoe dat je bevalt. Ik vind het echt 10 keer fijner in ieder geval.

Jammer Kirsten! Lekker naar verschillende plekken meenemen en dan komt dat stukje vanzelf wel denk ik. Logisch dat je daar zelf ook wat minder ontspannen van wordt, kan gebeuren natuurlijk. Toch gefeliciteerd met je winstpunt, ben benieuwd naar de foto's!

Fleur, ja dat zal inderdaad wel wennen worden maar als ik echt bij deze instructrice blijf lessen dan mag ik de eerste maand wel even elke week lessen om even door dat punt geholpen te worden. :) Ah wat gaaf joh! Leuke foto, denk dat het wel is bevallen? Erg tof, en fijn dat het stuk erna wel goed ging. Heeft ze toch wat meer steun. Oeh dat lijkt me ook zo leuk! Was het bij Annemarie v/d Toorn zelf? Dan zat je vlakbij mij haha :D

De masterclass was super! Tristan Tucker en Rien van der Schaft waren echt geweldig, ontzettend veel geleerd en met een hoofd vol inspiratie en informatie weer naar huis gegaan. Gister wat dingetjes in de praktijk gebracht. Eerst stukje grondwerk gedaan voordat ik opstapte want vrijdag merkte ik bij het zadelen al dat ze vreselijk gespannen was. Dit vindt ze heel moeilijk om af te laten vloeien onder het zadel en daarvoor heb ik nog niet echt een manier gevonden. Dus afgestapt want ze deed echt d'r best maar die spanning zat haar heel erg in de weg. Met grondwerk heb ik het op kunnen lossen en daarna nog even een rondje gereden om het goed af te sluiten. Dus gister maar begonnen met grondwerk om echt een ontspannen paard te hebben voordat ik opstapte en ze pakte het supergoed op. Het rijden erna ging ook heel fijn. Dinsdag weer les :D